Elengedés, finomítás, felkészülés: ez vár a vendéglátóiparra a közeljövőben

Mi vár a vendéglátóiparra 2024-ben? Bár jósgömbünk nincs, a kurrens vendéglátóipari és gazdasági folyamatok, valamint a rendelkezésre álló adatok alapján tudunk prognosztizálni bizonyos trendeket. Ezekből az tud profitálni, aki az elengedés, finomítás és felkészülés alkotta triangulumon képes elérni az összhangzatot. Bősze Ákos, a METRO HoReCa ágazatfejlesztési vezetőjének véleménye.

A világ turisztikai összadatai óvatos optimizmusra adnak okot: 2023-ban a turisták és a vendégéjszakák száma elérte a 2019-es „arany év” 88 százalékát. Az előzetes foglalások és ajánlatkérések, valamint az általános közhangulat azt mutatja, hogy 2024-ben még a tavalyinál is többen készek útra kelni. Az utazási szokások azonban változtak: a turisták gyorsabb reakciót, kevesebb kompromisszumot várnak el, és sokkal több információhoz férnek hozzá.

Bősze Ákos
Bősze Ákos

Engedd el!

A Covid-időket. Az új normalitás már nem referenciapont, az élet visszatér a közel rendes kerékvágásba.

A pandémia alatt és után sok minden átalakult, és már ezekhez kell alkalmazkodni – ne mutogass hátrafelé!

A silányságot. A vendégek érzékenyen reagálnak a korábbi „jól van az úgy” szolgáltatásokra: az olcsó, rossz minőségű ajánlatokra lényegében nincs fogadókészség, a vendég méltán szeretné azt érezni, hogy a kitüntetett bánásmódot kap, azaz az érték a kapott termékért még fontosabb lett.

Azt, hogy mindenki pótolható. A vendéglátóiparból kiáramlott nagyszámú munkavállaló továbbra sem tér vissza,

a munkaerőhiány ebben az évben is égető probléma lesz.

A csapat fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni, ezért a dolgozók munkakörülményeire és munkamennyiségére nagyon oda kell figyelni. A METRO Gasztroakadémián induló gasztronómiai továbbképzések és csapatépítők segítenek, hogy a kollégák nemcsak képben legyenek, hanem motiváltak is!

Finomítsd!

Az alternatív protein választékot. Továbbra is

meghatározzák a piacot a vegán, vegetáriánus, flexitáriánus igények, amelyek az elmúlt években a húshelyettesítők piacán idéztek elő a Clondike-i aranylázat idéző robbanást.

A gyártó cégek nagy száma miatt azonban túl telítődött a piac – ha majd kevesebb gyártó tud nagyobb mennyiségben húshelyettesítő alternatívát előállítani, az árak is csökkennek, és a fogyasztás ismét felível.

Az ízeket. A vegán, vegetáriánus és flexitáriánus vendégek igényeinek kiszolgálása meghatározó marad

– hosszú távon az a szakács fog jól járni, aki megtanul zöldségekből ízletes fogásokat alkotni.

Érdekes megfigyelés, hogy azokban az országokban, ahol magas az elhízottak aránya, alacsony a rostban és fehérjében dús hüvelyesek fogyasztása. Ideje felfedezni ezeket a „táriánus” superfoodokat!

A kínálatot. Az újabb generációkból kikerülő vendégek egészség és impulzusközpontúak: szó szerint éheznek az élményekre. Kifinomultabb ízeket, élményszerű környezetet és kiszolgálást, és vibráló, intenzív, a fantáziáját megmozgató ajánlatokat vár el – és ha megkapja, meg is osztja a közösségi médiában.

Az italokat. Nyugaton egyértelmű tendencia mutatkozik a fiatalok alkoholfogyasztásának csökkenésére nézve. Az alkoholos italok ugyan maradnak a terítéken, de a mennyiségi fogyasztás helyett a minőség kerül fókuszba. Kísérletezz alkoholmentes koktélokkal, frissen préselt zöldségek, gyümölcsök leveivel!

Készülj fel!

A fiatal vendégekre. A vendéglátásban meghatározóvá válnak a kötetlen munkaidőben dolgozó, jól kereső „Z” generációsok igényei: ezek

a fiatalok folyamatosan keresik az új, izgalmas impulzusokat, nagyon türelmetlenek, és nem erősségük a lojalitás –

ha az adott vendéglátóhely nem kínál számukra instant élményeket, és nem gyorsul fel az ő ritmusukra, könnyedén elpártolnak tőle. 

Az egyensúlyteremtésre. A tömegturizmus újraindulásával ismét megjelentek a külföldi vendégek, és a szolgáltatásokat, kínálatot úgy kell összeállítani, hogy egyensúlyban legyenek a hazai és a külföldi turisták számára kínált szolgáltatások.

A klímaváltozásra. Az éghajlati változások elérték a vendéglátás alapanyagait is – megjelentek a piacon olyan helyi egzotikumok, amelyek eddig nem teremtek meg az adott tájon (pl. füge, kivi, földimogyoró), s különleges színfoltjai lehetnek a lokális kínálatnak. Ugyanígy viszont hagyományos termékek eltűnésére is fel kell készülni (pl. málna, sárgabarack). A magyar vendéglátás számára azonban mindenekelőtt elengedhetetlen a fenntartható üzleti modell megteremtése a működtetésben – minden egyéb részfeladattal csak ezután érdemes foglalkozni.

https://www.metro.hu/gasztroakademia

A METRO Gasztroakadémián induló gasztronómiai továbbképzések és csapatépítők segítenek, hogy a kollégák nemcsak képben legyenek, hanem motiváltak is!


Családias hangulatú étteremnyitás a Várnál

Családias hangulatú étteremnyitás a Várnál 

Megnyílt a Varjúvár étterem a Várkert Bazárban.
SVÉT eszem-iszom Szigetmonostoron

SVÉT eszem-iszom Szigetmonostoron 

A Stílusos Vidéki Éttermiség (SVÉT), a nívós vidéki gasztronómiát képviselők szövetsége a Rosinante Fogadóba készül április 5-én.
Közösségi élménytér a Hunyadi téri vásárcsarnokból

Közösségi élménytér a Hunyadi téri vásárcsarnokból 

A vásárcsarnok állapota az elmúlt évtizedek során folyamatosan romlott.
Jó hírek a magyarországi sörfogyasztásról

Jó hírek a magyarországi sörfogyasztásról 

Ezzel a bővülés dinamikája visszatért a 2021-ben és 2022-ben mért 3 százalék körüli mértékhez.
Betiltották a budapesti aluljárókban történő sütögetést

Betiltották a budapesti aluljárókban történő sütögetést 

Vége a helyben sütésnek – a Főpolgármesteri Hivatal döntése szerint.
A Coca-Cola kapcsán Önnek is a tej jut eszébe?

A Coca-Cola kapcsán Önnek is a tej jut eszébe? 

Pedig ideje lenne, mert a tej egy ideje fontos szerepet játszik a kólagyártó cég életében.
Megvédte címét a pálinkaverseny tavalyi győztese

Megvédte címét a pálinkaverseny tavalyi győztese 

Több mint 2400 minta versenyzett a XV. Quintessence pálinka- és párlatversenyen.
Megtévesztette a fogyasztókat a Foodora – meg is büntették érte

Megtévesztette a fogyasztókat a Foodora – meg is büntették érte 

Több mint 35 millió forintos bírságot szabtak ki az ételrendelési portál üzemeltetőjére.
A konyhasziget szíve – A Marrone-sztori

A konyhasziget szíve – A Marrone-sztori 

Van egy családi alapítású olasz cég, amelyik professzionális, egyedi tervezésű konyhai rendszereket tervez, és le is gyártja saját tervezésű konyháit, konyhaszigeteit.
Tojásválság az USA-ban

Tojásválság az USA-ban 

Az Egyesült Államok Mezőgazdasági Minisztériumának adatai alapján a tojás ára soha nem látott magasságokba emelkedett az elmúlt hónapokban.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.