Pénzzel kiváltható lenne az étkezési utalvány?

Két szakértő új javaslattal állt elő az étkezési és egyéb utalványok kiváltására.

Torzítónak tartja az Étkezési Utalvány Forgalmazói Egyesülés megbízásából az étkezési utalványok adóztatásáról készült Kopint-Tárki-tanulmány eredményét Kaderják Dániel és Balázs András, az Újkorcsoport szervezet két tagja. A Népszabadságban megjelent cikkükben visszaidézik ennek eredményeit, amelyek lényege, hogy a természetbeni juttatások tervezett megadóztatása nyomán a munkaadók kevesebb csekket adnának dolgozóiknak és a visszaesne ezek elfogadóhelyeinek forgalma. A két ifjú közgazdász szerint ez a vizsgálat olyan elfogult, mint amikor a cukorgyártók felkérnek piackutatókat, hogy vizsgálják meg a mesterséges édesítő szerek káros hatásait. Hogy, hogy nem, az ilyen felmérések visszaigazolják a kiinduló feltételezést, miszerint a cukor jobb, mint az édesítő szerek.

A bibi ott van, hogy az ingyen jegyek nincsenek ingyen. Értékpapír-minőségű és -biztonságú, szigorúan sorszámozott nyomtatványokról van szó, amelyek gyártási költségét a munkaadók megfizetik a jegyforgalmazóknak. Ez a névérték 4-6 százaléka plusz áfa. Az utalványokat elfogadó kereskedők és szolgáltatók 5 százalék plusz áfa körüli jutalékot fizetnek a jegyek leszámítolásáért a kibocsátó szervezeteknek, amelyek a felhasználás után gondosan megsemmisítik a papírokat.

Röviden egy nagyon korlátozottan forgalomképes értékpapír előállításáról van szó, amelyet egyszeri tranzakcióban használunk fel. Mivel kezelésük bonyolultabb a normál bankjegyeknél, használatuk az elfogadóknál az említetteken túl nehezen kiszámolható ügyviteli költséggel is jár. Emellett ezeket a szervezeteket kamatveszteség is éri, mivel a jegyeket utólag váltják be - ők már nem fizethetnek azokkal -, így az egész tranzakció-sorozat során az utalványok pénzbeli ellenértéke a jegykibocsátók számláján pihen, és kamatozhat a javukra.

Kaderják és Balázs méltányolhatónak tartja a munkaadók és munkavállalók érdekét, hogy a jegy formájában kifizetett járulékmentes juttatások ne vesszenek el, illetve a költségvetés törekvését bevételei növelésére. Ezzel szemben a jegyek előállítóinak és forgalmazóinak érdeke a "zsíros" jegyüzlet fenntartásához társadalmilag megkérdőjelezhető.

Javaslatuk az, hogy a "jegyüzlet" költségeit irányítsák át a költségvetésbe oly módon, hogy a munkaadók és a munkavállalók érdekei ne sérüljenek. Az szja-törvénynek lehetővé kellene tennie - minden bizonnyal az utalványok mostani értékhatáráig - béren kívüli juttatásként készpénz fizetését alacsony, a csekkek, jegyek mai előállítási és forgalmazási költségeinek megfelelő mértékű adóteher mellett.

Így a munkaadókat nem érné hátrány, mert annyit fizetnének adóként a költségvetésbe, amennyit most jutalékként adnak a jegyek kibocsátóinak. A munkavállalók ugyanakkora összegben kapnának juttatást, mint eddig, csak nem utalványt, hanem ennél jobbat: készpénzt, amit arra költenének, amire akarnak. Az elfogadók bízhatnak abban, hogy az emberek ezen túl is akarnak vendéglőben enni, utazni, úgyhogy e pénz, ha nem is garantáltan, de hozzájuk kerülhetne.

Az eddig utalványgyártásra és -forgalmazásra szánt összeg pedig adóként a költségvetésbe jutna - a "jegyüzlet" cégeinek viszont más biznisz után kellene nézniük. A Kopint-Tárki az "ebédjegyek" 2008-as forgalmát 231 milliárd forintra becsülte. Ennek 5 százaléka 11,55 milliárd, ez jutna a büdzsébe a cégek szütyője helyett - érvel a két közgazdász. (Napi Online)


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.