Évek óta egyre élesebb a viszonteladókért folytatott verseny a túraszervezők között, akik minden eszközt megragadva igyekeznek gyorsabban, könnyebben és alacsonyabb költségszinten kiszolgálni őket. Sokan ingyenesen hívható, úgynevezett zöld számot vezettek be, vagy igyekeztek arra buzdítani az ügynököket, hogy emailben kérjenek le helyeket. Az igazi megoldást azonban egy elektronikus foglalási rendszer jelentette volna, amelyben a partner valós foglalásokat tud végrehajtani a túraszervező árualapjára akár a nap 24 órájában. Eddig többnyire csak végfelhasználók számára fejlesztettek ki a tour operátorok ilyen foglalási rendszert, amelyet olykor a partnerirodák is használtak. De kifejezetten B2B, azaz business to business funkcióra még nem léteztek megoldások a legutóbbi időkig, legalábbis a magyar túraszervezők számára. Ezzel szemben a német és osztrák szolgáltatók árualapját már évek óta foglalhatják a hazai viszonteladók az Amadeus Leisure Content és a Galileo Cets rendszerében.
Az idén azonban áttörés várható a hazai árualapok elektronikus értékesítésében. A szezonra ugyanis egyszerre mindjárt négy termék is debütál: az Y-Travel, az OFRA, a Nagy Utazás 3 (NU3) és az Odysseus. Évek óta tartó fejlesztésük, tesztelésük mára ért véget, és használatukra most érett meg a piac is. Az utazásközvetítőknek fel kell venniük a versenyt a neten foglaló utasokkal, nem keresgélhetnek órákig a katalógusokban, vagy várakozhatnak a zsúfolt telefonvonalak végén, mire a túraszervező végre megmondja, van-e helye az ügyfél által kért időpontra, vagy nincs. Mindemellett a technológiai költségek (webfelület- készítés, az ADSL szolgáltatás) konszolidálódása is kedvez az új lehetőségnek.
Programok ügyviteli integrációval, illetve anélkül
Az Y-Travelt és az OFRA-t kifejezetten túradisztribúció céljára hozták létre, az NU3 és az Odysseus pedig olyan komplex, új generációs ügyviteli rendszer, amelyek rendelkeznek értékesítő modullal is. Az Y-Travel és az OFRA elsősorban internet alapú, nyitott foglalási rendszer, adatbázisuk bármely ügyviteli rendszer (Odysseus, Nagy Utazás, Voyage, VIP) adatbázisával kapcsolatot tud teremteni, így nem is igényelnek rendszertelepítést. A másik kettőnél is fennáll a webes csatlakozás lehetősége, de főleg azokban az esetekben, amikor a viszonteladó nem rendelkezik NU3, vagy Odysseus ügyviteli rendszerrel.
Az ügyviteli rendszerbe integrált túradisztribúció előnyössége mellett azzal érvelnek a fejlesztők, hogy azáltal, hogy az ügyvitel és az értékesítés ugyanazon a platformon működik, egyszerűbbé és gyorsabbá válik a munka. Aki viszont a nyitott rendszerek mellett teszi le a voksát, túlságosan korlátozottnak tartja az adott ügyviteli rendszerhez kötött foglalást, amelyben csak az azt használó utazásszervezők árualapja található meg. Az Odysseus éppen ezért döntött úgy, hogy a nyitott rendszerű Y-Travelhez is biztosít online hozzáférést felhasználói számára, ami jelenleg egyedülálló megoldás a magyar piacon.
Túraszervezők és viszonteladók eltérő igényei
A fejlesztések alapvetően ugyanazt a célt szolgálják, de volt, aki inkább a túraszervező, más pedig a viszonteladó igényeire szabta a szolgáltatásokat. A Nagy Utazás 3- at megalkotó Foltnet Kft. cégvezetője, Folt János elmondta, elsődleges célcsoportjuk, az utazásszervezők nem szerették volna, ha olyan rendszer születik, amelyben a különböző tour-operátori ajánlatok összehasonlítása a cél. Szerintük már így is éppen eléggé éles a verseny. Ezért a NU3 csak arra ad lehetőséget, hogy a viszonteladó egyszerre csak egy szervező árualapjában böngészszen és foglaljon, azt is akár csak korlátozott mértékben, ha a túraszervező érdekei úgy kívánják. Folt János szerint az összevetés lehetőségének beépítése a jövőben azonban elengedhetetlen lesz.
Habóczki Zsolt, az OFRA Kft.-t alapító HurráNyaralunk.hu on-line utazási iroda ügyvezetője arról beszélt, hogy termékük segítségével ugyan könnyen összevethetők az utazásszervezők ajánlatai, de nekik sem céljuk, hogy árversenyt generáljanak. Rendszerük legfőbb erényét nem az összehasonlíthatóság lehetőségében, hanem abban látják, hogy a partnerirodák elfelejthetik a programfüzetben való keresgélést és a telefonálgatást. Ők elsősorban az egyre dráguló munkaerő hatékonyságát kívánják növelni, illetve csökkenteni a viszonteladók rezsiköltségeit. Habóczki szerint ha adatbázisukban 5-6 utazásszervező árualapja szerepel majd, a rendszerrel dolgozó vidéki partnerirodák havi 30 ezer forintot is megtakaríthatnak a telefonszámlán. Az Y-Travelt forgalmazó Amadeus értékesítési igazgatója, Bíró Balázs szerint azonban a túradisztribúció úgy ér valamit, ha egy rendszerben a lehető legtöbb utazásszervező árualapját megtalálhatja és így össze is hasonlíthatja a felhasználó. „Az integrált túradisztribúciónak éppen az a lényege, hogy nem kell ide-oda ugrálni a tour-operátori árualapok között, hiszen az még akkor is időigényes, ha az adatbázisok egy rendszerben szerepelnek. Az igazi hatékonyság a pillanatok alatt lefuttatható találati listában rejlik, amely számtalan különféle opció (pl. utazásszervező, ár, dátumok, férőhely, szolgáltatás, kategória stb.) alapján kiadja a legkedvezőbb ajánlatot. A fapados kereső portálok sikere is ezen alapul. Mára már a túraszervezők sem ódzkodnak az összehasonlítástól, sőt egy új, plusz értékesítési csatornaként tekintenek az ilyen lehetőséget nyújtó rendszerekre” – hangsúlyozza. Bánki Róbert, az Y-Travelt fejlesztő YToN ügyvezető igazgatója, hozzátette: „A rendszert a már sok utazási iroda által használt B2C on-line értékesítési moduljainkból építettük fel. Ennek eredménye az, hogy azok a tour-operátorok, akik az Y-Travel felhasználói, nemcsak B2B, hanem hatékony, olcsó, más rendszerekkel integrált B2C, azaz internetes értékesítési megoldást is kapnak.”
A szolgáltatók gyakorlata megegyezik abban, hogy az utazásszervezőktől és a viszonteladóktól is pénzt kérnek a szolgáltatásért. Az előbbiektől egyszeri licenszdíjat, vagy évente szolgáltatási díjat szednek és a későbbiekben tranzakciónként jutalékot számolnak, a viszonteladóktól van, aki éves díjat szed, ami egy bizonyos tranzakció fölött jóváírásra kerül, és akad, aki minimális jutalékot kér inkább.
Csak egy maradhat?
Mind a négy, a magyar piacon úttörőnek számító fejlesztő tisztában van azzal, hogy hamarosan sokan követik példájukat, és újabbnál újabb termékek jelennek még meg a piacon, többek között várhatóan a Worldspan Lengyelországban már működő Tour Select nevű rendszere. Van, aki úgy véli, megfér egymás mellett több túradisztribúciós termék. Többségük szerint hosszabb távon csak a legnagyobbak maradhatnak fenn, azok, akik a legbőségesebb tartalommal, túraszervezői árualappal tudják feltölteni árualapjukat. A túraszervezők egy része is dolgozik saját on-line disztribúciós rendszer fejlesztésén. A viszonteladókra azonban komoly terhet ró majd akár 10-15 különböző rendszer megismerése, kezelése. Ez legalább olyan nehézkes, mint az eddigi megoldás: a katalógusok átnyálazása. Bíró Balázs szerint azonban a viszonteladók számára kifejlesztett szoftver csak a jéghegy csúcsa. A teendők jóval nagyobb részét képezi a felhasználó ID-k kiosztása, a rendszer használatának betanítása, a helyigényes tréningezés, és a folyamatos funkcionális és technikai támogatás az ügynökök számára. Ezekkel a feladatokkal – amelyek hagyományosan a globális disztribútorok teendői – nem lesz könnyű megbirkóznia az utaztatóknak. Sőt mindez úgy tűnik, a fejlesztők adottságait is meghaladja, hiszen az Yton is egy GDS-re, az Amadeusra bízta az értékesítést, amelynek viszonteladók felé irányuló szolgáltatásait az Odysseust használó Tensi is igénybe veszi. Az OFRA, az NU3 és nagyrészt az Odysseus is maga építi ki és ápolja a kapcsolatot a viszonteladókkal.
Áldás vagy átok
A négy rendszer fejlesztői közül van, aki még csak tárgyal a touroperátorokkal, a legtöbbjüknél azonban már rögzítik adatbázisaikat az utazásszervezők. Az mindenesetre elmondható, hogy a rendszerek értékesítése nehézkesen indul. A potenciális felhasználókban elsősorban azokkal szemben támadhatnak kétségek, ahol a fejlesztések utaztatói érdekeltségek nevéhez fűződnek. Az OFRA-t az utazásközvetítéssel is foglalkozó on-line utazási portál, a HurráNyaralunk.hu fejlesztette ki, az NU3-at megalkotó cég, a Foltnet szintén működtet egy ilyen weboldalt (www.utazona.hu), az Odysseust pedig kifejezetten a Tensi számára alkotta meg a Webtour, amely most más túraszervezőknek is igyekszik eladni a terméket. Az utazási portálokkal kapcsolatban elsősorban ellenérdekeltségtől tartanak a szervezők, illetve attól, hogy árualapjukat a portálon való értékesítéshez is felhasználják. Az Odysseusszal kapcsolatban pedig attól félnek, hogy a Tensi belelát a rendszerbe és azon keresztül árualapjukba. Úgy tűnik azonban, egyre több tour-operátort győz meg az, hogy a szolgáltatók rendszerük függetlenségére jogi és számítástechnikai garanciákat vállalnak. Halász András, a Webtour Kft. ügyvezetője azt is hozzátette, hogy cégüknek az az érdeke, hogy terméküket minél többen használják és nem az, hogy a Tensit bármilyen előnyhöz jutassák.
A négy új fejlesztést elsősorban az irodavezetők ünneplik majd a szervezői és a közvetítői oldalon egyaránt. Munkavállalóik a szoftverek segítségével rövidebb idő alatt több ügyfelet tudnak kiszolgálni a referatúrákon és a viszonteladói pontokon, amiből az is következik, hogy rendkívül költséges élőmunka-igényük jelentősen csökken. Az ügynökök abbéli örömét, hogy mindennapi munkájukat megkönnyíti a szoftver, beárnyékolja viszont az az érzés, hogy – egyesek szerint legalábbis – napjaik meg vannak számlálva.