Magyarországon csökkent a termelői piacok súlya

Az Osztrák Agrárkamara legújabb felmérése szerint az ország agrártermelőinek jelenleg 27 százaléka vesz részt ebben az értékesítési formában, a direkt értékesítők fele pedig kifejezetten erre építi termékeinek értékesítését – olvasható a noen.at osztrák hírportálon.

A direkt értékesítés révén – a kölcsönös bizalomra alapozva – egy sajátos, bensőséges kapcsolat alakul ki a termelők és a (rendszerint visszatérő) vásárlók között. Ez a kapcsolat a vásárlónak friss és megbízható minőségű termékeket, a termelőknek pedig – az értékesítési lánc lerövidítésével – magasabb árbevételt biztosít. Ami pedig a legfontosabb: a helyi fogyasztók kiszolgálásában kevésbé érdekelt kereskedelmi hálózatok nem tudnak érdemtelenül magas részt kihasítani a keletkező nyereségből.

Egyelőre a direkt értékesítés iránti kereslet Ausztriában jelentősen meghaladja a kínálatot. A további fejlődés lehetősége attól függ, hogy az agrártermelők mennyire tudnak berendezkedni a vásárlók fogadására (ház körüli elárusító helyek és átmeneti tárolók kiépítésére). Az is egyértelmű, hogy ezt az értékesítési formát nem lehet minden termékre egyformán alkalmazni. Cukrot vagy lisztet senki sem vásárol a termelőtől, annál inkább keresik a házilag feldolgozott hús- és tejtermékeket, részben pedig a bort és gyümölcsöt is.

Az osztrák Mezőgazdasági Továbbképző Intézet (LFI) nem áll meg annál az állapotnál, amikor a közvetlen értékesítés szükségmegoldás volt, hanem tanfolyamokat is szervez a gazdáknak a házi értékesítés mindkét fél számára legkedvezőbb elrendezéséhez szükséges ismeretek átadására. A direkt értékesítés munkahelyeket is teremt, éspedig nem a boltoktól vonva el a munkaerőt, hanem elsősorban a családtagok rész-munkaidejét kihasználva, azaz kiküszöbölve a lakóhely és a munkahely közötti ingázást.

Hazánkban sajnos éppen fordított tendencia látszik. A GfK tavalyi elemzéséből például az derült ki, hogy csökkent a piacok, ezen belül a termelői piacok súlya a napi fogyasztási cikkek beszerzésében, mivel a látogatók hányada a 2010-ben mért 72 százalékról a 2015. júliustól számított 12 hónapban 59 százalékra mérséklődött, így 10 emberből már hatnál is kevesebben vásárolnak piacon. A piacoknál az elmúlt években tapasztalható negatív tendencia a vidéki vásárlók arányának visszaeséséből adódik, a piacra járó budapestiek aránya gyakorlatilag stabil.

 


Kortárs magyar írók kedvencei a VakVarjú egységeiben

Kortárs magyar írók kedvencei a VakVarjú egységeiben 

Június 5-től ismét étlapra kerülnek népszerű hazai íróink a VakVarjúkban.
Kovász, kreativitás, kézművesség – melyik kenyér lesz a nyertes?

Kovász, kreativitás, kézművesség – melyik kenyér lesz a nyertes? 

2025. június 4-én lezárul a Szent István napi kenyérverseny.
Két szakácssapka a kassai Márai Bistro-nak

Két szakácssapka a kassai Márai Bistro-nak 

A Hotel & More Group által üzemeltetett kassai Márai Bistro újabb mérföldkőhöz érkezett.
Hétvégén Gyulai Pálinkafesztivál

Hétvégén Gyulai Pálinkafesztivál 

Péntektől vasárnapig rendezik meg a 25. Gyulai Pálinkafesztivált a vár előtti téren.
Újra megrendezésre kerül az Avasi Kvaterka

Újra megrendezésre kerül az Avasi Kvaterka  

A Kvaterka idén lett hétéves, ezért úgy gondolták a szervezők, ideje felfrissülni.
 lsmét szent a béke az Aldi-testérek között?

lsmét szent a béke az Aldi-testérek között? 

Több mint hatvan év után egyesülhet az Aldi Nord és az Aldi Süd.
Új piacra törnek be a hazai food truck-osok

Új piacra törnek be a hazai food truck-osok 

Szlovákia felé indulnak a hazai food truck-ok.
Jön a nyárindító bor és pezsgő ünnep

Jön a nyárindító bor és pezsgő ünnep  

A rendezvény 2025. június 4-9. között várja a látogatókat.
Pannonhalmára költözik a Costes Downtown

Pannonhalmára költözik a Costes Downtown 

Június közepén egy szokatlan helyszínen tűnik fel a Michelin-ajánlott Costes Downtown: a Pannonhalmi Főapátság tövében.
Új világnap született: a magyar pezsgő ünnepe

Új világnap született: a magyar pezsgő ünnepe 

Június 1-jét a magyar pezsgő világnapjának választották.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.