Kormányhatározat írja elő, hogy az agrár- és bormarketinggel kapcsolatos feladatok a jövőben a Magyar Turizmus Zrt-hez (MT) kerülnek – nyilatkozta a konferencián az InfoRádió kérdésére Simon Péter, az Agrármarketing Centrum (AMC) igazgatója. Az erről szóló előterjesztést a két érintett minisztériumnak 2012. március 31-éig kell elkészítenie. Ez az előterjesztés fogja meghatározni, miként történik az átállás.
Az AMC, mint költségvetési szerv, megszűnik, hogy pontosan mikor, az még nem eldöntött. A folyamatban lévő ügyek, a 2012-re meghatározott költségvetés miatt az átalakulás időt vesz igénybe – hangsúlyozta Simon Péter. Mint mondta, az a cél, hogy mindez technikai jellegű változás legyen, tehát a pályázók, az üzleti partnerek ebből lehetőleg ne érzékeljenek semmit.
Az átalakítás hátterében kormányzati szervezési és technikai okok állnak – fejtette ki Simon Péter. Az elmúlt három évben ugyanis kiderült, hogy az AMC költségvetési szervként történő működési formája a korábbi közhasznú társasági (kht) formához képest kevésbé rugalmas. Ezért született az a döntés, hogy ezen közfeladatokat gyakorlati okokból célszerűbb gazdasági társasági formában ellátni a jövőben is. Technikailag ez azt jelentheti, hogy az MT-ben létrejön egy új üzletág, vagy pedig egy önálló állami tulajdonú gazdasági társaság fogja ezt a feladatot ellátni. Minderről még nincs döntés, hangsúlyozta az AMC igazgatója, mivel az ezzel kapcsolatos tervezés és döntés-előkészítés most zajlik.
A kormányhatározat agrár- és bormarketing feladatokról szól, tehát a teljes agrármarketing-portfólióra vonatkozik – mondta az InfoRádiónak az igazgató. A forgalomba-hozatali járulék megszűnésével egyszerűsödik a borászok élete, ezt szerinte pozitív fejleményként kell értékelni. Szakpolitikai döntést igényel, hogy a borágazatnak, illetve a többi érintett termékpályának milyen költségvetési források jutnak a jövőben – vélekedett Simon Péter. Ezek a döntések eddig sem az AMC-ben születtek meg – tette hozzá.
Feldman Zsolt, a Vidékfejlesztési Minisztérium (VM) agrárgazdaságért felelős helyettes államtitkára az InfoRádiónak korábban azt nyilatkozta, hogy amennyiben a szőlő- és bortermelők létrehoznak egy szakmaközi szervezetet, amely olyan autonómiával és lehetőségekkel rendelkezik, hogy saját marketing-alapot tud képezni, akkor az ezzel kapcsolatos régi vitákat le lehet zárni. A mindenkori bormarketing források felhasználását ugyanis rendre viták, kifogások övezték – emlékeztetett Feldman.
Az új helyzetben lehetőség nyílik arra, hogy a szakma saját maga által meghatározott, saját elvek mentén történő marketing-tevékenységet is tud folytatni, adott esetben a Magyar Turizmus Zrt-vel együttműködve. Ilyen értelemben nagyok a lehetőségek a bormarketing fejlesztésének terén. Feldman Zsolt elmondta: bízik abban, hogy a szakmával együtt mindezt sikerül kihasználni.
A szakmaközi szervezet megalakulásának témája a soproni bormarketing konferencián is szóba került. Tornai Tamás, a Magyar Szőlő- és Bortermelők szövetségének (MSZBSZ) elnöke előadásában elmondta: a szakmai egyesület létrehozásáról négy szakmai szervezet folytat egyeztetéseket. A négy szervezet a következő: a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa, az MSZBSZ, a Vindependent, és a Pannon Bormíves Céh.
Az elnök arról is beszélt, hogy a szakmaközi szervezet megalakításának előkészítése lényegében megtörtént. A szervezeti forma egyesület lesz, négy szakbizottságot terveznek induláskor: szőlő és bor-, gazdasági-, kereskedelmi- és marketing-, valamint az oktatási- és kutatási szakbizottság. A szakbizottságok alulról nyitottak lesznek, bárki beléphet, aki a szakmához tartozik. A szakbizottságok küldötteket delegálnak a küldöttgyűlésbe, amelyik megválasztja majd az egyesület elnökségét.
Tornai elmondta, hogy a tervezett szakmaközi szervezet működésének finanszírozásáról is folynak az egyeztetések. A források alapjainak megteremtéséhez az MSZBSZ azt javasolja, hogy a forgalomba-hozatali járulék megszüntetését követően az egyesület tagsága fizessen piacszervezési hozzájárulást. Tornai szerint literenként négy forint befizetése szükséges ahhoz, hogy jó színvonalon lehessen egy ilyen szervezetet működtetni, beleértve a marketingtevékenység egy részét is. Az MSZBSZ elnöke hangsúlyozta, hogy a literenkénti négy forintos befizetés tervéről a négy érintett szakmai szervezet még nem egyeztetett.
A soproni konferencián az is szóba került, hogy az Európai Unió közös agrárpolitikája (KAP) lehetővé teszi, hogy a tagállamokban működő vállalkozások, vagy szervezetek további forrásokat érjenek el az EU-n kívüli országokban kifejtett, mezőgazdasági termékekre vonatkozó marketing-tevékenységhez. A konferencián elhangzott, hogy ha megalakul a tervezett szőlészeti és borászati szervezet, akkor ez jó eséllyel pályázhat ezekre a forrásokra. (forrás: InfoRádió, Agromonitor)
Forgalomba hozatali járulék helyett piacszervezési hozzájárulás
Újabb részleteket ismerhettek meg a borászok a nemzeti bormarketinggel kapcsolatos változásokról egy soproni konferencián – hangzott el az InfoRádióban. Az egyik szakmai szervezet vezetője azt javasolja, hogy a megszűnő kötelező forgalomba-hozatali járulék helyett a pincészetek fizessenek literenként négy forint „piacszervezési hozzájárulást”.
![A konyhasziget szíve – A Marrone-sztori](https://turizmusonline.hu/i/d/f/0/0/8/e/0/9/8/7/f/f/c/9/9/a/d/a/1/e/nincs-cim_md.jpeg)
A konyhasziget szíve – A Marrone-sztori
Van egy családi alapítású olasz cég, amelyik professzionális, egyedi tervezésű konyhai rendszereket tervez, és le is gyártja saját tervezésű konyháit, konyhaszigeteit.
![Százféle fánk a Fánkfesztiválon](https://turizmusonline.hu/i/5/7/4/4/a/7/7/e/0/9/b/1/d/3/7/9/e/b/d/3/nincs-cim_md.jpg)
Százféle fánk a Fánkfesztiválon
Karneváli programokkal várják idén is a résztvevőket.
![Közel száz borászat a Furmint Február Nagy Kóstolón](https://turizmusonline.hu/i/9/5/9/6/1/9/9/0/f/1/e/c/a/c/c/0/f/e/7/6/nincs-cim_md.jpg)
Közel száz borászat a Furmint Február Nagy Kóstolón
Több mint nyolcvan pincészet kétszáznál is több, furmintból készült borával találkozhat a közönség a 15. Furmint Február Nagy Kóstolón csütörtökön Budapesten, a Hagyományok Házában.
![Bepillantás egy kétszáz éves olasz malom trénerképzésébe](https://turizmusonline.hu/i/a/1/e/e/4/2/5/c/7/8/2/9/a/3/a/f/3/7/6/6/nincs-cim_md.jpg)
Bepillantás egy kétszáz éves olasz malom trénerképzésébe
Egy 193 éves olasz malom, hagyományok, innováció és egy jó adag magyar szenvedély.
![Amerikai importőrök: alaposan betáraztak proseccóból a védővámok réme miatt](https://turizmusonline.hu/i/1/d/4/1/2/c/7/9/b/1/6/8/f/3/0/f/c/c/c/e/nincs-cim_md.jpeg)
Amerikai importőrök: alaposan betáraztak proseccóból a védővámok réme miatt
Az a biztos, ami már a tárolókban van.
![Valentin-nap a város felett](https://turizmusonline.hu/i/1/3/7/d/5/a/5/4/c/b/b/c/5/0/2/1/8/1/0/6/nincs-cim_md.jpg)
Valentin-nap a város felett
Valentin-napi élmények a Matild Palotában.
![Búcsú az ismert konyhai tárolóedényektől](https://turizmusonline.hu/i/7/7/5/f/5/b/8/4/3/9/d/f/b/9/a/a/7/1/0/c/nincs-cim_md.jpg)
Búcsú az ismert konyhai tárolóedényektől
Immár hivatalosan is bejelentették: végleg eltűnik Magyarországról a Tupperware – az az amerikai cég, amelynek neve egybeforrt a konyhai műanyag tárolódobozokkal.
![Lehúzza a rolót a borsodiak egyik kedvenc étterme](https://turizmusonline.hu/i/d/9/a/8/5/c/c/2/d/5/a/d/0/f/8/5/e/b/5/9/nincs-cim_md.jpg)
Lehúzza a rolót a borsodiak egyik kedvenc étterme
A kazincbarcikai Borsod Burger étterem másfél évnyi működés után bezárja kapuit.
![Briósokat készít rászorulóknak egy fiatal miskolci pék](https://turizmusonline.hu/i/4/7/4/e/d/d/a/0/6/4/3/1/9/c/c/e/0/0/e/a/nincs-cim_md.jpg)
Briósokat készít rászorulóknak egy fiatal miskolci pék
A fiatal pék célja, hogy friss péksüteményeivel segítse a helyi közösséget, különösen azokat, akik nehéz anyagi körülmények között élnek.
![NGM: decemberben a magyar lakosság inkább külföldön vásárolt, mintsem itthon](https://turizmusonline.hu/i/a/e/1/7/2/d/5/f/4/8/e/d/1/7/a/3/e/4/b/9/nincs-cim_md.jpg)
NGM: decemberben a magyar lakosság inkább külföldön vásárolt, mintsem itthon
A Központi Statisztikai Hivatal adatai alapján a kiskereskedelmi forgalom 2024-ben a megelőző évhez viszonyítva összességében 2,6 százalékkal növekedett.
Interjú
![Nagybor vagy semmi](https://turizmusonline.hu/i/7/d/c/8/2/5/2/9/8/0/0/a/5/0/4/e/7/9/6/6/nincs-cim_md.jpg)
Nagybor vagy semmi
A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
![Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk](https://turizmusonline.hu/i/1/6/0/e/f/6/7/d/c/0/f/3/2/3/f/e/3/d/1/7/nincs-cim_md.jpg)
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk
Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
![Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban](https://turizmusonline.hu/i/5/d/4/9/9/4/1/3/f/3/f/f/4/7/6/d/3/b/6/2/lisa-sigl_md.jpeg)
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban
Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.