A Magyar Turizmus Zrt. marketingtevékenységét jónak, ösztönzőnek értékelték az éttermek. A résztvevők túlnyomó többsége jövőre sem akar kimaradni az akcióból, és sokan igénylik a hasonló, alaposan kidolgozott és sikeresen megvalósított kampányokat. Érdeklődés mutatkozott a vendégek részéről az akció új eleme, a „Torkos szállásajánlatok” iránt is. derül ki a felmérésből.
100-ból 73 részt vevő étterem vidéki volt
A válaszadó éttermek 28,2%-a Budapesten, 53,9%-a vidéki városokban, 17,9%-a pedig egyéb településen várta a vendégeket. Ezek az arányok megegyeznek a 2011-es eredményekkel. 2012-ben, akárcsak 2011-ben, az éttermek csaknem negyede első ízben csatlakozott az akcióhoz. A korábban is csatlakozó éttermek közül 2006-ban 25,3% volt már részese az akciónak, 2007-ben 36,3%, 2008-ban 57,8%, 2009-ben 72,5%, 2010-ben pedig 89,4%, 2011-ben pedig 92,2% kapcsolódott a Torkos Csütörtök akcióhoz, vagyis nő az ismételten csatlakozók tábora.
A promócióban „tapasztalattal rendelkező” éttermek fele számolt be arról, hogy a korábbi Torkos Csütörtök akciók hatására bővült a vendégkörük, vagyis az akció iránt érdeklődő vendégek máskor is felkeresték őket.
Átlagosan 153 torkoskodót fogadtak az éttermek
A Torkos Csütörtök ismertségét, a promóció eredményességét jelzi, hogy a vendégek többsége – 85,8%-a – az étterembe érkezéskor már tudott az akcióról. Budapesten közel 100%-os volt az akció ismertsége a vendégek körében. Egy válaszadó étterem átlagosan 153 főt látott vendégül Torkos Csütörtök napján, de természetesen ebben igen nagy eltérések mutatkoztak. A résztvevő éttermek számát figyelembe véve, az MT Zrt. becslése szerint, 2012. február 23-án összesen körülbelül 160 ezren torkoskodtak. Az éttermek munkáját is könnyíti, hogy a vendégek több mint 80%-a előzetesen asztalt is foglalt.
Jóval kedvezőbb forgalom és bevételek
Az étteremtulajdonosok túlnyomó többsége kedvező forgalomi adatokról és a vendégek pozitív visszajelzéseiről számolt be. Minden 100 étteremből 70 jóval kedvezőbb, további 25 kedvezőbb vendégforgalomról adott számot, mint ahogy ez egy átlagos februári napon várható. A realizált bevételek tekintetében – a nyújtott kedvezmények ellenére is – pozitívan nyilatkoztak: az éttermek 40,2%-a számára a bevételek jóval kedvezőbben, további 47,0%-a számára kedvezőbben alakultak ezen a napon. Teltház miatt az éttermek 55,6%-ának kellett visszautasítania vendégeket Torkos Csütörtökön.
Elégedett vendégekről számoltak be az éttermek
A fogyasztói visszajelzések, amelyekről az éttermek negyede számolt be, döntően pozitívak voltak. A vendégek jó kezdeményezésnek tartják a Torkos Csütörtök akciót, és – bár ez egy adott naphoz kötődik – szívesen vennének igénybe hasonló kedvezményeket az év más napjain is. Az ételek és italok mellett általában a kiszolgálással is elégedettek voltak a vendégek. (Néhány étterem ezt saját kérdőíves felméréssel vizsgálta.) Negatívumokról alig-alig szólnak az éttermek válaszai, mindössze a hosszabb várakozási időt említették páran. 2012-ben összesen 2900 vendég adott értékelést a Netpincér oldalain, ők 4,47-re értékelték elégedettségüket (2011-ben 4,26-os átlagosztályzatot kapott az akció).
A vendéglátóhelyek többsége a Magyar Turizmus Zrt.-től értesült az akcióról
A résztvevők 49,8%-a a Magyar Turizmus Zrt. közvetlen megkeresése révén, 9,2%-a pedig az MT Zrt. regionális marketingigazgatóságain keresztül értesült az akcióról. Az akciót hirdető honlapok közül a Magyar Turizmus Zrt. és a Netpincér által működtetett www.torkoscsutortok.hu / www.torkoscsütörtök.hu oldal bizonyult a legsikeresebbnek (44,4%), ezt a netpincer.hu követi 19,2%-kal. A szakmai sajtónak és a Metró Kereskedelmi Kft. tájékoztatásának is sokat köszönhet az akció. A torkoscsutortok.hu / torkoscsütörtök.hu honlapot az összes válaszadó kilenctizede megfelelőnek találta.
Az éttermek fele saját csatornáin is hirdette az akciót
A Torkos Csütörtök akciót a Magyar Turizmus Zrt. megfelelőnek ítélt promóciója (89,7%) mellett, akárcsak 2011-ben, a válaszadó éttermek több mint fele (54,7%) önállóan is hirdette. A vendéglátóhelyek leggyakrabban saját honlapot, helyi médiumokat (nyomtatott sajtó, TV), szórólapot, figyelemfelkeltő/megállító táblát, saját plakátot, direct mail akciót és online hirdetést használtak. Volt, aki egész éves gasztronómiai sorozatának keretébe illesztette az akciót, többen pedig a közösségi oldalakat emelték ki, illetve a törzsvendégek személyes értesítését. A közösségi oldalak és általában az online eszközök térnyerése egyértelműen megfigyelhető az elmúlt évek során.
Az éttermek a vendégkör bővülésében bíznak
Az akciót közvetlenül követő napok forgalomnövekedésében a válaszadók 32,7%-a bízik, a hosszú távú hatásban, vagyis a vendégkör bővülésében 67,7%-uk. Az éttermek a jövőben is szívesen csatlakoznának a Magyar Turizmus Zrt. marketingakcióihoz: minden 100 válaszadó étteremből 92 a jövőben is szívesen venne részt hasonló akcióban. Az éttermek többsége nyereséggel zárta a napot, és azok számára is, akik ezen a napon kisebb nyereséget realizáltak, továbbra is kompenzációt jelent az étterem megjelenése a különböző promóciós felületeken.
Számos újdonság várta a torkoskodókat
Mint arról korábban beszámoltunk számos újdonság segítette a 2012. évi Torkos Csütörtök akció sikerét. Az MT Zrt. és a NetPincér együttműködésének köszönhetően az akció hivatalos oldala a www.torkoscsutortok.hu vagy www.torkoscsütörtök.hu portál volt, ahol rögtön asztalfoglalásra is lehetőségük nyílt az érdeklődőknek.
2012-ben már a kereskedelmi szálláshelyek is bekapcsolódhattak az akcióba, ún. „Torkos Csomagok” kialakításával: a Torkos Csütörtökön kapott éttermi számla vagy az éttermekbe eljuttatott szórólapok felmutatásával a torkos vendégek a csatlakozott szálláshelyeken minimum 20%-os kedvezményt kapnak vagy ajándék szolgáltatásokban részesülnek, jellemzően április végéig.
Az akcióban részt vevő éttermek vendégforgalmának és bevételeinek alakulása