A munkálatok élőben is nézhetők:
A hajóroncs kiemelésének terveit bemutató múlt heti sajtótájékoztatón precedens nélküli próbálkozásnak nevezte a hajó vízből való kiemelését Franco Gabrielli, az olasz polgári védelem vezetője, aki a műszaki részleteket ismertette. Eszerint a 2012. január 13. éjszaka óta a jobb oldalán fekvő hajó "kiegyenesítése" 10-12 órán át tart: a hatalmas hajóroncs mozgatása nagyon lassú lesz és folyamatos ellenőrzés mellett fog zajlani.
A mindeddig példa nélküli mérnöki-műszaki beavatkozás angolul a parbuckling nevet kapta (theparbucklingproject.com). A hajóroncs felállítását a Titan Micoperi olasz-amerikai cég végzi a Costa Crociere hajótársaság finanszírozásával. Gabrielli elmondta, hogy a költségek már túllépték a 600 millió eurót (180 milliárd forintot). A polgári védelem vezetője hangsúlyozta, hogy az olasz adófizetőknek egyetlen eurójába sem kerül a hajóroncs eltávolítása.
A Giglio partjától 150 méterre zátonyra futott hajótestet azóta is az a két szikla tartja, melyek az ütközéskor szabályosan meglékelték a tengerjárót, amely így megtelt vízzel.
A 114 ezer tonna súlyú, 289 méter hosszú, 35 méter széles hajó felállításán tavaly nyár óta dolgoznak. Először a Costa Concordia alatti tengerfenékre egy 18 ezer tonna súlyú pódiumot építettek. Erre fogják ráhelyezni a felállított hajót.
A tengerből való kiemeléshez a hajónak a vízből kiemelkedő, bal oldalára végig acélhuzalokat és láncokat erősítettek, ezekkel húzzák majd fel a hajót. A hatalmas test felemeléséhez harminchat hidraulikus emelőtornyot építettek a hajótestre és a tengerbe. A hajó mozgatását szolgálja a Costa Concordia bal oldalára erősített tizenegy, vízzel teli óriástartály is, melyek arra szolgálnak, hogy a súlyukkal megbillentsék a hajót. A Costa Concordiát 65 fokos szögben kell elforgatni, hogy ismét egyenesen álljon a vízben.
Az előmunkálatok során 4 ezer köbméter vizet szivattyúztak ki a hajótestből és több mint 2 ezer köbméter üzemanyagot.
Gabrielli elmondta, hogy ötszázan vesznek részt a Costa Concordia felállításában, közöttük 120 búvár, 60 logisztikai-biztonsági szakember, 50 mérnök és a római La Sapienza tudományegyetem 10 biológusa is.
"Nagyon óvatosan fogunk haladni. Mindenekelőtt a biztonságot tartjuk a szem előtt" - hangoztatta Gabrielli. Hozzátette, kevéssé valószínű, hogy az acélhuzalok elszakadnának vagy a hajótest darabokra törne. Inkább attól tartanak, hogy a tartószerkezetek elbírják-e a mozgásban levő hatalmas test súlyát. Hangoztatta, elkerülhetetlenek az újabb szivárgások, de a hajó végleges eltávolítása után helyreállítják a tengerfenék korábbi állapotát és a következő öt évben folyamatosan ellenőrzik a tengervíz minőségét.
A hajó felállításával a tervezett munka 76 százaléka megvalósul. Ezt a Costa Concordia elvontatása követi. Ennek ütemezése attól függ majd, hogy milyen állapotban van a hajó vízből kiemelt oldala a tengervízben töltött másfél év után. A hajót valószínűleg a toszkán Piombino kikötőjébe szállítják és itt darabokra szedik szét.
Forrás: MTI
Forrás: Turizmus Online