Ujj Zsuzsi kiállításán olyan eredeti fekete-fehér performanszfotók és az azokból készült lambdaprintek lesznek láthatók, amelyen a művész saját magát örökítette meg. A tárlaton az 1986-ban készült Trónusos című felvétel mellett bemutatja többek között a Körös, a Tojásos, a Szülés, a Távoli öles, a Seprűs és a Tükrös című sorozatot.
"A Körös-sorozatban a körbenjárást vagy az egyhelyben járást, a bolyongást jelenítem meg" - mondta Ujj Zsuzsi az MTI-nek, hozzátéve, hogy a képek hosszú expozícióval készültek, ezért ugyanaz az alak többször jelenik meg rajtuk.
Felidézte: nem fényképezett állandóan, hiszen egy darabig felszerelése sem volt, csupán ötleteit jegyezte fel. Üres tereket hozott létre, fekete-fehér temperával festette be testét és legtöbbször önkioldós fényképezőgéppel rögzítette a képeket.
Ujj Zsuzsi kiemelte, hogy 1985 előtt képzőművészettel és fotóval sem foglalkozott. A nyolcvanas évek elején ismerte meg Halas István fotóművészt és Várnagy Tibort, a Liget Galéria vezetőjét és ebben az időszakban találkozott többek között Hajas Tibor életművével is, ami meghatározó volt számára.
"Azok a művészek, akiket akkoriban megismertem, hatással voltak rám, de teljesen személyes okokból vettem kezembe a fényképezőgépet" - hangsúlyozta a művész, hozzátéve, hogy főként a férfi és a nő kapcsolatát, a "privát kínjait", "belső problémáit" fogalmazta meg a képeken, a fotózást pedig a Körös című sorozatával 1991-ben fejezte be.
"Nem éreztem úgy, hogy tudnám tovább folytatni, más irányba mentem. 1992-ben megalakult a Csókolom zenekar, aminek egyik alapító tagja voltam. A zenekarban saját verseimet, dalaimat énekeltem, ami tartalmilag ugyanazt jelentette számomra, mint a fotózás" - tette hozzá.
A kiállítással egy időben jelenik meg az Ujj Zsuzsi munkásságáról szóló katalógus Oltai Kata és Várnagy Tibor tanulmányával.
Az összefoglaló tárlat július 7-ig tart nyitva.
Forrás: MTI