Nem sokat variáltak azzal, hogy legyen-e egynapos, vagy elég a 3 vagy 4 napos bérlet, rögtön úgy döntöttek, hogy csupán kétféle matricát vezetnek be, a féléveset és az egész éveset. Ami ugye azt jelenti, hogy aki turistaként a rövid, de gyönyörű szlovén tengerpart felfedezésére indul, netán összeköti a horvátországi nyaralást egy postojnai kirándulással vagy ljubljanai városnézéssel, annak is minimum ki kell fizetnie a 35 eurós, azaz 8500 forint körüli összegbe kerülő félévre érvényes autópálya-matricát. Az éves bérlet 55 euróba kerül. Igaz ugyan, hogy a turista ez után már fél vagy egész éven keresztül folyamatosan autózhatna a szlovén autópályákon (amelyek összes hossza nem éri el az 500 kilométert), de erre jóformán semmi esélye, hiszen az utazók többsége – jó esetben – jövő nyáron jár majd erre legközelebb. Horvát internetes lapokban már arra buzdítják az olvasókat, hogy Magyarországon vagy hajóval Olaszországon át kerüljék el a drága szlovén autópályákat. Azzal viszont senki ne próbálkozzon, hogy matrica nélkül hajt fel a sztrádára, mivel drákói, 300–800 eurós büntetésre számíthat. Az sem tűnik jó megoldásnak, ha valaki alsóbb rendű utakon igyekszik átutazni Szlovénián, mivel a települések egymást érik, folyamatosak a sebességkorlátozások és nagyon gyakran mérik a rendőrök a sebességtúllépést. A legkevesebb, ami elmondható az új rendszerről, hogy nem felhasználóbarát, persze a szlovének jól járnak, számukra nem megerőltető félévente 35 eurót áldozni az országos autópálya-hálózat igénybe vételéért, de mi van a keletről nyugatra, északról délre, majd visszafelé tartó turisták tízezreivel? Rájuk is kellene gondolnia egy felelős, uniós tagország illetékes vezetőinek.