Az egészségesebb táplálkozásért

A közelmúltban közzétették Brüsszelben annak a független elemzésnek az eredményeit, amely mintegy négy és fél hónapon át zajlott Európa öt országában, s azt vizsgálta, vajon milyen mértékben vezették be az étel és italgyártók az úgynevezett Irányadó Napi Beviteli Értéken (GDA) alapuló jelölési rendszert.

A Franciaországban, Olaszországban, Spanyolországban, Egyesült Királyságban és Hollandiában megvizsgált 2.026 étel- és italgyártó céggel kapcsolatos felmérés (a minta reprezentatívnak tekinthető, abban multinacionális vállalatok és családi tulajdonban levő hentesüzletek és pékségek egyaránt beletartoztak) többek között az alábbiakat mutatta ki. A nagyvállalatok 65 százaléka, már bevezette, vagy hamarosan megteszi az INBÉ címkék alkalmazását, a közepes társaságok 58 százaléka, a kisvállalkozások 34 százaléka szintén használja ezt a jelölési rendszert. Az említett címkéket alkalmazó cégek 79 százaléka várhatóan a termékválasztéka több mint felét bevonja e körbe, s nagyon nagy százalékuk (75) a csomagolás elején tünteti fel a fontos információt.

Erről a pozitív jelenségről Jean Martin, az Európai Unió Élelmiszeripari Konföderációjának (CIAA) elnöke így nyilatkozott: „Két évvel ezelőtt még alig alkalmazták az INBÉ jelölési rendszert, ma pedig az élelmiszerek és italok jelentős, és gyorsan növekvő hányadát lefedi a rendszer”. A CIAA nagyvállalati tagjai egyébként 2009-re a teljes választékukon megjelenítik az adatokat, amelyek praktikusan arról tájékoztatnak, hogy az adott csomagolásban a termék öt fontos mutatóban – kalória, cukor, zsír, telített zsírsav és nátrium – hány grammot tartalmaz, illetve, hogy az egy átlagos felnőtt irányadó napi bevitelének hány százaléka.

Az INBÉ jelölés egyre terjed hazánkban is, a McDonald’s máris teljes termékválasztékát ily módon forgalmazza, a Chio szeptember végéig lesz 100 százalékos adatszolgáltató, míg a Coca-Cola, a Nestlé, a Danone, a Tesco és a Pepsi az év végéig ígéri, hogy minden árucikkén megtalálható lesz az információ. A Mars, a Kraft és az Unilever is jó úton jár, de várhatóan nem tudnak a programhoz teljes körűen csatlakozni a 2009 végénél előbb. Egy a Kaposvári Egyetem Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszékén végzett 2008. júniusi fókuszcsoportos kutatás eredménye szerint az egészségtudatos magyar fogyasztók körében nagyon pozitív a fogyasztói hozzáállás az INBÉ-hez, sokan kifejezetten ezeket a termékeket keresik az üzletekben. (További információk: www.mitiseszemiszom.hu, illetve Folláth Györgyné főtitkár, Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége)


Különös nevű győztes az idei Balaton fagyija versenyen

Különös nevű győztes az idei Balaton fagyija versenyen 

Az idei Balaton Fagyija versenyen 31 kreáció közül a veszprémi Füge Fagyizó MEKKóstollak nevű kreációját ítélték a legjobbnak.
Borünnep Szegeden

Borünnep Szegeden 

A bortermelőkhöz több mint húsz vendéglátós csatlakozik, akik sajtokat és egyéb specialitásokat is kínálnak majd a borok és pálinkák mellé.
Baj van egy dubai csokis termékkel – visszahívták a forgalomból

Baj van egy dubai csokis termékkel – visszahívták a forgalomból 

Műanyag fóliadarab lehet benne.
Egerből érkezett a Borászok Borásza verseny idei győztese

Egerből érkezett a Borászok Borásza verseny idei győztese 

Idén 19. alkalommal adták át a Borászok Borásza díjat.
Rekordszámú nevezés az Év pálinkás bonbonja-2025 versenyen

Rekordszámú nevezés az Év pálinkás bonbonja-2025 versenyen 

Harmadik alkalommal hirdették meg a versenyt, amelyre 143 nevezés érkezett az ország minden részéből és a Felvidékről.
Görög fánk dubai csokival, kecskesajtos vegetable szendvics, smash burger sültkrumplival

Görög fánk dubai csokival, kecskesajtos vegetable szendvics, smash burger sültkrumplival 

Mutatjuk az idei első Food Truck Show legizgalmasabb ételeit.
Régi ízek, új trendek: jön a kürtöskalács fesztivál

Régi ízek, új trendek: jön a kürtöskalács fesztivál 

A tradíció és az innováció összefonódása kürtőskalács ünnepén.
Tíz éve Tatán – Pesti István, Magyarország egyik legjobb séfje

Tíz éve Tatán – Pesti István, Magyarország egyik legjobb séfje 

Az ország egyik legnevesebb séfje szerepel kiadónk, a Klasszis Média idén is megrendezésre kerülő, szállodákat és éttermeket megcélzó designversenyének zsűrijében.
Kóstoló régi magyar szőlőfajták boraiból

Kóstoló régi magyar szőlőfajták boraiból 

A nagykóstolón több mint húsz Kárpát-medencei pincészet mintegy ötven borával ismerkedhetnek meg a látogatók.
Új koktélok és pezsgőpremierek a főváros tetején

Új koktélok és pezsgőpremierek a főváros tetején 

Ismét megnyitotta kapuit Budapest egyik legkülönlegesebb skybarja, a Hilton Budapest szálloda tetején található White Raven.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.