Elengedés, finomítás, felkészülés: ez vár a vendéglátóiparra a közeljövőben

Mi vár a vendéglátóiparra 2024-ben? Bár jósgömbünk nincs, a kurrens vendéglátóipari és gazdasági folyamatok, valamint a rendelkezésre álló adatok alapján tudunk prognosztizálni bizonyos trendeket. Ezekből az tud profitálni, aki az elengedés, finomítás és felkészülés alkotta triangulumon képes elérni az összhangzatot. Bősze Ákos, a METRO HoReCa ágazatfejlesztési vezetőjének véleménye.

A világ turisztikai összadatai óvatos optimizmusra adnak okot: 2023-ban a turisták és a vendégéjszakák száma elérte a 2019-es „arany év” 88 százalékát. Az előzetes foglalások és ajánlatkérések, valamint az általános közhangulat azt mutatja, hogy 2024-ben még a tavalyinál is többen készek útra kelni. Az utazási szokások azonban változtak: a turisták gyorsabb reakciót, kevesebb kompromisszumot várnak el, és sokkal több információhoz férnek hozzá.

Bősze Ákos
Bősze Ákos

Engedd el!

A Covid-időket. Az új normalitás már nem referenciapont, az élet visszatér a közel rendes kerékvágásba.

A pandémia alatt és után sok minden átalakult, és már ezekhez kell alkalmazkodni – ne mutogass hátrafelé!

A silányságot. A vendégek érzékenyen reagálnak a korábbi „jól van az úgy” szolgáltatásokra: az olcsó, rossz minőségű ajánlatokra lényegében nincs fogadókészség, a vendég méltán szeretné azt érezni, hogy a kitüntetett bánásmódot kap, azaz az érték a kapott termékért még fontosabb lett.

Azt, hogy mindenki pótolható. A vendéglátóiparból kiáramlott nagyszámú munkavállaló továbbra sem tér vissza,

a munkaerőhiány ebben az évben is égető probléma lesz.

A csapat fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni, ezért a dolgozók munkakörülményeire és munkamennyiségére nagyon oda kell figyelni. A METRO Gasztroakadémián induló gasztronómiai továbbképzések és csapatépítők segítenek, hogy a kollégák nemcsak képben legyenek, hanem motiváltak is!

Finomítsd!

Az alternatív protein választékot. Továbbra is

meghatározzák a piacot a vegán, vegetáriánus, flexitáriánus igények, amelyek az elmúlt években a húshelyettesítők piacán idéztek elő a Clondike-i aranylázat idéző robbanást.

A gyártó cégek nagy száma miatt azonban túl telítődött a piac – ha majd kevesebb gyártó tud nagyobb mennyiségben húshelyettesítő alternatívát előállítani, az árak is csökkennek, és a fogyasztás ismét felível.

Az ízeket. A vegán, vegetáriánus és flexitáriánus vendégek igényeinek kiszolgálása meghatározó marad

– hosszú távon az a szakács fog jól járni, aki megtanul zöldségekből ízletes fogásokat alkotni.

Érdekes megfigyelés, hogy azokban az országokban, ahol magas az elhízottak aránya, alacsony a rostban és fehérjében dús hüvelyesek fogyasztása. Ideje felfedezni ezeket a „táriánus” superfoodokat!

A kínálatot. Az újabb generációkból kikerülő vendégek egészség és impulzusközpontúak: szó szerint éheznek az élményekre. Kifinomultabb ízeket, élményszerű környezetet és kiszolgálást, és vibráló, intenzív, a fantáziáját megmozgató ajánlatokat vár el – és ha megkapja, meg is osztja a közösségi médiában.

Az italokat. Nyugaton egyértelmű tendencia mutatkozik a fiatalok alkoholfogyasztásának csökkenésére nézve. Az alkoholos italok ugyan maradnak a terítéken, de a mennyiségi fogyasztás helyett a minőség kerül fókuszba. Kísérletezz alkoholmentes koktélokkal, frissen préselt zöldségek, gyümölcsök leveivel!

Készülj fel!

A fiatal vendégekre. A vendéglátásban meghatározóvá válnak a kötetlen munkaidőben dolgozó, jól kereső „Z” generációsok igényei: ezek

a fiatalok folyamatosan keresik az új, izgalmas impulzusokat, nagyon türelmetlenek, és nem erősségük a lojalitás –

ha az adott vendéglátóhely nem kínál számukra instant élményeket, és nem gyorsul fel az ő ritmusukra, könnyedén elpártolnak tőle. 

Az egyensúlyteremtésre. A tömegturizmus újraindulásával ismét megjelentek a külföldi vendégek, és a szolgáltatásokat, kínálatot úgy kell összeállítani, hogy egyensúlyban legyenek a hazai és a külföldi turisták számára kínált szolgáltatások.

A klímaváltozásra. Az éghajlati változások elérték a vendéglátás alapanyagait is – megjelentek a piacon olyan helyi egzotikumok, amelyek eddig nem teremtek meg az adott tájon (pl. füge, kivi, földimogyoró), s különleges színfoltjai lehetnek a lokális kínálatnak. Ugyanígy viszont hagyományos termékek eltűnésére is fel kell készülni (pl. málna, sárgabarack). A magyar vendéglátás számára azonban mindenekelőtt elengedhetetlen a fenntartható üzleti modell megteremtése a működtetésben – minden egyéb részfeladattal csak ezután érdemes foglalkozni.

https://www.metro.hu/gasztroakademia

A METRO Gasztroakadémián induló gasztronómiai továbbképzések és csapatépítők segítenek, hogy a kollégák nemcsak képben legyenek, hanem motiváltak is!


Nappal hagyományos, éjjel automata - jön az első, távfelügyelt kisbolt

Nappal hagyományos, éjjel automata - jön az első, távfelügyelt kisbolt 

Tervek szerint már idén nyáron működnek az első távfelügyelt boltok Magyarországon.
Brad Pitt és Sting kedvenc borai Miskolcon

Brad Pitt és Sting kedvenc borai Miskolcon 

Idén tovább bővül az Avasi Borangolás programkínálata.
Michelin-csillagos gasztroprogram a debreceni Nagyerdőben

Michelin-csillagos gasztroprogram a debreceni Nagyerdőben 

Ízkánaán, Palya Bea és júniusi erdőillat Debrecenben.
Megvannak a pizzafesztivál győztesei

Megvannak a pizzafesztivál győztesei 

A pizzafesztiválon Magyarország legjobb pizzériái és pizzakészítő mesterei versenyeztek egymással.
Megnyílt a Dobay Cukrászda és Pékség a BudaParton

Megnyílt a Dobay Cukrászda és Pékség a BudaParton 

Harmadik cukrászdáját nyitotta a gasztronómia területén két évtizedes tapasztalattal rendelkező VakVarjú Csoport Budapest egyik legmenőbb, legdinamikusabban fejlődő részén, a festői és egyben lazulós hangulatú BudaParton.
Nagy hazai borravaló-körkép: kinek és mennyit jattolnak a magyarok?

Nagy hazai borravaló-körkép: kinek és mennyit jattolnak a magyarok?  

 A digitális fizetés és a számlába beépített szervizdíj terjedésével folyamatosan átalakul a borravaló intézménye is.
Friss felmérés növényi alapú italok fogyasztásáról

Friss felmérés növényi alapú italok fogyasztásáról 

A Danone Magyarország 2024-ben részt vett az öt kelet-közép-európai országban végzett régiós kutatásban, amely a fogyasztók étkezési szokásait mérte fel.
Megdőlt a világ leghosszabb bagettjének rekordja

Megdőlt a világ leghosszabb bagettjének rekordja 

A rekordot idáig Olaszország tartotta egy több, mint 132 méteres bagettel.  
Főszerepben a nők az idei Gourmet Fesztiválon

Főszerepben a nők az idei Gourmet Fesztiválon 

A „sétáló országkóstoló” ezúttal is nagyot merít a hazai kulináris kínálatból.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.

Interjú

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.