Változó alkoholfogyasztás a világ legnépesebb generációjánál

Az egyik legnagyobb magyar ginforgalmazó cég folyamatosan figyeli a nemzetközi italfogyasztási trendek alakulását, valamint a tavalyi év végétől kezdődően tudatosan keresi és kutatja a Z generáció alkoholfogyasztási szokásait.

Erről mesélt Erdei Zsolt Jordi, a Premium Gin Hungary alapítója, aki elmondta, hogy a cég célcsoportjának fókuszában a fiatalok kiemelt szerepet töltenek be. Ennek jegyében kezdték átalakítani az idei évtől kezdődően a portfóliójukat, amelyben olyan kategóriák is megjelentek, amelyek még kifejezetten újnak számítanak a hazai piacon.

Az edukáció és a tudatos alkoholfogyasztást fókuszba helyezve Magyarországon elsők között indult el  2021-ben az egyik magyar ginforgalmazó szervezésében a Night Passage gin kóstoló estek, ahol a különleges, kézműves és egyedi tételek kóstolásán felül elsődleges szempont volt, hogy a résztvevők első kézből kapjanak információt a ginek világáról, készítéséről és a márkák történetéről.

„A Z generációval foglalkozni egy vállalatnak manapság már nem lehet kérdés, hiszen a fejlődés és a jövő egyik kulcsa is. Nagyon nagy vásárlóerőt képeznek, teljesen más dolgok érdeklik őket és ami még ennél is fontosabb, a megszólításukhoz is más kommunikációs és marketing eszközökre van szükség, ami nem feltétlenül probléma, de a legtöbb vállalatnak ez kihívást jelenthet az elején.”

– mondta Zsolt a sajtó képviselőinek.


Fotó: Premium Gin

Megtudtuk, hogy az alkoholkereskedelemből származó GDP világszerte kiemelkedő számokat generál évről évre, a fogyasztói magatartások legújabb változásai mégis arra utalnak, hogy a piac stabilitása megingott. Az első jelek 2018-ban érkeztek egy kutatásból, ami szerint Z generáció fejenként 20%-kal kevesebb alkoholt fogyaszt, mint az Y generáció tagjai tették tizenéves korukban és húszas éveik elején. Emellett 64%-uk hozzátette, hogy felnőtt korukban is kevesebbet fog inni, mint az idősebb korosztályok.

A Z generációs fogyasztók alulreprezentáltak a sör és a bor fogyasztásban

Egy amerikai kutatás szerint a 65 év felettiek 58%-a részesíti előnyben, míg más generációknál 30%-kal csökkent a borfogyasztás. A söriparban is látványos átalakulás vette kezdetét: a hagyományos sörök piaca meredek csökkenést mutat. Ezt a gyártók gyümölcsös és alkoholmentes változatokkal próbálják korrigálni.

Az italozás veszélyeinek fokozott tudatosítása lehet az egyik oka annak, hogy a fiatal felnőttek egyre inkább a józanságot választják, a mai egészségtudatos fiatalok számára az ivás egyszerűen nem éri meg a kockázatot.

Az alkoholfogyasztás továbbra is a 15-24 évesek körében a halálozás és a megbetegedések vezető kockázati tényezője, és depresszív szerként a rossz mentális egészséghez is kapcsolódik.

A Z generációs fogyasztók 86%-a úgy véli, hogy a mentális egészségük ugyanolyan fontos, mint a fizikai egészségük. Tudják, hogy az ivás lelki hatásai valódi gátat jelentenek számukra, és nem akarnak szorongani vagy stresszelni az italozás miatt. Többségük úgy véli az alkoholfogyasztás inkább a stressz forrása, mintsem az abból való menekülés.

Az elmúlt években teret nyert a tudatos alkoholfogyasztás és a „NoLo” szemlélet (az alkoholmentes (no alcohol) és alacsony alkoholtartalmú italok (low alcohol) kifejezésekből) szorosan kapcsolódnak az egészség és a wellness fellendüléséhez, ahol az X és a Z generációk számítanak az alkoholos italok alternatív változatai iránti kereslet motorjának. Nem véletlen, hogy a népszerű amerikai zenei fesztivál, a Coachella 2023-ban először választott alkoholmentes márkát partnerül.

A Z generációs fogyasztók 86%-a úgy véli, hogy a mentális egészségük ugyanolyan fontos, mint a fizikai egészségük
A Z generációs fogyasztók 86%-a úgy véli, hogy a mentális egészségük ugyanolyan fontos, mint a fizikai egészségük
Fotó: depositphotos

A Z generáció tagjai már nagyon fiatal koruktól kezdve jelen vannak az online térben, több közösségi médiaplatformon, ezért félnek attól, hogy a részeg viselkedésük tönkreteheti az online imázsukat. Ezt erősíti a Red Brick Road reklámügynökség által készített tanulmány, mely szerint a Z generáció 49 százaléka azt állítja, hogy az online imidzsük mindig az eszükben van, amikor a barátaikkal iszogatni mennek.

Létszámával a Z generáció már megelőzte az Y generációt, így a világ legnépesebb generációjának számít.

Vásárlóereje egyre nő, ezáltal alakítja, sőt, diktálja a jövőbeni fogyasztási szokásokat. Az alkoholiparnak pedig alkalmazkodnia kell a fiatalok mértékletesség, józanság iránti elköteleződéséhez. Ez az új trend egyszerre jelent kihívást és kihagyhatatlan lehetőséget is. Ha a márkák képesek a hangsúlyt a több alkoholmentes alternatíva előállítására és forgalmazására helyezni, akkor kulcsszerepet játszhatnak az egészségesebb, mértékletesebb jövő előmozdításában.


21 év, 21 kilométer és egy nemes cél

21 év, 21 kilométer és egy nemes cél 

Jótékonysági félmaratonnal ünnepelt a Semsei Gastronomy.
Szőlőültetvények  a klímabarát mezőgazdaságért

Szőlőültetvények a klímabarát mezőgazdaságért 

A kísérletben egy Balaton melletti borvidéken jelöltek ki két területet, ahol az ültetvényekben gyeppel fedett és rendszeresen tárcsázott sorközök váltják egymást.
 Reflektorfényben a hazai borkultúra

Reflektorfényben a hazai borkultúra  

Az őszi borkatalógusban több mint 100 új bort mutatnak be a vásárlóknak, például a megújult nemzetközi borválasztékuk egy részét, amelyet a fogyasztói igényekhez igazítottak.
Különleges fesztivál gasztrorajongóknak az Adria partján

Különleges fesztivál gasztrorajongóknak az Adria partján 

Az idei Good Food Festival ismét gasztronómiai paradicsommá varázsolja az Adria legikonikusabb városát.
Gesztenyés-sárgabarackos csokoládés sütemény lett Budapest desszertje

Gesztenyés-sárgabarackos csokoládés sütemény lett Budapest desszertje 

A süteményt először az október 11-én kezdődő Édes Napok Budapest fesztiválon kóstolhatják meg az érdeklődők a Szent István-bazilika előtt.
Munch: ételpazarlási körkép

Munch: ételpazarlási körkép 

A Munch újabb mérföldkőhöz érkezett: már hárommillió meglepetés csomagot mentettek meg a pazarlástól.
Kürtöskalács illata lengi be az idei fesztivál helyszínét

Kürtöskalács illata lengi be az idei fesztivál helyszínét 

A kürtőskalács receptje német nyelvterületről került az erdélyi fejedelemségek udvarába, de egyes országokban más és más formában maradt fenn ez kelt tésztából készült fára tekert sütemény.
Halat hallal - Siófokon, egy teljes hétvégén át

Halat hallal - Siófokon, egy teljes hétvégén át 

Október 11-13. között a déli-part fővárosában rendezik a XI. Siófoki Halfesztivált.
Alakul a Bordói November Nagykóstoló  pincészeteinek névsora

Alakul a Bordói November Nagykóstoló pincészeteinek névsora 

Mutatjuk, mely borászatok azok, amelyek biztos jelen lesznek.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.