Vita a belső piaci szolgáltások uniós irányelvéről

Zajlik az EU belső piaci szolgáltatatásokról szóló 2006/123-as irányelv végrehajtásának úgynevezett „evaluation”, kölcsönös értékelési szakasza az Európai Bizottság koordinálása mellet.

A szolgáltatási irányelvben szabályozott kölcsönös értékelés folyamatának keretében szervezendő hatodik plenáris ülésre 2010. szeptember 16-án került sor Brüsszelben. Az ülés napirendjén a szolgáltatási ágazatok közül 3 szektor tárgyalása szerepelt, melyek közül egyik kiemelt szektor a turisztikai ágazat volt. Az ülésen a Külügyminisztérium szakértői mellett Dr. Gyenizse Dorottya főtanácsos, a Nemzetgazdasági Minisztérium Turizmus Főosztályának turisztikai jogi szabályozásért felelős szakértője vett részt.

Az ülésen az egyes turisztikai szolgáltatásokra vonatkozó tagállami jogszabályi változások és gyakorlatok külön kerültek megvitatásra. A legnagyobb vita az utazási szektort, illetve az idegenvezetői szolgáltatást érintően alakult ki. A szálláshely és vendéglátás területén nem volt vita, a tagállamok az irányelvnek megfelelő szabályozást alkalmaznak.

Az utazási szektorban általános tapasztalat, hogy a legtöbb tagállam az irányelvnek megfelelően csak a letelepedett szolgáltatók esetében ír elő előzetes engedélyeztetési eljárást, s a vagyoni kaució mellett valamilyen szakképesítés előírását is alkalmaznak. A határon átnyúló szolgáltatók esetében előzetes engedélyeztetésre elvben nem kerülhetne sor, mivel nincs lehetőség fogyasztóvédelmi indok alkalmazására. Ugyanakkor több tagállam beszámolója nem egyértelműen erre utalt. Ezek kivizsgálása és tisztázása folyamatosan zajlik.

Az Európai Bizottság megerősítette azon álláspontját, hogy a határon átnyúló utazási vállalkozók esetében a szervezett utazási formákról szóló 90/314/EGK irányelv által fizetésképtelenség esetére előírt vagyoni biztosítékot a fogadó tagállam nem a saját nemzeti jogszabálya szerint, hanem a letelepedett tagállam szabályozása szerint vizsgálhatja. Ezzel kapcsolatban Magyarország részéről a delegáció jelezte: több tagállamhoz kapcsolódóan, hogy fel kell számolni minden ezzel ellentétes gyakorlatot (több tagállam ugyanis nem így jár el), mert ez súlyos versenyhátrányt jelenthet a hazai utazási vállalkozók részére, valamint sértheti a fogyasztók/utasok megfelelő védelmét is. Jelenleg zajlik egy kérdőív segítségével a tagállamokban ezzel kapcsolatban alkalmazott gyakorlatok megismerése.

Szintén felvetették hazánk képviselői, hogy a tagállami ellenőrző hatóságok hatékonyabb együttműködését szükséges tovább fejleszteni.

Az idegenvezetőkre vonatkozó korlátozó - helyi vizsgák, díjak - előírásokat is szinte az összes tagállam megszüntette már, vagy folyamatban van azok felszámolása.

Az irányelv tagállami végrehajtásának értékelési szakaszáról és a tapasztalatokról a Bizottságnak 2010. december végéig kell elkészítenie a jelentését az Európai Unió Tanácsa és az Európai Parlament részére. A nem megfelelő tagállami végrehajtás a Bizottság részéről kötelezettségszegési eljárás megindítását vonhatja maga után.  

A szolgáltatási irányelv jóvoltából egyablakos ügyintézési pontok létrehozására került sor az egyes tagállamokban. Az ügyintézési pontok segítségével azok a szolgáltatók, akik más tagállamban kívánnak üzleti tevékenységet folytatni, elektronikus úton tehetnek eleget adminisztratív kötelezettségeiknek, illetve egy közös EU portálon tájékozódhatnak az adott tagállam jogszabályi előírásairól. A rendszer működtetése folyamatos fejlesztés alatt áll, a hazai szolgáltatók közül ez elsősorban azoknak segíthet, akik más tagállamban kívánnak határon átnyúlóan idegenvezetői, illetve utazásszervező vagy utazásközvetítő szolgáltatást nyújtani - tájékoztatta a Napi Turizmust Dr. Gyenizse Dorottya.


Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.