Szegény ember szállodája

Az Airbnb-vel kapcsolatban a legtöbb támadás a rövid idő alatt óriási világsikert arató szállásmegosztó portált adózási oldalon éri. Érdekes, hogy épp 2008-as alapításának színhelyén – San Franciscóban – kapott e téren a napokban jókora pofont a cég. Ideje lenne tehát helyén kezelni a sharing economy (közösségi gazdaság) üzleti modelljének úttörő vállalkozását és tisztázni végre azt a zavaros helyzetet, amelyben sokan ma még sikerrel halásznak. Vannak azonban – és szerencsére szintén nem kevesen –, akik szeretnék tisztázni és rendezni a jogi tényállást.

Magyar jogi és adószakértőket kérdeztünk a pillanatnyi helyzet megítéléséről, a meglévő törvények módosításának szükségességéről és arról, vajon kell-e tartania a többi hazai szállásadónak az Airbnb térnyerésétől, avagy nem teremt tényleges versenyhelyzetet a hazai piacon e sajátos elven alapuló szállásmegosztó rendszer.

PÖKHENDIN FIZETTÉK AZ ADÓT, ÁLTALÁNOS A NÉPHARAG

„Óriási bakival vágja maga alatt a fát az Airbnb” – ilyen és hasonló hangzatos címekkel repítették világgá a hírt a napokban a hírportálok, beszámolva arról, hogy San Franciscóban végre kiléptek a portál alapítói a névtelenség homályából, sőt, leültek a város vezetőségével a tárgyalóasztalhoz, és megállapodtak az önkormányzatnak fizetendő éves adóról. Ennek összege, mint írta meg a Slate, évi 12 millió dollár. Mielőtt bárki elájulna az összeg nagyságától, azért eláruljuk: szintén ugyanebben az amerikai nagyvárosban a helyi szállodák, hostelek és egyéb szálláshelyek által befizetett éves önkormányzati adó (nálunk ifaként ismert) 250 millió dollár, azaz bárki kiszámolhatja: a szállásmegosztó megaportál csupán aprópénzt fizet szállásadói nevében a többiekhez képest. Ráadásul mindezt megspékelték egy nagyképű óriásplakát- kampánnyal a városban, amelyben az önkormányzatnak tettek különféle javaslatokat arra, hogy mire költse az általuk befizetett összeget – ezzel végképp magukra vonva a nép haragját.

NÁLUNK IS BEVEZETHETNÉK

A téma kapcsán az egyik megkérdezett hazai szakértő, dr. Ormós Zoltán jogász, aki gyakran hallatja hangját informatikát, startupokat érintő társasági, jogi, szabályozási kérdésekben, nem látja súlyos ballépésnek a tengerentúlon történteket. Inkább azt emeli ki pozitívumként, hogy végre az Airbnb valahol – igaz, egy tömbben, nem pedig lakásokra lebontva – adót fizet a vállalkozók nevében, amire azért kevés példa adódik a világon másutt. Budapesten például elégedett lenne már azzal a lépéssel is, ha a szállásportál európai képviselői (idehaza nincs képviselete a szervezetnek) leülnének a fővárosi önkormányzat embereivel, és megegyeznének a szállásadók nevében történő adófizetés részleteiről.

Amíg azonban ez nem történik meg, avat a részletekbe másik megkérdezett szakértőnk, Kis-Vén Valéria közgazdász, adótanácsadó – akinek irodájához gyakran fordulnak Airbnb-vel foglalkozó szállásadók szakmai kérdésekben –, a hazai magánszállásadók egyénileg adóznak. És mivel sokkal kevesebben vallják be az ebből származó jövedelmüket, mint amennyien valójában részt vesznek benne, ó az érintett városok, települések adóbevétele is jóval kisebb a valóságosnál. Az adótanácsadó különben egyáltalán nem tartja rossz ötletnek, hogy az Airbnb-vel foglalkozók képviseletében maga a portál fizesse be a vendégektől az ifát, mert így sokkal kisebb a hibaszázalék. Hiszen a magánszállás-kiadó gyakran rossz árfolyamon váltja át a befolyó összeget, és nemritkán hibásan tölti ki a számlát.

VAN MIT TANULNI AZ AIRBNB MŰKÖDÉSÉRŐL

Egyébként nemcsak az adófizetési példát, mást is érdemes lenne átvenni az amerikai székhelyű sharing economy cégtől: online működési felületük szisztémáját például, amely végtelenül professzionális, kimondottan vendég- és egyben szállásadóbarát. Saját fotóst alkalmaznak mindenütt a világon, aki gyönyörű és vendégcsalogató képeket készít a hirdetett szálláshelyről, oldaluk minden országban az adott nyelven „beszél”, és védi mind a szállást kereső vendégek, mind a házigazdák érdekeit, egyben magánjellegű információkat nem ad ki róluk idegennek. Az üzlet megkötését követően pedig mind a vendégnek, mind a vendéglátónak jellemzést kell írnia a másikról, amely a világhálóra felkerülve nyilvánossá válik, bárki elolvashatja.

Saját tapasztalat alapján állíthatom, nem ártana megszívlelni ezt a profi szemléletmódot hazai szállodáskörökben is, hiszen idehaza még mindig az a gyakorlat dívik, hogy hiába ír bármit is vélemény, kritika vagy dicséret gyanánt a volt vendég a meglátogatott szálláshelyről – visszajelzést nemigen kap, vagy ha igen, legtöbbször csak unalmas frázisokat, egyenmondatokat pufogtatnak a házigazdák, nincs mögötte valós tartalom.

ZIMMER FERI MAI ALTEREGÓI

Gyakran felvetődik a kérdés: kik használják a nemzetközi szállásmegosztó portál szolgáltatását? Hátizsákos, fiatal turisták, akik netán stoppal vagy fapados járatokkal özönlenek hozzánk? Vagy módosabb vendégek, akik a kedvező ár-érték arány miatt választják inkább ezt a fajta szolgáltatást? Netán kísérletező kedvű városlátogatók, akik úgy gondolják, ha magánszállást foglalnak, jobban belelátnak a helyi életbe, szokásokba, jobban megismerik az adott desztináció valós világát? A válasz: ez is, az is, a kép erősen vegyes. Ormós Zoltán szerint a hajdani Ibusz-lakásokon és Zimmer Feriken nevelkedett magánszállásadók hirdetéseire alapvetően az olcsó légitársaságokkal hozzánk érkezők jelentkeznek, akik amúgy nem kerekedtek volna fel, hiszen nincs pénzük megfizetni a reggelivel és más szolgáltatásokkal is rendelkező egyéb, drágább szálláshelyeket. Lehet, véli a szakember, hogy az egy- és kétcsillagos szálláshelyeknek konkurenciát jelentenek a fél- vagy teljesen amatőr lakáskiadók, de az ennél magasabb kényelmi szintet biztosító, profi szálláshelyek gazdáinak biztos nem. Fiatalok, egyetemisták, bulituristák, kispénzű városlátogatók, sorolja a lehetséges vendégkör tagjait Kis-Vén Valéria, és ő is hangsúlyozza, lehet ugyan némi elszívó hatása ennek a szolgáltatásnak a többi szálláshelytől, de korántsem jelentős, nem számottevő.

KITAPOSOTT ÖSVÉNYEN JÁRVA

Végül kihagyhatatlan a kérdés: szükséges- e törvénymódosítás vagy valamilyen jogszabály-változtatás annak érdekében, hogy helyes mederbe terelődjön ez a ma még sokfelé konfliktusokat generáló szálláskiadó vállalkozási forma? Mindkét megkérdezett szakértő szerint az Airbnb-vel foglalkozók itthon egy régóta jól szabályozott tevékenységet folytatnak, hiszen cégként vagy magánszemélyként egyéb szálláshelyszolgáltatói tevékenységet végeznek, amelynél számlaadás vagy adó befizetésének elmulasztása, a tevékenység be nem jelentése esetén jelentős adóbírság, mulasztási bírság szabható ki. Itt a fokozott ellenőrzés a hatóság feladata, jogszabály-módosításra vagy új törvény bevezetésére nincs szükség.

Azonban – akár a San Franciscó-i példa alapján – az egy tömbben, akár például kerületenként a fővárosban, az ifa Airbnb általi beszedése és a szállásadók helyett és nevében történő befizetése nagy áttörés lehetne. Hiszen így biztosított lenne, hogy a portálon hirdetők mindegyikétől beszedjék az adót, akár legálisan végzi a házigazda a tevékenységét, akár nem. Biztató jelek alapján elmondható, hogy a cég tárgyalásokat kíván kezdeményezni a kormányzattal, hogy a magyar jogszabályoknak megfelelő tevékenységet folytasson. Akárcsak a Google Amerikában, amely hirdetési bevételei után ma már fizeti az adót, akár a katonatiszt. Európában azonban még mindig nevetségesen alacsony összeget utal át...


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni

Pesti István: Kiderül, kiben van meg az a plusz, amire érdemes odafigyelni 

A két Michelin-csillagos étterem konyháját vezető séffel többek közt a versenyről és megosztó ételekről beszélgetünk, és mesél arról is, miért nem követi a trendeket.
Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető

Dubicz Borászat: Abban hiszünk, hogy az ikonikus múlt és a modern jövő jól összeegyeztethető 

Az idei újdonságokról és megújulásról a borászat tulajdonosával, Dunai Ágnessel beszélgettünk.
Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél”

Csernus Imre: „Szeretnék már jönni-menni, mint egy falevél” 

Csernus Imrével szőlőről, borokról és a vidéki életről beszélgettünk, és nemrég megjelent könyve kapcsán egy kicsit rólunk, magyarokról is.