Többet tartózkodtunk külföldön mint tavaly

A hazánkba látogató külföldiek többet költöttek, akárcsak a külföldön járt magyarok. Honfitársaink kevesebbet utaztak ugyan, de hosszabb időre maradtak - a Központi Statisztikai Hivatal közzétette 2009 I-III. negyedévének statisztikáit a nemzetközi turizmusról.

'

 

 

2009 I–III. negyedévében a külföldiek összes magyarországi fogyasztása 938 milliárd forint volt, 15%-kal több, mint az előző év azonos időszakában. Ennek kétharmada (654 milliárd forint) a turisztikai fogyasztásokhoz kapcsolódik. A külföldre látogató magyarok ugyanekkor 614 milliárd forintot költöttek, 11%-kal többet, mint egy évvel korábban. Az időszak végén az utasforgalmi egyenleg 324 milliárd forintot tett ki, ami csaknem negyedével több, mint 2008 I–III. negyedévében.

Az első kilenc hónapban 32 millió külföldi látogatott Magyarországra, 78%-uk egy napra. A látogatók száma 3%-kal emelkedett. A külföldiek összesen 77 millió napot töltöttek Magyarországon. A turisztikai céllal utazók 37%-a csupán egyetlen napra érkezett, a hosszabb időt eltöltő 6,2 millió utazó elsősorban szálláshely-szolgáltatást, vendéglátást és más turisztikai szolgáltatásokat vett igénybe. A több napra látogatók – akiknek átlagos tartózkodási idejük 7,4 nap volt – a legnagyobb számban Németországból, Ausztriából jöttek, e két ország tekintetében az összes érkezések száma nem változott az egy évvel korábbi év azonos időszakához viszonyítva. Az egy napra hazánkba látogatók száma 4%-kal nőtt, ezek 47%-a átutazó volt. Kimagasló a napi vásárlók aránya (32%) is, ami egy évvel korábban csupán 23% volt (közel másfélszeres növekedést jelent egy év alatt). A nem szomszédos országokból – Nagy- Britannia, Bulgária, Hollandia és Franciaország – érkezők szinte teljes egészében átutazók. A szomszédos országok közül a Romániából érkezőknél a legmagasabb az átutazók aránya (75%). Turisztikai céllal – az érkezések számát tekintve – a legtöbben Ausztriából és Szlovákiából jöttek.

A külföldiek által leglátogatottabb turisztikai régióink 2009 I–III. negyedévében Budapest (42%) és Nyugat-Dunántúl (25%) voltak. Budapest 2 százalékpontos növekedést mutat az előző év azonos időszakához képest, Nyugat-Dunántúl látogatottsága változatlan.

A hazánkba látogatók 15%-kal (122 milliárd forinttal) költöttek többet Magyarországon az egy évvel korábbihoz képest. (2009 I–III. negyedévében átlagosan a forint az euróval szemben 8%-kal gyengébb volt a 2008 I–III. negyedévinél.) A külföldi látogatók 2009 első kilenc hónapjában 938 milliárd forintot költöttek el hazánkban. Az utasforgalmi export 69%-a (645 milliárd forint) kötődött a turisztikai motivációval érkezőkhöz. Az egynapos látogatásokból származott a bevételek 29%-a (276 milliárd forint). Az egy fő egy napjára jutó turisztikai célú kiadások minden negyedévben magasabbak voltak az összesen kiadások egy főre jutó napi átlagánál. A több napra látogatók kiadásaik 46%-át szállásra és vendéglátó-szolgáltatásokra, 8%-át élelmiszerre, 12%-át árucikkekre, 7%-át egyéb szolgáltatásokra fordították.

A vizsgált időszakban a magyar állampolgárok 13,2 millió alkalommal utaztak külföldre. Amíg az egynapos utazások száma kismértékben nőtt, addig a többnaposoké 7%-kal csökkent 2008 I–III. negyedévéhez képest, miközben több napra utazók átlagos tartózkodási ideje is nőtt: 11-ről 12 napra. Az átlagos tartózkodási idő ilyen mértékű növekedésének köszönhetően az összes tartózkodási idő 1,9 millió nappal (3%) bővült 2008 azonos időszakához viszonyítva. Az egynapos utazások csaknem felét (49%) vásárlási céllal tették, a turisztikai motivációjú utazások 31%-ot képviseltek, a többnapos utazásoknál ez utóbbi kategória részesedése 83% volt. Jelentős volt a munkavégzési célú kiutazások aránya, ami az egynapos utazások esetében 17, a többnaposokénál 15% volt.

A külföldre látogatók 614 milliárd forintot költöttek el külföldön – a kiadások 58%-a (355 milliárd forint) a turisztikai motivációval utazókhoz, 30%-a (185 milliárd forint) a munkavégzési célú utakhoz kötődött, ez folyó áron az előbbieknél 4%-os csökkenést, míg az utóbbiak esetében 57%-os emelkedést jelent. Az 1 fő egy napra jutó költése az egynapos utazásoknál (csaknem 700 forinttal) 8400 forintra, a többnapos utazások esetében (650 forinttal) 9500 forintra nőtt. A fizetési mérleg egyenlege 9 hónap alatt 324 milliárd forint, illetve 1151 millió euró volt, minden negyedévben lényegesen magasabb, mint egy évvel korábban.

További információ: http://portal.ksh.hu/pls/ksh/docs/hun/xftp/gyor/nku/nku20909.pdf

'

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.