Szemléletváltás nélkül az egészségturizmusban is csak sereghajtók lehetünk

Dinamikusan fejlődő üzletág a világpiacon az orvosi szolgáltatásokra épülő egészségturizmus, hazánk azonban szemléletváltás nélkül a jövőben sem lesz képes jó adottságait megfelelően kihasználni.

Cselekedni gyorsan kell, mert a térségben feltörekvő konkurens országok erőteljesen növelik piaci részesedésüket. Így foglalható össze annak a konferenciának az üzenete, amelyet a múlt héten zajló Utazás kiállítás keretében tartottak pénteken az egészségturizmus szakemberei.

Több előadó hozzátette: kitartó állami támogatás is szükséges volna az iparág nemzetközi versenyképességének megteremtéséhez illetve megtartásához, hiszen a konkurencia is él ezzel a lehetőséggel. Az állami szerepvállalás jelentőségét hangsúlyozta többek között Dr. Kámán Attila, a Vezető Magyar Fogászati Rendelők Egyesületének elnöke. Az általa képviselt fogászati turizmust, amely a vállalkozók magánerejéből vált az ágazat sikertörténetévé, a válság sem rendítette meg, és a növekvő bevételből korántsem csupán a fogorvosok részesednek – hangsúlyozta a szakember. Ugyanakkor felhívta a figyelmet arra is: az egyre erősödő lengyel, török és bolgár piaccal szemben csakis szakmai összefogással védhetjük meg magunkat. Egyelőre még piaci előnyünk származik abból, hogy a magyar fogorvosok már a 80-as, 90-es évektől kezdve kezelnek külföldi pácienseket, ám észre kell venni: a konkurencia is egyre hatékonyabban él a manapság igen fontos online marketing eszközeivel. Kámán Attila elmondta: a vendégek mintegy hetven százaléka az interneten talál rá a kezelési lehetőségekre, a személyes ajánlás ma már csak egyötödüknél játszik szerepet. Ugyanakkor a betegek nyolcvan százaléka közvetítőkön keresztül érkezik, és mivel a kapcsolat ezeké a cégeké, bármikor úgy dönthetnek, hogy a pácienseket Magyarország helyett másik országba küldik. Alapvető jelentőségű az egészségügyi szolgáltatások színvonala, adott esetben hiánypótló jellege, ám a fogászati specialista szerint a vendégnek addig éri meg külföldre utazni egy-egy beavatkozásért, amíg az kevesebbe kerül, mint az otthoni ár fele.

Dr. Kincses Gyula, az Egészségügyi Stratégiai Kutatóintézet főigazgatója kiemelte: igaz, hogy elsősorban árelőny típusú ország vagyunk, de tartós politikai cél csak az lehet, ha a minőségelőny irányába mozdulunk. Ehhez véleménye szerint az is szükséges, hogy a jelenleginél komplexebb kínálatot nyújtsunk, a hungarikumnak számító gyógyvíz köré a színvonalas szolgáltatások széles spektrumát építsük fel. Mivel az egészségturizmus bizalmi szolgáltatásokra épül, fontos a minőségtanúsítás, emelte ki továbbá Kincses Gyula, hozzátéve: intézete már foglalkozik egy ilyen rendszer kidolgozásával.

Mezősi Csilla egészségturisztikai szakértő óva intett attól, hogy túlszabályozzuk a területet. Úgy nyerhetjük meg legkönnyebben a páciensek bizalmát, ha azt a minőségbiztosítási rendszert vezetjük be, amely náluk a legelfogadottabb. A nemzetközi trendek alapján elmondható, hogy a piacot Ázsia és Latin-Amerika uralja, ám Európában még lenne keresnivalónk, vélte a szakember. Mezősi Csilla úgy látja: Nyugat-Európa helyett érdemesebb volna a keleti küldő piacok felé fordulnunk. Véleménye szerint kevés, de jól kiválasztott szolgáltatással, gondosan megválasztott piacokon kellene Magyarországnak érvényesülnie. Gyógyvizekre épülő turizmusunkat orvosilag magasabb szintre emelve volna esélyünk a piaci térnyerésre – feltéve, hogy az állam is konzekvensen, hosszú távon támogatja a hazai egészségturizmust. A kihasználásra váró lehetőségek között említette Mezősi Csilla a hazánkban zajló idegen nyelvű orvosképzést: a Magyarországot megjárt fiatal szakemberek jó hírét vihetnék orvosi szolgáltatásokra épülő turisztikai kínálatunknak.

Természeti adottságaink kínálta piaci lehetőségre világított rá Dr. Ruszinkó Ádám, a Magyar Egészségturizmus Marketing Egyesület elnöke, amikor feltette a kérdést: hányan jártak már a hallgatóságból Vichy fürdőhelyen. Jóval többen jelentkeztek, amikor arra kérdezett rá, hányan használtak már valaha Vichy kozmetikumot. Miért nem világmárka például Hévíz vagy Sárvár? A fogászaton és a plasztikai sebészeten kívül sikeres lehetne többek között a szemészetre, anti aging terápiára, meddőségi kezelésre, bőrgyógyászatra, szív- vagy ortopéd sebészetre épülő vendégfogadás is, véli Ruszinkó Ádám. Az egészségügyi menedzser szerint a siker titka a turisztikai és az orvosi szakma érdekazonossága, a vendégadatok mérhetősége, a minőség, a megbízhatóság – és nem utolsósorban a hazai szakmai szereplők együttműködése.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.