Néhány év alatt komoly szállodai portfóliót gyűjtött össze a szállodák üzemeltetésével és átvilágításával foglalkozó Accent Hotel Management Kft., amelynek ügyvezetője az 1969-es születésű Csordás Imre.
Csordás korábban az Accor szállodavállalatnál futott be klasszikus szállodás karriert. A Mercure Budában volt front office menedzser, az Ibis Volgában igazgatóhelyettes. Az újjászületett Hotel Metropolt már igazgatóként nyitotta, akárcsak néhány évvel később a Novotel Centrumot. A Hotel Korona igazgatói pozíciójából ült át végül az Accent ügyvezetői székébe 2008-ban. De ugorjunk vissza az időben két évet: az Accentet 2006 végén hozta tető alá öt szállodai és éttermi szakember. Hárman az Accornál szereztek vezetői tapasztalatokat: Csordás mellett a ma már a Hungexpo vezérigazgatóként dolgozó Ganczer Gábor, valamint Hnatyszyn György is szállodaigazgatóként dolgozott a francia multinál. Társaik Molnár Attila, az Arany Kaviár étterem tulajdonosa, illetve Alastair Graham nemzetközi hírű szállodai tanácsadó lettek. A mai napig mindannyian tulajdonosok a cégben, de a mindennapi üzemelést Csordás koordinálja, míg Hnatyszyn a központi beszerzést irányítja.
Hogy sikerült rövid idő alatt ilyen komoly portfóliót kialakítania egy hazai cégnek?
A szállodaiparban manapság világtrend, hogy különválik az üzemeltetés és az ingatlantulajdonlás. Ez a nemzetközi tendencia az Accornál és máshol, például az InterContinental Hotels Groupnál (IHG) is érvényesül. Az utóbbinál például az ötcsillagosnál alacsonyabb kategóriájú hotelek nagyrészt franchise formában működnek. Az induláskor úgy láttuk, hogy Magyarországon nem alakult még ki egy profi szállodaüzemeltetői kör, ezért hoztuk létre a céget. Az első munkánk az International Business School kollégiumának szállodaként való üzemeltetése volt. Két évig végeztük sikeresen, aztán az egész épületet kollégiummá alakította át a tulajdonos. Az első időszak egyébként nagyon nehéz volt: a hazai piac egyszerűen nem értette, hogy mit akarunk. Aztán szépen sorban, lassan-lassan jöttek a megrendelések, amelyek többsége a mai napig is élő szerződés. Ma is mi üzemeltetjük a budapesti Hotel Ambrát, a Club Aligát, a Best Western Hotel Artot.
Konkrétan mi a dolguk az üzemeltetett szállodákban?
Nincs két egyforma szerződés, de az alapkoncepció ugyanaz: a befektető helyett működtetjük a szállodáját. A díjunk forgalom-, illetve nyereségarányosan van meghatározva. Minden általunk működtetett szállodában mi határozzuk meg az igazgató személyét, aki kulcsfigura az Accent, a szálloda és a tulajdonosi kör közötti kommunikációban és együttműködésben. Kiépítettünk egy üzemeltetési rendszert: van központi értékesítés, marketing, beszerzés, pénzügy, műszaki részleg. Profes�- szionalizmust adunk, ami sok szállodából korábban hiányzott. Az igazgató nekünk számol be, a riporting rendszer révén pedig naprakész információkkal rendelkezünk minden szálloda működését illetően. Sok tulajdonos korábban azzal sem volt teljesen tisztában, hoz-e neki nyereséget a hotel: mi napi szintű kimutatást tudunk neki adni minden részterület eredményességéről. Fontos ugyanakkor, hogy nem akarjuk sablonossá tenni a szállodákat, ezért a központi értékesítés inkább csak koordinál, stratégiákat dolgoz ki és a nagyvállalati szerződéseket köti meg, de a szálloda értékesítői önállóan dolgoznak, és ők adják a hotel arcát. Mi könyveljük, bérszámfejtjük a szállodákat is. Egy jellemző történet: a központi áramszerződés révén annyit spórolt egy szálloda, amennyibe mi kerülünk egy évre.
Úgy tudom, a portfólió bővítéséhez a hitelválság is hozzájárult…
Szépen haladtunk előre az eredeti koncepció szerint, és lassan megváltozott a piaci mentalitás, miután beütött a válság. Eleinte megbízásokat kaptunk szállodák üzemeltetési átvilágítására. Volt olyan átvilágítás, amelyből végül üzemeltetési szerződés lett. Bankoktól is jöttek ilyen felkérések, végül több esetben így bíztak meg minket hitel fejében visszavett szállodák üzemeltetésével.
A közelmúltban nagy port kavart egy cikk a Figyelőben, amelyből kiderül, hogy az uniós és állami támogatások jóvoltából számos olyan szállodai fejlesztés valósult meg Magyarországon az utóbbi években, amelyeket a beruházó jóformán önerő nélkül valósított meg, vagyis a pályázati összegből és bankhitelből finanszírozott. Bármilyen szállodát lehet ma nálunk nyereségesen üzemeltetni?
Van olyan szálloda, amelynél a minimális nyereség is komoly elvárás. Ezt ki lehet számítani, és a tulajdonos ennek alapján eldöntheti, hogy ez neki megfelel-e. Akad olyan szálloda is, amelynek nem vállaltuk el az üzemetetését, mert nem találkozott az elképzelünk a tulajdonoséval. További terveik? Szeretnénk még budapesti szállodákat üzemeltetni, de a fővárosban még kevésbé nyitottak a tulajdonosok a klasszikus menedzsmentkonstrukcióra. Ugyanakkor az is tény, hogy picit kezd tisztulni a piac a válságnak köszönhetően. Ma már vannak olyan fejlesztési elképzelések, amikor a tulajdonos már eleve úgy gondolkodik, hogy profikra bízza a hotel üzemeltetését.
Mennyire veszik komolyan a márkaépítést?
Nem igazán ez a célunk. Azt szeretnénk, ha az általunk működtetett szállodákra annyi lenne kiírva, hogy „Managed by Accent”, egyébként a szállóvendégek számára meg akarunk maradni a háttérben. Külföldi brandeket ugyanakkor szeretnénk behozni Magyarországra, így kerülhet ki a Best Western emblémája a Hotel Ambrára az ősz folyamán, de tárgyalunk az IHG-vel is. A jelenlegi cégstruktúrával és a mostani csapattal 15-20 szállodát tudunk működtetni. Persze ha ennél is nagyobb lenne a piaci igény, akkor a céget is lehetne fejleszteni.