Városi és kulturális turizmus Európában

Az európai nemzeti turisztikai hivatalokat tömörítő European Travel Commission (ETC) a Turisztikai Világszervezettel (WTO) együttműködve 2004- ben felmérést készített az európai városi és kulturális turizmusról. A kutatás célja az európai városok vendégforgalmának elemzése volt – adta hírül a Magyar Turizmus Rt. Piac- és Termékelemzési Irodája.

A kutatás szerint a kulturális turizmusban fontos szerepet betöltő európai városok öt csoportba sorolhatók. A csoportok az alábbiak: kisebb város épített örökséggel (1); kisebb város épített örökséggel és művészeti kínálattal (2); város épített örökséggel és művészeti kínálattal (3); város épített örökséggel, művészeti kínálattal és kreatív iparágakkal (4), valamint metropolisok épített örökséggel, művészeti kínálattal és kreatív iparágakkal (5). A magyar főváros jelentős épített örökséggel, művészeti kínálattal és ún. kreatív iparágakkal (média, szórakoztatóipar, design, építészet és divat) rendelkező nagyváros. Budapesttel azonos csoportban található például Amszterdam, Barcelona, Brüszszel, Koppenhága, Dublin, Lisszabon, Lyon, Milánó, München, Nápoly és Bécs, amelyek a magyar főváros versenytársainak tekinthetők. A legsokrétűbb adottságokkal rendelkező európai metropolisok közé Berlin, Isztambul, London, Madrid, Párizs és Róma tartozik, míg jelentős kulturális örökséggel rendelkező kisebb városokként Avilát, Canterburyt és Pisát említik a kutatásban.

A városi és kulturális turizmusban továbbra is a nagyobb, úgynevezett „kulturális fővárosok” dominálnak, ugyanakkor a kisebb és még felfedezetlen európai desztinációk iránt fokozottabb érdeklődés tapasztalható. Utóbbiak innovatív termékekkel és szolgáltatásokkal növelhetik piaci részesedésüket. A városi és kulturális turizmus továbbra is az örökségen és a művészeteken alapul, emellett azonban a kreatív iparágak egyre fontosabb szerepet játszanak.

A kutatás eredményei szerint az európai városlátogatások elsődleges motivációja a desztináció kultúrájának megismerése. A kulturális vonzerők közül az épített örökség és a műemlékek népszerűbbek, mint a kulturális programok, -események.

A kulturális céllal utazók többségükben nők, magas iskolai végzettséggel és viszonylag magas jövedelemmel rendelkeznek. A városlátogatók leggyakrabban repülővel utaznak és szállodában szállnak meg. Az utazás alatt végzett kulturális tevékenységek minden korcsoport számára kedveltek, ugyanakkor az 50 év felettiek a fiataloknál gyakrabban látogatnak kulturális attrakciókat. A kulturális turisták által leggyakrabban használt információforrások a barátok és rokonok ajánlásai, dinamikus növekedést mutat ugyanakkor az internet használata is.

A tanulmány szerint az európai városok vendégforgalma a 2000. évben ért a csúcsra. Az amerikai vendégforgalom 2000 óta tapasztalt visszaesését a belföldi és az Európán belüli vendégforgalom ellensúlyozta, amely a tengerentúli piacoknál jóval pozitívabb eredményeket mutatott. A tanulmány szerint a jövőben az európai városok között, valamint az európai és az ázsiai és amerikai városok között fokozottabb verseny várható. A nyugat- és dél-európai városokkal szemben a közép- és kelet-európai desztinációk piaci részesedése növekszik. Az európai városok turizmusának növekedésében az ázsiai küldőpiacok játszanak majd kiemelt szerepet.

A tanulmány letölthető a www.etc-corporate.org honlapról.

A kulturális turizmus szempontjából legfontosabb európai városok
 1. csoport  2. csoport  3. csoport  4. csoport 5. csoport 
 Ávila  Avignon  Athén  Amsterdam  Berlin
 Canterbury  Basel  Antwerpen  Barcelona  Isztambul
 Córdoba  Bologna  Edinburgh  Bécs  London
 Granada  Bruges  Glasgow  Brüsszel  Madrid
 Heidelberg  Firenze  Hamburg  Budapest  Párizs
 Oxford  Gent  Helsinki  Dublin  Róma
 Pisa  Krakkó  Porto  Koppenhága  
 Siena  Ljubljana  Prága  Lisszabon  
 Würzburg  Tallin  Rotterdam  Lyon  
 York  Velence  Salzburg  Milánó  
     Sevilla  München  
       Nápoly  

 Forrás: European Travel Commission (ETC)    


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.