Az egészségesebb táplálkozásért

A közelmúltban közzétették Brüsszelben annak a független elemzésnek az eredményeit, amely mintegy négy és fél hónapon át zajlott Európa öt országában, s azt vizsgálta, vajon milyen mértékben vezették be az étel és italgyártók az úgynevezett Irányadó Napi Beviteli Értéken (GDA) alapuló jelölési rendszert.

A Franciaországban, Olaszországban, Spanyolországban, Egyesült Királyságban és Hollandiában megvizsgált 2.026 étel- és italgyártó céggel kapcsolatos felmérés (a minta reprezentatívnak tekinthető, abban multinacionális vállalatok és családi tulajdonban levő hentesüzletek és pékségek egyaránt beletartoztak) többek között az alábbiakat mutatta ki. A nagyvállalatok 65 százaléka, már bevezette, vagy hamarosan megteszi az INBÉ címkék alkalmazását, a közepes társaságok 58 százaléka, a kisvállalkozások 34 százaléka szintén használja ezt a jelölési rendszert. Az említett címkéket alkalmazó cégek 79 százaléka várhatóan a termékválasztéka több mint felét bevonja e körbe, s nagyon nagy százalékuk (75) a csomagolás elején tünteti fel a fontos információt.

Erről a pozitív jelenségről Jean Martin, az Európai Unió Élelmiszeripari Konföderációjának (CIAA) elnöke így nyilatkozott: „Két évvel ezelőtt még alig alkalmazták az INBÉ jelölési rendszert, ma pedig az élelmiszerek és italok jelentős, és gyorsan növekvő hányadát lefedi a rendszer”. A CIAA nagyvállalati tagjai egyébként 2009-re a teljes választékukon megjelenítik az adatokat, amelyek praktikusan arról tájékoztatnak, hogy az adott csomagolásban a termék öt fontos mutatóban – kalória, cukor, zsír, telített zsírsav és nátrium – hány grammot tartalmaz, illetve, hogy az egy átlagos felnőtt irányadó napi bevitelének hány százaléka.

Az INBÉ jelölés egyre terjed hazánkban is, a McDonald’s máris teljes termékválasztékát ily módon forgalmazza, a Chio szeptember végéig lesz 100 százalékos adatszolgáltató, míg a Coca-Cola, a Nestlé, a Danone, a Tesco és a Pepsi az év végéig ígéri, hogy minden árucikkén megtalálható lesz az információ. A Mars, a Kraft és az Unilever is jó úton jár, de várhatóan nem tudnak a programhoz teljes körűen csatlakozni a 2009 végénél előbb. Egy a Kaposvári Egyetem Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszékén végzett 2008. júniusi fókuszcsoportos kutatás eredménye szerint az egészségtudatos magyar fogyasztók körében nagyon pozitív a fogyasztói hozzáállás az INBÉ-hez, sokan kifejezetten ezeket a termékeket keresik az üzletekben. (További információk: www.mitiseszemiszom.hu, illetve Folláth Györgyné főtitkár, Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége)


Újdonság: pizza és bor egy palackban

Újdonság: pizza és bor egy palackban 

Az ital az ismert amerikai pizzás gyorsétteremlánc és egy borászat együttműködésében született meg.
Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás

Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás 

A Zazie Bistro & Bar császármorzsa standdal hangolódik a karácsonyra.
Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak

Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak 

Az élelmiszerpazarlás napjaink egyik legnagyobb kihívása, de szerencsére vannak olyan példamutató kezdeményezések, amelyek változást hozhatnak.
Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely

Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely 

A Jazz Kocsma közösségi oldalán jelentette be, hogy három évvel ezelőtti újranyitásukat követően végleg bezárnak.
Már kapható laboratóriumban előállított libamáj

Már kapható laboratóriumban előállított libamáj 

A hízott kacsamáj laboratóriumban termesztett alternatívája ellentmondásos jövőt kínál a termesztett húsipar számára.
Itt az elviteles dobozok legújabb generációja

Itt az elviteles dobozok legújabb generációja 

Több mint 40 ezer alkalommal tették próbára idén a felhasználók a Cup Revolution innovatív, újrafelhasználható dobozrendszerét, amely a Legjobb innováció a körkörös gazdaságért kategóriában érdemelte ki a közelmúltban a CSR Hungary Magyar Üzleti Felelősség Díját.
Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán

Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán 

A drágulás fő mozgatórugói a kakaó, a kávé és a tea árainak emelkedése, valamint a gyümölcsök és zöldségek magasabb importköltségei.
Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között?

Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között? 

A gin szerelmeseinek és a különleges ízek kedvelőinek álmodták meg az ultraprémium gint.
Mit rejt száz éve egy Gerbeaud süteményes doboz?

Mit rejt száz éve egy Gerbeaud süteményes doboz? 

Nem, nem süteményt, valami egészen mást. Ráadásul épp száz éve került a doboz mélyére.
Újbor kóstoló Badacsonyban

Újbor kóstoló Badacsonyban 

Összegyűlik a badacsonyi borvidék színe-java a tradicionális Újbor kóstolóra.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.