Zöldebb-e a szomszéd rétje?

Európa sok szempontból egységesnek tekinthető, de a turizmusban jelentős eltérések mutatkoznak országonként. Munkatársunk annak járt utána a Magyarországon működő külföldi idegenforgalmi hivatalok munkatársainak segítségével, hogy milyen évet zárnak szomszédaink és európai versenytársaink.

'

Kapus György
Osztrák Nemzeti Idegenforgalmi Képviselet

102,1 millió vendégéjszaka Ausztriában

Ausztriában külön-külön is mérik a téli, illetve a nyári szezon eredményeit. Ami a nyári szezont illeti, az idei, esős időjárás miatt az előző évinél egy százalékkal kevesebb vendégéjszakát regisztráltak május és szeptember között. Azokban a tartományokban azonban, ahol a szabadtéri programokat komoly alternatív kínálattal tudják kiegészíteni (termálturizmus, kultúra), sikerült az eredményeket még növelni is (Burgenland +4,9%; Bécs + 3,5% és Stájerország +0,3%). A kellemes októberi időjárás várhatóan javítja majd a mérleget. Minden idők egyik legjobb téli szezonja viszont átsegítette az ország turizmusát a pozitív számok térfelére. Az országos statisztikai összesítés (2005. január– szeptember) 102,1 millió vendégéjszakát és ezzel 1,2 százalékos növekedést mutat. Az imponáló vendégéjszakaszám több mint 30 százalékát a belföldi turizmus hozza, s ezzel az osztrákok az ország második legnagyobb piacának számítanak. A legtöbb vendéget küldő külföldi országok sorrendje: Németország, Hollandia, Olaszország, Svájc, Nagy-Britannia, Amerikai Egyesült Államok, Belgium, Franciaország és a tizedik helyen Magyarország. Januártól augusztusig 277 158 magyar vendég (+11,5%) 1 045 116 vendégéjszakát (+13%) töltött Ausztriában. Magyarország immár a 9. helyen áll a vendégéjszaka- szám tekintetében. A fejlődés dinamikáját nézve érdekes kép bontakozik ki. Míg a legtöbb nyugat-európai küldőországból és az USA-ból is visszaesett a beutazás, az újonnan csatlakozott keletközép- európai országokból, a skandináv államokból, Dél-Európából és Ázsiából erőteljes növekedést regisztráltak.

Németh Marietta
DZT Német Turisztikai Központ

Pozitív német tendenciák

A Németországba érkező külföldi turisták száma idén januártól augusztusig 33,2 millió volt, ami 6,2 százalékos növekedést mutat. A belföldi vendégéjszakák száma 204 millió, ami 0,3 százalékos növekedést jelent. Az otthon üdülő németek száma és tartózkodásuk ideje tehát meghatározó. A legnagyobb vonzóerőnek a turisták körében a vásárlás, emellett a számtalan fesztivál és kulturális program az, amivel a pozitív tendencia indokolható. Európából a fő küldőország Hollandia, az Egyesült Királyság, Svájc, Franciaország, Olaszország. Az idei dinamikát tekintve Spanyolország áll az élen, 22,3 százalékos növekedéssel (1,03 millió vendégéjszaka), utána Írország és Görögország következik. A magyarok augusztusig 422 240 vendégéjszakát töltöttek el. Az amerikaiak összesen 3,7 millió vendégéjszakát töltöttek el, ebből 3 millió (+4,2%) az USA turistáinak köszönhető. A jövő azonban Ázsiáé: a legnagyobb növekedést a Perzsa-öböl államai mutatják (+31,1%), utánuk Dél-Korea (+13,3) és Kína (+6,1%) következik.

Hangya Edina
Máltai Idegenforgalmi Hivatal

Minimális csökkenés Máltán

2005. január-szeptember között a vendégek száma nőtt, a vendégéjszakák száma azonban minimálisan csökkent Máltán. A légi úton érkező turisták száma szeptember végéig 912 158 fő volt, ami 2,7 százalékkal több, mint az előző év azonos időszakában. A legjelentősebb változást idén az eddig is meghatározó brit piac 7,9 százalékos erősödése jelentette, ez az ország küldi Máltára a turisták 41,8 százalékát. További jelentős növekedést az osztrák, dán, német, svéd és amerikai vendégek körében regisztráltak. Pozitív változást mutat az „egyéb” kategória, amelynek igen jelentős részét teszi ki a kelet-európai és azon belül is a magyar piac. Csökkent az olasz (-2,8%), a belga, a francia, a holland, a norvég, a svájci, az orosz és a líbiai turisták száma. A külföldiek 8 778 477 vendégéjszakát, 1 százalékkal kevesebbet töltöttek Máltán, mint az előző év azonos időszakában. A máltai szállodák vendégéjszakáinak száma ugyancsak 1,1 százalékkal csökkent. (Gózón viszont jelentős növekedést regisztráltak). Az összes turista összes költése idén csak 112,6 millió Lm volt, szemben az előző évi 116 millióval.

A magyar beutazóforgalom az idén hozta a korábban megszokott stabil, kismértékű növekedést. Idén, csakúgy mint a korábbi években, a nyári szezonban üzemeltek közvetlen menetrend szerinti és chartergépek Budapest és Málta között. A járatok üzemeltetését november elejéig meghosszabbították, hogy idén először az őszi szünetre is lehessen máltai programot tervezni. Az október 1-jéig lezárt adatok alapján a közvetlen járaton utazó magyarok száma 7666, az egyéb úton utazóké kb. 850, azaz összesen eddig 8516 fő.

Kerekes Gábor
Román Turisztikai Hivatal

Kevesebb külföldi utazott Romániába

Romániában az idei első fél év során a külföldiek érkezése 8 százalékkal esett vissza (2 569580 fő). Magyarországról kiugróan csökkent (-21,5%) a beutazók száma (761 850 fő), s ez meghatározóan járult hozzá a negatív eredményhez, hiszen Magyarország közel 30 százalékos részarányt képvisel a beutazásokban. A szomszéd országokból igen nagy mértékű a bevásárlóturizmus és a rokonlátogatás (Moldávia, Magyarország, Ukrajna), valamint a tranzitutazás (Moldávia, Ukrajna, Bulgária, Törökország). Ezen országok a határátlépések 65, de a vendégéjszakáknak csak 13 százalékát adják. Az idei első félévben a külföldiek összesen 1 433 563 vendégéjszakát töltöttek el Romániában. A legfontosabb külföldi országok sorrendje és részesedési aránya a következő: Németország (218 628 éj, 15,2%), Olaszország (179 482 éj, 12,5%), Franciaország (119 866 éj, 8,4%), Egyesült Királyság (88 136 éj, 6,1%), USA (87 264 éj, 6,1%), Magyarország (76 168 éj, 5,3%). Az átlagos tartózkodási időt tekintve élen járnak a nyugat- és észak-európai országok (több mint 5 nap), a gyógyfürdőkben 6-7 nap, tengerparton 5-6 nap, nagyvárosokban nem egészen 1 nap ez az időtartam. Bukarest Kelet-Közép-Európa egyik legnagyobb üzleti és konferencia- központja, több mint 20 négy- és ötcsillagos szállodával, amelyekhez további közel 40 háromcsillagos társul.

Marin Skenderovic
Horvát Idegenforgalmi Közösség

Örülnek a horvátok

A 2005. január és szeptember közötti időszakban jelentősen nőtt a vendégszám, összességében elérte a 8 877 201 főt, ami 8 százalékos növekedést jelent. Ennél is jobban, 9 százalékkal nőtt a külföldiek száma (7 822 240 fő). Hasonló mértékben nőtt a vendégéjszakák száma is, amely már meghaladta az 50 milliót. Ebből közel 45 millió a külföldiek javára írandó. A legfőbb küldőpiac Németország 10 558 761 vendégéjszakával (+1%). Olaszország a második 5 623 431 vendégéjszakával (+7 százalék), Szlovénia a harmadik 5 353 390 (+2%). A cseh turisták vendégéjszakaszáma két százalékkal csökkent, de még így is eléri idén a 4 milliót. 5 százalékkal növelte viszont eredményét Ausztria. 2,35 millió vendégéjszakát produkáltak a magyarok, ez plusz 14 százalékot jelent. Jelentősen nőtt a holland vendégéjszakák száma (16 %), és 57 százalékos növekedést mutat Franciaország a közel 1,8 milliós vendégéjszaka számával!

Léderer Betty
Cseh Idegenforgalmi Hivatal

Jó évre számítanak a csehek

2005 első félévében 2 896 301 külföldi turista érkezett az országba, ami 8,2% növekedést jelent az előző év azonos időszakához viszonyítva. A külföldi vendégek 9 015 513 éjszakát töltöttek Csehországban. A külföldi turistaküldő országok sorát itt is Németország vezeti (758 519 fő, + 5%). Ők adják az összes turistaérkezés 26,2 százalékát, és átlagosan 4,8 napot tartózkodnak Csehországban. Az Egyesült Királyság áll a második helyen 318 072 fővel, ami 10 százalékos növekedést jelent. Az olasz, amerikai és lengyel turisták képezik a külföldi beutazás gerincét. Magyarországról 2005 első félévében 51576 turista látogatott Csehországba, ez a 13. helyet jelenti. 2004 azonos időszakához mérten ez 32,6 százalékos növekedést jelent.

Ács Viktória
Ciprusi Idegenforgalmi Hivatal

Elégedett ciprusiak

2005. január–szeptember között 6,39 százalékkal 1 997 306 főre nőtt a külföldi turisták száma Cipruson. 1 320 506 vendégéjszakával töltöttek többet a szigeten, mint az előző év azonos időszakában. Összesen közel 22 milliót jeleznek a statisztikai adatok. Valamennyi fő küldőországból nőtt a forgalom: Angliából 5,4; Németországból 21; Oroszországból 15; Svédországból 7 százalékkal. A magyar beutazás 5 százalékkal nőtt, 10 450 fővel a 16. helyen állunk.

Bakonyi Istvánné
Lengyel Nemzeti Idegenforgalmi Képviselet

Erősödő forgalom Lengyelországban

2005 első 8 hónapjában az országba látogatók száma elérte 42,1 millió főt (+5,1%). Ebből 10,2 millió volt a turista, ami 7,3 százalékkal több az előző év azonos időszakában mért adatoknál. A statisztikák szerint a „régi” uniós országokból 13,6 százalékkal nőtt a beutazás. A tengerentúli piacokról (USA, Ausztrália, Japán, Korea, Kanada) 30 százalékos növekedést regisztráltak. Lengyelországra jellemző az erős bevásárló- és tranzitturizmus, különösen a keleti határszélen. 2005 első félévében a németek egy napos bevásárlóturizmusa is nagyon megnőtt. A mért időszakban az 1-3 napos beutazások száma 54 százalékkal nőtt. 37 százalékos arányt képviseltek a 4-7 éjszakát eltöltő külföldiek, akik 43 százaléka szállodát vett igénybe. A külföldi vendégéjszakák száma az első félévben 17,5 százalékkal nőtt. A külföldi beutazóforgalom célját tekintve első helyen az üzleti (28 %) turizmus áll, az üdülési cél a második helyen szerepel. 2005 első félévében a lengyelek 13,8 millió belföldi utazáson vettek részt; ez az adat 2004 hasonló időszakához képest 9 százalékos csökkenést mutat.

Badreddine Rouissi
Tunéziai Nemzeti Idegenforgalmi Hivatal

A legnépszerűbb afrikai ország

Az afrikai kontinens országai közül Tunézia az egyetlen, amely turisztikai külképviseletet tart fenn Magyarországon. 2005. január–szeptember között 5168 073 turista érkezett az országba. A nagyobb hányad Európából érkezett (3 223 207 fő). Az éllovas Franciaország (974617 fő), a második Németország (442 449 fő), a harmadik helyen pedig Olaszország (418 378 fő) áll. Európán kívülről legnagyobb számban Líbiából (1 102 120) és Algériából (712 071) érkeztek. A magyarországi vendégek száma elérte az 52 016 főt. A csehek (133 381) és a lengyelek (110 639) azonban így is megelőznek minket. A külföldiek által eltöltött vendégéjszakák száma nemzetenként változó: a franciák 5-6, a németek 9, az olaszok 5, az angolok, csehek és lengyelek átlag 7 éjszakát töltenek Tunéziában.

'

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében

Művészet és vendéglátás a Káli-medencében 

A Káli Art Inn lett 2023-ban az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese. Tulajdonosai, a Molnár Júlia–Héjja Róbert házaspár, szívvel-lélekkel elkötelezett amellett, hogy ötvözze a vendéglátást a művészetek szenvedélyes támogatásával. A Káli Art Park kialakításával pedig olyan egyedülálló kiállítóhelyet hoztak létre, ahol a kortárs szobrászművészek bemutathatják és értékesíthetik alkotásaikat.
Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen?

Hamis hotelértékelések - mit tehetünk a csalók ellen? 

A tanulmányok szerint a fogyasztók több mint 90%-át befolyásolják az utazástervezésben az online platformokon posztolt értékelések, így nem meglepő, hogy az ágazat nagy harcot vív a hamis értékelésekkel, beleértve az indokolatlan rágalmazást és az érdemtelen túlértékelést egyaránt.
Szállodatörténelmet ír a Hunguest

Szállodatörténelmet ír a Hunguest 

480 teniszpálya területével egyenlő fejlesztést tudhat maga mögött a Hunguest, ami történelmi léptékű, hiszen Magyarországon ilyen volumenű szállodaipari felújítás és szállodaépítés még nem zajlott
Ráborították az asztalt a Bookingra

Ráborították az asztalt a Bookingra 

A beérkezett észrevételek értékelése után immár végleges a Gazdasági Versenyhivatal jelentése a hazai online szálláshely-közvetítési és szálláspiacon elvégzett gyorsított ágazati vizsgálatról. A Booking-botrányként elhíresült ügyben a hatóság több javaslatot is megfogalmazott a magyar fogyasztók és a hazai szállásadók védelme érdekében.
Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban

Kiemelkedő vendégforgalom a vidéki fürdővárosokban 

A téli időszakban is az egyik legfontosabb turisztikai motiváció az egészségturizmus, amely így Magyarország egyik legjelentősebb, négyévszakos turisztikai terméke. Azon vidéki települések, ahol a gyógy- és élményfürdő mellett magas színvonalú szolgáltatások is várják a vendégeket, ebben az időszakban az átlagosnál nagyobb forgalomra és magasabb foglaltságra számíthatnak.
A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése

A 30 milliós gyémántgyűrű rejtélyes eltűnése 

A párizsi Ritz alkalmazottainak volt néhány izgalmas órája, mire egy porszívózsákból előkerült az ellopottnak hitt ékszer.
Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten

Nyáron nyílik a Kimpton Hotels első szállodája Budapesten 

A Kimpton Hotels, az Intercontinental Hotels Group luxus lifestyle márkája, amely világszerte több, mint 80 egységgel rendelkezik. A 2024 nyarán nyíló, Bem téren épülő, dunai panorámás patinás épület szintén ennek az izgalmas boutique brandnek ad majd otthont.
Vendégélmény fokozása az AR segítségével

Vendégélmény fokozása az AR segítségével 

A vendéglátóipar mindig is élen járt az új technológiák bevezetésében a vendégélmény fokozása érdekében. A mobil bejelentkezéstől a személyre szabott szolgáltatásokig a szállodák folyamatosan innovatív módokat keresnek ügyfeleik kielégítésére. Az egyik technológia, amely forradalmasíthatja a vendéglátást, az a kiterjesztett valóság (AR).
Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata

Rangos nemzetközi díjat nyert a Hunguest Hotels arculata 

A Hunguest Hotels megújult arculata elnyerte a Német Formatervezési Tanács által alapított German Design Award 2024 díjat a márkaidentitás kategóriában.
A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat

A Dorothea Hotel elnyerte az Év Hotelprojektje díjat 

A BDPST Ingatlanfejlesztő egyik projektje, a Dorothea Hotel nyerte a Portfolio Property Awards díjátadóján az Év Hotelprojektje kategóriában járó elismerést kedden Budapesten. Az eseményen az év legkiemelkedőbb hazai teljesítményeit, megoldásait és fejlesztéseit bírálták.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.