Kanadában és az Amerikai Egyesült Államokban nagy kultusz övezi a pulykát, a belőle készített ételeket, sőt három település viseli a pulyka valamelyik testrészének a nevét. Az USA-ban évente 242 millió nagytestű madarat vágnak le, Kanadában a mintegy 500 pulykatelep és baromfi vágóhíd 1,6 milliárd kilogramm húst dolgoz fel. Emellett mindkét ország vásárol és exportál pulykát, ennek mértéke 6-7 százalék, illetve Magyarországra főként tenyészállatokat szállítanak. Egy új magyar-kanadai gazdasági egyezmény alapján a közeljövőben megnyílik a magyar baromfi kivitele előtt az út az Újvilág piacai felé, közte a kacsa- és libahúsaink előtt.
Erdélyi István, Magyar Pulykaszövetség elnöke úgy fogalmazott, a pulykahús kedvező termelői ára, a csökkenő takarmányköltségek erősítették a hazai tenyésztést, amelyet serkent egy növekvő állatjóléti támogatás is. A válság következtében néhány éve számos tenyésztő felhagyott az állattartással, jelenleg két nagy vállalkozás, a Gallicoop Kft. és a Gallfood Kft. nevéhez kötődik a hazai pulykatenyésztés és a pulykahús-feldolgozás 70 százaléka.
Szakály Zoltán egyetemi tanár ismertette a baromfihús fogyasztás fogyasztói jellemzőit, vásárlási szokásokat, magatartásokat. A három hazai nagyvárost kikérdező felmérés szerint a baromfihús fogalma kimerül a csirkehús fogalmával, a baromfihús a burgonya után a legnépszerűbb élelmiszerünk. Jelezzük, a sertéshús a 10. egy top50-es listán. A vevők egészségképe alapján a baromfihús jelképezi a fitnesz, a sportos, vagyis az egészséges táplálkozást. Ugyanakkor a baromfifélék közé tartozó pulyka és a kacsa esetében a kutatás nem mutatott ki karakteres megállapításokat, egyik húsféle sincs karakteres pozícióban.
Szakály Zoltán úgy fogalmazott, a sertéshús egyik újabb kihívója többek között a pulyka lesz a következő években, évtizedekben. A lakosság jövedelmének emelkedése esetén nő a hús iránti kereslet, a különböző húsfélék közül azonban leginkább a baromfihúsok népszerűsége emelkedik a leggyorsabban. A kutatás elemezte a baromfihúsokon fellelhető védjegyek ismertségét, elfogadottságát is. A jelölések többségét – a Magyar Termék kivételével – nem ismerik a vásárlók, például a Kiváló Élelmiszer logót a vevők 7 százaléka.
Forrás: Élelmiszer Online