TDM a startvonalon

A várhatóan júniusban megjelenő pályázatok kiírása után hamarosan a konkrét megvalósulás szakaszába lép a régóta várt turisztikai desztinációmenedzsment- rendszer (TDM) kiépítése. A cél az, hogy a csekély mozgásterű Tourinform-irodák, valamint a térségi és régiós szintek (RMI-RIB) átalakítása révén épüljön fel egy teljes hatáskörű, közhasznú turisztikai szervezeti rendszer, amelynek helyi, mikrorégiós és régiós szintjei eltérő kompetenciákkal, de szoros együttműködésben dolgoznak. Kétrészes cikkünkből minden információt megtudhatnak az érdeklődők.

A rendszer a turisztikai szolgáltatók (például szállodák, programés utazásszervezők, éttermek, szabadidős és sportlétesítmények, turisztikai vonzerők fenntartói, kereskedők), az önkormányzatok és a civilek közös szakmai együttműködését és a közös célok eléréséhez szükséges anyagi és szellemi hozzájárulását feltételezi. A tervezett TDM-rendszer decentralizált, az elsődleges döntések az elképzelések szerint megosztásra és átadásra kerülnek a megfelelő szintű TDM-szervezethez. Cél, hogy egy felülről ösztönzött és alulról építkező iterációs folyamatban olyan partnerségen alapuló rendszer alakuljon ki, amelyben azok a szereplők működnek együtt, akik az adott fogadóterület (desztináció) turizmussal összefüggő kérdéseit, problémáit és lehetőségeit a legjobban ismerik, és készek is tenni a lehetőségek jobb kiaknázásáért. A turizmuspolitika térségi és helyi alakításában így megvalósul az állami, önkormányzati, szakmai, vállalkozói és civil szféra térségi és helyi turisztikai együttműködésének biztosítása. Az új szervezetrendszer irányításában és vezetésében a modern menedzsment és a stratégiai szemlélet érvényesül. A működési források bővülnek a turisztikai vállalkozások tagdíjaival, illetve önálló bevételek generálásával. A versenyképesség biztosítása érdekében előírás a desztinációs szintű TDM IT és CRM-rendszer alkalmazása a turisztikai információ és értékesítés ellátására, valamint kutatási és monitoringrendszer kiépítése. A legfontosabb előny, hogy a település/térség turizmusának lesz gazdája, és elérhetővé válik a fenntartható és versenyképes turizmus megteremtése.

A rendszer kialakítására vonatkozó, 2013-ig érvényes feltételeket a VÁTI Területi Tervezési és Értékelési Iroda szakmai ajánlásai rögzítik. Az ÖTM megbízásából Horkay Nándor vezetésével készült el a 2007–2008-as időszakra szóló konkrét pályázati segédlet, amely a TDM pályázati kiírások kiinduló szakmai javaslatának tekintendő. Várhatóan lesznek még változások és módosítások a pályázati kiírások konkrét előkészítése és szövegezési folyamatában.

A magyar turisztikai desztinációk közép- és hosszú távon a „desztinációk nemzetközi versenyében” csak akkor képesek tartósan sikeresek és eredményesek lenni, ha a ma még jórészt csak marketing- és információs tevékenységeket ellátó turisztikai szervezetekből professzionális TDM-szervezetek által irányított, stratégiailag menedzselt és vezetett versenyegységekké válnak. A TDM-szervezetek (TDMSZ) feladatai a TDM céljából következnek: a fenntartható és versenyképes turizmus rendszerének kialakítását és működtetését kell elősegíteniük a desztinációban. Az ebből adódó TDM-feladatok a gyakorlatban minden szinten jelentkeznek, de egyes tevékenységek fontossága, jelentősége és gyakorisága eltérő a különböző szinteken. A TDM szervezeti rendszere négy szintből áll:

1. a helyi szint (település, illetve optimálisan több település helyi összefogásával),

2. a mikrorégiós szint (középső szintű térségi, amely nem kell, hogy megegyezzen statisztikai térséggel),

3. a regionális szint (régió),

4. nemzeti szint.

A TDMSZ-ek számára minden szinten kötelező feladatok a következők: a partnerség kialakítása és fenntartása, hálózati koordináció; piacelemzés, felmérés; információmenedzsment (információgyűjtés és -terjesztés); monitoring és értékelés; turisztikai vonzerő-, termék- és kínálatfejlesztés, projektmenedzsment; pályázatokon való részvétel; tudásmenedzsment, emberierőforrásfejlesztés; szakmai segítségnyújtás, tanácsadás; adminisztráció, érdekképviselet.

A magyar TDM szervezeti rendszer a meglévő intézményrendszerre épül, amelyet és amelynek feladatait egy szervezetben integrálja. A TDM-modellben megkövetelt alapelvek érvényesítését és a partnerséget leginkább a tagok által létrehozott nonprofit szervezet (egyesület vagy nonprofit gazdasági társaság) keretében lehet megvalósítani. A professzionalizmus viszont felkészült munkaszervezetet követel meg, amely minden esetben a döntéshozó és felügyelő szervezetnek alárendelten működik. A döntéshozó- felügyelő és a munkaszervezet együtt jelenti a TDMSZ-t. A helyi és középszintű térségi TDMszervezetek javasolt működési formája elsősorban az egyesület, másodsorban a nonprofit kft.

A jelenlegi hazai turisztikai intézményrendszer jellemzői

A TDM-rendszer kiépítése által elért eredmények

Kompetencia és feladatok valós megosztásának Összhang megteremtése a helyi, térségi, régiós és országos turisztikai feladatok hiánya az egyes területi szintek között. és kompetenciák területén. A döntéseknek és a kompetenciáknak az érintettekhez minél közelebb történő delegálása, arra a szintre, amelyen az adott problémákat, feladatokat a legjobban ismerik. A turisztikai irányítás elsődleges döntési kompetenciái döntően önkormányzatilag A kompetencia szintén a tagoktól származik. A turisztikai irányítás (helyi-térségi szervezetek), illetve államilag meghatározottak (ÖTM TUSZÁT, MT Zrt.). elsődleges döntési kompetenciái delegálásra kerülnek a TDM-szervezethez. Kapcsolat a turizmus irányítói és a térség szereplői között. TDM-szervezet/-hálózat esetén: az alulról építkező TDM-hálózat Jelenlegi gyakorlat: a jelenlegi intézményrendszer felülről kinevezett vezetőkből áll, megteremtésével alapvetően más érdekeltségi rendszerben alakul ki, amelynek nem áll érdekeltségi viszonyban a turizmus szereplőivel, „csinálóival”. legfontosabb eleme, hogy megjelenik a tulajdonosi szemlélet a turizmus irányításában. Jórészt csak marketing és információs feladatok ellátása. A turisztikai feladatok körének bővítése, kiemelten új feladatok: a desztináció tervezése, kutatása, humánerőforrás-fejlesztés, értékesítés-közvetítés, fejlesztése, partnerségi hálózat és stratégiai menedzsment, monitoring. Az ügyfélkapcsolatok középpontjában a helyi információszolgáltatás. Informatikai alapú, desztinációs szintű CRM-rendszer alkalmazása a turisztikai ügyfélkapcsolat, az üzleti folyamatok és a marketingfolyamatok teljes menedzsmentjében. A turisztikai szervezetek irányításban és vezetésben a modern menedzsment A turisztikai szervezetek irányításában és vezetésében a modern menedzsment és a stratégiai szemlélet érvényesítése jórészt hiányzik. és a stratégiai szemlélet érvényesítése megvalósul: • a szakmai kompetencia érvényesülése a folyamatok irányításában, • az elért eredmények alapján elszámolható menedzsmentszervezet, • a szakszerűség érvényesítése a döntéshozatali folyamatokban. A feladatok finanszírozása jórészt csökkenő önkormányzati-állami, Kiszámíthatóbb pénzügyi működés, a bevételi források körének bővítése a turizmusból származó bevételekből, illetve pályázati forrásokból történik. részesülő vállalkozások tagdíj-hozzájárulásával, illetve önálló bevételek generálásával. A turisztikai vállalkozók jórészt csak adófizetési és szponzorrációs szereplők, A turisztikai szolgáltatók, szakmai és civil szervezetek aktív bevonása a desztinációs szintű a desztinációs szintű turizmuspolitika alakításába közvetlenül nem vagy turizmuspolitika alakításába (pl. a helyi turisztikai vállalkozások a döntéshozatalban csak részben kerülnek bevonásra. való közvetlen részvételének biztosítása). Alulról építkezés s az aktív partnerség hiánya, valamint relatíve gyenge Az aktív partnerség feltételeinek megteremtése, a szakmai és nemzetközi partnerségi szakmai érdekérvényesítő képesség. kapcsolatok proaktív stratégiai menedzsmentje. Erősebb és hatékonyabb érdekérvényesítés. A desztinációs szintű megbízható és naprakész adatok, A desztinációs szintű megbízható és naprakész adatok és az ezt biztosító ezt biztosító felmérési-kutatási és monitoringrendszer hiánya. felmérési-kutatási és monitoringrendszer kiépítése. Készítette: Horkay Nándor

A TDM szervezetek sajátos feladatai a különböző szinteken

Feladat

Település      Mikro-régió/térség       Régió

Desztinációs szintű turisztikai termékfejlesztés

Tervezés, kutatás – • •

Fejlesztés • • –

Monitoring és értékelés • • •

Minőségirányítás – • •

Befektetésösztönzés, turisztikai innováció – • •

Desztinációs szintű marketing és értékesítésösztönzés – • •

Turisztikai információszolgáltatás és látogatómenedzsment • – –

Turisztikai szakmai szolgáltatások, üzleti tevékenységek Szakmai képzés – – •

Rendezvény- és programszervezés • • –

Szolgáltatások, termékek értékesítése és közvetítése • – –

Egyéb önálló üzleti tevékenységek • – –

 

Készítette: Horkay Nándor


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.