A vasárnap kihirdetett shortlist után hétfőn, egy szokás szerint nagyszabású gálán osztották ki a cannes-i reklámfesztivál első oroszlánjait. A PR és a Promo & Activation kategóriákban a tavalyihoz hasonlóan nagy volt az átfedés, a fődíjat is ugyanaz a kampány, a Los Angelesi TBWA/Chiat/Day Replay című munkája nyerte, amelyet a Gatorade energiaitalnak készített. A két középiskolás amerikai focicsapat meccsének 15 év után megszervezett visszavágójára épülő kampány nemrég a nemzetközi Andy Awards fődíját is elvitte, ahol branded content kategóriában is díjat kapott – a harmincévesek edzéseit és felkészülését a meccsre ugyanis tévésorozatban is közvetítették.
A kelet-európaiaknak a pr megy legjobban
Mindkét kategóriában kapott két-két aranyat az olasz JWT Heinekennek kitalált gerillakampánya is, az Auditorium, amit már mi is megdicsértünk a Szívlapát blogon.
Az idén másodszor meghirdetett PR kategóriában tavaly csak egyfajta oroszlánt osztottak, összesen 19-et, de a nevezések számának 32 százalékos növekedése, és ezáltal a díjazottak számának 44-re emelkedése miatt idén már aranyra és ezüstre osztották a díjakat. A 11 aranyból és 32 ezüstből a legtöbbet, összesen hetet a svédek vihetnek haza. A kategóriában két kelet-európai nevezés is kapott ezüstöt: az egyik a bukaresti The Practice a kukoricapuffancsok népszerűsítésére szolgáló, pr-alapú, integrált kampánya, a másik pedig a lengyel „Mate from the past” című, Varsó városának készült közösségi média kampány, ami a portorozsi Golden Drum PR kategóriájában és az Epica reklámversenyen is díjat nyert. (Ebben és ebben a posztban már írtunk róla).
Promo & Activation kategóriában nyolc arany, húsz ezüst és 27 bronz oroszlánt osztottak ki, a legtöbbet, hetet az amerikai versenyzőknek. A stockholmi Farfar Nokiának készített, A világ legnagyobb útjelző táblája kampánya (amiről ebben a posztban írtunk) a Leo Burnett előrejelzésének megfelelően díjat kapott, de csak ezüstöt, a BMW Mini márkájának készített karácsonyi doboz kampányhoz hasonlóan. Ebben a kategóriában egyetlen kelet-európai díj sem született.
Direktmarketingben Új-Zéland győzte meg a zsűrit
A három első kategóriából a Direct Lionsban talált gazdára a legtöbb díj, 75 oroszlánt, ebből 19 aranyat és 24 ezüstöt osztottak ki. Itt az aucklandi Special Group munkáját találta legjobbnak a zsűri. Az Orcon, egy új-zélandi telekommunikációs cégnek készült kampányban az ügynökség a Miamiban székelő Iggy Popot kötötte össze online nyolc kiválasztott új-zélandi zenésszel, hogy a The Passanger című számot újra felvegyék. A tavaly ősszel futó kampányhoz a cég Facebookon gyűjtötte a jelentkezőket.
A Direct Lions versenyén aranyat nyert A világ legnagyobb útjelző táblája és az Ikea Facebook Showroom is, ezüstöt pedig a Heineken Auditoriuma, a brazil Ogilvy Whopper Face címet viselő nevezése és az egyik kedvencünk, az Andes sör Teletransportere is, amiről a Szívlapáton már szintén írtunk. Ebbe a mezőnybe egyetlen kelet-európai ügynökség jutott be: a lengyel Change Integrated már a tavalyelőtti Golden Drumon meggyőzte a zsűrit (és minket), most a Skodának készített Elektromos csomagtartóval nyert. A kategória nyertes országai Ausztrália és Németország voltak, legtöbbet nekik kellett a színpadra fáradniuk az aranyakért.
{video|id=1335|width=480|height=385}
Az elnyert díjak alapján kiszámolták az Év direkt ügynöksége díjat is: harmadik helyen a brazil Ogilvy végzett, második a hamburgi Jung von Matt lett, első pedig a londoni Abbott Mead Vickers BBDO.
A PR, Direct és Promo & Activation kategóriákban nevezett öt magyar munka már a tegnapi shortlist kihirdetéskor kiesett a versenyből, és nem jutottak tovább az Outdoor, Radio és Media kategória hazai nevezései sem.