Megalakult a Magyar Gyümölcsbor Készítők Egyesülete

Évente 110-130 ezer liter valódi gyümölcsbor készül hazánkban, az olcsó gyümölcsbor-utánzatokból pedig becslések szerint több millió liter kerül a piacra Magyarországon. Az eredeti gyümölcsborok védelmére alakult meg a Magyar Gyümölcsbor Készítők Egyesülete (MGYKE) 2013. április végén. A szervezetet pincészetek és magánszemélyek azért hozták létre, hogy az szakmai érdekképviseletként védje a gyümölcsbor készítők érdekeit és elősegítse a minőségi alapanyagokból készült hazai nedűk kereskedelmét. Az egyesület a készülő Élelmiszerkönyv részét képező gyümölcsbor rendeletet is véleményezték. 

A Magyar Gyümölcsbor Készítők Egyesületét a Kontyos Borház, a Mokos Családi Pincészet és az Epermester Pincészet más magánszemélyekkel együtt alapította 2013 tavaszán. Az Egyesület működésének célja a magyarországi gyümölcsborkészítés kultúrájának felelevenítése, a minőségi gyümölcsborkészítés előmozdítása és az előállított termékek széles körben való megismertetése. Az alapító tagok együttműködést terveznek a magyar gyümölcsborkészítőkkel, valamint törekednek a bortermelés előmozdítására, a borturizmus, falusi turizmus fejlesztésére, a minőségi magyar gyümölcsborok piacának és keresletének növelésére.

Az egyesület tagjai azt szeretnék elérni, hogy különbséget lehessen és kelljen tenni a valódi gyümölcsborkészítők és a „gyümölcsborszerű” italok gyártói között. Terveik között szerepel, hogy a fermentációs eljárással készülő gyümölcsboroknak is komoly presztízsük alakuljon ki Magyarországon, illetve akár a nemzetközi piacokon.

Hosszú távon szeretnék, ha a szőlőborok és a pálinka mintájára a gyümölcsborok is oltalomban részesülhetnének. Ez azért különösen fontos, mert a rossz minőségű, nem szakszerűen készített gyümölcsborszerű italok rontják a hazai gyümölcsbor készítők piaci esélyeit. Jelenleg hozzávetőlegesen évente 110-130 ezer liter valódi gyümölcsbor készül hazánkban, az olcsó gyümölcsbor-utánzatokból pedig becslések szerint több millió liter kerül a piacra Magyarországon.

„Kiváló minőségű gyümölcseink vannak, és ezek jelentős része alkalmas jó minőségű borok elkészítésére. Nem beszélve arról, ami a mezőgazdaságunk és élelmiszeriparunk egyik legfontosabb kitörési pontja: a minél magasabb feldolgozottságú termékek létrehozása” – mondta idősebb Kallós Gábor, az egyesület egyik alapítója.

A gyümölcsborok készítésénél alapvető szempont, hogy azok a gyümölcs levének erjesztésével jönnek létre. Ez azt jelenti, hogy a gyümölcsborok 100 százalékban gyümölcsből és bizonyos mértékben hozzáadott cukorból állnak, más adalékanyagot nem tartalmaznak. A borászatban egyébként használatos segédanyagként a borkén és a fajélesztő a gyümölcsboroknál is megengedett.


Bővült a támogatásra pályázható italboltok köre

Bővült a támogatásra pályázható italboltok köre 

Az 1000-2000 fő közötti települések italüzletei is pályázhatnak a 3 milliós támogatásra.
Új gasztroélménytér Miskolc belvárosában

Új gasztroélménytér Miskolc belvárosában 

Fényfestés, zene, borok és gasztroélmények a Miskolci Soho-ban.
Bajban a hazai sertéstenyésztő ágazat

Bajban a hazai sertéstenyésztő ágazat 

A gazdák több százezer sertést nem tudnak értékesíteni, miközben a vidéki térségeket csődhullám fenyegeti.
Argentin borok Budapesten

Argentin borok Budapesten  

Idén is bemutatkozott Budapesten a Malbec, e világhírű argentin borfajta, az egyik legnagyobb hazai borkereskedésben.
Innováció: gombabetegségeknek ellenálló szőlőfajták

Innováció: gombabetegségeknek ellenálló szőlőfajták 

A legjellemzőbb gombabetegségekkel szemben ellenálló szőlőfajtákat, valamint magas hozzáadott értékkel rendelkező borászati termékeket fejlesztett ki a Varga Pincészet Kft. és a Pécsi Tudományegyetem (PTE) konzorciuma. 
Friss kutatás: a Z- és Y-generáció tudatos borfogyasztásáról

Friss kutatás: a Z- és Y-generáció tudatos borfogyasztásáról 

A fiatalabb felnőttek számára a borfogyasztás már nem csupán hagyomány vagy gasztronómiai kiegészítő, hanem értékválasztás is.
Új helyszín, bővülő választék – nyit a Gin Market

Új helyszín, bővülő választék – nyit a Gin Market 

A gin nemcsak az egyik legnépszerűbb ital és longdrink alapanyag a fővárosban, hanem az egyik legnagyobb ginfesztivál főszereplője is.
Tej Terméktanács: mindenki egyen több trappista sajtot!

Tej Terméktanács: mindenki egyen több trappista sajtot! 

A Tej Terméktanács országos marketingkampányt indított a hazai előállítású trappista sajt fogyasztásának ösztönzésére.
Hajnali 1-ig nyitva minden brit pub – győzelmet ünnepelnek

Hajnali 1-ig nyitva minden brit pub – győzelmet ünnepelnek 

Hajnali 1-ig nyitva tarthatnak a pubok a brit győzelem 80. évfordulóján.
Tízéves a budapesti topétterem, legendás túrógombócuk maradt az étlapon

Tízéves a budapesti topétterem, legendás túrógombócuk maradt az étlapon 

Tízéves az egerszalóki St. Andrea Szőlőbirtok értékeit továbbgondoló, 2015-ben az Eiffel Palace épületében megnyitott St. Andrea Restaurant.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.