A Kantar Mediától megkaptuk a tavalyi év legtöbbet reklámozó turisztikai cégeinek listáját. Az adatok alapján az látható, hogy az üdülőszövetke- zetek és a gyorséttermek listaáron többet költöttek tavaly, mint 2012-ben, ellenben az összes többi szegmensben visszaesés volt. A kutatócég ugyanakkor egy fontos, az online hirdetések fgyelésére vonatkozó mód- szer tani problémára is felhívta a fgyelmünket. A Kantar Media reklámköltésadatai alapvetően a listaáras ATL-költéseket mutatják, az online kampányok közül csak a direktben értékesí- tett display-kampányok adatait tartalmazzák. Az online hirdetéseket bevallás alapján rögzíti a kutatócég: a legnagyobb online portfóliótulajdonosok és saleshouse-ok havonta elküldik nekik, hogy az általuk direktben értékesített bannerfelületeken kik és milyen értékben hirdettek. A search-, listing-, affliate-, adnetwork- és Facebook-hirdetésekre költött összegekről nincs adatuk, pedig az utazás, turizmus szektor nagy előszeretettel használja ezeket online kampányaihoz.
Elképzelhető, hogy az egész szektor költési trendje másképp festene, ha az ezeken a felületeken elköltött összegek is benne lennének az adatbázisban. A listaáron legtöbbet hirdető cégek között vannak olyanok, amelyek már tavaly is igen ak- tívak voltak, és akadnak új versenyzők is a toplistán. A tavalyelőtti második Anubis tavaly átvette a vezetést, míg a 2012-es 3. helyezettHunguest Hotels a második helyre lépet t előre. A tavalyi bronzérmes Bravofly ellenben egy évvel korábban még nem volt rajta a 25-ös toplistán. Jelentős ugrást hajtott végre a Budavár Tours is, amely a 17.-ről az 5. helyre jöt t fel, illetve a Kartago Tours, amely a 21.-ről a 12. helyre ugrott. Az Osztrák Idegenforgalmi Képviselet és a sümegi Hotel Kapitány is szemmel láthatóan növelte reklámköltéseit tavaly. A legnagyobb ugrás mégis az IBUSZ nevé- hez fűződik, listaáras reklámköltését egy év alat t megnégyszerezte – legalábbis a Kantar Media által mért felületeken. A Kantar Media az állami intézményi hirdetők között tartja számon a Magyar Turizmus Zrt-t. Kimutatásuk szerint listaáron a turisztikaimarketing-szervezet 2012-ben 792,4 millió, 2013-ban pedig 552 millió fo- rintot költött turisztikai reklámra (az agrár- marketing-költés ebben az összegben nem szerepel). Ezzel az adattal a MT Zrt. második lenne a toplistán.
A LEGTUTIBB STRANDOK ÉS FESZTIVÁLOK EGY HELYEN
Május közepén elindult a Magyar Turizmus Zr t. vízpar thoz kötődő aktív és kulturális tu- risztikai kampánya. Az akciósorozat célja, hogy kimozdítsa és belföldi utazásra ösz- tönözze a magyar lakosságot a vízpartok közelébe, nem csak fürdőzési céllal. A nemzeti turisztikai marketingszervezet induló kampányában zsongásra inspirálja és konkrét utazási csomagokkal éri el az összes régióban a nyaralásra vágyókat. Állóvizeink mellett folyóink mentén is akad bőven látni- és tennivaló. A kampány fontos célja, hogy a Szép-kártya szálláshelyi felhasználását is erősítse. A hazai lakosság felé irányuló marke- tingkommunikáció célja egyrészt a szemléletformálás, másrészt konkrét ajánlatokkal ösztönözni a belföldi utazást. A Magyar Turizmus Zrt. folytatja a 2013-ban bevezetett és jól bevált, valós motivációt jelentő évszakos termékkampányokat, amelyeket az utazás mint élmény és az utazáskor elérni kívánt életérzés, hangulat köré csopor tosít. A kam- pányban a nyár a fesztiváloké és a vízparti üdülésé.
ÚJ KAMPÁNYSZLOGENEK
„Minden kaland egy lépéssel kezdődik! – Ötletek vízen és vízparton”, „Egy kaland százat csinál! – Fesztiválok egész nyáron” – ezekkel a szlogenekkel indult el a legújabb országos stratégiai termékkampány, amellyel a ha- zai lakosság fgyelmét kívánják az itthoni nyár i, vízparti üdülési lehetőségekre irányí- tani. A május közepétől július közepéig zajló kampányban nagy tavaink mellet t szerephez jutnak a kisebb, ámde annál változatosabb kikapcsolódási lehetőségeket kínáló, még kevésbé ismert „vizes” úti célok is. A www.itthon.hu oldalon, a Nyár – 2014 menüpontban válogathatunk a legjobb strandok, a nyár legjobb kulturális, gasztronómiai és családi fesztiváljai között, de érdemes átlapozni az MT Zrt. ÉLMÉNY itthon című, ingyenes programajánló magazinját is. A kampány július közepéig látható közterületi és járműreklámokon, nyomtatott médiumokban, valamint internetes felületeken.