Abból a fajtából válhatnak nagy borok, amelyek megtalálják otthonuk igazi gyökérét. A cabernet franc Villányban lelte meg igazi hazáját, innen fogja megismerni majd az egész világ. Az egyedülálló természeti adottságok és feltételek megteremtették annak lehetőségét, hogy a régióban e fajtából olyan borok szülessenek, amelyek nem csak a franc, de a Villány nevet is egyedülállóvá teszik. Vitathatatlan, hogy Villány legfontosabb tőkéje mára a cabernet franc lett, amely jelenleg a borvidék 14%-át foglalja el, és területhódítása nem áll meg. A mészköves, löszös talaj, a magas napsütéses órák száma, a korai érés mind tökéletes alapot teremtenek ahhoz, hogy a borászok a lehető legfinomabbat hozzák ki a szőlőből.
Elegancia és tökéletes harmónia
Ezek a szavak jellemzik a Villányi Cabernet Franc, illetve mától Villányi Franc elnevezésű nedűt, hiszen nemes és fenséges, robosztus, mégis lendületes, tiszta és komplex. Lehet játékos, illatos, fűszeres is, amely egyszerre ejti rabul az összes érzékszervet. A cabernet franc egy kiváló fajta, de a Villányi Franc 2014. május közepétől önálló fogalom. A Turizmus Trend is meghívást kapott arra a bemutatkozó bortúrára, amelyen 19 elismert borász és borászat adott kóstolót, több mint negyvenféle vörösborból. A pincékbe, sőt pincerendszerekbe is betekinthettünk, hogy még teljesebb képet kapjunk azokról a helyekről, eszközökről, illetve professzionális munkáról és tudásról, amelyek ma a Gere, Csányi, Günzer, Wassman, Vylyan, Heumann, Janus, Malatinszky, Ruppert, Jekl, Vinatus, Tiffán’s, Bock, Mokos, Polgár, Szemes és Szende neveket méltán tették elismertté és példaértékűvé. Ez a példa meg is láttatja velünk, olvasókkal azt az összefogást, amely 1994-től, a Villány-Siklósi Borút Egyesület megalakulásával indult – kezdte exkluzív beszélgetésünket Becker Leonóra, az egyesület elnöke.
A legnagyobb borászok szavaival ez a Villányi Franc |
Gere Attila: „A leghűbben képes visszatükrözni a borvidék kiváló és egyedi adottságait.” |
Mit tud Villány?
Már öt éve annak, hogy a közös promócióban gondolkodnak a helyi termelők, igaz, eleinte keresve a végleges nevet és a marketing különböző csatornáit, míg végre megtalálták mindkettőt. Mi az, amit tud Villány? Azt sokan tudjuk, hogy itt jelenik meg az első kikerics, és azt is, hogy jellegzetes mikroklímája van a hegy környékének, sőt már azt is, hogy a villányiaknak e kettőhöz van leginkább közük: a hegy és a bor. Itt 2006-tól – elsőként az országban – eredetvédett módon folyik a szőlészet, nem a mennyiség, hanem a minőség a legfontosabb tényező. Ismerős a borvidék sikeres rendezvényeiről is, elég, ha csak a Vince napi eseményekre vagy a Rosé Maratonra gondolunk. A borvidék nem nagy kiterjedésű, mintegy 20 km hosszú és 3-4 km széles. Mégis a 101 védett magyarországi növény közül 7 ezen a tájon él, a kikerics pedig egyedüliként, ezért is viseli ennek az első védett növényünknek a rajzolatát Villány emblémája. A hazai flóra 80%-a megtalálható ezen a kicsi földrajzi területen, amelyen a Jura-korból 27-féle állatfajt azonosítottak a tudósok.
A legmediterránabb klíma Villányban van
A számokon túl Villány a legmediterránabb klímájú helye az országnak – nem a legmelegebb, hiszen az Szeged, de errefelé a legtöbb a napsütéses órák száma. Ezért is mondhatjuk azt, hogy a világ huszadik legelismertebb szőlőfajtája, a cabernet franc igazi hazájára lelt itt, ahol az éves csapadékmennyiség, a másik fontos tényező a napsütés mellett, 600-850 mm között mozog. Közepes mennyiség termelhető itt belőle, de borai koncentráltak és finomak, aromásak. Termelői szemmel nézve jól érlelhető, ugyanakkor teret is enged a termelőnek, a borásznak, hogy saját személyiségét is megjelenítse a borokban, amely által megvalósul a szőlő, a bor és az ember kapcsolata is ezen a vidéken. Villány adta az első Év borászát, sőt, a legtöbb ilyen címmel rendelkező pincetulajdonos is innen került ki. Összefoglalva tehát a Villányi Franc most érett meg arra, hogy ez jelenítse meg Villányt a jövőben, ami a marketingmunka aprólékos finomhangolását és a még teljesebb összefogást jelenti a jövőben. Az eddig felhalmozott szellemi tőke, tudás és ötletek immáron egységes márkában élnek tovább úgy, hogy közben a borászok borászkodnak, a marketingszakemberek pedig az ismertség még teljesebb szintjére juttatják el a hírnevet.
Villányi programok egész évben |
Január 22.: Vince napi szőlőáldás Részletes programismertetők: www.borut.hu |