Szemléletváltás szükséges

Évértékelőnk keretében számvetésre kértük Mányai Rolandot, az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium főosztályvezetőjét, miniszteri megbízottat is. Arra is kíváncsiak voltunk, a szakember szerint melyek a legfőbb a kihívások a magyar turizmus számára 2008-ban.

ttrend • Melyek a turisztikai szakma legfőbb tavalyi eredményei?

Csak címszavakban: az Új Magyarország Fejlesztési Terv tudatos és összehangolt megvalósulása, különösen annak központi, kiemelt programjai, a turisztikai desztinációmenedzsment- rendszer kiépítésének előkészületei, az életminőségindex, a regionális és a műemlékfürdőpályázat, a Balaton forgalmának erősödése, a kulturális rendezvények sikere, az együttműködés a sportszakterülettel, az egészségturizmus- stratégia elkészülése.

 ttrend • Milyennek látja az elmúlt egy évet, és ön szerint mit várhatunk 2008-ban?

 Megítélésem szerint a magyar turisztikai szektorban továbbra is nagy lehetőségek rejlenek, az ágazat azonban korlátozottan tudta csak mindezt készpénzre váltani az elmúlt évtizedben. A világ és Európa turizmusa rohamosan fejlődik, az előrejelzések 4%-os emelkedésről szólnak, emellett említést érdemel, hogy a piac változik, hiszen például a fapados légitársaságok forgalma 250%-kal nőtt az elmúlt években, míg a kultúrára tudatosan építő desztinációk 2000 óta 51%-os növekedést könyvelhettek el. Úgy ítélem meg, ehhez a folyamathoz úgy tudunk legkönnyebben igazodni, ha szemléletet váltunk az állami és magánszektorban egyaránt. Ez közös felelősség. Változtatni kell a bevett szemléletmódon és szokásokon. A 2006-os Európai Turizmus Fórumon elhangzott tíz sikertényező, amely a turizmus fejlődéséhez nélkülözhetetlen. Ezek közül az állami feladatok mellett, mint például jogszabályi környezet, ösztönző rendszerek stb., az innovációt, az élményközpontúságot, az IT és online piac térnyerését emelték ki – ezekben a kérdésekben mind az államnak, mind a vállalkozásoknak vannak elmaradásaik. Emellett érzésem szerint elindult egy kedvező folyamat, amelynek alapja az erősödő belföldi turizmus és az EU-s források lehetnek.

 ttrend • És ennyi már elég?

Folyamatban kell gondolkodni, amelynek évről évre jobb eredményekben kell megmutatkoznia. Nem feltétlenül kiugróan javuló mutatószámokkal, de folyamatosan javulóan. Ha nem így van, nem jól csináljuk. Vannak olyan elemek, amelyek már rövid távon éreztetik a hatásukat, mint egyes marketingakciók vagy a már elkészült turisztikai márka, és vannak olyanok, amelyek csak hosszabb távon hatnak, így például azok az új attrakciófejlesztések, amelyek 2008-ban indulnak, vagy a TDMrendszer kialakítása. De látni kell, hogy még a Széchenyi-terv eredményei is csak részben ismertek…

ttrend • Melyek lesznek a 2008-as év kulcsfontosságú tényezői a magyar turizmus fejlődésében?

 Tudatos és összehangolt fejlesztés, szemléletváltás, TDM-rendszer, marketing. Mindenképpen idetartozik a szemléletváltás mellett a turisztikai desztinációsmenedzsment- rendszer kialakítása, az élményközpontú és komplex kiemelt attrakciók fejlesztése uniós és más forrásokból és persze a mindig aktuális marketing. Láttunk már olyat Európában, hogy a jelentős EU-forrásokat infrastruktúrára költötték, de az igazán innovatív, bevételt termelő vagy fejlődést eredményező szolgáltatások, azaz a tartalom elmaradt mögötte. Remélem, hogy egyes kiemelt fejlesztések nem csupán épületrekonstrukcióról szólnak majd, hanem élményt is teremtenek, tudatos célcsoportválasztással. Le kell számolni azzal a szemlélettel (már ahol ez él), hogy az infrastruktúra vonzza a látogatót. Élményt kell teremteni. Az infrastruktúra szükséges, de nem elégséges feltétel. Az attrakciófejlesztéshez tartoznak a kulturális vagy sportrendezvények is. A turizmusmarketing kérdése örökzöld téma, de meg kell említeni, hogy a hatékonyság elérése érdekében változó eszközrendszerrel egyre komplexebb feladatot kell ellátni. Ezért is készül például az MT Zrt. által új online piaci jelenlét és márkastratégia. Fontosnak tartom, hogy a Magyar Turizmus Zrt. erősítse szolgáltató jellegét, és tegyen további lépéseket azért, hogy piaci alapokon tudjon működni, valamint vegyen részt a TDM-mel való kapcsolódás szerves és proaktív kialakításában.

ttrend • Hogy áll a budapesti kongresszusi központ ügye?

A fővárosi nagy, 4-5 ezer fős befogadóképességű kongresszusi központtal kapcsolatban ma már négy-öt potenciális helyszínről és ezzel összhangban fejlesztőről lehet hallani. Egy konkrét projekt előkészítéséhez a pályázat kidolgozása folyamatban van az ÖTM-en belül. Ez a projekt a budapesti Petőfi híd budai hídfőjénél található Tüskecsarnok. Szakértői becslések szerint nyolc-tízmilliárd forintos befektetés lenne szükséges a Tüskecsarnok megfelelő átalakításához.

 ttrend • Az idén írják ki a TDM-szervezetekre vonatkozó pályázatokat…

A TDM nem csoda, mégis új lehetőséget rejt magában az együttműködés, a strukturált gondolkodás és munkavégzés miatt. Nem állami intézményrendszer építéséről van szó, hiszen az önkormányzatok és vállalkozások együttműködésén alapul, és olyan feladatok ellátásáról szól, amelyeket eddig is elvégeztek, csak éppen egymással párhuzamosan vagy éppen rossz hatékonysággal. Ezekre adhat gyógyírt a TDM tudatos és összehangolt rendszerének kialakítása, hiszen ösztönözni, keretbe foglalni képes a turizmussal összefüggő tevékenységeket. A társadalmi és gazdasági nehézségeket ez önmagában nem oldja meg.

 ttrend • Milyennek látja a Balaton helyzetét?

 Nagyon örülök, hogy nő a befektetési kedv. Jók voltak a számok is, de nem értek egyet azzal, amit sokan mondanak, hogy a Balaton arculata mára megváltozott. Változik, és ez jó. Új szállodák épülnek, javul a minőség. De sok mindenre van még szükség. Továbbra is leginkább spontán módon alakul a turizmus fejlődése, még nem tudatos márkafejlesztés zajlik. Ebben a TDM-nek lehet hosszú távon szerepe, addig pedig az országos és régiós marketingszervezetnek. Az ÖTM és azon belül én is nagy figyelmet fordítok arra, hogy kiemelt fejlesztések, rendezvények, programok a Balaton környékére kerüljenek.

 ttrend • Mi a véleménye a jelenlegi hazai áfaszintről?

Tény, hogy az áfa komoly versenyképességi tényező, és nem titok, hogy az ÖTM igyekszik a szakma érdekeit képviselni ez ügyben, és talán történik is elmozdulás. Ez fontos a jövedelmezőség szempontjából, hiszen az a turisztikai befektető, aki már itt van, a bevételt fejlesztésre fordíthatja, de ha a külföldi lehetőségek kedvezőbbek, nem ide jön, vagy akár el is megy tőlünk. Ezzel összhangban a KKV-k és az egyéb versenyképességi tényezőt befolyásoló intézkedések meghozatala is fontos az ágazat számára. Az is az igazsághoz tartozik, hogy hazánk egy nemzetközi felmérés szerint második az ár-érték szempontjából, ami azért lényeges, mert még mindig alacsony árakkal üzemelünk, nem tudjuk versenytársaink árszintjén értékesíteni szállodai szobáinkat és egyéb szolgáltatásainkat. Ebből azt szerettem volna kihozni, hogy a versenyképességi kérdésnek az áfakérdés „mindöszsze” egyik (igaz, fontos) tényezője. Tehát a beutazóforgalom alakulása nem fogható mindössze erre a kérdéskörre, hanem sok tényező befolyásolja.

 ttrend • Miniszteri megbízotti kinevezése milyen új feladatokat ró önre?

Főosztályvezetőként a stratégiai kérdések felelőse vagyok a szakállamtitkárságon belül. A miniszteri megbízotti cím birtokában ezzel összhangban a kiemelt projektek felelőse is lettem. Feladatom, hogy a stratégiai kérdésekkel összhangban az állam érdekeit képviselve segítsem az országos jelentőségű, akár a nemzetközi versenyben is helytálló turisztikai nagyberuházások megvalósulását, történjenek azok uniós vagy más forrásból.

ttrend • Mennyiben segíthetik az uniós pályázati források a turizmust?

Ahhoz, hogy Magyarországon is növekedjen a turizmus teljesítménye, olyan projekteket kell elindítani, amelyek nemzetközi viszonylatban is versenyképesek, gazdaságilag is fenntarthatók. Ha huszonöt kiemelt, országos jelentőségű projekt megvalósítása elindul 2008-ban, azt komoly eredménynek tekintem. Ha ennél több, az különösen kedvező. Turizmusfejlesztésre 2013-ig 305 milliárd forint áll rendelkezésre uniós forrásokból. 2007-ben huszonegy kiemelt projektre több mint 70 milliárd forint értékű uniós finanszírozásról született döntés. 2008-ban mindenképp 100 milliárd forint feletti támogatásról és akár 150 milliárd forintos összberuházásról beszélhetünk, és a tovagyűrűző hatással a befektetések összege ennek többszörösét is elérheti. Ehhez tudatos és összehangolt fejlesztés szükséges, és természetesen a magántőke bevonása. Az idei évben huszonegy projekt már zöld utat kapott, és várhatóan további huszonhárom közül kerülhetnek projektek az előkészítés végső fázisába. Ezek a nagyprojektek várhatóan 2009–2012 között valósulnak meg.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.