„A Saphir Aqua Aparthotel Sopron legújabb négycsillagos wellness szállodája 2010 júniusa óta várja a pihenni és kikapcsolódni vágyókat” – ez a hivatalos reklámszöveg a mai napig megtalálható az interneten. Mivel a TurizmusOnline korábban foglalkozott az üggyel, a jobb megértés kedvéért, dióhéjban annyi: közel kétezer olyan embert érint a Saphir Aqua bezárása, akik előleget fizettek, vagy vouchert vásároltak, mindhiába. Sokan kezükben a bőrönddel, a bezárt ajtók előtt szembesültek azzal a ténnyel, hogy a hotel bezárt.
A vita gyökere értesüléseink szerint abból fakad, hogy a Hotel Cardos Kft. egy soproni ingatlanfejlesztőtől bérelte a létesítményt, a bérleti díj fizetését viszont a karbantartások és felújítások elvégzésével váltotta ki. A Hotel Cardos Kft. szerint ezeket a munkákat ők rendre elvégezték, míg a bérbeadó szerint nem; ebből elszámolási vitájuk kerekedett.
A lényeg, a hotel bezárt, a Magyar Szállodaszövetség pedig alapszabályának 5. pontja alapján kezdeményezte a Saphir Aqua kizárását a szövetségből hozzátéve, hogy „károsnak tartja és elítéli fenti etikátlan üzletviteli magatartást, ami az egész szállodás szakmának, s különösen tagszállodáinknak presztízse szempontjából káros.”
Panaszok sokasága
Több panaszbejelentés érkezett – erősítették meg a Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségén megkeresésünkre. A panaszok lényege, hogy több honlapon a hotelbe szóló utalványokat vásároltak, ám a kifizetett szolgáltatást nem tudták igénybe venni, mivel a szálloda időközben bezárt, nem fogad vendégeket. A kérelmezők pénzük visszafizetését és az elmaradt nyaralásból eredő egyéb károk megtérítését követelnék vissza, ezért fordultak a fogyasztóvédelmi felügyelőséghez.
Miképp juthatnak pénzükhöz?
Az ügy központi kérdése, hogy az emberek miképp jutnak befizetett pénzükhöz, és ki viseli az anyagi felelősséget. Az illetékes fogyasztóvédelmi hatóságon megtudtuk, hogy első lépésként azt tanácsolják, írásban jelezzék az üzemeltető cégnek, hogy kérik a már befizetett összeg meghatározott időszakon belül történő visszatérítését, eltérő esetben az ügyet jogi útra terelik. A fogyasztóvédelmi hatóságnak ebben az esetben hatásköre eljárni, a válasz elmaradása esetén.
Második lépés: a Hotel Cardos Kft. határidőn belül érkező válasza esetén, ha a továbbiakban sem tudnak megegyezni a visszatérítésben - a társaság székhelye szerint illetékes - Kereskedelmi és Iparkamara mellett működő Békéltető Testületnél kérelmezzék a vita további rendezését, az egyezség létrehozása érdekében.
A fogyasztóvédelmi hatóságon hangsúlyozták: ha a Békéltető Testület eljárása sem vezetne eredményre, az igény - keresetlevél benyújtásával - polgári peres eljárás kezdeményezésével a cég székhelye szerint illetékes Soproni Városi Bíróságon érvényesíthető. A Hotel Cardos Kft.-t ugyanis kizárólag bíróság kötelezheti a már befizetett összegek visszatérítésére, valamint az elmaradt nyaralásból eredő egyéb kár megtérítésére.
Elérhetetlen Hotel Cardos
Az ügy megnyugtató rendezését tehát a fentiek szerint mindenképpen elősegíthetné, ha a már befizetett összegeket az érintett üzemeltető visszafizetné. Megkerestük őket a hivatalos honlapjukon elérhető, a 99/512-200 vezetékes számon, illetve a 70/389-41-92 mobilszámon. Az előző folyamatosan kicsengett, az utóbbi hangpostára volt állítva csütörtökön. Írtunk e-mailt is, kértük, értékeljék az ellenük indított fogyasztóvédelmi eljárást, illetve azt kérdeztük, miképp szándékoznak visszatéríteni a már befizetett összegeket, miképpen szándékoznak kárpótolni a károsultakat, ám minderre eddig nem kaptunk választ.
A felügyelőségen megtudtuk, ha a feleknek nem sikerül megállapodniuk, a fogyasztóknak a mielőbbi eredmény érdekében csoportosan - pertársaságként - ajánlatos bírósági eljárást kezdeményezni. A TurizmusOnline jogi szakértői szerint a pertársaság előnye a hatékonyabb fellépés, valamint a peres eljárás költségeinek minimalizálása. Mind idő-, mind pedig költség-megtakarítást jelent, ha az érdekeltek ügye együttesen kerül elbírálásra, a megalakításra pedig akkor kerülhet sor, ha a perbeli követelések ugyanabból a jogviszonyból erednek, illetve ténybeli, vagy jogi alapjuk hasonló.
A közvetítők tőlünk értesültek
A TurizmusOnline megkereste azokat a honlapokat is, amelyeken keresztül a panaszosok utalványokat vásároltak a hotelbe. Ezek illetékesei közölték velünk, tőlünk értesültek a Hotel Cardos Kft. elleni fogyasztóvédelmi eljárásról, semmit nem tudnak ennek körülményeiről, ezért küldjük el írásban kérdéseinket, és azokra jogi képviselőjük valamikor válaszolni fog.
A csütörtökön egyébként a fogyasztóvédelmi hatóság is kiadott egy közleményt, ebben eredetileg név szerint említ egy honlapot, ám végül is törölték a nevet. Mivel erre feltehetően meg volt az okuk, nem kívánva piaci érdekeket sérteni, neveket mi sem közlünk, ám átküldtük hivatalos megkeresésünket és kérdéseinket. Számos kérdésünk lett volna a Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Fogyasztóvédelmi Felügyelőségéhez is az üggyel kapcsolatban, ám az adottnál részletesebb tájékoztatást szintén a későbbiekben ígértek.
Az ügyre visszatérünk...