Az autós éttermek reneszánsza jöhet

Az ötvenes évekről szóló amerikai filmek jellegzetes helyszínei voltak azok a dinerek, ahol a kor kamaszai bandákba verődve ütötték el az időt, és ahová a környék apraja-nagyja szívesen járt, ha egyszerű, de ízletes ételekre vágyott. A pin-up stílusban sminkelt, copfos, bő szoknyás lányok, és a bőrkabátos fiúk sokszor nem is bent ültek le; a rendelést inkább eleve az autókhoz kérték.

A lehúzott ablakokra akasztott tálcákról falatozó emberek az akkori gasztrokorszak meghatározó képévé váltak világszerte. Bár néhány hely még őrzi a fenti hagyományokat, de a jelenség az évtizedek múlásával lassan kikopott a mindennapokból, s a klasszikus értelemben vett autós éttermek helyét kifőzdék, gyorséttermek és bisztrók vették át. Az autós mozik – ahol szintén lehetett gyorsételeket venni – még tartották magukat egy ideig, de az igények és az életmód változásával aztán ezek is sorra dobták be a törölközőt. Néhány hónappal ezelőtt még senki nem gondolta volna, most azonban mégis úgy tűnik, hogy az egykor szebb napokat látott autós éttermek csillaga újra felragyoghat, írja a FoodAndWine.

A koronavírus-járvány ugyanis radikális változásokat idézett elő a gasztroágazatban, s bár a korlátozásokat egyre több helyen oldják fel szerte a világon, a szakértők úgy vélik, hogy az újranyitásokat övező szigorú szabályozások – a higiéniai előírások, a létszámbeli limit – még mindig sokakat tántorítanak el attól, hogy étterembe menjenek. Elhamarkodni sem érdemes az újranyitást persze, hiszen számos példa mutatja, hogy például az Egyesült Államokban újra megugrott a megbetegedések száma ott, ahol enyhítettek a korlátozásokon. A potenciális vendégek egyrészt bizonytalanok, másrészt viszont szívesen mozdulnának ki végre otthonaikból – azonban a lehető legbiztonságosabb körülmények között. Erre pedig épp a fent említett, régimódi, amerikai vendéglátási forma újraélesztése lehet az egyik működőképes megoldás.

A világjárványt követő biztonsági intézkedések bevezetése után néhány újranyitó étterem úgy próbálta visszacsalogatni a vendégeket, hogy a rendelkezésükre álló parkolóhelyeken autósmozit nyitott. Ezzel egy időben egyre több szakmabeli kezdte felismerni az úgynevezett carhop rendszerben rejlő lehetőségeket – ilyenkor ugyanis a vendég nem hagyja el saját járműve biztonságát, ott adja le rendelését, és az elkészült ételt a felszolgáló kiviszi az autóhoz – hiszen az tökéletesen passzol a jelenlegi helyzethez. Egy új tanulmány szerint a március közepétől tartó időszakban az amerikaiak kedvenc gyorséttermi lánca épp a Sonic Drive-In lett, illetve azok az éttermek, amelyek szintén az ötvenes évek népszerű kiszolgálási módjára tértek át.

„Az elmúlt hetek alatt azt figyeltem meg, hogy az emberek bejönnek, rendelnek tőlünk, aztán fogják a rendelést, és beülnek a parkolóban várakozó autójukba, majd ott fogyasztják el az ételeket” – mesélte az NBC New Yorknak a Brownstone Pancake Factory tulajdonosa, Bobby Bournias. „Szóval, gondoltam, ha már így van, akkor miért nem csináljuk igazi old-school stílusban?” Egy másik helyen, Pennsylvaniában, a Happy Day’s Bistro tulajdonosa is hasonlóan vélekedett. A szokásos elviteli és házhozszállítási rendszer nem igazán váltotta be a reményeket, így döntöttek ők is az autós étterem koncepciója mellett. „Így a hagyományos értelemben kiszolgáljuk a vendéget, aki friss, forró ételt kap. Mindent ugyanúgy csinálunk, azt kivéve, hogy a vásárló mindvégig a saját autójában marad” – magyarázta a tulaj, Mohamed Mo Maaty.

„Az elvitellel az a legnagyobb baj, hogy az étel teljesen kihűl, mire a vendég otthonába érkezik. Itt, a parkolónkban viszont teljes szervizt nyújthatunk – akár módosíthatunk is a rendeléseken, s ha elfogyott valami, vagy utólag jött meg a kedve valamihez, a vendég azt is könnyen elintézheti.” Az ismét egyre több helyen felbukkanó autósmozik mellett is gyakran üzemelnek újra autós éttermek. Van olyan hely, amely boros párosításokkal is feldobta a szolgáltatást, de az egyik legeredetibb ötlet talán a Potbelly’s nevéhez fűződik, akik májusban teszt jelleggel bevezették az úgynevezett „Alone Time spotokat”, vagyis kifejezetten a fáradt szülők számára nyitottak olyan parkolóhelyeket, ahol azok rég áhított nyugalomban és csendben ehették meg végre a szendvicseiket. „Ha a kísérlet sikeres lesz, megfontoljuk újabb helyek megnyitását is – ezúttal azoknak a tiniknek szeretnénk kedvezni, akiknek elegük van már abból, hogy a saját szüleiket kell nézniük TikTokozás közben” – áll a Potbelly’s által kiadott közleményben.

Forrás: Magyar Konyha


Jön a Balaton Fagyija közönségkóstolás

Jön a Balaton Fagyija közönségkóstolás  

Május 9-én rendezik meg az idei Balaton Fagyija választást egy kompon, amely a Tihany és Szántód közötti távon közlekedik.
Texasban nyílik a világ első nyomtatott kávézója

Texasban nyílik a világ első nyomtatott kávézója 

Brownsville-ben, Texasban készül megnyitni a világ első 3D nyomtatott kávézóját a Starbucks.
A világ tíz legjobb kávézója

A világ tíz legjobb kávézója 

Egy ausztráliai kávézó került a dobogó tetejére. Az olaszok labdába sem rúgnak.
Bővült a támogatásra pályázható italboltok köre

Bővült a támogatásra pályázható italboltok köre 

Az 1000-2000 fő közötti települések italüzletei is pályázhatnak a 3 milliós támogatásra.
Új gasztroélménytér Miskolc belvárosában

Új gasztroélménytér Miskolc belvárosában 

Fényfestés, zene, borok és gasztroélmények a Miskolci Soho-ban.
Bajban a hazai sertéstenyésztő ágazat

Bajban a hazai sertéstenyésztő ágazat 

A gazdák több százezer sertést nem tudnak értékesíteni, miközben a vidéki térségeket csődhullám fenyegeti.
Argentin borok Budapesten

Argentin borok Budapesten  

Idén is bemutatkozott Budapesten a Malbec, e világhírű argentin borfajta, az egyik legnagyobb hazai borkereskedésben.
Innováció: gombabetegségeknek ellenálló szőlőfajták

Innováció: gombabetegségeknek ellenálló szőlőfajták 

A legjellemzőbb gombabetegségekkel szemben ellenálló szőlőfajtákat, valamint magas hozzáadott értékkel rendelkező borászati termékeket fejlesztett ki a Varga Pincészet Kft. és a Pécsi Tudományegyetem (PTE) konzorciuma. 
Friss kutatás: a Z- és Y-generáció tudatos borfogyasztásáról

Friss kutatás: a Z- és Y-generáció tudatos borfogyasztásáról 

A fiatalabb felnőttek számára a borfogyasztás már nem csupán hagyomány vagy gasztronómiai kiegészítő, hanem értékválasztás is.
Új helyszín, bővülő választék – nyit a Gin Market

Új helyszín, bővülő választék – nyit a Gin Market 

A gin nemcsak az egyik legnépszerűbb ital és longdrink alapanyag a fővárosban, hanem az egyik legnagyobb ginfesztivál főszereplője is.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.