Fürjes Balázs, a budapesti nagyberuházásokért felelős kormánybiztos bemutatta a legfontosabb fővárosi projekteket, kihangsúlyozva, hogy Budapest nélkül nem valósulhat meg az ország stratégiai fejlesztése. Cél, hogy rendezett és fejlett közösségi közlekedéssel bíró metropolisszá váljon: Fürjes szerint erre minden esély adott a kormányzattal kialakított együttműködés, így az adóság-csapdából való kikerülés révén is. Úgy gondolja. hogy rendezett a költségvetés, működik az új városüzemeltetési modell. A csapásirányokat is kijelölte a kormánybiztos: a jó gazda gondosságával szervezik a főváros kulturális turisztikai programjait, izgalmas és fiatalos világvárost kommunikálnak és az egészséget is fontos pillérnek tartják.
Háromszor kilencven perc
Márciustól a Nemzeti Közszolgálati Egyetemnek ad otthont a Ludovika, konferenciatermekkel és tanuszodával felszerelten. Végleges állapotát 2015-ben nyeri el végleges állapotát, mintegy tízmilliárdos állami és 40 milliárdos uniós finanszírozással. Az új, ferencvárosi stadion is kötődik a turizmushoz, hiszen 1700 négyzetméteres alapterületű multifunkcionális termével, a kapcsolódó cateringgel akár 30 000-es koncerteknek és VIP fogadásoknak is helyszíne lehet majd, valamint évente 30-40 meccsnek. A korábbi építőanyagok felhasználásával, napkollektorokkal épült stadionban wifi is működik majd. Cél, hogy a vendégek 3x90 percet töltsenek itt.
Indokolt az új konferencia központ
Budapestet a kormánybiztos már az első három európai konferencia centrumként vizionálja, Berlin és Barcelona után – amennyiben végre megvalósul a nagybefogadó-képességű komplexum. A szállodai kapacitás ehhez már most adott. Az elképzelések szerint a Millenniumi városnegyedbe tervezett központ 8-10 éven belül megtérülhet. A pályázatok előkészítése már zajlik, azonban az átadás dátuma és a beruházás összköltsége ma még nem ismert, de pénzügyi akadálya immár nincsen a több mint tíz éve ígérgetett és halogatott beruházásnak.
2013. legjobb turisztikai szolgáltatói díjátadó
Az év legjobb ötcsillagos szállodája a Hotel Boscolo Budapest, wellness-hotele a LifeStyle Hotel Mátra lett. Konferenciák terén a legjobb ház a Hotel Continental, vidéki viszonylatban pedig az Airport Hotel Budapest viszi a pálmát. A legjobb utazási iroda Az Utazó szerint a DerTour, globális légitársaságként vezet az Air France-KLM, európaiként pedig a TAP. Nyíregyháza itt is bezsebelte a legjobb turisztikai város címet, amelyet a legjobb fürdő kategóriában megszokott Gyulai Várfürdő követ. Budapesten ma a legjobb étterem a Baltazár, vidéken a már többször elismert Kistücsök. A tradicionális étterem kategória győztese a Lajosmizsei Tanyacsárda lett, és díjazásra került a legjobb autókölcsönző is: az Avis.
Mini évértékelőt adott Niklai Ákos
Kritikus és önkritikus, de optimista prezentációjában, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke trendfordítónak csak kérdőjellel együtt nevezné a 2013-as évet, amelyet nem csak a 2012-essel, hanem a válság előtti utolsó sikeres, 2007-es esztendővel is összehasonlított. A foglalási számok 25,5 %-kal nőttek ezidő alatt, és ha lehet összeadni az inflációs adatokat, akkor az 29%-ban összegezhető, ami azért elgondolkoztató. Utalt a jó eredmények mellett a World Economic Forum listájára is, ahol tovább esett pozíciónk, most a 39. helyre. Majdnem 43%-os a belföldi turizmus által generált vendégéjszaka szám növekmény, de a bevételek ennél tíz százalékkal alacsonyabbak egyelőre. Igaz, hogy Németország megőrizte vezető szerepét a küldő országok között, de az elmúlt hat évben 18%-kal esett a beutazók száma a német piacról.
A szállodaipar legnagyobb kihívásai
A felújítások és beruházások elmaradása, az olcsóbb és alacsonyan képzett munkaerő alkalmazása, a kiugróan magas forgalmiadó-kulcsok, gyenge általános versenyképességünk, az olcsó desztináció képe mind-mind hozzájárulnak a szállodai jövedelmezőképesség visszaeséséhez - sorolta Niklai Ákos. Sokszor az elhibázott fejlesztési gyakorlat (és nem a politika, mert az nem igazán volt), a főváros egyoldalú, csak a bulizós fiataloknak érthető imázsa, a szezonalitás novembertől márciusig tartó hullámvölgye és a nemzetközi mércével mérhető attrakciófejlesztés ma is elő kihívásokat jelentenek - mondta. Teret nyertek a magánszálláshelyek és a kuponos cégek, és még nem tudunk eléggé figyelni a szállodahajókon érkezőkre sem. A nemzetközi sajtó általában még mindig negatív összefüggésekben beszél hazánkról, és az IFA-kérdés sem rendeztt, mint ahogy, turizmus törvényünk sem lesz egyhamar - tette hozzá.
Nyíregyháza, a legóváros
Úgy tűnik, Kovács Ferenc polgármesternek sikerült megértenie a turizmusban rejlő lehetőségeket és ösztönöznie annak szereplőit az ötlet-összefogás-attrakció gondolatsor mentén, mindezt három év alatt. Egy passzív, marketingmentes és finanszírozási gondokkal terhelt városból egy pozitív és vendégszerető, ma már szállodai férőhely-hiánnyal számoló, erős turizmusmarketinggel dolgozó, brand-elt teleülést varázsolt azzal a csapattal, akik stratégiai alapokon fejlesztve 62%-kal növelték az IFA bevételt és költötték turisztikai kommunikációra. Az eredmény pedig, hogy a belföldről érkezők száma 30, a külföldről érkezőké 38%-kal nőtt. Egy másik szám szerint, a befektetések terén is vonzóbb lett a város, hiszen nemsokára beindul a termelés abban a LEGO-csarnokban, ahol a világ minden ötödik színes kockáját gyártják majd.
Pro Turismo díjas kapirgálós csirke
No, nem a csirke, hanem Zsidai Zoltán kapta az elismerést. Arról beszélt, hogy milyen módon sikerült éttermeket és szállodákat nyitnia a válság kellős közepén: van köztük belvárosi resort és romkocsma 2.0 is. Sosem intézményekben, hanem karakterekben és személyiségekben gondolkodik, és folyton ötletel. A legnagyobb kihívást a hazai beszállítók hiánya jelenti: ír marhapofa, osztrák és amerikai marhahús, hogy csak néhányat említsünk. A nagymama-féle koszthoz szükséges kapirgálós csirke hazai beszállítóját is cserélni kellett már. A Zsidai Csoport cégvezetője többek között a smart luxury kategóriában lát fejlődési lehetőséget úgy az éttermek, mint a szálláshelyek tekintetében.
Kellenek a wholesale-kapcsolatok a szállodai marketingben?
Géher Zoltán, a Continental Hotels vezérigazgatója erre az alapvető kérdésre kereste a választ, számos példával illusztrált előadásában. Beszélt a travel metasearch enginekről, amelyek mintegy összehasonlítva adják a keresőmotorok eredményeit, sokszor letörve a hazai szobaárakat. Több esetben rejtett árak is megjelennek, és azzal, hogy ugyanarra a termékre több ár is létezik, egyfajta hitelvesztést is eredményezhet ez a megoldás. Lehet online klubtag is egy vendég, induló 10%-os alapkedvezménnyel, de egyre inkább hódítanak a flash sales megoldások. Ennek lényege, hogy regisztráció után a vendég egy zárt vásárlói kör tagjaként, rendszeresen kap hírleveleket 4-7 napig érvényes ultra olcsó ajánlatokkal. Igaz, olyan módszer is ismert, amikor ingyenes extrákkal kell, hogy kedveskedjen a hotel. A Hotel Tonight rendszerében például este 6 óra utáni foglalásunkkor féláron kapjuk a szobát.
A BWI után jön a nyári forgalomélénkítő kampány is
Erről már Horváth Gergely, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgató-helyettese beszélt összefoglalójában. Betekintést kaphatott a szakma az arculat frissítésébe és abba a koncepciótervbe, amely a Budapesti Tavaszi Fesztivál kommunikációs támogatói körét igyekszik majd létrehozni. Nem annyira kedvezményekkel operálva, de a city break szegmenst célozza majd egy nyári kampány. Interneten jelentkezett be a program végén Mezősi Csilla németországi és Mező Ildikó, az angliai külképviselet-vezetője. A német piacot a megnövekedett elvárások jellemzik, a fiatal generációk viszont alig-alig ismernek mást, mint a Sziget. A családosok körében sok a potenciál és külön mini-kampány készül a 25 évvel ezelőtti határnyitás kapcsán. A Gatwick-Budapest légi kapcsolat a Malév-kiesés után most helyreáll, hiszen a Norwegian heti három járattal kapcsolja hazánkat a brit piachoz. A kultúra, a gasztronómia és a bor is kiemelt téma lesz az angol piacon, a gyógyturizmus pedig mintaértékűen erős a németek szemében.