Cselekedni gyorsan kell, mert a térségben feltörekvő konkurens országok erőteljesen növelik piaci részesedésüket. Így foglalható össze annak a konferenciának az üzenete, amelyet a múlt héten zajló Utazás kiállítás keretében tartottak pénteken az egészségturizmus szakemberei.
Több előadó hozzátette: kitartó állami támogatás is szükséges volna az iparág nemzetközi versenyképességének megteremtéséhez illetve megtartásához, hiszen a konkurencia is él ezzel a lehetőséggel. Az állami szerepvállalás jelentőségét hangsúlyozta többek között Dr. Kámán Attila, a Vezető Magyar Fogászati Rendelők Egyesületének elnöke. Az általa képviselt fogászati turizmust, amely a vállalkozók magánerejéből vált az ágazat sikertörténetévé, a válság sem rendítette meg, és a növekvő bevételből korántsem csupán a fogorvosok részesednek – hangsúlyozta a szakember. Ugyanakkor felhívta a figyelmet arra is: az egyre erősödő lengyel, török és bolgár piaccal szemben csakis szakmai összefogással védhetjük meg magunkat. Egyelőre még piaci előnyünk származik abból, hogy a magyar fogorvosok már a 80-as, 90-es évektől kezdve kezelnek külföldi pácienseket, ám észre kell venni: a konkurencia is egyre hatékonyabban él a manapság igen fontos online marketing eszközeivel. Kámán Attila elmondta: a vendégek mintegy hetven százaléka az interneten talál rá a kezelési lehetőségekre, a személyes ajánlás ma már csak egyötödüknél játszik szerepet. Ugyanakkor a betegek nyolcvan százaléka közvetítőkön keresztül érkezik, és mivel a kapcsolat ezeké a cégeké, bármikor úgy dönthetnek, hogy a pácienseket Magyarország helyett másik országba küldik. Alapvető jelentőségű az egészségügyi szolgáltatások színvonala, adott esetben hiánypótló jellege, ám a fogászati specialista szerint a vendégnek addig éri meg külföldre utazni egy-egy beavatkozásért, amíg az kevesebbe kerül, mint az otthoni ár fele.
Dr. Kincses Gyula, az Egészségügyi Stratégiai Kutatóintézet főigazgatója kiemelte: igaz, hogy elsősorban árelőny típusú ország vagyunk, de tartós politikai cél csak az lehet, ha a minőségelőny irányába mozdulunk. Ehhez véleménye szerint az is szükséges, hogy a jelenleginél komplexebb kínálatot nyújtsunk, a hungarikumnak számító gyógyvíz köré a színvonalas szolgáltatások széles spektrumát építsük fel. Mivel az egészségturizmus bizalmi szolgáltatásokra épül, fontos a minőségtanúsítás, emelte ki továbbá Kincses Gyula, hozzátéve: intézete már foglalkozik egy ilyen rendszer kidolgozásával.
Mezősi Csilla egészségturisztikai szakértő óva intett attól, hogy túlszabályozzuk a területet. Úgy nyerhetjük meg legkönnyebben a páciensek bizalmát, ha azt a minőségbiztosítási rendszert vezetjük be, amely náluk a legelfogadottabb. A nemzetközi trendek alapján elmondható, hogy a piacot Ázsia és Latin-Amerika uralja, ám Európában még lenne keresnivalónk, vélte a szakember. Mezősi Csilla úgy látja: Nyugat-Európa helyett érdemesebb volna a keleti küldő piacok felé fordulnunk. Véleménye szerint kevés, de jól kiválasztott szolgáltatással, gondosan megválasztott piacokon kellene Magyarországnak érvényesülnie. Gyógyvizekre épülő turizmusunkat orvosilag magasabb szintre emelve volna esélyünk a piaci térnyerésre – feltéve, hogy az állam is konzekvensen, hosszú távon támogatja a hazai egészségturizmust. A kihasználásra váró lehetőségek között említette Mezősi Csilla a hazánkban zajló idegen nyelvű orvosképzést: a Magyarországot megjárt fiatal szakemberek jó hírét vihetnék orvosi szolgáltatásokra épülő turisztikai kínálatunknak.
Természeti adottságaink kínálta piaci lehetőségre világított rá Dr. Ruszinkó Ádám, a Magyar Egészségturizmus Marketing Egyesület elnöke, amikor feltette a kérdést: hányan jártak már a hallgatóságból Vichy fürdőhelyen. Jóval többen jelentkeztek, amikor arra kérdezett rá, hányan használtak már valaha Vichy kozmetikumot. Miért nem világmárka például Hévíz vagy Sárvár? A fogászaton és a plasztikai sebészeten kívül sikeres lehetne többek között a szemészetre, anti aging terápiára, meddőségi kezelésre, bőrgyógyászatra, szív- vagy ortopéd sebészetre épülő vendégfogadás is, véli Ruszinkó Ádám. Az egészségügyi menedzser szerint a siker titka a turisztikai és az orvosi szakma érdekazonossága, a vendégadatok mérhetősége, a minőség, a megbízhatóság – és nem utolsósorban a hazai szakmai szereplők együttműködése.