Gyűjtőzacskóból ismét a kávégépbe: a kapszula útja a Nespresso-nál

Különleges meghívás a fenntarthatóság jegyében a Hajdúság fővárosába: előadás egy kávés multicég körforgásos szemléleléről, tökéletes ebéd a helyi csúcsgasztronómia fellegvárában, az IKON-ban, majd üzemlátogatás a visszagyűjtött kapszulák birodalmában. Október 18-án, a mai helyzetben a bolygó túlélése miatt fontos, egy valóban zöld megvalósítás részleteit ismerhettük meg  Debrecenben, a Nespresso meghívására.

Kávékészítés: a körforgásos szemlélet jegyében

Mint a programot nyitó előadásban elhangzott, vezető kávéipari vállalatként a Nespresso már évek óta számos lépést tett annak érdekében, hogy működését a teljes értéklánca mentén fenntarthatóbbá alakítsa. 2014 és 2020 között összesen 585 millió svájci frankot fektettek a The Positive Cup elnevezésű fenntarthatósági stratégiába.

Ennek fontos pillére az ökológiai szemléletű tervezés: a körforgás elvére és az innovációra összpontosítva úgy tervezik meg kapszuláikat, kiegészítőiket és kávégépeiket, hogy azokban és csomagolásukban egyre nagyobb legyen az újrahasznosított és újrahasznosítható anyagok aránya, mondta el a prezentáció alkalmával.

Alumínium: a tökéletes alapanyag

A Nespresso kapszulák mindig alumíniumból készülnek, amely tökéletesen védi a kávét a levegőtől, a nedvességtől és a fénytől, így a kiváló minőségű pörkölt, őrölt kávé a lehető legfrissebb marad — egészen az elkészítés pillanatáig. Emellett az alumínium további fontos előnye, hogy korlátlan alkalommal újrahasznosítható; az alumínium a világ egyik legnagyobb mértékben újrahasznosított anyaga. Olyannyira, hogy a világon valaha előállított alumínium 75 százaléka ma is körforgásban van. Ráadásul, ha egy termék nem újonnan előállított, hanem újrahasznosított alumíniumból készül, az lényegesen kevesebb energia felhasználását jelenti a gyártási folyamat során. 

2020-ban, a világon elsőként, bemutatták a 80 százalékban újrahasznosított alumíniumból készült kávékapszulákat, és céljuk, hogy hamarosan az összes otthoni fogyasztásra szánt Nespresso kávét (Original és Vertuo egyaránt) újrahasznosított alumínium felhasználásával készült kapszulákba csomagolják.

Visszagyűjtés: bárki számára elérhető

Megtudtuk azt is, hogy a körforgásos szemlélet megerősítése érdekében a márka világméretű kapszula-gyűjtőrendszert épített ki, amely mára már 70 országban elérhető, és van, ahol az állami szelektív gyűjtőrendszer keretén belül is gyűjtik a kapszulákat.

A cég tovább növeli a kapszulák visszagyűjtési és újrahasznosítási arányát, éppen ezért olyan kezdeményezésekbe invesztál, amelyek révén egyszerűbbé és könnyebbé válik az alumínium újrahasznosítása, a kávézacc pedig energiaforrásként vagy anyagában hasznosulva kerülhet vissza a körforgásba.

A Nespresso Magyarországon 2012 óta gyűjti a használt kapszulákat Boutique-jaiban, 2017-től pedig vásárlóik a megrendeléseik kézbesítésekor a futárszolgálattal is visszaküldhetik használt kapszuláikat, illetve leadhatják őket az átvételi pontokon is. 2021 végén a cég globális becsült újrahasznosítási aránya a visszagyűjtési rendszerekben 28 százalék volt. Magyarországon a kapszulák újrahasznosítási aránya több mint 40 százalék, és folyamatosan növekvő tendenciát mutat.

Feldolgozó üzem: Kukori-feeling, birodalmi lépegetővel, rázódobbal, kalapálással

A Magyarországon visszagyűjtött kapszulák a debreceni feldolgozópartnerükhöz, PMR Kft. telephelyére kerülnek, ezt látogattuk meg mi is az előadást és az ebédet követően.

Első pillantásra úgy tűnik, olyan, mintha Kukori mester birodalmába kerültünk volna: mindenütt szemétkupacok, kávés kapszulahegyek, aztán ahogy a Nespresso szakértőjének vezetésével körbejárjuk az üzemet, kiderül, nagyonis rendezett és szervezett minden egyes lépés, minden területnek külön meghatározott funkciója van.

Első lépésként a beérkezéskor a használt kapszulák súlyát lemérik, utána egy helyre gyűjtik azokat. Majd a kapszulákat kiöntik a gyűjtőzacskókból, és a kézi válogatással eltávolítják az idegen anyagokat. Miután kiszárították a kapszulákat, azok egy speciális gépbe kerülnek, amely először kisebb darabokra vágja a kapszulákat, majd egy rázódobba kerülnek, amely szétválasztja az alumíniumot és a kávézaccot. Utóbbi tárolókba kerül, míg az alumíniumot összepréselik vagy zsákokba gyűjtik, és alumíniumkohóba szállítják, ahol beolvasztásra kerülnek.

Végül megtekintettük azt a szerkezetet is - leginkább a Star Wars birodalmi lépegetőjéhez tudnám hasonlítani -, amely még csak próbaüzemben van ugyan a telephelyen, azonban hamarosan "élesben" is beáll rázódobos társa mellé: itt kalapácsok segítségével történik a gépben a szétválogatás, sokkal gyorsabb és korszerűbb módon, mint a másikban. Viszont, és ezt érdemes kihangsúlyozni, mindkét gépsor magyar találmány és egyben magyar fejlesztés, dícséretes példájaként a hazai kreativitásnak.

Pannonhalma: jut bőven a levendulásokba is

Az alumínium különböző használati tárgyak formájában születik újjá, a kávézaccot pedig komposztálás során hasznosítják.

A Magyarországon visszagyűjtött kapszulákból származó kávézacc egy részéből például speciális termőközeget fejlesztett a Nespresso, amelyet a Pannonhalmi Főapátság levendulamezőinek talajjavítására használnak fel.

Fontos pozitívum még: a kapszulák mind hazai fogyasztóktól származnak, és mind a feldolgozásuk — az alumínium és a kávézacc szétválasztása —, mind a termőközeggyártás - Magyarországon történik. A kávézacc többi része, ami nem Pannonhalmára utazik tovább, Debrecen környékén, komposztálás során kerül újrafelhasználásra. 

Nespresso: fenntarthatóság 30 éve immár a fókuszban

Lényeges megemlíteni a céggel kapcsolatban, 1986-os megalapításuk óta folyamatosan arra törekednek, hogy pozitív hatással legyen a kávéiparra. A vállalat üzleti tevékenysége már 2017 óta karbonsemleges, 2020-ban pedig új célként tűzték ki, hogy ellátási lánca további részein és termékei életciklusában is visszaszorítják a szén-dioxid-kibocsátását. 2022-ben minden egyes csésze Nespresso kávé karbonsemleges lesz, amelyet a The Carbon Trust tanúsítványa igazol. A Nespresso a 2009-es szinthez képest 24 százalékkal csökkentette az egy csésze kávéra jutó karbonlábnyomát, és számos partnerrel (például a Pur Projet szervezettel) 6 millió fát ültetett el a 2021-es év végéig.

Erőfeszítéseinek fontos elismeréseként megszerezték az egyik legjelentősebb globális fenntarthatósági elismerésnek számító B Corp™ tanúsítványt. Ez egy olyan globális, vállalatokat tömörítő közösség, amelynek tagjai tekintettel vannak munkavállalóikra, beszállítóikra, fogyasztóikra, a közösségre és a környezetre, amelyben működnek. 

 

 



Forrás: Nespresso


VarjúVár: az étterem, ahol mindenki otthonra talál

VarjúVár: az étterem, ahol mindenki otthonra talál 

Megnyílt a Varjúvár étterem a Várkert Bazárban.
SVÉT eszem-iszom Szigetmonostoron

SVÉT eszem-iszom Szigetmonostoron 

A Stílusos Vidéki Éttermiség (SVÉT), a nívós vidéki gasztronómiát képviselők szövetsége a Rosinante Fogadóba készül április 5-én.
Közösségi élménytér a Hunyadi téri vásárcsarnokból

Közösségi élménytér a Hunyadi téri vásárcsarnokból 

A vásárcsarnok állapota az elmúlt évtizedek során folyamatosan romlott.
Jó hírek a magyarországi sörfogyasztásról

Jó hírek a magyarországi sörfogyasztásról 

Ezzel a bővülés dinamikája visszatért a 2021-ben és 2022-ben mért 3 százalék körüli mértékhez.
Betiltották a budapesti aluljárókban történő sütögetést

Betiltották a budapesti aluljárókban történő sütögetést 

Vége a helyben sütésnek – a Főpolgármesteri Hivatal döntése szerint.
A Coca-Cola kapcsán Önnek is a tej jut eszébe?

A Coca-Cola kapcsán Önnek is a tej jut eszébe? 

Pedig ideje lenne, mert a tej egy ideje fontos szerepet játszik a kólagyártó cég életében.
Megvédte címét a pálinkaverseny tavalyi győztese

Megvédte címét a pálinkaverseny tavalyi győztese 

Több mint 2400 minta versenyzett a XV. Quintessence pálinka- és párlatversenyen.
Megtévesztette a fogyasztókat a Foodora – meg is büntették érte

Megtévesztette a fogyasztókat a Foodora – meg is büntették érte 

Több mint 35 millió forintos bírságot szabtak ki az ételrendelési portál üzemeltetőjére.
A konyhasziget szíve – A Marrone-sztori

A konyhasziget szíve – A Marrone-sztori 

Van egy családi alapítású olasz cég, amelyik professzionális, egyedi tervezésű konyhai rendszereket tervez, és le is gyártja saját tervezésű konyháit, konyhaszigeteit.
Tojásválság az USA-ban

Tojásválság az USA-ban 

Az Egyesült Államok Mezőgazdasági Minisztériumának adatai alapján a tojás ára soha nem látott magasságokba emelkedett az elmúlt hónapokban.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.