Évek óta tartó tendencia, hogy egyre kevesebb tour-operátor vesz részt a budapesti Utazás kiállításon. Az utóbbi évek során morzsolódott le például néhány olyan komoly játékos, mint az IBUSZ, a Kartago Tours vagy a Fehérvár Travel, akik évtizedeken keresztül ott voltak a vásáron.
A jelenségnek többféle értelmezése lehet. Van, aki szerint az utazási kiállítások zsugorodása természetes jelenség, elsősorban az internet terjedése miatt szorul háttérbe ez a fajta aktivitás. Akad olyan is, aki továbbra is hasznos és megtérülő befektetésnek tartja a kiállításokon való részvételt. Mások szerint nem lehet általánosítani, vannak kifejezetten feljövőben levő turisztikai vásárok, például a szomszédban, Belgrádban vagy Bukarestben.
Kreatur megmondja
Meglehetősen sarkosan fogalmaz a témáról a személyazonosságát következetesen titkoló utazási irodai blogger. Kreatur így ír erről: „Egyszerűen elmúltak azok az idők, amikor utasnak és irodának értelme volt részt vennie ezeken az eseményeken.” Véleménye szerint „Az emberek már nem is az utazások miatt mennek ki, hanem egy olcsó koncert, egy nyeremény miatt, vagy mert épp unatkoznak otthon.”
Hogy mi ennek az oka? Kreatur azt mondja, az online világ térhódítását el kell fogadnunk, ami az ilyen jellegű kiállításokra is hatással van, hiszen „egyre kevesebb személyes kontaktus szükséges egy-egy utazás megszervezéséhez.”
Beszéljenek a számok
Az Utazás 2014 kiállítást 40.000 látogató kereste fel, ami körülbelül megegyezik a tavalyi számmal. Sokatmondó ugyanakkor az is, hogy míg nap közben átlagos volt az érdeklődés, szombat délután 3 óra körül sorok álltak a pénztáraknál, amikor már kedvezményes, 500 forintos áron lehetett belépni a Hungexpo területére.
Nem volt kevesebb látogatója az idén a legnagyobb európai turisztikai vásárnak, az ITB-nek sem. A márciusban Berlinben megrendezett ITB-n az előzetes adatok szerint körülbelül 174.000 látogató vett részt, amelyből 114.000 volt a szakma képviselője, a 2013-as ITB-re pedig 170.000 látogató ment el, akik közül 110.000 szakmai jellegű érdeklődő volt.
Elégedett kiállítók
Mihálka Róbert, a Green Travel marketing- és értékesítési vezetője elégedetten nyilatkozott a budapesti Utazás 2014 kiállításról: „Számunkra eredményesnek bizonyult az expó, ami részben annak is köszönhető, hogy a kiállítótér közepén a legnagyobb, több mint 500 négyzetméteres standdal vettünk részt az expón, amihez tartozott egy 100 négyzetméteres gyermek játszó klub is, ezzel pedig még inkább vonzottuk a családos látogatókat. Öt kiemelt partnerünknek biztosítottunk szigetstandot is, és náluk is sok foglalás történt a kiállítás ideje alatt. Bár úgy észleltük, hogy idén kevesebb látogató érkezett a kiállításra, a mi standunknál mégis több volt az érdeklődő, mint tavaly, így nekünk abszolút megérte kint lenni.”
Andreas Hamorszky, az ETI (Express Travel International) ügyvezetője is pozitívan nyilatkozott az Utazás kiállításról: „Utazásszervezőként most léptünk be a magyar piacra, így ez a kiállítás fontos és jó alkalom volt arra, hogy bemutatkozzunk. Úgy gondolom, nem szabad elfelejteni, hogy létezik egy ilyen, személyes platform is, és nem csupán online felületen kell megjelenni. Sok iroda azonban elköveti azt a hibát, hogy az Utazás kiállításon szeretnék megkeresni a stand árát, azonban ezt a költséget inkább marketingbefektetésnek kellene tekinteni.”
Forman Annamáriának, a hajdúszoboszlói TDM szervezet szakmai asszisztensének vegyes érzései vannak a 2014-es Utazás kiállítással kapcsolatban: „Körülbelül ugyanannyi érdeklődő volt idén, mint az előző évben, és úgy gondolom, hogy mint város, érdemes megjelenni itt. Hogy anyagilag megérte-e, az majd egy most készülő elemzésből derül ki. Ebben az évben azonban közel a színpadhoz, a régiós stand szélére kerültünk, ami elég zavaró volt, de az elhelyezésbe nem volt beleszólásunk. Alapvetően a külföldi vásárokat hatékonyabbnak tartjuk, a román és a lengyel utazás kiállításokon ugyanis komoly érdeklődők szoktak lenni konkrét foglalásokkal. A magyarországi expókon ez kevésbé jellemző, bár voltak olyan szolgáltatók a standunknál, akiknél történtek foglalások.”
Budapest, Belgrád, Bukarest
Szolnok Péter, a TAP Portugal magyarországi igazgatója, aki kiállítóként részt vett a budapesti expóval egy időben megrendezett belgrádi, majd két héttel később a bukaresti utazási kiállításon is, elmondta, hogy számukra nem érte volna meg saját standdal kint lenni a magyarországi expón, hiszen a három helyszín közül itthon a legdrágább a stand, ráadásul - a korábbi években, amikor még kiállítottak itthon - kevés volt a látogató. Hozzátette, hogy mind a belgrádi, mind a román kiállítás legalább 2,5-szer akkora, mint a hazai, és az összes olyan utazási iroda kint van, aki számít. Tájékoztatott továbbá, hogy a magyarországi 1900 forintos belépővel szemben Belgrádban 3 eurót, Bukarestben pedig 15 lejt kell fizetni a belépésért, ami körülbelül feleannyi, mint itthon.
Továbbra is a szakma meghatározó kiállítása
Siklósi Csaba, Hungexpo Zrt. kereskedelmi igazgatója arra hívta fel a figyelmet, hogy idén 37. alkalommal szervezte meg a Hungexpo Zrt. az Utazás kiállítást.
"A piaci helyzet és a fogyasztói szokások változásának ellenére a kiállítás még mindig őrzi pozícióját, hiszen a turisztikai ágazat legmeghatározóbb és legnagyobb kiállítása. Szervezőként folyamatosan keressük azokat a lehetőségeket, amelyek segítségével a kiállítás alkalmazkodik a megváltozott igényekhez, körülményekhez. Idén átfogó kutatást végeztünk a kiállítói és látogatói körben, a piaci elvárások pontosabb megismerése és a hatékonyság növelése érdekében. Folyamatosan látogatjuk a régió hasonló kiállításait, és egyeztetünk a külföldi kollegákkal, de egy valamit szem előtt kell tartanunk minden összehasonlítás esetében, hogy minden piacnak, minden országnak megvannak a saját kapacitásai és korlátai. Az, hogy 37. alkalommal is 500 cég és 40.000 ember volt kíváncsi a kiállításra, továbbra is egyértelmű bizonyítéka annak, hogy van relevanciája a turisztikai tematikájú vásároknak. A jövőben is azon leszünk, hogy fejlesszük, és méltó módon megőrizzük rendezvényünket" - hangsúlyozta Siklósi Csaba.