Változó alkoholfogyasztás a világ legnépesebb generációjánál

Az egyik legnagyobb magyar ginforgalmazó cég folyamatosan figyeli a nemzetközi italfogyasztási trendek alakulását, valamint a tavalyi év végétől kezdődően tudatosan keresi és kutatja a Z generáció alkoholfogyasztási szokásait.

Erről mesélt Erdei Zsolt Jordi, a Premium Gin Hungary alapítója, aki elmondta, hogy a cég célcsoportjának fókuszában a fiatalok kiemelt szerepet töltenek be. Ennek jegyében kezdték átalakítani az idei évtől kezdődően a portfóliójukat, amelyben olyan kategóriák is megjelentek, amelyek még kifejezetten újnak számítanak a hazai piacon.

Az edukáció és a tudatos alkoholfogyasztást fókuszba helyezve Magyarországon elsők között indult el  2021-ben az egyik magyar ginforgalmazó szervezésében a Night Passage gin kóstoló estek, ahol a különleges, kézműves és egyedi tételek kóstolásán felül elsődleges szempont volt, hogy a résztvevők első kézből kapjanak információt a ginek világáról, készítéséről és a márkák történetéről.

„A Z generációval foglalkozni egy vállalatnak manapság már nem lehet kérdés, hiszen a fejlődés és a jövő egyik kulcsa is. Nagyon nagy vásárlóerőt képeznek, teljesen más dolgok érdeklik őket és ami még ennél is fontosabb, a megszólításukhoz is más kommunikációs és marketing eszközökre van szükség, ami nem feltétlenül probléma, de a legtöbb vállalatnak ez kihívást jelenthet az elején.”

– mondta Zsolt a sajtó képviselőinek.


Fotó: Premium Gin

Megtudtuk, hogy az alkoholkereskedelemből származó GDP világszerte kiemelkedő számokat generál évről évre, a fogyasztói magatartások legújabb változásai mégis arra utalnak, hogy a piac stabilitása megingott. Az első jelek 2018-ban érkeztek egy kutatásból, ami szerint Z generáció fejenként 20%-kal kevesebb alkoholt fogyaszt, mint az Y generáció tagjai tették tizenéves korukban és húszas éveik elején. Emellett 64%-uk hozzátette, hogy felnőtt korukban is kevesebbet fog inni, mint az idősebb korosztályok.

A Z generációs fogyasztók alulreprezentáltak a sör és a bor fogyasztásban

Egy amerikai kutatás szerint a 65 év felettiek 58%-a részesíti előnyben, míg más generációknál 30%-kal csökkent a borfogyasztás. A söriparban is látványos átalakulás vette kezdetét: a hagyományos sörök piaca meredek csökkenést mutat. Ezt a gyártók gyümölcsös és alkoholmentes változatokkal próbálják korrigálni.

Az italozás veszélyeinek fokozott tudatosítása lehet az egyik oka annak, hogy a fiatal felnőttek egyre inkább a józanságot választják, a mai egészségtudatos fiatalok számára az ivás egyszerűen nem éri meg a kockázatot.

Az alkoholfogyasztás továbbra is a 15-24 évesek körében a halálozás és a megbetegedések vezető kockázati tényezője, és depresszív szerként a rossz mentális egészséghez is kapcsolódik.

A Z generációs fogyasztók 86%-a úgy véli, hogy a mentális egészségük ugyanolyan fontos, mint a fizikai egészségük. Tudják, hogy az ivás lelki hatásai valódi gátat jelentenek számukra, és nem akarnak szorongani vagy stresszelni az italozás miatt. Többségük úgy véli az alkoholfogyasztás inkább a stressz forrása, mintsem az abból való menekülés.

Az elmúlt években teret nyert a tudatos alkoholfogyasztás és a „NoLo” szemlélet (az alkoholmentes (no alcohol) és alacsony alkoholtartalmú italok (low alcohol) kifejezésekből) szorosan kapcsolódnak az egészség és a wellness fellendüléséhez, ahol az X és a Z generációk számítanak az alkoholos italok alternatív változatai iránti kereslet motorjának. Nem véletlen, hogy a népszerű amerikai zenei fesztivál, a Coachella 2023-ban először választott alkoholmentes márkát partnerül.

A Z generációs fogyasztók 86%-a úgy véli, hogy a mentális egészségük ugyanolyan fontos, mint a fizikai egészségük
A Z generációs fogyasztók 86%-a úgy véli, hogy a mentális egészségük ugyanolyan fontos, mint a fizikai egészségük
Fotó: depositphotos

A Z generáció tagjai már nagyon fiatal koruktól kezdve jelen vannak az online térben, több közösségi médiaplatformon, ezért félnek attól, hogy a részeg viselkedésük tönkreteheti az online imázsukat. Ezt erősíti a Red Brick Road reklámügynökség által készített tanulmány, mely szerint a Z generáció 49 százaléka azt állítja, hogy az online imidzsük mindig az eszükben van, amikor a barátaikkal iszogatni mennek.

Létszámával a Z generáció már megelőzte az Y generációt, így a világ legnépesebb generációjának számít.

Vásárlóereje egyre nő, ezáltal alakítja, sőt, diktálja a jövőbeni fogyasztási szokásokat. Az alkoholiparnak pedig alkalmazkodnia kell a fiatalok mértékletesség, józanság iránti elköteleződéséhez. Ez az új trend egyszerre jelent kihívást és kihagyhatatlan lehetőséget is. Ha a márkák képesek a hangsúlyt a több alkoholmentes alternatíva előállítására és forgalmazására helyezni, akkor kulcsszerepet játszhatnak az egészségesebb, mértékletesebb jövő előmozdításában.


Tokaji koktélok győzelme a Magyarország Itala versenyen

Tokaji koktélok győzelme a Magyarország Itala versenyen 

A tokaji Minaro Hotel bármenedzsere két koktéllal aratott győzelmet a Magyarország Itala 2025 versenyen.
Rizsföldek Magyarországon – helyszíni beszámoló Szarvasról

Rizsföldek Magyarországon – helyszíni beszámoló Szarvasról 

Rizs a magyar alföldről, a Körösök völgyéből.
Kinek, mennyit, mikor? – hazai borravaló körkép

Kinek, mennyit, mikor? – hazai borravaló körkép  

Egy friss felmérésből kiderült, ahol van lehetőség digitális borravalóadásra, ott a vendégek szívesebben honorálják a színvonalas kiszolgálást.
Nem lesz idén akácméz?

Nem lesz idén akácméz? 

Rekordgyenge termés – drágulás és hiány várható.
Feszült hangulat a borászok körében: Wáberer  kijelentése kiverte a biztosítékot

Feszült hangulat a borászok körében: Wáberer kijelentése kiverte a biztosítékot 

A borásztársadalom nem nézi jó szemmel az alkoholmentességre buzdító kampányt – szerintük ezzel a hazai borkultúra hitelessége is sérül.
Időutazás a Folly Arborétumban

Időutazás a Folly Arborétumban 

A badacsonyörsi arborétum a nyári hónapokban is ideális úti cél.
Kihirdették Magyarország legjobb éttermeit – Itt a 2025-ös toplista

Kihirdették Magyarország legjobb éttermeit – Itt a 2025-ös toplista 

Június 16-án, hétfőn este rendezték a hazai gasztronómiai élet legrangosabb eseményét, a Dining Guide Év Étterme Gálát.
Hétvégén Somlói Borgála

Hétvégén Somlói Borgála 

Borkultúra, hagyomány és élmény egyetlen hétvégén.
Kiemelkedő vidéki vállalkozásokat díjaztak

Kiemelkedő vidéki vállalkozásokat díjaztak 

Közös célért – 6 millió forint adomány gyűlt össze.
Új imázsfilm a magyar borról – Videó a cikkben

Új imázsfilm a magyar borról – Videó a cikkben 

Új nemzetközi imázsfilmmel pozicionálja újra Magyarországot a borvilág térképén a Magyar Bormarketing Ügynökség.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.