Világtrend az ingyenes idegenvezetés

Idegenvezetés ingyen? Világszerte egyre népszerűbb ez a városnézési forma. Utánajártunk, hogy mi is ez, kik vesznek részt rajta, és miért éri meg annak, aki nem kér pénzt a városban való kalauzolásért.

Az ingyenes, borravaló-alapú város­néző túrák az egész világon egyre elterjedtebbé válnak, főként a nagy­városokban. Ezek lényege, hogy a gyalogos túra során az utazókat hagyományos vagy épp rendhagyó módon elviszik a város lát­ványosságaihoz, vagy megmutatják nekik a legtrendibb helyeket, és ha a résztvevőknek tetszett a vezetés, akkor borravalóval köszö­nik meg a túrát. Nem kötelező pénzt adni tehát, és természetesen az sincs meghatá­rozva, hogy ha fizetünk, akkor mennyit adunk.

A borravalós idegenvezetés olyan nép­szerű kezd lenni, hogy a brit Robert Rosenthall nemrég létrehozott egy gyűjtőoldalt, amely – a teljesség igénye nélkül – a világ ingye­nes túráit tömöríti. Rosenthall egy interjúban elmondta, hogy jelenleg 114 város 143 túrája található az oldalon – mindez hat kontinens 57 országából. Elmesélte, hogy egy éve jött a weboldal ötlete, amikor egy zadari nyaralás során feleségével és három gyerekükkel meg akarták látogatni a Plitvicei tavakat, azonban ez a család számára 280 euróba (mintegy 86 ezer forintba) került volna.

Az első gondolata ezután az volt, hogy a világ minden részén felkutat vállalkozó szel­lemű helyieket, akik viszonzásos alapon vál­lalnának ingyenes idegenvezetést, azonban a kutatásai során annyi, szervezett keretek között működő ilyen túrát talált, hogy inkább ezeket kezdte összeszedni egy oldalra – ami­nek az egyes túrák szervezői kimondottan örültek, hiszen így ingyenreklámhoz jutottak.

A weboldalon két magyar túrát találtunk: a Free Budapest Tourst és a Free Budapest Walking Tourst. A Free Budapest Tours tavaly TripAdvisor kiválósági elismerést (Certificate of Excellence) is kapott, és a csoportos túrá­kat angolul, illetve spanyolul vezetik. A Free Budapest Walking Tours pedig a United Europe Free Tours európai egyesülés része – ide tartoznak Szófiában, Prágában, Berlinben, Lisszabonban, Bukarestben, Pozsonyban, Ljubljanában, Barcelonában és Kijevben vezetett túrák is.

ÚJ UTAZÁSI STÍLUS

Botta Ádám, a Free Budapest Tours idegen­vezetője kérdésünkre elmondta, hogy külföldi mintára 2008-ban indították el az ingyenes városnézéseket, és jelenleg két nagyobb hasonló tömörülésről tud a fővárosban. El­mondása szerint ezeken a városnézéseken legtöbbször a hostelekben megszálló, hu­szonéves, értelmiségi, tanulni vágyó külföldiek szoktak részt venni, akik jellemzően hosszabb ideig utaznak, egymás után több országot is bejárnak, és mindenhol megpróbálják mini­malizálni a költségeiket. Az ingyenes túrákon való részvétel mára divattá nőtte ki magát, és nem csupán a spórolás miatt választják a városnézésnek ezt a fajtáját az utazók, hanem – ugyanúgy, mint ahogy az ifjúsági szállások esetében – a személyesség, a ha­sonló emberekkel való interakció lehetősége mozgatja őket. Éppen ezért a hostelek is gyak­ran partnerek a free tourok népszerűsítésé­ben. A szerző tapasztalata, hogy egy londoni free tour körülbelül tizenöt résztvevője közül kivétel nélkül mindenki adott borravalót az idegenvezetőnek, és a beszélgetések során az is kiderült, hogy résztvevőnként akár több ezer forintnak megfelelő összegeket is ka­pott a vezető. Botta Ádám szerint a legtöbb, ingyenvárosnézést ajánló társaságnak fizetős túrái is vannak, és az ingyenes túravezetés in­kább marketingcélokat szolgál, hiszen csak a borravalókból nem lehet megélni. Legalábbis Magyarországon nem, a turisták szemében ugyanis ez egy megfizethető ország alacsony árakkal, és ennek fényében az ingyenes vá­rosnézésekért is fele- vagy harmadannyi borravalót adnak az idegenvezetőnek, mint amennyit például Franciaországban, Angliá­ban vagy Németországban adnának. A Free Budapest Tours ilyen fizetős szolgáltatása például a Ghost Tour, amely Budapest sötét oldalát, titkait meséli el az érdeklődőknek, vagy a privát túrák, amelyek a csoportos angol és spanyol nyelvű ingyenes városnézéseknél még több – összesen nyolc – nyelven elér­hetők. Jellemző, hogy az ingyenes túrákon a fizetős opciókat is népszerűsítik, de olyan is van, aki az interneten ingyenes budapesti városnézést keres, de végül inkább a fizetős, tematikus lehetőséget választja.

FELZÁRKÓZÁS A NYUGATHOZ

Botta Ádám – aki a Magyarországi Idegen­vezetők Szövetségének is tagja – elmondta, hogy a „hagyományos” idegenvezetők közül sokan nem nézik jó szemmel az ingyenes tú­rák elterjedését. Hozzátette, tiszteli és elismeri a régóta a szakmában dolgozó generációt, ám ezen a téren is fel kell zárkóznunk a nyugati országokhoz, hiszen az innovatív szolgálta­tások terjedését nem lehet megállítani: vagy elémegy az ember, vagy megcsinálja más helyette. Botta Ádám kifejtette: céljuk nem az volt, hogy elhalásszák a turistákat a ha­gyományos idegenvezetők elől, hanem hogy betöltsék azt a piaci rést, amelyet az eddig ki nem szolgált hátizsákos turisták jelente­nek – ők ugyanis ritkán költenek arra, hogy idegenvezető kalauzolja őket végig a városon.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.