A SÉF ajánlata –Tippek a fürdőüzemeltetés eredményességének javítására

A SÉF ajánlata –Tippek a fürdőüzemeltetés eredményességének javítására

 

 

 

SODRÓDÁS AZ ÁRRAL? – KÉRDÉSEK ÉS HASZNOS TIPPEK AZ ÁRKÉPZÉSHEZ

A SÉF ajánlata c. rovatunkban minden alkalommal a fürdőüzemeltetés egyes részterületeire fókuszálunk, és az itt jelentkező problémáknak a hatékony és eredményes kezelésére adunk néhány hasznos, gyakorlatias tippet, SPAudit® szolgáltatásunk tapasztalataiból merítve. E havi számunkban az árképzéssel foglalkozunk.

MIÉRT FONTOS AZ ÁRPOLITIKA?

Az árképzési stratégia megválasztása és tudatos használata rendkívül fontos, mivel az alkalmazott árak különböző mértékű keresletet váltanak ki, meghatározzák az elérhető célcsoportokat és a pozícionálást (versenytársakkal történő összehasonlítás révén), valamint befolyásolják az imázsképet.

Szolgáltatások esetében igen lényeges az átgondolt árpolitika, mivel az ár a szolgáltatási minőség előzetes értékelhetőségének legfontosabb (és szinte egyetlen) közvetítője.

MILYEN CÉLOK ÉRHETŐEK EL AZ ÁRKÉPZÉS ÁTALAKÍTÁSÁVAL?

Megfelelő árképzéssel megvalósítható célok lehetnek:

  • Ár-érték arány javítása

  • Piacszegmentációs stratégia támogatása – vagyis pl. az eltérő igényű és fizetőképességű célcsoportok esetében különböző árak megállapítása, illetve piaci rés megcélzása (a térségben még kielégítetlen célcsoportok megnyerésére kedvezményes lehetőségek biztosítása).

  • Vendégszám növelése – amely történhet a helyi lakosság nagyobb arányú megnyerése, a vonzáskörzet kiterjesztése, többszöri érkezésre ösztönzés, vagy csoportok megnyerése, kiszámíthatóbb forgalom biztosítása (pl. eladott bérletek számának növelése) révén.

  • Szezonalitás csökkentése – amely jelentheti egyenletesebb heti terheltség, illetve napi eloszlás biztosítását, a kiemelt időszakok túlzsúfoltságának kezelését, holtszezon kihasználtságának javítását.

  • Költésre ösztönzés, bizonyos szolgáltatások nagyobb igénybevétele, forgalmának javítása

TIPP: Az alapjegyár csökkentése nem szerencsés a minőségromlás látszatának elkerülése miatt, ugyanakkor összetettebb árdifferenciálásra van szükség a különböző fizetőképességű célcsoportok megnyeréséhez. Ezzel a vendégforgalom időben és összetételében is irányítható válik, elősegítve a kiegyenlített forgalom elérését.

MIT KELL FIGYELEMBE VENNI AZ ÁRAK KIALAKÍTÁSÁNÁL?

Az ár kialakításához figyelembe kell venni a célcsoport árérzékenységét, árelfogadását, a kereslet árrugalmasságát (árváltozás hatására milyen mértékben változik a kereslet) illetve a versenytársak árképzését és árreakcióit.

Ezen tényezők folyamatos vizsgálatával, értékelésével, és az ebből nyert információk felhasználásával az alkalmazott árak a változásoknak megfelelően alakíthatók. Ehhez megfelelő információs rendszer kialakítása és folyamatos felmérés (értékesített belépőjegyszám és megoszlás, tartózkodási idő, vendégkör összetétel folyamatos nyomon követése, bevételi adatok – árak, fajlagos költés, szolgáltatásonkénti, célcsoportonkénti bevételek – folyamatos rögzítése, nyomon követése) szükséges.

Az árak különböző engedményekkel korrigálhatók. A végső ár kialakítását befolyásolja azok pszichológiai hatása is. Az árváltozások kommunikálása rendkívül fontos azok elfogadtatása érdekében (pl. szolgáltatási minőség javításának, többletszolgáltatások beépítésének hangsúlyozásával, stb.).

TIPP: Az ár-érték arány javításával jelentős sikerek érhetőek el. Ez két módon lehetséges: vagy növeljük a minőséget, vagyis a nyújtott értéket, illetve csökkentjük az árat.

A minőség, a nyújtott szolgáltatáskör jelentős mértékű növelése jelentősebb beruházás nélkül nehezen valósítható meg, a pusztán alacsony ár pedig a színvonaltalanság érzetét keltheti, vagyis leértékelheti a fürdőt. Ennek megfelelően a két elem kombinálása javasolt: a kisebb beruházási igénnyel megvalósítható szolgáltatásfejlesztés mellett kisebb mértékű, indirekt, de a vendégek számára érzékelhető, elsősorban az árdifferenciálásban megjelenő árcsökkentés hozhat eredményt.

HATÉKONY ÁRKÉPZÉS = DIFFERENCIÁLT ÁRAK

A hatékony árképzés feltétele a differenciált árak alkalmazása. A szezonalitás csökkentése, az egyes kapacitások nagyobb hatásfokú kihasználása, a fajlagos költés növelése érdekében szükséges élni a differenciálás lehetőségeivel. Az árváltozatok feladata továbbá a szegmentációs politika támogatása, hiszen az egyes szegmensek árérzékenysége eltérő. Továbbá bizonyos szolgáltatások esetében az árelfogadás magasabb, másoknál nagyfokú kereslet-ár rugalmatlansággal találkozhatunk.

A differenciált árak megfelelő mértékű kedvezményt kell, hogy tartalmazzanak, ahhoz, hogy vonzóak legyenek a vendégek számára, ugyanakkor jövedelmezőséget is biztosítsanak.

ÁRDIFFERENCIÁLÁSI LEHETŐSÉGEK

Időszakonkénti árdifferenciálás: A leggyengébb forgalmú időszakokban (leggyakrabban a hétköznap délelőttök) többletkedvezmények nyújtása javasolt, amellyel elsősorban a nem dolgozó, ezáltal alacsonyabb fizetőképességű célcsoportok (pl. nyugdíjasok, kisgyermekesek, iskolai csoportok) nyerhetők meg. Ezen időszakok kedvezményes igénybevétele lehet kötött, a túllépés esetére kialakítható percdíjas árazás. A tartózkodási idő növelése az egyéb szolgáltatások kihasználtságát, így az ezeknél elérhető bérleti díjakat, stb. is javíthatja. A magasabb forgalmú időszakokban (pl. hétvégén és ünnepnapokon) magasabb árú belépő értékesíthető, ezzel „átirányítva” az alacsonyabb fizetőképességű vendégeket a hétköznapokra, így kiegyenlítettebbé téve a heti kihasználtságot. Esti jegyek bevezetésével – amely a zárás előtti néhány órás időszakra váltható, és árkedvezményt tartalmaz – elsősorban a (főleg helyi) fiatal felnőttek és a középkorúak nyerhetők meg, akik munka után szeretnék a fürdő szolgáltatásait igénybe venni.

Célcsoport szerinti differenciálás: szükséges a különböző célcsoportok szerint is eltérő árakat kialakítani, így érdemes figyelembe venni az elsődleges célcsoport igényeit az árképzésnél (pl. gyermekes családok esetében családi jegy bevezetése), célszerű az alacsonyabb fizetőképességűek (nyugdíjasok, gyerekek) számára kedvezményes árakat nyújtani, illetve csoportos kedvezmény biztosítani, stb.

TIPP: Amennyiben a helyi, térségi lakosság látogatásának gyakoriságát szeretnénk növelni (pl. a hétköznapok, téli időszak forgalmának növelése érdekében) akkor érdemes megfontolni számukra árkedvezmény biztosítását. Ezen célcsoportoknak főként az következő tényezők tekintetében lehet az árfekvésnek jelentősége: étel-ital megfizethető áron, kedvező belépőjegyárak, all-inclusive belépőjegyár.

További árdifferenciálási lehetőségek:

Törzsvendégkörnek nyújtott kedvezmények: törzsvendégkártya létrehozása, amely kedvezményt foglal magában. A törzsvendégprogram a helyi/térségi lakosság nagyobb arányú megnyerését biztosíthatja, elsősorban számukra jelent többletértéket a rendszeres fürdőlátogatás „jutalmazása”. Ezzel együtt a külön lakossági kedvezmény nyújtása már nem feltétlenül szükséges.

Volumen szerinti differenciálás: a vendégforgalom mennyiségi növekedése is ösztönözhető, pl. egyszerre több szolgáltatás igénybevételére kedvezményes csomagok kialakításával, tartózkodási idő hosszának megfelelő árkedvezményekkel (pl. bérletek értékesítésével), a csoportos utazások motiválását segítő csoportkedvezményekkel.

Értékesítési csatorna szerinti differenciálás: a disztribúciós politika támogatására szolgál a különböző csatornáknak (elsősorban foglalás volumene, teljesítési idők, megbízhatóság stb. szerinti) nyújtott eltérő ár illetve kedvezmény.

Kedvezmények, akciók (a fürdő saját szolgáltatásaira vonatkozó és saját csatornákon értékesített ajánlatai – pl. egyedi akciók, ajándékutalvány, stb., illetve partnerségen alapuló ösztönzők – pl. együttműködések más helyi szolgáltatókkal, online együttműködések, részvétel turisztikai kártyarendszerekben, stb.)

Kövesse figyelemmel a SPAgetti különszám további megjelenéseit, amelyekből hasznos tippeket kaphat a fürdőüzemeltetés más részterületeinek fejlesztésére, hatékonyságának javítására is. SPAudit® szolgáltatásunkról bővebb információt találhat az EconoConsult honlapján – www.econoconsult.hu.

SPAgetti. Fürdők sikeréhségére.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.