Tavasszal egy hétre megnyitják a Balatont

Január 9-10-én rendezik színvonalas, vezető magyar és osztrák szakemberek előadásával konferenciájukat a hazai TDM szervezetek a Magyar tenger északi partján. A hazai TDM-rendszer most válaszút előtt áll, ugyanakkor újabb nagy ugrásra készül.

Hogy milyen lehetőségek nyílnak helyi, térségi és regionális szinten, nos, a helyszínen készített beszámolónkban igyekszünk a lehető legteljesebben körüljárni a témát, sőt, egy igen ötletes és nagyszabású kísérletnek is utánaeredünk.

A TDM-rendszer sikere tudati kérdés

Bóka István, mint a város polgármestere, országgyűlési képviselő és a Balaton Fejlesztési Tanács elnöke házigazdaként köszöntötte az egybegyűlt szakembergárdát. Feladatként vezette fel a jelenlegi TDM-struktúra eredményeinek és lehetőségeinek górcső alá vételét, és visszaemlékezett a 2006-ban indult helyi turisztikai egyesület kezdeti sikereire, amelyek mintegy lökést adtak Füred minőségi és ma már megkérdőjelezhetetlen fejlődésének. Hangsúlyozta, hogy csak alulról lehet és kell építkezni, mert ott „fáj”, ami azt jelenti, hogy a helyi vállalkozók és a civil szféra legteljesebb bevonása hoz eredményt, olyat, amelyet sikertörténetként élhet meg a Balaton-parti város. Konkrét előnyöket kell felvázolni és önkormányzati hozzájárulást biztosítani az említett szereplőknek a kompetenciák átadásával.

12 hónapos, önfenntartó turisztikai régió lehet a Balaton-térség

Navracsics Tibor, a konferencia nyitónapján szintén egy rövid és személyes jellegű visszatekintéssel köszöntötte a szakmát. A 80-as évek univerzális tömegturizmusát gimnazistaként megélő miniszterelnök-helyettes sem tartja lehetséges megoldásnak az elmúlt időket újra visszahozni, mert az biztos bukáshoz vezetne. Sem a hazai, sem a nemzetközi környezet nem igényli ma már a sztenderdizált megoldásokat, sokkal inkább az egyedi ajánlatokra és vonzerőkre éhes, a környezeti terhelésről nem is beszélve. A hazai fogyasztó-réteg megizmosodott, és ki vág ma azzal fel, hogy külföldre megy nyaralni? Egy biztos, a Balaton képe is megújításra szorul, önmagában nem is életképes, csak úgy, ha az egész turisztikai régió kerül a piacra, Bakonyostul, Balaton-felvidékestül és egy kis Somogyostul.

Az Unió legbiztonságosabb üdülőterülete lesz a régió

A Belügyminisztérium parlamenti államtitkára, Kontrát Károly, nem kevesebbet vállalt, mint azt, hogy a Balaton térsége 2020-ra az Európai Unió legbiztonságosabb üdülőövezete lesz. Hozzátette, hogy a turizmusra fordítható fejlesztési források sok tekintetben bővülnek a tóparton: a horgászturizmus és a gyógyturizmus további lehetőségeket kap és a gondolkodásba a Bakony is bekapcsolódik, sok-sok új vonzerővel és látnivalóval. Kiemelkedő érdeklődés kísérte az előadásokat, amelyeken a legfelsőbb turisztikai vezetés, Horváth Viktória, helyettes államtitkár, Horváth Gergely, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgató-helyettese, és Maráczi Gábor, stratégiai és marketing igazgatója is megtisztelt részvételével.

A turizmus szervezésébe ne szóljon bele a politika

Achill Rumpold, az új karintiai turizmus törvény egyik megalkotója lendületes előadásában kifejtette: a meghatározó tényező a sikeres turizmusban maga a helyi szolgáltató, aki anyagilag is érdekelt benne. Ezért meg kell adni a lehetőséget, hogy az őket érintő döntésekben részt vehessenek. Karintiában három döntési szintet határoztak meg: helyit, regionálisat és tartományit, meghatározott feladatokkal és a források feladathoz való rendelésével, amitől eltérni nem szabad. A politika nem szervezője, hanem a lehetőségek megadója a rendszerben: sikeres TDM az, aki önállóan, szabadon dönt arról, hogyan használja fel a pénzeszközöket. A turizmust törvényileg kell szabályozni, hogy tiszta adózási és hozzájárulási viszonyokat, átlátható feladat-meghatározást teremtve vihesse piacra egy földrajzi terület kínálatát.

A terméknek otthon kell

Az fogadóterületet, vagy más néven desztinációt, kooperatív tervezéssel lehet csak sikeres pályára állítani, mondta Peter Righi, a Dél-tiroli Turisztikai Menedzserek Szövetségének ex-elnöke. A mindig minta Dél-Tirolban ez az összes szolgáltató bevonását jelenti, és hiba, ha egyes szolgáltatók kívülállóként meglovagolják a többiek együttes erőfeszítését. Figyelni kell a koordinációra is, e nélkül könnyen kizsákmányolódnak a helyi értékek. A TDM munka tehát közösségi munka, és innovatív is. Ez utóbbihoz ismerni kell a célközönséget és markáns profilt kell adni a területnek, magyarul márkáznunk kell. A termék hitelessége megkérdőjelezhetetlen kell, hogy legyen, és történetet mesélve kell beépülnie a tudatunkba.

A megduplázott élmény

A konferencia előadója volt még Werner Zanotti, a Brixeni Turisztikai Egyesület marketing menedzsere is, aki a Brixen Card példáján és üzleti modelljén keresztül mutatta meg a kártya-rendszer tapasztalatait. Statisztikai adatokkal illusztrálta a kártya szolgáltatási körét és a helyi infrastruktúra és kínálat legfontosabb elemeit. Az egyes kártyatípusok bemutatása mellett átfogó képet kaphattunk a felhasználási szokásokról és az elfogadóhelyek megoszlásáról is. A vendégéjszakák száma és a költségek három év alatt, egyaránt kb. 10 százalékkal nőttek, míg a szálláshelyek számának növekedése ennek duplája volt.

Utazás a múltba és a jövőbe

Semsei Sándor, a Balaton Riviéra Turisztikai Egyesület elnöke lenyűgöző áttekintést adott a hazai desztináció menedzsment lehetőségeiről. Értékelve az ausztriai előadók prezentációit, bemutatta a kommunikációs folyamatok és a használt megoldások fejlődését. A Lajtán túl, a 60-as évek a termékről és az infrastruktúráról szóltak, a 70-es évek az árakról és az értékesítésről, a 80-as években sógorék már promótáltak és márkát építettek, igaz, akkor a prospektusok élték reneszánszukat. A következő évtizedben a minőség, az igények és a folyamatok menedzselése határozta meg a munkát, ma viszont mindenki kooperál és jól működő szolgáltatásláncolatok alakulnak ki. A közelmúltban társadalmi egyeztetésen lévő Nemzeti Turizmusfejlesztési Koncepció egyes alapvetéseit az 1904-es Balatoni Szövetség szövegeivel is összevetve megállapította, nincs új a nap alatt. A feladatok az alábbiak: infrastruktúra-fejlesztés, stratégia-alkotás, márka-fejlesztés, termék és kínálat-fejlesztés, kommunikáció és belső marketing, majd minőségmenedzsment.

Vendégül látjuk az országot tavasszal

Az előadás után az is kiszivárgott, hogy szezonhosszabbító kísérletként idén tavasszal, egy hétre kinyitnak a balatoni szolgáltatók. A promóciós munkát a Magyar Turizmus Zrt. az előzetes tervek szerint, mintegy 50 millió forinttal támogatja, a nem igazán sikeres Balaton7 program helyett, most 17 településen élvezhetjük a tó körüli természetet, a gasztronómiát és a kultúrát. A szervező Balaton Best Térségi Turisztikai Egyesület és a Balatonfüredi Turisztikai Egyesület az előadások után három témában is szervezett workshopokat, amelyeket szabadidős programok zártak. 


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.