Több külföldi, kevesebb belföldi a kereskedelmi szálláshelyeken májusban

A külföldi vendégeknek köszönhetően folytatódott a vendégéjszakák számának élénkülése a forgalom közel 80%-át kitevő szállodákban, melyben a négycsillagos házak szerepe volt meghatározó. Összességében a kereskedelmi szálláshelyeken a szállásdíjbevétel 7,7%-kal nőtt - olvasható a KSH, Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb jelentésében.

A külföldi vendégek 1064 ezer vendégéjszakát töltöttek el a kereskedelmi szálláshelyeken, számuk 8,8, az éjszakáké pedig 11%-kal nőtt az előző év azonos hónapjához viszonyítva. A vendégéjszakák 60%-a, a szállásdíjbevétel közel háromnegyede származott a külföldiektől.

A külföldiek jellemzően szállodákban szálltak meg; szinte minden kategóriában - a két- és egycsillagosokat kivéve - növekedés történt. Az ötcsillagos szállodák esetében a külföldi vendégek száma májusban 4%-kal visszaesett, miközben a vendégéjszakák száma 0,9%-kal nőtt. A külföldi vendégek száma – a Közép-Dunántúl kivételével – mindegyik turisztikai régióban nőtt.

Ami a belföldieket illeti, májusban 710 ezer vendégéjszakát töltöttek a kereskedelmi szálláshelyeken, ez a teljes vendégforgalom 40%-a. Számuk 4,4, az éjszakáké 1,8%-kal csökkent az egy évvel ezelőttihez képest. Kilenc turisztikai régióból hatban visszaesett a forgalom. Viszont a belföldivendég-forgalom kétharmadát fogadó szállodákban a vendégéjszakák száma 0,7%-kal javult.

A szállodák szobakihasználtsága átlagosan 48%-os volt, ezen belül az ötcsillagosok 71, a négycsillagosok 56%-os foglaltságot értek el. A szobák bruttó átlagára 4,5%-kal nőtt az egy évvel ezelőttihez képest. De szintén nőtt a az egy kiadható szállodai szobára jutó árbevétel; 5,6%-kal 7668 forintra emelkedett.

A kereskedelmi szálláshelyek összes árbevétele folyó áron 5,4%-kal emelkedett a vizsgált időszakban. Májusban a szálláshelyek 24,4 milliárd forint bruttó árbevételt értek el, ezen belül a szállásdíjbevétel 14,1 milliárd forint volt. A vizsgált időszakban még 2029 egység fogadott el fizetőeszközként üdülési csekket és 1584 egység Széchenyi Pihenőkártyát, a belföldi vendégek 691 millió forint értékben fizettek ezen fizetőeszközökkel a szálláshely- és kapcsolódó szolgáltatásokért, melyből az üdülési csekkek aránya 42% volt. Budapesten a vendégforgalom összességében 7,1%-kal emelkedett a külföldivendég-forgalom dinamikus növekedésének eredményeképpen, miközben a belföldivendég-éjszakák száma visszaesett.

2012. május 31-én a hazánkban működő kereskedelmi szálláshelyek száma 2781 volt, ezen belül 933 szálloda 55 ezer szobával, 1003 panzió 11 ezer szobával működött. A szállodákban, májusban 1500 szobával több állt rendelkezésre, mint az előző év azonos időszakában. Budapesten a vizsgált időszakban 178 szálloda működött, ezek kapacitása 400 szobával volt több, mint egy évvel korábban. Az egyéb szálláshelyek (üdülőház, kemping és közösségi szálláshelyek) száma országosan 845 volt.


Egy korty Ázsia reggelire

Egy korty Ázsia reggelire 

Kulturális ízkavalkáddal hódít az új belvárosi brunchozó.
Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.