Új bormárka született, a Villányi Franc

A Decanter Magazinban szólt korábban erről Michael Broadbent is, aki egyszerűen csak úgy foglalta össze a most előlépő új márkát, hogy a cabernet franc Villányban találta meg szellemi otthonát. A SODA Group teljesen új szemléletével, mint kommunikációs ügynökségi csoport vezeti be a villányi borászok közös nevezőjeként megszületett Villányi Franc márkát, amely nem egy pincéhez köthető, hanem az egész borvidék sajátja.

Abból a fajtából válhatnak nagy borok, amelyek megtalálják otthonuk igazi gyökérét. A cabernet franc Villányban lelte meg igazi hazáját, innen fogja megismerni majd az egész világ. Az egyedülálló természeti adottságok és feltételek megteremtették annak lehetőségét, hogy a régióban e fajtából olyan borok szülessenek, amelyek nem csak a franc, de a Villány nevet is egyedülállóvá teszik. Vitathatatlan, hogy Villány legfontosabb tőkéje mára a cabernet franc lett, amely jelenleg a borvidék 14%-át foglalja el, és területhódítása nem áll meg. A mészköves, löszös talaj, a magas napsütéses órák száma, a korai érés mind tökéletes alapot teremtenek ahhoz, hogy a borászok a lehető legfinomabbat hozzák ki a szőlőből.



Elegancia és tökéletes harmónia

Ezek a szavak jellemzik a Villányi Cabernet Franc, illetve mától Villányi Franc elnevezésű nedűt, hiszen nemes és fenséges, robosztus, mégis lendületes, tiszta és komplex. Lehet játékos, illatos, fűszeres is, amely egyszerre ejti rabul az összes érzékszervet. A cabernet franc egy kiváló fajta, de a Villányi Franc 2014. május közepétől önálló fogalom. A Turizmus Trend is meghívást kapott arra a bemutatkozó bortúrára, amelyen 19 elismert borász és borászat adott kóstolót, több mint negyvenféle vörösborból. A pincékbe, sőt pincerendszerekbe is betekinthettünk, hogy még teljesebb képet kapjunk azokról a helyekről, eszközökről, illetve professzionális munkáról és tudásról, amelyek ma a Gere, Csányi, Günzer, Wassman, Vylyan, Heumann, Janus, Malatinszky, Ruppert, Jekl, Vinatus, Tiffán’s, Bock, Mokos, Polgár, Szemes és Szende neveket méltán tették elismertté és példaértékűvé. Ez a példa meg is láttatja velünk, olvasókkal azt az összefogást, amely 1994-től, a Villány-Siklósi Borút Egyesület megalakulásával indult – kezdte exkluzív beszélgetésünket Becker Leonóra, az egyesület elnöke.

A legnagyobb borászok szavaival ez a Villányi Franc

Gere Attila: „A leghűbben képes visszatükrözni a borvidék kiváló és egyedi adottságait.”
Gál József: „A legnehezebb és legtökéletesebb alkotás.”
Günzer Tamás: „Előtérbe kell helyeznünk, Bordeaux kicsit elfordult a fajtától.”
Ralf Wassmann: „Megindítja a szívünket és a lelkünket, titkaival táncol a nyelven!”
Ipacs Szabó István: „Küldetése van a világban, örök hazára talált, ahogyan mi is.”
Ruppert Ákos: „E harmonikus bort adó világfajta telitalálat a számunkra.”
Gere Zsolt: „Optimálisan hordozza a mediterrán hatásokkal tűzdelt kontinentális ízjegyeket.”
Kovács László: „Kacérkodik, ledobja gátlásait, elcsábít, olyan, akár egy női ruha.”
Tiffán Ede: „Visszafogott, nem harsogó, elegáns. Quintesszencia.”
Bock József: „A franciák képtelenek megzabolázni ezt a fajtát. Itt mutatja meg igazi arcát.”
Mokos Péter: „Egyik pillanatban legyőzhetetlen, máskor kényeztető, szenvedélyes szerető.”
Polgár Zoltán: „Minden szépségét és báját kibontakoztatva varázsolja el a bor szerelmeseit.”
Szemes József: „Évről évre kiegyensúlyozott, kifinomult és harmonikus.”


Mit tud Villány?

Már öt éve annak, hogy a közös promócióban gondolkodnak a helyi termelők, igaz, eleinte keresve a végleges nevet és a marketing különböző csatornáit, míg végre megtalálták mindkettőt. Mi az, amit tud Villány? Azt sokan tudjuk, hogy itt jelenik meg az első kikerics, és azt is, hogy jellegzetes mikroklímája van a hegy környékének, sőt már azt is, hogy a villányiaknak e kettőhöz van leginkább közük: a hegy és a bor. Itt 2006-tól – elsőként az országban – eredetvédett módon folyik a szőlészet, nem a mennyiség, hanem a minőség a legfontosabb tényező. Ismerős a borvidék sikeres rendezvényeiről is, elég, ha csak a Vince napi eseményekre vagy a Rosé Maratonra gondolunk. A borvidék nem nagy kiterjedésű, mintegy 20 km hosszú és 3-4 km széles. Mégis a 101 védett magyarországi növény közül 7 ezen a tájon él, a kikerics pedig egyedüliként, ezért is viseli ennek az első védett növényünknek a rajzolatát Villány emblémája. A hazai flóra 80%-a megtalálható ezen a kicsi földrajzi területen, amelyen a Jura-korból 27-féle állatfajt azonosítottak a tudósok.

A legmediterránabb klíma Villányban van

A számokon túl Villány a legmediterránabb klímájú helye az országnak – nem a legmelegebb, hiszen az Szeged, de errefelé a legtöbb a napsütéses órák száma. Ezért is mondhatjuk azt, hogy a világ huszadik legelismertebb szőlőfajtája, a cabernet franc igazi hazájára lelt itt, ahol az éves csapadékmennyiség, a másik fontos tényező a napsütés mellett, 600-850 mm között mozog. Közepes mennyiség termelhető itt belőle, de borai koncentráltak és finomak, aromásak. Termelői szemmel nézve jól érlelhető, ugyanakkor teret is enged a termelőnek, a borásznak, hogy saját személyiségét is megjelenítse a borokban, amely által megvalósul a szőlő, a bor és az ember kapcsolata is ezen a vidéken. Villány adta az első Év borászát, sőt, a legtöbb ilyen címmel rendelkező pincetulajdonos is innen került ki. Összefoglalva tehát a Villányi Franc most érett meg arra, hogy ez jelenítse meg Villányt a jövőben, ami a marketingmunka aprólékos finomhangolását és a még teljesebb összefogást jelenti a jövőben. Az eddig felhalmozott szellemi tőke, tudás és ötletek immáron egységes márkában élnek tovább úgy, hogy közben a borászok borászkodnak, a marketingszakemberek pedig az ismertség még teljesebb szintjére juttatják el a hírnevet.

Villányi programok egész évben

Január 22.: Vince napi szőlőáldás
Május 1.: Borzsongás, tavaszköszöntő
Augusztus eleje: Ördögkatlan Fesztivál
Szeptember: Szüret
November: Bogyólé, újborvacsorák

Részletes programismertetők: www.borut.hu


Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás

Autentikus magyar gasztronómia és ünnepi kreativitás 

A Zazie Bistro & Bar császármorzsa standdal hangolódik a karácsonyra.
Újdonság: pizza és bor egy palackban

Újdonság: pizza és bor egy palackban 

Az ital az ismert amerikai pizzás gyorsétteremlánc és egy borászat együttműködésében született meg.
Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak

Ételmentés: rendezvények maradékából segítenek a rászorulóknak 

Az élelmiszerpazarlás napjaink egyik legnagyobb kihívása, de szerencsére vannak olyan példamutató kezdeményezések, amelyek változást hozhatnak.
Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely

Búcsúzik a szegedi ikonikus vendéglátóhely 

A Jazz Kocsma közösségi oldalán jelentette be, hogy három évvel ezelőtti újranyitásukat követően végleg bezárnak.
Már kapható laboratóriumban előállított libamáj

Már kapható laboratóriumban előállított libamáj 

A hízott kacsamáj laboratóriumban termesztett alternatívája ellentmondásos jövőt kínál a termesztett húsipar számára.
Itt az elviteles dobozok legújabb generációja

Itt az elviteles dobozok legújabb generációja 

Több mint 40 ezer alkalommal tették próbára idén a felhasználók a Cup Revolution innovatív, újrafelhasználható dobozrendszerét, amely a Legjobb innováció a körkörös gazdaságért kategóriában érdemelte ki a közelmúltban a CSR Hungary Magyar Üzleti Felelősség Díját.
Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán

Jelentős drágulás jöhet az alapvető italok piacán 

A drágulás fő mozgatórugói a kakaó, a kávé és a tea árainak emelkedése, valamint a gyümölcsök és zöldségek magasabb importköltségei.
Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között?

Mi a kapcsolat egy olasz étterem és a német topgin között? 

A gin szerelmeseinek és a különleges ízek kedvelőinek álmodták meg az ultraprémium gint.
Mit rejt száz éve egy Gerbeaud süteményes doboz?

Mit rejt száz éve egy Gerbeaud süteményes doboz? 

Nem, nem süteményt, valami egészen mást. Ráadásul épp száz éve került a doboz mélyére.
Újbor kóstoló Badacsonyban

Újbor kóstoló Badacsonyban 

Összegyűlik a badacsonyi borvidék színe-java a tradicionális Újbor kóstolóra.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.