PIAC GYORSAN NÖVEKVŐ SZEGMENSE
Az európai akadálymentes turizmus gazdasági jelentőségét jól mutatja egy 2013-as tanulmány (EU Study: Economic Impact and Travel Patterns of Accessible Tourism in Europe), amely az ebbe a szegmensbe tartozó utazások számát 2012-ben 780 millióra becsüli, és megállapítja, hogy a kereslet még így is jelentősen meghaladja a kínálatot ezen a területen. Az akadálymentes turizmust – ami mind a fi zikai, mind az értelmi fogyatékosok turizmusát magában foglalja – egy potenciális új üzleti lehetőségként fogalmazza meg, különösen az ilyen szolgáltatásokkal gyorsan piacra lépő szereplők számára. Az Európai Unió ennek megfelelően számos eszközzel, elsősorban szemléletformálással segíti a folyamatot, hiszen szerte a kontinensen továbbra is sokan ódzkodnak ennek a szegmensnek a kiszolgálásától. Az Európa-szerte fejlődő akadálymentes szolgáltatások pedig utat nyitnak egy sokkal szélesebb szegmens, a szeniorkorosztály kiszolgálásához is, amely szintén nagyra értékeli utazásai során az akadálymentesített szolgáltatásokat.
A témakör Európai Bizottság általi kiemelt szerepét jól jelzi, hogy a Kiváló Európai Desztináció projekt (European Destinations of Excellence – EDEN) legutóbb 2013-ban az akadálymentes turizmus témakörében hirdetett európai versenyt a desztinációk között, amelyet Magyarországról Kaposvár és térsége nyert meg.
FEJLESZTŐMUNKA ÖT HEKTÁRON
A diósgyőri Barát-hegyen – ahol már az 1300-as években gazdálkodtak pálos szerzetesek – található a Szimbiózis Alapítvány Baráthegyi Majorsága, ahol öthektáros területen Jakubinyi László elnök vezetésével éppen tizenöt éve folyik a fejlesztő munka. A majorságban szélkerék húzza fel a vizet a kútból, található itt panzió, kalandpark, pince, kerti tó, istálló (benne kecske, szamár, ló, disznó, újabban pedig alpaka) és manufaktúrák (kecskesajt, kenyérsütő kemence, kézművesműhelyek), ahol fogyatékossággal élők és megváltozott munkaképességűek dolgoznak. Azaz a majorság egy teljes gazdasági komplexum, ahol mintegy hatvan fő dolgozik, nyolcvan százalékuk fogyatékossággal vagy autizmussal élő és/vagy megváltozott munkaképességű személy, akiknek egy része a majorságban is lakik.
A kulcsszó a majorságban az élményterápia, ami ebben az esetben a fogyatékkal élők fejlesztésének jellemzésére szolgál, de turisztikailag is könnyedén értelmezhető.
A fogyatékosok lakóotthon-épületének tetőterében alakították ki a Farm Panziót, amely 2013-ban elnyerte a minősített Erdei Iskola címet is. Az idelátogatók vendéglátói, a kézműves tevékenységek oktatói fogyatékossággal élő személyek. A társadalmi befogadás újszerű, gyakorlatorientált megközelítéséért két éve kapta meg az alapítvány az Európai Integrációs Díjat, amely egyébként számos, akár multinacionális vállalat CSRprogramjának népszerű helyszíne. 2013-ban 24 országból érkezett több ezer látogatójuk, az érdeklődést jelzi, hogy már 2015-re is vannak foglalások.
EGYÜTT PIHEN SÉRÜLT ÉS EGÉSZSÉGES
Évek óta működik a majorságban a „Turizmus korlátok nélkül” című program, amelynek elsődleges célja olyan családok egy-egy hetes tehermentesítése és szakmai támogatása, amelyek autizmussal, értelmi akadályozottsággal vagy halmozott sérüléssel élő gyereket nevelnek vagy családtaggal élnek együtt. Az egészséges családtagok a sérült családtag egész napos majorsági programjai alatt felfedezhetik a környéket, további turisztikai keresletet generálva ezzel a desztinációnak. Az igényt mutatja, hogy az idei felhívásra már határon túli magyar családok is bejelentkeztek, továbbá a pályázatot két nap alatt le kellett zárni.
A majorságban lovagoltatás és csacsis kordé is igénybe vehető, ez utóbbi gyakori és népszerű színfoltja a városi rendezvényeknek is. Van továbbá kecske, nyúl, baromfi is, na és a gyorsan közönségkedvenccé váló alpakák, amelyek éppen úgy szolgálják a fogyatékosok terápiáját, mint a nem fogyatékosok regenerációját – azaz a határok itt már végképp eltűnnek a célcsoportok között.
NÉPSZERŰ BIOÉLELMISZEREK
A majorság egyik központja a kecske sajtkészítő műhely, amelynek termékei (gomolya, friss natúr és fűszeres sajtok, zsendice, sajtkrémek, joghurtok) Élő Tisza és HÍR (Hagyományok – Ízek – Régiók) védjegy használatára jogosultak. A biominősítésű sajt népszerűségét jól jelzi, hogy a város piacán lévő boltjukat legtöbbször már a délelőtti órákban be kell zárni készlethiány miatt, pedig a fogyatékosok bevonásával készülő minőségi termékeket a prémiumkategóriába pozicionálták. A majorság területén számos egyéb helyi termelésű és így ellenőrzött zöldség és gyümölcs is elérhető, amelyek a hamarosan Miskolc belvárosában megnyíló saját étteremnek is alapanyagul szolgálhatnak. Biomassza-alapú a fűtés, így az energiaellátás is jelentős részben önfenntartó. Csak csendben jegyezzük meg, hogy a megújuló energiaforrások használatának szemléletformáló jellegű bemutatása például Burgenlandban az elmúlt évek egyik sláger turisztikai termékfejlesztése volt…
Eddig az alapítvány mintegy 200 nyertes projektet tudhat maga mögött, amivel összesen mintegy hárommilliárd forint értékben sikerült fejlesztéseket megvalósítania, aminek persze nincs vége, évente mintegy negyven projektet menedzselnek folyamatosan.
MANUFAKTÚRA ÉS JÁTSZÓVÁR ÉPÜL
A majorságban 2014-ben további fejlesztések indultak, így megkezdődik a „Baráthegyi Manufaktúra” építése, amelyben sajtüzem és szappanfőző-manufaktúra is helyet kap. Bizonyára népszerű termék lesz a tejérzékenyek által is fogyasztható kecsketejes csokoládé. További projekt az „Élő Kalendárium”, amelynek keretében fából felépül az „Interaktív Diósgyőri Játszóvár”. Ennek nagyságrendjére jellemző, hogy 600 négyzetméteres területen készül majd mintegy nyolc méter magas toronnyal, benne céhműhelyek is helyet kapnak. Tájolásának ráadásul különlegessége, hogy egy szemben fekvő domboldalról ez a játszóvár és a „valódi” diósgyőri vár egy tengely mentén, egymás mögött helyezkedik majd el.
52 HETES SZEZON
Turisztikai szempontból ideális a majorság fekvése Diósgyőr peremén, a hegyek lábánál, különös tekintettel arra, hogy mind Lillafüred, mind Diósgyőr kiemelt turisztikai attrakciófejlesztéseket tudhat maga mögött, illetve továbbiak várhatóak. Ezek közül kiemelkedik a Magyarországon egyedülálló módon újjáépített és gyorsan népszerűvé váló diósgyőri vár – az első két hónapban több mint 50 ezer látogatóval –, a megújult lillafüredi Függőkert, miközben a lillafüredi libegő építése is folyamatban van. A majorság potenciális lehetősége a 2015-ben markánsan bővülő saját turisztikai attrakcióival – akár programcsomagok, csomagajánlatok keretében – rácsatlakozni e dinamikus turisztikaiforgalom-erősödést jelentő folyamatra, hiszen turisztikai jellegű fejlesztéseivel és minőségi helyi termékeivel nagyon jól kiegészíti e kulturális és természeti vonzerőket, főleg az idelátogató családok részére. Speciális érdeklődést mutatnak a cégek is, amelyek szívesen bonyolítják le itt csapatépítő tréningjeiket – ezzel pedig a majorság infrastruktúrája is gazdagodik. A turisztikai potenciál kihasználására az alapokat az elmúlt évek piackutatása és a 365 nap turizmus szellemében 52 hétre lebontott és kidolgozott kínálat jelenti.
A desztináció turisztikai szakmai szereplőinek pedig helyben adott lehetőség arra, hogy a majorságot mintegy tréningközpontként bevonva a saját vállalkozásukon belüli humánerőforrás szemléletformálásához is hozzájáruljanak, javítva ezzel saját versenyképességüket ebben a – nemzetközileg legalábbis – gyorsan fejlődő piaci szegmensben. Az „alaptevékenységet” figyelembe véve pedig a bővülő turisztikai forgalom a munkahelyteremtésre is kedvező hatást gyakorolhat, amit a majorság filozófiájából eredően elsősorban a megváltozott munkaképességűek köréből elégít majd ki. Azaz végeredményként így válik fenntartható és minden érintett fogyatékos vagy épp nem fogyatékos – itt lakó vagy vendég – szereplő számára kedvező folyamattá a Baráthegyi Majorság fejlődése, amelyet az elkövetkező években egyre inkább turisztikai témaparkként és a fogyatékosturizmus hazai úttörőjeként fogunk emlegetni.