Újra cáfol a Magyar Turizmus Zrt.

A Magyar Turizmus Zrt. az alábbiakban kíván reagálni az Index 2011. február 24-én, főoldalon közölt „Turisztikai bukás volt a pécsi kultúrfőváros” címmel megjelent cikkére.

A nemzeti turisztikai marketingszervezet a KSH vendégforgalmi adatainak ismeretében megalapozatlannak és indokolatlannak tartja a „bukás” kifejezés használatát a Pécs2010 EKF projekt turisztikai vonatkozását illetően. A KSH előzetes statisztikai adatai szerint ugyanis 2010-ben az Európa Kulturális Fővárosa címet viselő Pécsett a tavalyi évben a belföldi vendégéjszakák száma közel 13%-kal, a külföldi vendégéjszakák száma pedig közel 75%-kal (!) emelkedett a kereskedelmi szálláshelyeken, ami összességében mintegy 28%-os növekedést eredményezett. Az EKF projekt nélkül ilyen nagymértékű, az országos átlagot jelentősen meghaladó növekedés elképzelhetetlen lett volna, ráadásul abban az évben, amikor a válságból való kilábalás még csak épphogy megkezdődött.

Mindez abszolút számokban: Pécsett 2010-ben összesen 238.145 vendégéjszakát töltöttek el a vendégek a kereskedelmi szálláshelyeken. Ebből belföldi vendégéjszaka 160.389, külföldi pedig 77.758 volt.

A pécsi vendégforgalmi eredményeket annak a fényében is szükséges vizsgálni, hogy a Turisztikai Világszervezet (UNWTO) legfrissebb jelentésében, a nemzetközi turizmus mutatóiban bekövetkezett erőteljes javulásról beszél a 2010-es évre vonatkozóan. Az erőteljes javulás az UNWTO adatai szerint azt jelenti, hogy a világon a nemzetközi turistaérkezések száma 6,7%-kal növekedett az előző évhez képest, Európában 3%-os volt a növekedés, Közép- és Kelet-Európában 4,2%-kal, Magyarországon pedig az átlagot meghaladó mértékben, 4,8%-kal bővült a külföldi vendégek száma a kereskedelmi szálláshelyeken.

A külföldiek körében legnépszerűbb magyar települések rangsorában Pécs a 2009. évi helyezéséhez képest 10 helyet előre lépve, 2010-ben már a 12. helyen szerepel!

Baranya megyében ugyanebben az időszakban a vendégéjszakák száma összesen 8,6%-kal nőtt, ami azt mutatja, hogy a Pécs EKF projekt nem csak a városban, hanem közvetlen és közvetett környezetében is éreztette hatását.

Az ugyancsak jelentős forgalmat bonyolító magánszálláshelyek adatait pedig még csak 2011 nyarán teszi közzé a KSH.

Nem szerencsés továbbá az egy év leforgása alatt ilyen jelentős vendégforgalom növekedést elért Pécset, azoknak a városoknak a forgalmához hasonlítani, ahol a jól ismert turisztikai motivációknak és vonzerőknek köszönhetően hagyományosan a legtöbb vendégéjszakát regisztrálják. Budapesten realizálódik például a külföldi vendégéjszakák több mint fele, azaz több mint 5 millió vendégéjszaka!

Az Európa Kulturális Fővárosa cím elnyerése nem feltétlenül jelent azonnali vendégforgalom-növekedést - bár Pécs esetében, mint láthattuk, 2010-ben jelentős bővülés figyelhető meg mind a belföldi, mind a külföldi vendégéjszakák számában.

Az, hogy hosszú távon milyen hatást gyakorol az EKF cím megszerzése, sok tényezőtől függ. Ezeket a tényezőket kiválóan foglalta össze Dr. Rátz Tamara cikke, amely a Turizmus Bulletin 2006, XI. évfolyam 2. számában jelent meg és a következő linkre kattintva letölthető http://itthon.hu/szakmai-oldalak/turizmus-bulletin/archivum-1999-2005.

Ebben a tanulmányban olvasható például az is, hogy „1985-1995 között az előző évhez viszonyítva átlagosan 11%-kal növekedett a vendégéjszakák száma a kulturális fővárosokban, 1995 után pedig átlagosan 12%-kal.” (Pécsett 28%-kal!) „Ugyan nem számszerűsíthető, de hosszú távon rendkívül jelentős kedvező hatása a Kulturális Főváros Évnek az adott város imázsának megváltoztatása, illetve belső és külső identitásának kialakítása és megerősítése.

A kulturális vonzerők fejlesztése, a kínálat kvantitatív és kvalitatív jellegű bővítése azonban optimális esetben nem elsősorban a turisták elvárásainak minél magasabb szintű kielégítése érdekében történik, hanem főként a helyi lakosság életminőségének javítása, az adott város lakóhelyként való vonzerejének növelése végett - az élénk és barátságos atmoszférájú, gazdag kulturális kínálattal, vonzó épített környezettel rendelkező városok pedig látogatásra és visszatérésre ösztönzik a turistákat is.”

A Magyar Turizmus Zrt. szervezésében vagy közreműködésében tavaly közel 600 külföldi újságíró látogatott el Pécsre, akik közel 1800 pozitív cikket és tudósítást jelentettek meg elsősorban a város kiemelt küldőterületein, Németországban, Ausztriában, és a délszláv térségben. Az Ausztriából regisztrált vendégforgalom például háromszorosára (!) nőtt az Európa Kulturális Fővárosa 2010 címet viselt Pécsen és környékén.

Ausztria legjelentősebb tesztújságja, a Gewinn Magazin a világ 20 legjobb turisztikai célpontja közé sorolta Pécset, olyan desztinációkkal egy lapon említve a magyarországi várost, mint például a Hawaii-szigetek, vagy Abu Dhabi.

Pécs sikere egész Magyarország sikere, ami nagyon komoly országos összefogás és munka eredménye, amelynek megkérdőjelezése az egész ország törekvéseinek alábecsülését jelenti.

A Magyar Turizmus Zrt., – stratégiai partnereivel és a turisztikai szolgáltatókkal összefogásban – az idei évben is folytatja a Dél-Dunántúli régió és természetesen Pécs népszerűsítésére irányuló munkáját mind belföldön, mind pedig külföldön, maximálisan számítva a hazai sajtó felelős együttműködésére. (Közlemény)


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.