Az egészségesebb táplálkozásért

A közelmúltban közzétették Brüsszelben annak a független elemzésnek az eredményeit, amely mintegy négy és fél hónapon át zajlott Európa öt országában, s azt vizsgálta, vajon milyen mértékben vezették be az étel és italgyártók az úgynevezett Irányadó Napi Beviteli Értéken (GDA) alapuló jelölési rendszert.

A Franciaországban, Olaszországban, Spanyolországban, Egyesült Királyságban és Hollandiában megvizsgált 2.026 étel- és italgyártó céggel kapcsolatos felmérés (a minta reprezentatívnak tekinthető, abban multinacionális vállalatok és családi tulajdonban levő hentesüzletek és pékségek egyaránt beletartoztak) többek között az alábbiakat mutatta ki. A nagyvállalatok 65 százaléka, már bevezette, vagy hamarosan megteszi az INBÉ címkék alkalmazását, a közepes társaságok 58 százaléka, a kisvállalkozások 34 százaléka szintén használja ezt a jelölési rendszert. Az említett címkéket alkalmazó cégek 79 százaléka várhatóan a termékválasztéka több mint felét bevonja e körbe, s nagyon nagy százalékuk (75) a csomagolás elején tünteti fel a fontos információt.

Erről a pozitív jelenségről Jean Martin, az Európai Unió Élelmiszeripari Konföderációjának (CIAA) elnöke így nyilatkozott: „Két évvel ezelőtt még alig alkalmazták az INBÉ jelölési rendszert, ma pedig az élelmiszerek és italok jelentős, és gyorsan növekvő hányadát lefedi a rendszer”. A CIAA nagyvállalati tagjai egyébként 2009-re a teljes választékukon megjelenítik az adatokat, amelyek praktikusan arról tájékoztatnak, hogy az adott csomagolásban a termék öt fontos mutatóban – kalória, cukor, zsír, telített zsírsav és nátrium – hány grammot tartalmaz, illetve, hogy az egy átlagos felnőtt irányadó napi bevitelének hány százaléka.

Az INBÉ jelölés egyre terjed hazánkban is, a McDonald’s máris teljes termékválasztékát ily módon forgalmazza, a Chio szeptember végéig lesz 100 százalékos adatszolgáltató, míg a Coca-Cola, a Nestlé, a Danone, a Tesco és a Pepsi az év végéig ígéri, hogy minden árucikkén megtalálható lesz az információ. A Mars, a Kraft és az Unilever is jó úton jár, de várhatóan nem tudnak a programhoz teljes körűen csatlakozni a 2009 végénél előbb. Egy a Kaposvári Egyetem Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszékén végzett 2008. júniusi fókuszcsoportos kutatás eredménye szerint az egészségtudatos magyar fogyasztók körében nagyon pozitív a fogyasztói hozzáállás az INBÉ-hez, sokan kifejezetten ezeket a termékeket keresik az üzletekben. (További információk: www.mitiseszemiszom.hu, illetve Folláth Györgyné főtitkár, Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége)


Nincs fából vaskarika: búcsúzik a balatonfüredi étterem

Nincs fából vaskarika: búcsúzik a balatonfüredi étterem 

Az étterem  közösségi oldalán jelentette be, hogy fájó szívvel, de bezárják a vendéglátóegységet.
Programok és fejlesztések a villányi borvidéken

Programok és fejlesztések a villányi borvidéken 

A következő pár évben összesen mintegy ötmilliárd forintnyi fejlesztés valósul meg Villányban.
Rajnai rizling a legjobb magyar borok között

Rajnai rizling a legjobb magyar borok között 

A Pannonhalmi borvidék egyik legismertebb pincészeténél, a Cseri Pincészetnél jóideje fontos szerep jut a számoknak.  
Hamarosan személyzet nélküli Auchant nyitnak Újbudán

Hamarosan személyzet nélküli Auchant nyitnak Újbudán 

Személyzet nélküli, okos üzletet nyit február végén a nemzetközi kiskereskedelmi üzletlánc.
Michelin-csillagok Ausztriának: kulináris kiválóságok díjazása a MICHELIN Guide-on

Michelin-csillagok Ausztriának: kulináris kiválóságok díjazása a MICHELIN Guide-on 

Mérföldkő az osztrák kulináris és turizmus helyzetben: 82 MICHELIN-csillag, 33 Zöld Csillag és 43 Bib-Gourmand-díj Ausztriának.
Felmérés: mennyit költenek fenntartás nélkül a vendégek egy étteremben?

Felmérés: mennyit költenek fenntartás nélkül a vendégek egy étteremben? 

A hazai vendéglátóipar számára érdekes adatokat szolgáltat az a kutatás, amelynek legfőbb megállapításait most ismertetjük.
Rangos elismerés a Törleynek

Rangos elismerés a Törleynek 

Alkoholmentes rosé pezsgőjük aranyérmet nyert a londoni Drinks Business által szervezett Global Low and No Alcohol Wine Masters 2024 versenyen.
Változnak a német étkezési szokások

Változnak a német étkezési szokások 

A tendencia összhangban van a globális egészségtudatosság és fenntarthatóság iránti növekvő igénnyel.
Folytatódnak a koreai influenszer kulináris kalandjai Budapesten

Folytatódnak a koreai influenszer kulináris kalandjai Budapesten 

Budapestre érkezett egy koreai influenszer, aki útra kelt a fővárosban, hogy felfedezze a magyar gasztronómia finomságait.
Meghökkentő édességeket készít egy magyar cukrász

Meghökkentő édességeket készít egy magyar cukrász 

Most például túrós csuszás csokoládéval kísérletezik.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.