Öt év alatt tíz szálloda

Tokaj-Hegyaljától Bükfürdőig ma már országszerte tíz szállodát üzemeltet a kívülállók számára kevéssé ismert, alig öt éve alakult Accent Hotel Management. A cég ügyvezetőjétől, Csordás Imrétől azt is megtudtuk, hogy a válság hatására egyre több szállodatulajdonos kénytelen felismerni: a hotelüzemeltetéshez érteni kell.

Néhány év alatt komoly szállodai portfóliót gyűjtött össze a szállodák üzemeltetésével és átvilágításával foglalkozó Accent Hotel Management Kft., amelynek ügyvezetője az 1969-es születésű Csordás Imre.

Csordás korábban az Accor szállodavállalatnál futott be klasszikus szállodás karriert. A Mercure Budában volt front office menedzser, az Ibis Volgában igazgatóhelyettes. Az újjászületett Hotel Metropolt már igazgatóként nyitotta, akárcsak néhány évvel később a Novotel Centrumot. A Hotel Korona igazgatói pozíciójából ült át végül az Accent ügyvezetői székébe 2008-ban. De ugorjunk vissza az időben két évet: az Accentet 2006 végén hozta tető alá öt szállodai és éttermi szakember. Hárman az Accornál szereztek vezetői tapasztalatokat: Csordás mellett a ma már a Hungexpo vezérigazgatóként dolgozó Ganczer Gábor, valamint Hnatyszyn György is szállodaigazgatóként dolgozott a francia multinál. Társaik Molnár Attila, az Arany Kaviár étterem tulajdonosa, illetve Alastair Graham nemzetközi hírű szállodai tanácsadó lettek. A mai napig mindannyian tulajdonosok a cégben, de a mindennapi üzemelést Csordás koordinálja, míg Hnatyszyn a központi beszerzést irányítja.

Hogy sikerült rövid idő alatt ilyen komoly portfóliót kialakítania egy hazai cégnek?

A szállodaiparban manapság világtrend, hogy különválik az üzemeltetés és az ingatlantulajdonlás. Ez a nemzetközi tendencia az Accornál és máshol, például az InterContinental Hotels Groupnál (IHG) is érvényesül. Az utóbbinál például az ötcsillagosnál alacsonyabb kategóriájú hotelek nagyrészt franchise formában működnek. Az induláskor úgy láttuk, hogy Magyarországon nem alakult még ki egy profi szállodaüzemeltetői kör, ezért hoztuk létre a céget. Az első munkánk az International Business School kollégiumának szállodaként való üzemeltetése volt. Két évig végeztük sikeresen, aztán az egész épületet kollégiummá alakította át a tulajdonos. Az első időszak egyébként nagyon nehéz volt: a hazai piac egyszerűen nem értette, hogy mit akarunk. Aztán szépen sorban, lassan-lassan jöttek a megrendelések, amelyek többsége a mai napig is élő szerződés. Ma is mi üzemeltetjük a budapesti Hotel Ambrát, a Club Aligát, a Best Western Hotel Artot.

Konkrétan mi a dolguk az üzemeltetett szállodákban?

Nincs két egyforma szerződés, de az alapkoncepció ugyanaz: a befektető helyett működtetjük a szállodáját. A díjunk forgalom-, illetve nyereségarányosan van meghatározva. Minden általunk működtetett szállodában mi határozzuk meg az igazgató személyét, aki kulcsfigura az Accent, a szálloda és a tulajdonosi kör közötti kommunikációban és együttműködésben. Kiépítettünk egy üzemeltetési rendszert: van központi értékesítés, marketing, beszerzés, pénzügy, műszaki részleg. Profes�- szionalizmust adunk, ami sok szállodából korábban hiányzott. Az igazgató nekünk számol be, a riporting rendszer révén pedig naprakész információkkal rendelkezünk minden szálloda működését illetően. Sok tulajdonos korábban azzal sem volt teljesen tisztában, hoz-e neki nyereséget a hotel: mi napi szintű kimutatást tudunk neki adni minden részterület eredményességéről. Fontos ugyanakkor, hogy nem akarjuk sablonossá tenni a szállodákat, ezért a központi értékesítés inkább csak koordinál, stratégiákat dolgoz ki és a nagyvállalati szerződéseket köti meg, de a szálloda értékesítői önállóan dolgoznak, és ők adják a hotel arcát. Mi könyveljük, bérszámfejtjük a szállodákat is. Egy jellemző történet: a központi áramszerződés révén annyit spórolt egy szálloda, amennyibe mi kerülünk egy évre.

Úgy tudom, a portfólió bővítéséhez a hitelválság is hozzájárult…

Szépen haladtunk előre az eredeti koncepció szerint, és lassan megváltozott a piaci mentalitás, miután beütött a válság. Eleinte megbízásokat kaptunk szállodák üzemeltetési átvilágítására. Volt olyan átvilágítás, amelyből végül üzemeltetési szerződés lett. Bankoktól is jöttek ilyen felkérések, végül több esetben így bíztak meg minket hitel fejében visszavett szállodák üzemeltetésével.

A közelmúltban nagy port kavart egy cikk a Figyelőben, amelyből kiderül, hogy az uniós és állami támogatások jóvoltából számos olyan szállodai fejlesztés valósult meg Magyarországon az utóbbi években, amelyeket a beruházó jóformán önerő nélkül valósított meg, vagyis a pályázati összegből és bankhitelből finanszírozott. Bármilyen szállodát lehet ma nálunk nyereségesen üzemeltetni?

Van olyan szálloda, amelynél a minimális nyereség is komoly elvárás. Ezt ki lehet számítani, és a tulajdonos ennek alapján eldöntheti, hogy ez neki megfelel-e. Akad olyan szálloda is, amelynek nem vállaltuk el az üzemetetését, mert nem találkozott az elképzelünk a tulajdonoséval. További terveik? Szeretnénk még budapesti szállodákat üzemeltetni, de a fővárosban még kevésbé nyitottak a tulajdonosok a klasszikus menedzsmentkonstrukcióra. Ugyanakkor az is tény, hogy picit kezd tisztulni a piac a válságnak köszönhetően. Ma már vannak olyan fejlesztési elképzelések, amikor a tulajdonos már eleve úgy gondolkodik, hogy profikra bízza a hotel üzemeltetését.

Mennyire veszik komolyan a márkaépítést?

Nem igazán ez a célunk. Azt szeretnénk, ha az általunk működtetett szállodákra annyi lenne kiírva, hogy „Managed by Accent”, egyébként a szállóvendégek számára meg akarunk maradni a háttérben. Külföldi brandeket ugyanakkor szeretnénk behozni Magyarországra, így kerülhet ki a Best Western emblémája a Hotel Ambrára az ősz folyamán, de tárgyalunk az IHG-vel is. A jelenlegi cégstruktúrával és a mostani csapattal 15-20 szállodát tudunk működtetni. Persze ha ennél is nagyobb lenne a piaci igény, akkor a céget is lehetne fejleszteni.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.