Eddig összesen 34 termékleírás érkezett, 29 az első kategóriába, öt pedig a másodikba tartozó borokhoz. A termékleírások elkészítésének országos szintű koordinációját a Nemzeti Borakadémia Kft. végezte, ugyanis ez a cég nyerte az Agrármarketing Centrum (AMC) pályázatán a munkát. Az egyeztetést a Nemzeti Borakadémia Kft. a 22 magyarországi borvidékkel együttműködve végezte. A Vidékfejlesztési Minisztériumnak (VM) a még adódó utómunkákat követően, december 31-éig kell a végleges anyagokat az Európai Bizottsághoz továbbítania.
A termékleírások a 2009 nyár közepi állapotokat tükrözik – mondta Feldman Zsolt helyettes államtitkár. A termékleírásokat idén május végéig kellett véglegesíteni Magyarországon, ami jogvesztő hatályú határidő volt. Feldman szerint azért volt szükség az új borbesorolási rendszer elkészítésére, mert ez a magyar borok piacképességét javítja és egyben eleget tesz az uniós követelményeknek is, amelyet még az EU borreform kapcsán fogalmaztak meg.
Botos Ernő Péter, a Nemzeti Borakadémia Kft. szakmai programvezetője az MTI kérdésére válaszolva közölte, az új rendszer csupán lehetőség arra, hogy jobb piaci pozíciókat érjenek el a magyar borelőállítók, de nem garancia egyértelműen a magasabb piaci árra, csak akkor, ha ez egyébként jó marketingtevékenységgel is párosul.
A magyar borok ismertségének előmozdítására jó alkalom volt Magyarország soros uniós elnöksége, ugyanis az ezzel kapcsolatos rendezvényeken alkalom volt kínálni a kiváló minőségű magyar borokat – állította Fazekas. Hozzátette: az ez év második felében sorra kerülő lengyel soros elnökség is magyar borokat kínál majd a hivatalos rendezvényeken. (Agromonitor)