Többet költöttek nálunk a külföldiek

2008-ban a külföldiek magyarországi fogyasztása 1087 milliárd forint volt, 17%-kal több, mint egy évvel korábban. Összesen 39,6 millió külföldi látogató érkezett hazánkba, lényegében ugyanannyi, mint az előző évben. A magyar lakosság eközben 17,4 millió alkalommal utazott külföldre (ez 1%-kal több, mint a 2007. évi adat), és 725 milliárd forintnak megfelelő összeget költött el. Az utasforgalmi szolgáltatások egyenlege 363 milliárd forint volt, ami 3%-kal több az egy évvel azelőttinél.

A külföldi látogatók a vizsgált időszakban összesen 1087 milliárd forintot (4,3 milliárd euró) költöttek el hazánkban. A turisztikai motivációval utazók pénzköltése az utasforgalmi export 67%-a, 731 milliárd forint volt, 14%-kal több, mint az előző évben. Az egynapos látogatásokból származott a bevételek 30%-a (324 milliárd forint), ami az előző évhez viszonyítva nagymértékű növekedést mutatott. Az egy napra látogatók kiadásainak 37%-a a vásárlási céllal érkezőktől, 20%-a az átutazóktól származott. A több napra hazánkba látogatók 678 milliárd forint értékben vették igénybe hazánk turisztikai szolgáltatásait. Kiadásaik nagy része, 69%-a a szabadidős utakhoz, 19%-a pedig az üzleti utakhoz kötődött. A turisztikai célú kiadások részaránya 4 százalékponttal emelkedett, mely egyértelműen a szabadidős turizmushoz köthető.

A fogyasztás szerkezetében enyhe változás figyelhető meg 2007-hez mérten. Az egy napra látogatók kiadásainak részaránya az egyéb árucikkekre, élelmiszerekre és üzemanyagra fordított kiadások esetében nőtt, a többi kategóriában csökkent. A több napra látogatók fogyasztási szerkezete változatlannak mondható az előző évhez viszonyítva. A Magyarországra utazók kiadásaik 34%-át szállásra és vendéglátó-szolgáltatásokra, 21%-át árucikkekre, 11%-át élelmiszerre, 9%-át egyéb szolgáltatásokra, 8%-át közlekedésre fordították.

Az egy napra érkezők közül minden második személy átutazó. A Bulgáriából, Franciaországból, Svájcból, Hollandiából és Nagy-Britanniából érkezők szinte 100%-ban átutazók. A Romániából érkezők teszik ki az átutazók legnagyobb részét – 37%-át. Turisztikai céllal az egy napra látogatóknak csak 17%-a érkezett, a legtöbben Ausztriából és Szlovákiából jöttek. A kirándulók aránya Ausztria esetében 34%, Horvátország és Szlovákia esetében 21% volt. Jelentős volt a napi vásárlók aránya (26%). A hosszabb ideig hazánkban tartózkodók 85%-a turisztikai céllal érkezett, ami 4 százalákpontos növekedés 2007-hez viszonyítva. Az üzleti utazók aránya 14% volt, 1 százalékpontos bővülés mellett. A több napra látogatók a legnagyobb számban Németországból, Ausztriából és Romániából érkeztek. A több napra érkező külföldiek által leglátogatottabb turisztikai régióink 2008–ban Budapest (41%) és Nyugat-Dunántúl (27%) voltak. A vizsgált időszakban a külföldre látogatók 725 milliárd forintot költöttek el külföldön. Kiadásaik 88%-a többnapos, 12%-a egynapos utazásaikon merült fel. 2 A kiadások 64%-a, 465 milliárd forint kötődött a turisztikai motivációval utazókhoz, ami – folyó áron – 18%-kal több, mint egy évvel ezelőtt, ám ez korántsem jelenti csupán a turisztikai szolgáltatások vásárlását.

A magyar állampolgárok 17,4 millió alkalommal utaztak külföldre, 1%-kal több utazást tettek, mint a megelőző évben. Ezen belül az egynapos utazások száma 3%-kal visszaesett, a többnapos utazásoké 8%-kal nőtt. Míg az egynapos utazások 47%-át vásárlási céllal tették, addig ez az arány a többnapos utazások esetében csupán 1%. Turisztikai motivációjú utazások adták az egynapos utazások 31, illetve a többnapos utazások 84%-át. 2008-ban tovább emelkedett a munkavégzés célú kiutazások aránya, az egynapos utazásokon belül 18%, a többnaposak esetében 13% volt.

Ezzel párhuzamosan kiugró mértékben emelkedtek a (többségében hosszabb tartózkodással járó) munkavégzés célú utazásokhoz kapcsolódó kiadások is (93-ról 162 milliárd forintra), arányuk éves szinten elérte a 22%-ot (a 2007. évi 16%-kal szemben).

A határ menti utasforgalmat és az ahhoz kapcsolódó vásárlásokat és pénzmozgásokat – a nemzetközi tapasztalatokhoz hasonlóan mindkét irányban a szomszédos országok és Magyarország közötti egyes árucsoportokra jellemző – árarányeltérések és más szempontok (ingatlanvásárlás, személygépkocsivásárlás, megtakarítások elhelyezése stb.) is befolyásolhatták.

Az utasforgalmi egyenleg 363 milliárd forinttal (+2,5%) javította a fizetési mérleget, ennek háromnegyed részét a turizmus adta. A forint/euró árfolyam 2008-ban széles sávban ingadozott. A turisztikai idényben kifejezetten erős volt a forint, az év elején és végén viszont gyenge. Az euró éves átlagban 251 forint volt, éppen annyi, mint 2007 egészében. Bővebb információ: részletes táblázatok


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.