Temetni kell-e az utazási kiállításokat?

Megoszlanak a vélemények a szakmában arról, hogy érdemes-e részt venni utazási kiállításokon. Egy, az ágazatban dolgozó blogger szerint leáldozott az expóknak, a kiállítók azonban általában elégedettek.

Évek óta tartó tendencia, hogy egyre kevesebb tour-operátor vesz részt a budapesti Utazás kiállításon. Az utóbbi évek során morzsolódott le például néhány olyan komoly játékos, mint az IBUSZ, a Kartago Tours vagy a Fehérvár Travel, akik évtizedeken keresztül ott voltak a vásáron. 

A jelenségnek többféle értelmezése lehet. Van, aki szerint az utazási kiállítások zsugorodása természetes jelenség, elsősorban az internet terjedése miatt szorul háttérbe ez a fajta aktivitás. Akad olyan is, aki továbbra is hasznos és megtérülő befektetésnek tartja a kiállításokon való részvételt. Mások szerint nem lehet általánosítani, vannak kifejezetten feljövőben levő turisztikai vásárok, például a szomszédban, Belgrádban vagy Bukarestben.

Kreatur megmondja

Meglehetősen sarkosan fogalmaz a témáról a személyazonosságát következetesen titkoló utazási irodai blogger. Kreatur így ír erről: „Egyszerűen elmúltak azok az idők, amikor utasnak és irodának értelme volt részt vennie ezeken az eseményeken.” Véleménye szerint „Az emberek már nem is az utazások miatt mennek ki, hanem egy olcsó koncert, egy nyeremény miatt, vagy mert épp unatkoznak otthon.”

Hogy mi ennek az oka? Kreatur azt mondja, az online világ térhódítását el kell fogadnunk, ami az ilyen jellegű kiállításokra is hatással van, hiszen „egyre kevesebb személyes kontaktus szükséges egy-egy utazás megszervezéséhez.”

Beszéljenek a számok

Az Utazás 2014 kiállítást 40.000 látogató kereste fel, ami körülbelül megegyezik a tavalyi számmal. Sokatmondó ugyanakkor az is, hogy míg nap közben átlagos volt az érdeklődés, szombat délután 3 óra körül sorok álltak a pénztáraknál, amikor már kedvezményes, 500 forintos áron lehetett belépni a Hungexpo területére.

Nem volt kevesebb látogatója az idén a legnagyobb európai turisztikai vásárnak, az ITB-nek sem. A márciusban Berlinben megrendezett ITB-n az előzetes adatok szerint körülbelül 174.000 látogató vett részt, amelyből 114.000 volt a szakma képviselője, a 2013-as ITB-re pedig 170.000 látogató ment el, akik közül 110.000 szakmai jellegű érdeklődő volt.

Elégedett kiállítók

Mihálka Róbert, a Green Travel marketing- és értékesítési vezetője elégedetten nyilatkozott a budapesti Utazás 2014 kiállításról: „Számunkra eredményesnek bizonyult az expó, ami részben annak is köszönhető, hogy a kiállítótér közepén a legnagyobb, több mint 500 négyzetméteres standdal vettünk részt az expón, amihez tartozott egy 100 négyzetméteres gyermek játszó klub is, ezzel pedig még inkább vonzottuk a családos látogatókat. Öt kiemelt partnerünknek biztosítottunk szigetstandot is, és náluk is sok foglalás történt a kiállítás ideje alatt. Bár úgy észleltük, hogy idén kevesebb látogató érkezett a kiállításra, a mi standunknál mégis több volt az érdeklődő, mint tavaly, így nekünk abszolút megérte kint lenni.”

Andreas Hamorszky, az ETI (Express Travel International) ügyvezetője is pozitívan nyilatkozott az Utazás kiállításról: „Utazásszervezőként most léptünk be a magyar piacra, így ez a kiállítás fontos és jó alkalom volt arra, hogy bemutatkozzunk. Úgy gondolom, nem szabad elfelejteni, hogy létezik egy ilyen, személyes platform is, és nem csupán online felületen kell megjelenni. Sok iroda azonban elköveti azt a hibát, hogy az Utazás kiállításon szeretnék megkeresni a stand árát, azonban ezt a költséget inkább marketingbefektetésnek kellene tekinteni.”

Forman Annamáriának, a hajdúszoboszlói TDM szervezet szakmai asszisztensének vegyes érzései vannak a 2014-es Utazás kiállítással kapcsolatban: „Körülbelül ugyanannyi érdeklődő volt idén, mint az előző évben, és úgy gondolom, hogy mint város, érdemes megjelenni itt. Hogy anyagilag megérte-e, az majd egy most készülő elemzésből derül ki. Ebben az évben azonban közel a színpadhoz, a régiós stand szélére kerültünk, ami elég zavaró volt, de az elhelyezésbe nem volt beleszólásunk. Alapvetően a külföldi vásárokat hatékonyabbnak tartjuk, a román és a lengyel utazás kiállításokon ugyanis komoly érdeklődők szoktak lenni konkrét foglalásokkal. A magyarországi expókon ez kevésbé jellemző, bár voltak olyan szolgáltatók a standunknál, akiknél történtek foglalások.”

Budapest, Belgrád, Bukarest

Szolnok Péter, a TAP Portugal magyarországi igazgatója, aki kiállítóként részt vett a budapesti expóval egy időben megrendezett belgrádi, majd két héttel később a bukaresti utazási kiállításon is, elmondta, hogy számukra nem érte volna meg saját standdal kint lenni a magyarországi expón, hiszen a három helyszín közül itthon a legdrágább a stand, ráadásul - a korábbi években, amikor még kiállítottak itthon - kevés volt a látogató. Hozzátette, hogy mind a belgrádi, mind a román kiállítás legalább 2,5-szer akkora, mint a hazai, és az összes olyan utazási iroda kint van, aki számít. Tájékoztatott továbbá, hogy a magyarországi 1900 forintos belépővel szemben Belgrádban 3 eurót, Bukarestben pedig 15 lejt kell fizetni a belépésért, ami körülbelül feleannyi, mint itthon.

Továbbra is a szakma meghatározó kiállítása

Siklósi Csaba, Hungexpo Zrt. kereskedelmi igazgatója arra hívta fel a figyelmet, hogy idén 37. alkalommal szervezte meg a Hungexpo Zrt. az Utazás kiállítást.

"A piaci helyzet és a fogyasztói szokások változásának ellenére a kiállítás még mindig őrzi pozícióját, hiszen a turisztikai ágazat legmeghatározóbb és legnagyobb kiállítása. Szervezőként folyamatosan keressük azokat a lehetőségeket, amelyek segítségével a kiállítás alkalmazkodik a megváltozott igényekhez, körülményekhez. Idén átfogó kutatást végeztünk a kiállítói és látogatói körben, a piaci elvárások pontosabb megismerése és a hatékonyság növelése érdekében. Folyamatosan látogatjuk a régió hasonló kiállításait, és egyeztetünk a külföldi kollegákkal, de egy valamit szem előtt kell tartanunk minden összehasonlítás esetében, hogy minden piacnak, minden országnak megvannak a saját kapacitásai és korlátai. Az, hogy 37. alkalommal is 500 cég és 40.000 ember volt kíváncsi a kiállításra, továbbra is egyértelmű bizonyítéka annak, hogy van relevanciája a turisztikai tematikájú vásároknak. A jövőben is azon leszünk, hogy fejlesszük, és méltó módon megőrizzük rendezvényünket" - hangsúlyozta Siklósi Csaba.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.