A világ turisztikai összadatai óvatos optimizmusra adnak okot: 2023-ban a turisták és a vendégéjszakák száma elérte a 2019-es „arany év” 88 százalékát. Az előzetes foglalások és ajánlatkérések, valamint az általános közhangulat azt mutatja, hogy 2024-ben még a tavalyinál is többen készek útra kelni. Az utazási szokások azonban változtak: a turisták gyorsabb reakciót, kevesebb kompromisszumot várnak el, és sokkal több információhoz férnek hozzá.
Engedd el!
A Covid-időket. Az új normalitás már nem referenciapont, az élet visszatér a közel rendes kerékvágásba.
A pandémia alatt és után sok minden átalakult, és már ezekhez kell alkalmazkodni – ne mutogass hátrafelé!
A silányságot. A vendégek érzékenyen reagálnak a korábbi „jól van az úgy” szolgáltatásokra: az olcsó, rossz minőségű ajánlatokra lényegében nincs fogadókészség, a vendég méltán szeretné azt érezni, hogy a kitüntetett bánásmódot kap, azaz az érték a kapott termékért még fontosabb lett.
Azt, hogy mindenki pótolható. A vendéglátóiparból kiáramlott nagyszámú munkavállaló továbbra sem tér vissza,
a munkaerőhiány ebben az évben is égető probléma lesz.
A csapat fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni, ezért a dolgozók munkakörülményeire és munkamennyiségére nagyon oda kell figyelni. A METRO Gasztroakadémián induló gasztronómiai továbbképzések és csapatépítők segítenek, hogy a kollégák nemcsak képben legyenek, hanem motiváltak is!
Finomítsd!
Az alternatív protein választékot. Továbbra is
meghatározzák a piacot a vegán, vegetáriánus, flexitáriánus igények, amelyek az elmúlt években a húshelyettesítők piacán idéztek elő a Clondike-i aranylázat idéző robbanást.
A gyártó cégek nagy száma miatt azonban túl telítődött a piac – ha majd kevesebb gyártó tud nagyobb mennyiségben húshelyettesítő alternatívát előállítani, az árak is csökkennek, és a fogyasztás ismét felível.
Az ízeket. A vegán, vegetáriánus és flexitáriánus vendégek igényeinek kiszolgálása meghatározó marad
– hosszú távon az a szakács fog jól járni, aki megtanul zöldségekből ízletes fogásokat alkotni.
Érdekes megfigyelés, hogy azokban az országokban, ahol magas az elhízottak aránya, alacsony a rostban és fehérjében dús hüvelyesek fogyasztása. Ideje felfedezni ezeket a „táriánus” superfoodokat!
A kínálatot. Az újabb generációkból kikerülő vendégek egészség és impulzusközpontúak: szó szerint éheznek az élményekre. Kifinomultabb ízeket, élményszerű környezetet és kiszolgálást, és vibráló, intenzív, a fantáziáját megmozgató ajánlatokat vár el – és ha megkapja, meg is osztja a közösségi médiában.
Az italokat. Nyugaton egyértelmű tendencia mutatkozik a fiatalok alkoholfogyasztásának csökkenésére nézve. Az alkoholos italok ugyan maradnak a terítéken, de a mennyiségi fogyasztás helyett a minőség kerül fókuszba. Kísérletezz alkoholmentes koktélokkal, frissen préselt zöldségek, gyümölcsök leveivel!
Készülj fel!
A fiatal vendégekre. A vendéglátásban meghatározóvá válnak a kötetlen munkaidőben dolgozó, jól kereső „Z” generációsok igényei: ezek
a fiatalok folyamatosan keresik az új, izgalmas impulzusokat, nagyon türelmetlenek, és nem erősségük a lojalitás –
ha az adott vendéglátóhely nem kínál számukra instant élményeket, és nem gyorsul fel az ő ritmusukra, könnyedén elpártolnak tőle.
Az egyensúlyteremtésre. A tömegturizmus újraindulásával ismét megjelentek a külföldi vendégek, és a szolgáltatásokat, kínálatot úgy kell összeállítani, hogy egyensúlyban legyenek a hazai és a külföldi turisták számára kínált szolgáltatások.
A klímaváltozásra. Az éghajlati változások elérték a vendéglátás alapanyagait is – megjelentek a piacon olyan helyi egzotikumok, amelyek eddig nem teremtek meg az adott tájon (pl. füge, kivi, földimogyoró), s különleges színfoltjai lehetnek a lokális kínálatnak. Ugyanígy viszont hagyományos termékek eltűnésére is fel kell készülni (pl. málna, sárgabarack). A magyar vendéglátás számára azonban mindenekelőtt elengedhetetlen a fenntartható üzleti modell megteremtése a működtetésben – minden egyéb részfeladattal csak ezután érdemes foglalkozni.
https://www.metro.hu/gasztroakademia
A METRO Gasztroakadémián induló gasztronómiai továbbképzések és csapatépítők segítenek, hogy a kollégák nemcsak képben legyenek, hanem motiváltak is!