Túlkínálat várható?

Egy 2003-as KPMG-tanulmány szerint 2006 és 2008 között újra vonzó lesz a magyar szállodaipar a befektetőknek. Most a jóslat megvalósulásának lehetünk tanúi. A fővárosban várhatóan közel tíz 4-, 5-csillagos hotel nyitja meg kapuit ebben az évben és jövőre, vidéken pedig mintegy 15, főleg a négycsillagos gyógy- és wellnesskategóriában. Három szakembert arról kérdeztünk, szerintük mindez milyen hatással lesz a kereslet és a kínálat egyensúlyára.

'
Kopócsy Andrea, a Magyar Szállodaszövetség elnöke:

– Ugyan jó pár új szállodaberuházásról érkeznek a hírek, de az idén, illetve a jövő évben megnyíló házak nem jelentenek majd akkora boomot, mint 2002-ben. Budapesten a kapacitásbővülés inkább akkor jelent komolyabb problémát, ha egy időben történik a piaci kereslet csökkenésével. Várakozásaink szerint az idén ugyan kisebb dinamikával, de folytatódik a forgalomnövekedés. Ha ez árnövekedéssel is jár – és a szállodák jövedelmezősége szempontjából ezt az árpolitikát kívánatos folytatni – akkor várható, hogy az alacsonyabb fizetőképes kereslet átirányul majd a háromcsillagos kategória felé. A fővárosi szállodafejlesztések viszont valóban a 4 és 5 csillagos kategóriában jelentkeznek, éppen a magasabb átlagár és a befektetések gyorsabb megtérülési lehetősége miatt. A fokozatos kapacitásnövekedés az új kongresszusi központ megnyitása után telítődni fog. Vidéken is eltolódott a kereslet a magasabb színvonalat nyújtó szállodák felé. A termálvizes fürdőhelyeken túlkínálat alakult ki a négycsillagos házakban, míg a Balaton- partra még ráférne az ez irányú fejlesztés.

Deák Imre, a Danubius Hotels Rt. vezérigazgatója:

– A fővárosi szállodapiacon még mindig nem került egyensúlyba a kereslet és a kínálat, éppen ezért a magasabb szállodai kategóriákban egy közép- vagy hosszú távú kapacitásbővülést csak az új kongresszusi központ megépülésével tartok indokolhatónak. A budapesti – elsősorban 4 és 5 csillagos – hotelek átlagárai még mindig mélyen a nyugat-európaiaké alatt vannak, holott a szobák, illetve a szolgáltatások minősége közel azonos szintű. 2003–2004- ben a szállodák a viszonylag gyenge üzletmenet miatt árversenybe kezdtek, aminek következtében Budapestre ma már nem túl drága úti célként tekintenek a nemzetközi küldőpiacokon. A szállodaipar számára most a legnagyobb kihívás feltornázni az árakat, hiszen a költségek emelkednek. Fontos, hogy minden szálloda a besorolásának megfelelő árakat szabja, az ötcsillagos szállók ne a négycsillagosok, a négycsillagosok ne a háromcsillagosok vendégeit célozzák meg díjszabásukkal. A türelmes, előrelátó tulajdonosi magatartással az is megelőzhető lenne, hogy az újabb szállodanyitási hullámot követően ismét beinduljon a lefelé húzó árspirál. Sokan mindjárt a nyitás évei után hasznot várnak, pedig az első pár esztendő akkor se hoz dübörgő nyereséget, ha valaki alákínál a másiknak. A tervezett fejlesztésekkel vidéken továbbra is főként a négycsillagos gyógy- és wellness-szállodák szegmense bővülne, holott a kereslet – főként a német piac megrendülésével – az elmúlt két-három évben drasztikusan csökken, amit a belföldi növekedés sem tud teljesen pótolni. Ilyen viszonyok mellett semmiképpen sem szerencsés egy dinamikus kínálatbővítés, jóllehet, a Danubius is részt vesz egy most induló gyógy- és wellness-szálloda fejlesztésében Marcaliban. Azt nem tartom közgazdaságilag védhetőnek, hogy az állam támogatja a hotelberuházásokat, piaci előnyben részesítve ezzel néhány szolgáltatót. Olyan segítséget kell nyújtani, amely egyformán szolgálja minden résztvevő érdekét az ágazatban, ilyen lehet például az infrastruktúra fejlesztése, vagy az adórendszer.

Hülvely István, a Hunguest Hotels Rt. vezérigazgatója:

– Vidéken már most is óriási túlkínálat van, különösen a gyógyés wellness-szállodák piacán. Ott minden vendég megszerzéséért meg kell izzadni. Budapesten egészen más a helyzet, hiszen ha megvalósulnak a Budapest Airport Rt. várakozásai, és a mostani évi 8 millióról 18 millióra nő a repülőtér forgalma pár éven belül, akkor szükség lesz további szálláskapacitásokra. Az utóbbi öt év során az egy szállodai szobára jutó árbevétel az eredeti 60 százalékára esett vissza. Most üt vissza az, hogy koncepció nélkül kaptak nagy szállodai projektek komoly állami támogatást. Ez oda vezetett, hogy vannak olyan szálláshelyek, amelyek akár fél áron is adhatják szolgáltatásaikat, és így tönkreteszik a piacot. A Hunguest Hotels Rt. ezért több hazai szállodáját eladta/eladja (Hotel Ózon, Hotel Maróni), és inkább külföldön, például Montenegróban terjeszkedik, ahol kedvezőbbek az adózási szabályok, és jóval erősebb a nemzetközi kereslet is.

'

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.