Elengedés, finomítás, felkészülés: ez vár a vendéglátóiparra a közeljövőben

Mi vár a vendéglátóiparra 2024-ben? Bár jósgömbünk nincs, a kurrens vendéglátóipari és gazdasági folyamatok, valamint a rendelkezésre álló adatok alapján tudunk prognosztizálni bizonyos trendeket. Ezekből az tud profitálni, aki az elengedés, finomítás és felkészülés alkotta triangulumon képes elérni az összhangzatot. Bősze Ákos, a METRO HoReCa ágazatfejlesztési vezetőjének véleménye.

A világ turisztikai összadatai óvatos optimizmusra adnak okot: 2023-ban a turisták és a vendégéjszakák száma elérte a 2019-es „arany év” 88 százalékát. Az előzetes foglalások és ajánlatkérések, valamint az általános közhangulat azt mutatja, hogy 2024-ben még a tavalyinál is többen készek útra kelni. Az utazási szokások azonban változtak: a turisták gyorsabb reakciót, kevesebb kompromisszumot várnak el, és sokkal több információhoz férnek hozzá.

Bősze Ákos
Bősze Ákos

Engedd el!

A Covid-időket. Az új normalitás már nem referenciapont, az élet visszatér a közel rendes kerékvágásba.

A pandémia alatt és után sok minden átalakult, és már ezekhez kell alkalmazkodni – ne mutogass hátrafelé!

A silányságot. A vendégek érzékenyen reagálnak a korábbi „jól van az úgy” szolgáltatásokra: az olcsó, rossz minőségű ajánlatokra lényegében nincs fogadókészség, a vendég méltán szeretné azt érezni, hogy a kitüntetett bánásmódot kap, azaz az érték a kapott termékért még fontosabb lett.

Azt, hogy mindenki pótolható. A vendéglátóiparból kiáramlott nagyszámú munkavállaló továbbra sem tér vissza,

a munkaerőhiány ebben az évben is égető probléma lesz.

A csapat fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni, ezért a dolgozók munkakörülményeire és munkamennyiségére nagyon oda kell figyelni. A METRO Gasztroakadémián induló gasztronómiai továbbképzések és csapatépítők segítenek, hogy a kollégák nemcsak képben legyenek, hanem motiváltak is!

Finomítsd!

Az alternatív protein választékot. Továbbra is

meghatározzák a piacot a vegán, vegetáriánus, flexitáriánus igények, amelyek az elmúlt években a húshelyettesítők piacán idéztek elő a Clondike-i aranylázat idéző robbanást.

A gyártó cégek nagy száma miatt azonban túl telítődött a piac – ha majd kevesebb gyártó tud nagyobb mennyiségben húshelyettesítő alternatívát előállítani, az árak is csökkennek, és a fogyasztás ismét felível.

Az ízeket. A vegán, vegetáriánus és flexitáriánus vendégek igényeinek kiszolgálása meghatározó marad

– hosszú távon az a szakács fog jól járni, aki megtanul zöldségekből ízletes fogásokat alkotni.

Érdekes megfigyelés, hogy azokban az országokban, ahol magas az elhízottak aránya, alacsony a rostban és fehérjében dús hüvelyesek fogyasztása. Ideje felfedezni ezeket a „táriánus” superfoodokat!

A kínálatot. Az újabb generációkból kikerülő vendégek egészség és impulzusközpontúak: szó szerint éheznek az élményekre. Kifinomultabb ízeket, élményszerű környezetet és kiszolgálást, és vibráló, intenzív, a fantáziáját megmozgató ajánlatokat vár el – és ha megkapja, meg is osztja a közösségi médiában.

Az italokat. Nyugaton egyértelmű tendencia mutatkozik a fiatalok alkoholfogyasztásának csökkenésére nézve. Az alkoholos italok ugyan maradnak a terítéken, de a mennyiségi fogyasztás helyett a minőség kerül fókuszba. Kísérletezz alkoholmentes koktélokkal, frissen préselt zöldségek, gyümölcsök leveivel!

Készülj fel!

A fiatal vendégekre. A vendéglátásban meghatározóvá válnak a kötetlen munkaidőben dolgozó, jól kereső „Z” generációsok igényei: ezek

a fiatalok folyamatosan keresik az új, izgalmas impulzusokat, nagyon türelmetlenek, és nem erősségük a lojalitás –

ha az adott vendéglátóhely nem kínál számukra instant élményeket, és nem gyorsul fel az ő ritmusukra, könnyedén elpártolnak tőle. 

Az egyensúlyteremtésre. A tömegturizmus újraindulásával ismét megjelentek a külföldi vendégek, és a szolgáltatásokat, kínálatot úgy kell összeállítani, hogy egyensúlyban legyenek a hazai és a külföldi turisták számára kínált szolgáltatások.

A klímaváltozásra. Az éghajlati változások elérték a vendéglátás alapanyagait is – megjelentek a piacon olyan helyi egzotikumok, amelyek eddig nem teremtek meg az adott tájon (pl. füge, kivi, földimogyoró), s különleges színfoltjai lehetnek a lokális kínálatnak. Ugyanígy viszont hagyományos termékek eltűnésére is fel kell készülni (pl. málna, sárgabarack). A magyar vendéglátás számára azonban mindenekelőtt elengedhetetlen a fenntartható üzleti modell megteremtése a működtetésben – minden egyéb részfeladattal csak ezután érdemes foglalkozni.

https://www.metro.hu/gasztroakademia

A METRO Gasztroakadémián induló gasztronómiai továbbképzések és csapatépítők segítenek, hogy a kollégák nemcsak képben legyenek, hanem motiváltak is!


A hely, ahol pezseg az élet, jó a hangulat és remek közösség van: Evezős Sörkert

A hely, ahol pezseg az élet, jó a hangulat és remek közösség van: Evezős Sörkert 

A Római-part legendás sörkertje 1983 óta a budapesti nyár kihagyhatatlan része.
Vétett az egyik alkalmazott – lépett Wang Mester

Vétett az egyik alkalmazott – lépett Wang Mester  

A Mozium étterem vezetősége hivatalos közleményben tájékoztatta vendégeit a közelmúltban történt jelentős belső változásokról.
Nincs könnyű helyzetben a hazai édességipar

Nincs könnyű helyzetben a hazai édességipar 

A hazai édesipar számára mennyiségben stagnáló piacot hozott 2024, és az idén is hasonlóra vagy enyhe csökkenésre számít a Magyar Édességgyártók Szövetsége.
Új trendek a gin piacon

Új trendek a gin piacon 

A főváros egyik legnépszerűbb ginfesztiválja idén új trendek felé nyit.
Maradt a húsvéti sonkából? Van megoldás

Maradt a húsvéti sonkából? Van megoldás 

Tippek a séftől.
Húsvéti nagyüzem a fővárosi piacokon

Húsvéti nagyüzem a fővárosi piacokon 

Vége a böjtnek, jöhet a nagy eszem-iszom.
Furmintok csatája Franciaországban

Furmintok csatája Franciaországban 

A Patricius Borház Profundum Furmintja lett Bordeaux-ban a befutó.
Bajban a hazai sörfőzdék

Bajban a hazai sörfőzdék 

A Kisüzemi Sörfőzdék Egyesülete szerint versenytorzító hatásúak szerződéses gyakorlatok.
Fesztiválozik a MOHU új automatája

Fesztiválozik a MOHU új automatája 

A MOHU bemutatta a vállalat új fesztiválautomatáját a budapesti Telekom Vivicittá futóversenyen.
Elhunyt a villányi borvidék meghatározó alakja

Elhunyt a villányi borvidék meghatározó alakja 

Mindössze 60 év adatott meg Tiffán Zsoltnak.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.