Tovább csökkenhet az autós, buszos beutazás  

Ellenérzésekkel fogadta a szakma azt a hírt, hogy úthasználati díjat vetne ki a Pénzügyminisztérium minden nem magyar rendszámú gépjárműre. Több hetes bizonytalanság után Draskovics Tibor pénzügyminiszternek az Országgyűlés Idegenforgalmi Bizottságához (OGYIB) írt februári leveléből egyértelműen kiderül, hamarosan számolnunk kell az új adónemmel. Az útadóról megkérdeztük a turizmusért felelős minisztert, az OGYIB elnökét és egy szakmabelit.  

'

Kolber István, tárca nélküli miniszter

„Az úthasználati díj bevezetését az állami bevételek növelése céljából vetette fel a kormányzat. Ha az a kérdés, hogy legyen-e útadó, vagy sem, a turizmus vezetése az ágazat szempontjait tekintve az  utóbbi mellett foglal állást. A kérdés azonban sokkal inkább úgy vetődik fel, hogy miként tehetnénk az idegenforgalom számára is elfogadhatóvá az intézkedést, ha az útadó bevezetése elkerülhetetlen. A kérdéskör egyébként összetettebb annál, hogy az új adónem esetleges elfogadását bárki is úgy tekintse, hogy a turizmus nem tudta érvényesíteni az érdekeit. Az érdekérvényesítésben jelenleg az egyik legfontosabb teendőnk, hogy a szakmával közösen gondolkodjunk az ágazat számára előnyös megoldásokon. Felmerült például, hogy a külföldiek számára fizetendő úthasználati díjat úgy határozzák meg, hogy azzal az ország összes autópályáját is használhassa a vendég. Az ágazat érdekeit szolgálná az is, ha az útdíjból befolyó bevételekből a turizmus részesülne, például a turisták tájékoztatásának céljára."

Lasztovicza Jenő, az OGYIB elnöke

„A tavasszal bevezetésre tervezett új adófajtának, az úthasználati díjnak a költségvetési hiány mérséklésén és az új bevétel generálásán túl semmiféle célja nincs. De ha az adó jelentéktelen összegű lesz – ahogyan azt a turizmusért felelős ágazati miniszter interpellációra adott válaszában állította – mi értelme a bevezetésének? A Magyarországra látogató külföldiek több mint 90 százaléka közúton érkezik hazánkba, ezért az ágazatot hátrányosan érintené az új fizetési kötelezettség. A remélt bevételeket – amelyek kormányszóvivői nyilatkozatok alapján 10-20 milliárdra becsülhetők – nagymértékben ellensúlyozná a külföldiek elmaradásából származó bevételkiesés. Az útadó bevezetése különösen a vidéki helyszínekre irányuló vendégforgalmat hozná még nehezebb helyzetbe. A csak a külföldieket sújtó intézkedés megkülönböztetést jelentene az uniós polgárok között, ami rontaná országunk megítélését, imázsát. A Magyarországon autózókat eddig is rendkívüli kiadások és nehézségek terhelték, mindezeket csak tetézné az új „sáp”. A benzin ára drágább, mint a környező országokban, az utak állapota nyugat- és középeurópai viszonylatban jelentősen leromlott, és a külföldi rendszámú kocsik továbbra is potenciális célpontjai az autófeltörőknek. Az autópálya-díjak ár-érték aránya hazánkban a legrosszabb az EU országai közül. Míg nálunk 35 000 forintba kerül az éves autópályadíj a 3,5 tonna alatti súlyú járművek számára, Ausztriában 18 745 forintnak megfelelő összeget, Szlovákiában 7 700-at, Csehországban 8 550-at, Romániában 7 500-at kell fizetni."

Pető Béla, a Lillafüredi Palota Szálló ügyvezető igazgatója

„Az elmúlt 2-3 évben óriási szerkezetváltozáson ment végbe az európai turizmus a közlekedés terén. A buszos utazást felváltotta a repülős – azon belül is az olcsó fapados –, ennek következményeként tavaly 2000 német buszos utaztató, illetve busztársaság ment tönkre. Aki mégis a közutat választja, többnyire autóval, vagy motorral utazza be Európát. Ezeket a vendégeket pedig nagyon meg kellene becsülnünk, mert hozzánk is egyre többen jönnek a buszos utasok helyett. Szállodánk különösen a holland piacról számít erre a vendégkörre. Nyári időszakban árbevételünk jelentős részét, mintegy 30 százalékát adják a hollandok. A holland vendégkör, de a német is egyre inkább érzékeny az árakra. Ha az autópályadíj mellett egy újabb díjkötelezettséggel szembesülnek, szembesülnek, tovább fokozódik a versenyhátrányunk a kontinensen, kínálat pedig akad bőven. Az sem segít, ha egy díjba építik az új adót és az autópályadíjat, mivel az áremelkedést mindenképpen megérzik küldőpiacaink. Mindez a fapadosok vendégeivel jól feltöltött budapesti szállodákat nem érinti, az amúgy is rosszul muzsikáló vidéki házakat azonban további hátrányba hozza. Az idegenforgalmi bevételeknek még így is jelentős hányadát biztosító vidéki szállodákban jelenleg is komoly gondok vannak a kihasználtsággal. Nyakunkon a március 15-e, a húsvét, és még mindig bőven vannak szabad szobáink. Vidéki kollégáim hasonló problémáról számoltak be. Tavaszi, nyári előrendeléseink már vannak ugyan, kérdés azonban, hogy hogyan reagál a piac a plusz költségre? Félő, hogy az útadó a tavalyi áfaemeléshez hasonlóan a már megkötött üzletekre is terhet ró. Számítunk arra, hogy az autós és motoros vendégeinket küldő külföldi irodák alkudozni kezdenek majd a magyar beutaztató partnerekkel, akik viszont velünk igyekeznek majd megosztani a plusz költséget. Az irodákkal közösen be kell vállalnunk a nem várt kiadást, mert rá vagyunk szorulva a vendégre."

Lasztovicza Jenő úr
országgyűlési képviselő,
az Idegenforgalmi Bizottság elnöke,
Budapest
Tisztelt Elnök Úr!
Kérdésére válaszolva megerősítem, hogy a Pénzügyminisztériumban valóban elkezdődött egy olyan törvénytervezet kidolgozása, amely díjfizetési kötelezettséget írna elő a külföldi rendszámmal közlekedő járművek számára is. A fizetendő éves összeg a magyar járműtulajdonosok gépjárműadójával arányos azzal, hogy a külföldi járművezetők számára lehetőség lesz egy évnél rövidebb időtartamra, például 10 napra szóló, kedvezményes díjfizetésre is. Az előzetes elképzelések szerint a díjat az autóutak, az első- és másodrendű főutak használatáért kellene fizetni.
Minderre azért van szükség, mert a külföldi rendszámú gépjárművek üzemeltetői – az autópályát használók, illetőleg a külföldiek gépjárműadójának fizetésére köteles nehéz-tehergépjárművek üzemeltetői kivételével – nem járulnak hozzá a hazai közúthálózat karbantartásának, fejlesztésének költségeihez. A magyar járműtulajdonosok ezzel szemben gépjárműadó formájában róják le az úthálózat használatával felmerült költségek részbeni fedezetét. A törvénytervezetet megalapozó vitaanyag egyeztetése jelenleg folyik, s ebben természetesen részt vesz a Magyar Turisztikai Hivatal is. Meggyőződésem, hogy sikerül olyan törvényt készíteni, amely összhangban áll az Európai Unió normarendszerével, és érdemben nem befolyásolja az idegenforgalmat.
Kérem tájékoztatásom elfogadását.
Budapest, 2005. február 7. 
Üdvözlettel:
Draskovics Tibor
pénzügyminiszter

 

'

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.