A Magyar Turizmus Rt. Németország–Ausztria régiójának igazgatója, Erdei János által megalkotott Fly & Bus koncepció lényege, hogy az olcsó légitársaságokkal Magyarországra utazók ne csak a repülőjegyet, hanem előre meghirdetett vonzó, utazási csomagajánlatokat is találjanak a fapadosok internetes honlapjain, amelyeket azonnal lefoglalhatnak és kifizethetnek. Az utazásszervezők által öszszeállított Fly & Bus ajánlatoknak tartalmazniuk kell a szállást, az étkezést, a szabadidős programokat és a transzfereket. Az utóbbi két kínálati elemnél nélkülözhetetlen feltétel, hogy akár 1 fő számára is garantált szolgáltatásként szerepeljenek. A Fly & Bus utazások célja, hogy a hozzánk látogató külföldiek tartalmasan töltsék el szabadidejüket – ami hozzájárulhat tartózkodási idejük megnyújtásához –, és a fővárostól távolabb eső régiókba is eljussanak. Az ötletgazda Erdei János szerint a vidéki szolgáltatók regionális önszerveződéssel tudnának profitálni a fapados utasokból. Van, aki az egyesületi formát tartja üdvösnek, van, aki pedig egy utaztatókból, szállásadókból, busztársaságból és egyéb szolgáltatókból alakult gazdasági társaságot. A gyakorlat egyelőre azt mutatja, hogy a nonprofit alapú összefogás még arra sem elég, hogy Budapestre kínáljanak csomagajánlatot a fapados közönségnek. A profitorientált forma azonban már a vidéki kínálat felölelését is lehetővé teszi.
Visszalépett a MUISZ
A nonprofit összefogást a Magyar Utazásszervezők és Közvetítők Szövetsége (MUISZ), illetve a Magyar Turizmus Rt. képviselte volna, a MUISZ azonban pár hónapos előkészület után visszalépett. Tervük az volt, hogy készíttetnek egy, a tagok csomagajánlatait tartalmazó weboldalt, amely a fapados légitársaságok honlapjain érhető el. Ehhez az MT Rt. anyagi támogatást is nyújtott volna. A projektben részt vevő MUISZ több légitársasággal felvette a kapcsolatot. Drégely Ágnes, a szövetség beutaztató bizottságának vezetője szerint az elképzelés meghiúsulásának több oka is volt. „A légitársaságok túlságosan magas összegű jutalékot kértek a honlapon való megjelenésért, amit tetézett volna a bankok által felszámolt tranzakciós költség. Az irodák árrésével kiegészülő összeget már nem bírta volna el a fapados piac” – véli a szakember, aki szerint kedvezőbb feltételek mellett sem lehetett volna megvalósítani az ötletet, mivel a honlap üzemeltetését egy érdekvédelmi szervezet képtelen ellátni, arra csak egy cég alkalmas. Ugyanez vonatkozik a garantált transzferek megszervezésére is. A MUISZ felhívására egyébként tizenkét tagiroda állított össze egy-egy irodai szervezést igénylő egyedülálló csomagajánlatot, ezek kétharmada a fővárosra korlátozódott. Az albizottság elnöke úgy véli, van jövője annak, hogy a programok gazdái önállóan értékesítsék termékeiket a fapadosok közönségének.
A Program Centrum bevállalta
Egy magánvállalkozás, a stílusosan Fly & Bus Hungary névre keresztelt cég jutott legtovább a megvalósítás folyamatában. A budapesti Program Centrum Utazásszervező Kft. ügyvezetője, Toldi Annamária 2004 novemberében bejegyzett új társasága internetes kereskedés céljával jött létre. A cég egyik tulajdonosa egy magánbusztársaság, ami lehetővé teszi, hogy vidékre is garantált, akár naponta induló transzfereket biztosítsanak. A cég más tour-operátoroknak, illetve szállodáknak is értékesíti majd járatait, ami olcsóbb lehet számukra, mintha maguk oldják meg egyéni utasaik transzferjeit. A Fly & Bus Hungary árképzése a piaci árszínvonalhoz és nem a fapadosoknál megszokott diszkontárakhoz igazodik. „A fapadosokkal érkezők a repülésen megspórolt összeget szívesen áldozzák földi szolgáltatásokra, amelyet eddig is normáláron vettek igénybe” – érvel az ügyvezető. Kínálatukban csak négy-öt csillagos szállodák szerepelnek. A www.flyandbus.com honlap és a programok értékesítése január folyamán indul. A téli bevezető időszakban budapesti kulturális utakat, vidéki wellness- és gyógykúrákat ajánlanak. Utóbbiakat klasszikus gyógyhelyekre, illetve kastélyszállókba szervezik. Nyáron üdülések, nagy országjáró körutak és tematikus túrák lesznek foglalhatók a honlapon, és corporate ajánlatokat is összeállítanak cégek számára. A társaságnak nincsenek kiemelkedő célpiacai, potenciális küldőországnak tekintenek minden olyan államot, ahonnan repülnek diszkontlégitársaságok Budapestre. Toldi Annamária kedvező tapasztalatokról számolt be: „Már vannak megkötött szerződéseink. Úgy látjuk, ritkább az, amikor jutalékot vagy fix összegű díjat kér a megjelenésért a légifuvarozó. A legtöbben kölcsönösen előnyös üzletet látnak az együttműködésben, amellyel mindkét fél vevőkört nyerhet. Ők megelégszenek egy viszontreklámmal, például egy linkkel a honlapunkon.” Az együttműködés technikai részletei jól kidolgozottak. Ha az utas a légitársaság honlapján lefoglalta budapesti repülőjegyét, automatikusan kinyílik előtte a Fly & Bus Hungary honlapja, amely felkínálja számára az összes programcsomagot, amely a gép érkezése és a visszaindulás közötti időszakban a rendelkezésére áll. Leleményes megoldást alkalmaztak a devizaproblémára is. Magyarországon egyelőre mindössze két bank foglalkozik az on-line kereskedéssel, amelyek a hazai jogszabályok értelmében ezen a területen is forint alapú tranzakciókat bonyolítanak. Mivel azonban az európai utaztatásban az uniós valuta a bevett fizetési eszköz, a társaság eurós és forintos árat is feltüntet, és egy erre írt program segítségével mindennap frissítik az árfolyamot a különbségből adódó esetleges veszteség minimalizálására.
'