A rendszer a turisztikai szolgáltatók (például szállodák, programés utazásszervezők, éttermek, szabadidős és sportlétesítmények, turisztikai vonzerők fenntartói, kereskedők), az önkormányzatok és a civilek közös szakmai együttműködését és a közös célok eléréséhez szükséges anyagi és szellemi hozzájárulását feltételezi. A tervezett TDM-rendszer decentralizált, az elsődleges döntések az elképzelések szerint megosztásra és átadásra kerülnek a megfelelő szintű TDM-szervezethez. Cél, hogy egy felülről ösztönzött és alulról építkező iterációs folyamatban olyan partnerségen alapuló rendszer alakuljon ki, amelyben azok a szereplők működnek együtt, akik az adott fogadóterület (desztináció) turizmussal összefüggő kérdéseit, problémáit és lehetőségeit a legjobban ismerik, és készek is tenni a lehetőségek jobb kiaknázásáért. A turizmuspolitika térségi és helyi alakításában így megvalósul az állami, önkormányzati, szakmai, vállalkozói és civil szféra térségi és helyi turisztikai együttműködésének biztosítása. Az új szervezetrendszer irányításában és vezetésében a modern menedzsment és a stratégiai szemlélet érvényesül. A működési források bővülnek a turisztikai vállalkozások tagdíjaival, illetve önálló bevételek generálásával. A versenyképesség biztosítása érdekében előírás a desztinációs szintű TDM IT és CRM-rendszer alkalmazása a turisztikai információ és értékesítés ellátására, valamint kutatási és monitoringrendszer kiépítése. A legfontosabb előny, hogy a település/térség turizmusának lesz gazdája, és elérhetővé válik a fenntartható és versenyképes turizmus megteremtése.
A rendszer kialakítására vonatkozó, 2013-ig érvényes feltételeket a VÁTI Területi Tervezési és Értékelési Iroda szakmai ajánlásai rögzítik. Az ÖTM megbízásából Horkay Nándor vezetésével készült el a 2007–2008-as időszakra szóló konkrét pályázati segédlet, amely a TDM pályázati kiírások kiinduló szakmai javaslatának tekintendő. Várhatóan lesznek még változások és módosítások a pályázati kiírások konkrét előkészítése és szövegezési folyamatában.
A magyar turisztikai desztinációk közép- és hosszú távon a „desztinációk nemzetközi versenyében” csak akkor képesek tartósan sikeresek és eredményesek lenni, ha a ma még jórészt csak marketing- és információs tevékenységeket ellátó turisztikai szervezetekből professzionális TDM-szervezetek által irányított, stratégiailag menedzselt és vezetett versenyegységekké válnak. A TDM-szervezetek (TDMSZ) feladatai a TDM céljából következnek: a fenntartható és versenyképes turizmus rendszerének kialakítását és működtetését kell elősegíteniük a desztinációban. Az ebből adódó TDM-feladatok a gyakorlatban minden szinten jelentkeznek, de egyes tevékenységek fontossága, jelentősége és gyakorisága eltérő a különböző szinteken. A TDM szervezeti rendszere négy szintből áll:
1. a helyi szint (település, illetve optimálisan több település helyi összefogásával),
2. a mikrorégiós szint (középső szintű térségi, amely nem kell, hogy megegyezzen statisztikai térséggel),
3. a regionális szint (régió),
4. nemzeti szint.
A TDMSZ-ek számára minden szinten kötelező feladatok a következők: a partnerség kialakítása és fenntartása, hálózati koordináció; piacelemzés, felmérés; információmenedzsment (információgyűjtés és -terjesztés); monitoring és értékelés; turisztikai vonzerő-, termék- és kínálatfejlesztés, projektmenedzsment; pályázatokon való részvétel; tudásmenedzsment, emberierőforrásfejlesztés; szakmai segítségnyújtás, tanácsadás; adminisztráció, érdekképviselet.
A magyar TDM szervezeti rendszer a meglévő intézményrendszerre épül, amelyet és amelynek feladatait egy szervezetben integrálja. A TDM-modellben megkövetelt alapelvek érvényesítését és a partnerséget leginkább a tagok által létrehozott nonprofit szervezet (egyesület vagy nonprofit gazdasági társaság) keretében lehet megvalósítani. A professzionalizmus viszont felkészült munkaszervezetet követel meg, amely minden esetben a döntéshozó és felügyelő szervezetnek alárendelten működik. A döntéshozó- felügyelő és a munkaszervezet együtt jelenti a TDMSZ-t. A helyi és középszintű térségi TDMszervezetek javasolt működési formája elsősorban az egyesület, másodsorban a nonprofit kft.
A jelenlegi hazai turisztikai intézményrendszer jellemzői
A TDM-rendszer kiépítése által elért eredmények
Kompetencia és feladatok valós megosztásának Összhang megteremtése a helyi, térségi, régiós és országos turisztikai feladatok hiánya az egyes területi szintek között. és kompetenciák területén. A döntéseknek és a kompetenciáknak az érintettekhez minél közelebb történő delegálása, arra a szintre, amelyen az adott problémákat, feladatokat a legjobban ismerik. A turisztikai irányítás elsődleges döntési kompetenciái döntően önkormányzatilag A kompetencia szintén a tagoktól származik. A turisztikai irányítás (helyi-térségi szervezetek), illetve államilag meghatározottak (ÖTM TUSZÁT, MT Zrt.). elsődleges döntési kompetenciái delegálásra kerülnek a TDM-szervezethez. Kapcsolat a turizmus irányítói és a térség szereplői között. TDM-szervezet/-hálózat esetén: az alulról építkező TDM-hálózat Jelenlegi gyakorlat: a jelenlegi intézményrendszer felülről kinevezett vezetőkből áll, megteremtésével alapvetően más érdekeltségi rendszerben alakul ki, amelynek nem áll érdekeltségi viszonyban a turizmus szereplőivel, „csinálóival”. legfontosabb eleme, hogy megjelenik a tulajdonosi szemlélet a turizmus irányításában. Jórészt csak marketing és információs feladatok ellátása. A turisztikai feladatok körének bővítése, kiemelten új feladatok: a desztináció tervezése, kutatása, humánerőforrás-fejlesztés, értékesítés-közvetítés, fejlesztése, partnerségi hálózat és stratégiai menedzsment, monitoring. Az ügyfélkapcsolatok középpontjában a helyi információszolgáltatás. Informatikai alapú, desztinációs szintű CRM-rendszer alkalmazása a turisztikai ügyfélkapcsolat, az üzleti folyamatok és a marketingfolyamatok teljes menedzsmentjében. A turisztikai szervezetek irányításban és vezetésben a modern menedzsment A turisztikai szervezetek irányításában és vezetésében a modern menedzsment és a stratégiai szemlélet érvényesítése jórészt hiányzik. és a stratégiai szemlélet érvényesítése megvalósul: • a szakmai kompetencia érvényesülése a folyamatok irányításában, • az elért eredmények alapján elszámolható menedzsmentszervezet, • a szakszerűség érvényesítése a döntéshozatali folyamatokban. A feladatok finanszírozása jórészt csökkenő önkormányzati-állami, Kiszámíthatóbb pénzügyi működés, a bevételi források körének bővítése a turizmusból származó bevételekből, illetve pályázati forrásokból történik. részesülő vállalkozások tagdíj-hozzájárulásával, illetve önálló bevételek generálásával. A turisztikai vállalkozók jórészt csak adófizetési és szponzorrációs szereplők, A turisztikai szolgáltatók, szakmai és civil szervezetek aktív bevonása a desztinációs szintű a desztinációs szintű turizmuspolitika alakításába közvetlenül nem vagy turizmuspolitika alakításába (pl. a helyi turisztikai vállalkozások a döntéshozatalban csak részben kerülnek bevonásra. való közvetlen részvételének biztosítása). Alulról építkezés s az aktív partnerség hiánya, valamint relatíve gyenge Az aktív partnerség feltételeinek megteremtése, a szakmai és nemzetközi partnerségi szakmai érdekérvényesítő képesség. kapcsolatok proaktív stratégiai menedzsmentje. Erősebb és hatékonyabb érdekérvényesítés. A desztinációs szintű megbízható és naprakész adatok, A desztinációs szintű megbízható és naprakész adatok és az ezt biztosító ezt biztosító felmérési-kutatási és monitoringrendszer hiánya. felmérési-kutatási és monitoringrendszer kiépítése. Készítette: Horkay Nándor
A TDM szervezetek sajátos feladatai a különböző szinteken
Feladat
Település Mikro-régió/térség Régió
Desztinációs szintű turisztikai termékfejlesztés
Tervezés, kutatás – • •
Fejlesztés • • –
Monitoring és értékelés • • •
Minőségirányítás – • •
Befektetésösztönzés, turisztikai innováció – • •
Desztinációs szintű marketing és értékesítésösztönzés – • •
Turisztikai információszolgáltatás és látogatómenedzsment • – –
Turisztikai szakmai szolgáltatások, üzleti tevékenységek Szakmai képzés – – •
Rendezvény- és programszervezés • • –
Szolgáltatások, termékek értékesítése és közvetítése • – –
Egyéb önálló üzleti tevékenységek • – –
Készítette: Horkay Nándor