Unikális attrakciók, komplex élmények

Akkor elégedett a turista, ha élményekkel gazdagodik – hangzott el az Antall József Politikai és Társadalomtudományi Tudásközpont által szervezett Országimázs Konferencián Pécsett. Az immár negyedik alkalommal megrendezett tanácskozás középpontjában a Dél-Dunántúl állt.

- Megváltoztak az utazási szokások, ma már komplex élményeket várnak el a turisták. Ritka, hogy valaki egy szálloda, vagy akár fürdőhely miatt keressen fel egy települést, inkább szeretné megismerni annak környékét - hangsúlyozta Maráczi Gábor, a Magyar Turizmus Zrt. stratégiai és marketing igazgatója. Mint elmondta, a Dél-Dunántúlon ehhez adottak a feltételek. A tradicionális, unikális értékek - kulturális, természeti örökség - bemutatása egyedi módon, élményszerűen történik. Harkány pedig egyedülálló gyógyászati - psoriasis, meddőség - lehetőségeivel vonzza a vendégeket. Mindez komplex termékként jelenhet meg a turisztikai piacon.

A statisztikák szerint egyébként a régióban a vendégéjszakák száma 5,5 százalékkal nőtt 2013-ban, a vendégek 80%-a belföldi.

Nyugdíjasok és exegyetemisták

- A Dél-Dunántúl olyan emberek számára lehet vonzó, akik nyugalomra vágynak modern körülmények között - fűzte tovább a megkezdett gondolatsort Törőcsik Mária, a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaság-tudományi Karának egyetemi tanára. - Megjelent egy új vendégkör is, a Pécsett végzett diákoké, akik rendszeresen visszatérnek családjukkal, barátaikkal. A turizmus fellendítése érdekében fontos lenne egy olyan közérthető, a kíváncsiságot felkeltő egyediséget megtalálni, amellyel egy mondatban megfogalmazható, mit kínál a régió.

Ökoturisztikai minősítőrendszer

Szabó Géza, a Dél-Dunántúli Falusi Turizmus Klaszter elnöke szerint is tenni kell valamit annak érdekében, hogy markánsabban jelenjen meg a régió a turisztikai piacon. A Dél-Dunántúlon az 1990-es évek végén létrejöttek a közös érték menti együttműködések, a régió kiemelkedő szerepet játszott a TDM-ek megalakításában, ezek közül kettő EDEN- díjas lett. Kitért arra is, hogy egyedi a régióban kialakított Öko-porta rendszer, amely nagyban hozzájárult a minőségi falusi turizmus létrehozásához. Az országban elsőként jön létre a Dél-Dunántúlon egy ökoturisztikai minősítőrendszer, májusban húsz ilyen hely minősítésére kerül sor. - A Dél-Dunántúl aprófalvas régió, ahol megmaradtak a tradíciók, a falvak értéket őriznek – emelte ki Szabó Géza. - A bortól az ökoturizmusig, a helyi termékeken át minden felfűzhető a paraszti élethez kapcsolódó ünnepi szokásokhoz, amelyekből akár imázsterméket is létre lehet hozni. A másik ki nem használt lehetőség a Duna és a Dráva, ugyanis egyik sem jelenik meg az országimázsban, mint márka, vagy mint turisztikai lehetőség.

Hegyi Zsuzsa, a Magyar Turizmus Zrt. Dél-Dunántúli Regionális Marketing Igazgatóság vezetője arra hívta fel a figyelmet, hogy a városlátogató turista a világban mindenhol 2-3 éjszakát tölt el az adott településen. Az EKF évében Pécs is belefutott a városlátogató turizmus hibáiba. A vendégéjszakák száma nem emelkedett jelentősen, Villányba már nehezen lehetett kicsábítani őket.

- Harkányból, ahova három hétre érkeznek a vendégek, sokan felkeresik a környékbeli településeket, elsősorban Siklóst és Villányt - emlékeztetett Hegyi Zsuzsa. – A fürdővárosban 6000 ágy fogadja a vendégeket.

Ugyanakkor a régió turistaforgalma Pécsre és környékére koncentrálódik, az utóbbi időben Bikal, a Reneszánsz Élménybirtok vonz több turistát. Ebből a helyzetből a kivezető utat csak az unikális attrakciók jelenthetnek, valamint az egyes célcsoportok megfelelő időben történő megszólítása. Emellett olyan hálózatokat kell létrehozni, amelyek együttesen eladhatók. Erre jó példa az erdészeteket, természeti szövetségeket és az ökoturisztikai klasztert összefogó hálózat, amely egy közös felületen hétről, hétre frissítve kínálja a hétvégi programokat, szálláshely-kínálattal. A nyár elejére elkészül az osztálykirándulások megszervezését segítő regionális oldal.

A tanácskozáson szó volt arról is, hogy az emberek tudatába Pécs elsősorban műemlékváros, a most megjelent és a Turizmus Trend Íránytű kommunikációs versenyén díjat nyert Visit Pécs-Szellem/Tér/ Kép kiadvány fontos szerepet tölt majd be abban, hogy felhívja a figyelmet a fiatalos, innovatív, kreatív városra. Többen annak a véleményüknek is hangot adtak, hogy a régióban elszigetelt attrakciók vannak, de nincs egy olyan, amelyre minden ráfűzhető.

Határon átívelő együttműködés

Szó esett a horvát-magyar együttműködés keretében megvalósult IPA-programokról: a Béda-Karapancsa projektről, a Mura, Dráva, Duna UNESCO Bioszféra Rezervátum és a Duna-Dráva Nemzeti Park természetvédelmi értékein alapuló turisztikai termékfejlesztésről, a GoGreen/Baranya Zöldút - szelíd, alternatív turizmus eddig megvalósult állomásairól. A 2006-2013-as uniós költségvetési ciklusban 16-17 milliárd forint került kiosztásra a magyar és horvát pályázók között. 2014 és 2020 között is lesznek IPA-projektek, amelyekre 19-20 milliárd áll majd rendelkezésre. A tervezés folyik, pályázati kiírások jövőre várhatók.

Nagyatád és Krizsevci

- Ahhoz, hogy a turista elégedett legyen, fontos, hogy élményekkel gazdagodjon - hangsúlyozta Darko Masnec, Krizevci város gazdasági és pénzügyi osztályának vezetője. - Ennek egyik eleme a mese, mert a turizmus nemcsak idegenforgalmi termékekből áll, hanem valami pluszt is kell adni. Minél elégedettebb egy turista, annál látogatottabb egy régió. Ehhez emelni kell a vendégéjszakák számát, fontos a különböző turisztikai termékek és a minőségi turizmus fejlesztése. Ebben kiemelt szerepet játszottak az IPA projektek keretében elnyert támogatások. Jelenleg Nagyatáddal együttműködve egy turisztikai központ létrehozásán dolgozunk, Nagyatádon és Krizevciben.

A Baranyai Zöldút

Gonda Tibor, a Dél-Dunántúli Ökoturisztikai Klaszter projekt-menedzsere hozzátette, jó lenne, ha a határon átnyúló projektekben a szolgáltatások fejlesztésére is lennének források, mert akkor válhatnának az ötletek élményígéretté. Kitért arra is, a Baranya Zöldút nem egy kijelölt útvonalat jelent, hanem ráirányítja a figyelmet erre a lehetőségre. Kiemelte, hogy a falusi turizmus a kezdetekben csak pluszforrást jelent a családi költségvetésben, de lesznek, akiknek egy idő után már ez lesz a fő bevételük.

Vendégéjszakák alakulása a Dél-Dunántúl kereskedelmi szálláshelyein

(forrás: KSH)

2007 – 806869

2008 – 802833

2009 – 739273

2010 – 749858

2011 – 749114

2012 – 803758

2013 – 858343

A vendégforgalom igazán örvendetesen alakult az utóbbi két év során a régióban: a 2008-ban kezdődött visszaesés megfordult, és 2013-ban már jelentősen meghaladták az adatok a 2007-es értékeket.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.