Változó alkoholfogyasztás a világ legnépesebb generációjánál

Az egyik legnagyobb magyar ginforgalmazó cég folyamatosan figyeli a nemzetközi italfogyasztási trendek alakulását, valamint a tavalyi év végétől kezdődően tudatosan keresi és kutatja a Z generáció alkoholfogyasztási szokásait.

Erről mesélt Erdei Zsolt Jordi, a Premium Gin Hungary alapítója, aki elmondta, hogy a cég célcsoportjának fókuszában a fiatalok kiemelt szerepet töltenek be. Ennek jegyében kezdték átalakítani az idei évtől kezdődően a portfóliójukat, amelyben olyan kategóriák is megjelentek, amelyek még kifejezetten újnak számítanak a hazai piacon.

Az edukáció és a tudatos alkoholfogyasztást fókuszba helyezve Magyarországon elsők között indult el  2021-ben az egyik magyar ginforgalmazó szervezésében a Night Passage gin kóstoló estek, ahol a különleges, kézműves és egyedi tételek kóstolásán felül elsődleges szempont volt, hogy a résztvevők első kézből kapjanak információt a ginek világáról, készítéséről és a márkák történetéről.

„A Z generációval foglalkozni egy vállalatnak manapság már nem lehet kérdés, hiszen a fejlődés és a jövő egyik kulcsa is. Nagyon nagy vásárlóerőt képeznek, teljesen más dolgok érdeklik őket és ami még ennél is fontosabb, a megszólításukhoz is más kommunikációs és marketing eszközökre van szükség, ami nem feltétlenül probléma, de a legtöbb vállalatnak ez kihívást jelenthet az elején.”

– mondta Zsolt a sajtó képviselőinek.


Fotó: Premium Gin

Megtudtuk, hogy az alkoholkereskedelemből származó GDP világszerte kiemelkedő számokat generál évről évre, a fogyasztói magatartások legújabb változásai mégis arra utalnak, hogy a piac stabilitása megingott. Az első jelek 2018-ban érkeztek egy kutatásból, ami szerint Z generáció fejenként 20%-kal kevesebb alkoholt fogyaszt, mint az Y generáció tagjai tették tizenéves korukban és húszas éveik elején. Emellett 64%-uk hozzátette, hogy felnőtt korukban is kevesebbet fog inni, mint az idősebb korosztályok.

A Z generációs fogyasztók alulreprezentáltak a sör és a bor fogyasztásban

Egy amerikai kutatás szerint a 65 év felettiek 58%-a részesíti előnyben, míg más generációknál 30%-kal csökkent a borfogyasztás. A söriparban is látványos átalakulás vette kezdetét: a hagyományos sörök piaca meredek csökkenést mutat. Ezt a gyártók gyümölcsös és alkoholmentes változatokkal próbálják korrigálni.

Az italozás veszélyeinek fokozott tudatosítása lehet az egyik oka annak, hogy a fiatal felnőttek egyre inkább a józanságot választják, a mai egészségtudatos fiatalok számára az ivás egyszerűen nem éri meg a kockázatot.

Az alkoholfogyasztás továbbra is a 15-24 évesek körében a halálozás és a megbetegedések vezető kockázati tényezője, és depresszív szerként a rossz mentális egészséghez is kapcsolódik.

A Z generációs fogyasztók 86%-a úgy véli, hogy a mentális egészségük ugyanolyan fontos, mint a fizikai egészségük. Tudják, hogy az ivás lelki hatásai valódi gátat jelentenek számukra, és nem akarnak szorongani vagy stresszelni az italozás miatt. Többségük úgy véli az alkoholfogyasztás inkább a stressz forrása, mintsem az abból való menekülés.

Az elmúlt években teret nyert a tudatos alkoholfogyasztás és a „NoLo” szemlélet (az alkoholmentes (no alcohol) és alacsony alkoholtartalmú italok (low alcohol) kifejezésekből) szorosan kapcsolódnak az egészség és a wellness fellendüléséhez, ahol az X és a Z generációk számítanak az alkoholos italok alternatív változatai iránti kereslet motorjának. Nem véletlen, hogy a népszerű amerikai zenei fesztivál, a Coachella 2023-ban először választott alkoholmentes márkát partnerül.

A Z generációs fogyasztók 86%-a úgy véli, hogy a mentális egészségük ugyanolyan fontos, mint a fizikai egészségük
A Z generációs fogyasztók 86%-a úgy véli, hogy a mentális egészségük ugyanolyan fontos, mint a fizikai egészségük
Fotó: depositphotos

A Z generáció tagjai már nagyon fiatal koruktól kezdve jelen vannak az online térben, több közösségi médiaplatformon, ezért félnek attól, hogy a részeg viselkedésük tönkreteheti az online imázsukat. Ezt erősíti a Red Brick Road reklámügynökség által készített tanulmány, mely szerint a Z generáció 49 százaléka azt állítja, hogy az online imidzsük mindig az eszükben van, amikor a barátaikkal iszogatni mennek.

Létszámával a Z generáció már megelőzte az Y generációt, így a világ legnépesebb generációjának számít.

Vásárlóereje egyre nő, ezáltal alakítja, sőt, diktálja a jövőbeni fogyasztási szokásokat. Az alkoholiparnak pedig alkalmazkodnia kell a fiatalok mértékletesség, józanság iránti elköteleződéséhez. Ez az új trend egyszerre jelent kihívást és kihagyhatatlan lehetőséget is. Ha a márkák képesek a hangsúlyt a több alkoholmentes alternatíva előállítására és forgalmazására helyezni, akkor kulcsszerepet játszhatnak az egészségesebb, mértékletesebb jövő előmozdításában.


Intézkedések a száj- és körömfájás megfékezésére

Intézkedések a száj- és körömfájás megfékezésére 

Összegyűjtöttük, eddig milyen szigorítások léptek érvénybe idehaza, hogy ne terjedjen tovább a vírus.
Borászati kalauz a Nyugat-Balaton kínálatából

Borászati kalauz a Nyugat-Balaton kínálatából 

Gyenesdiás új kiadványa a környék borászatait mutatja be.
Magyar Borok Ünnepe – eddig soha nem látott formában

Magyar Borok Ünnepe – eddig soha nem látott formában 

Borgála, sétáló borkóstoló – kis magyar bortörténelemmel átitatva.
Dankó Pista Emléknap: turisták által látogatott helyeken szól majd a cigányzene

Dankó Pista Emléknap: turisták által látogatott helyeken szól majd a cigányzene 

Folytatódik a több száz éves kávéházi cigányzenei tradíciót népszerűsítő Muzsikáló Magyarország program.
Top 10 vidéki gasztrotúra

Top 10 vidéki gasztrotúra 

Megjelent a Top 10 Gasztrotúra című kiadvány, amelyben 100 tipp található azoknak, akik hazánk legszebb tájait igyekeznek megismerni.
Csődöt jelentett a Hooters

Csődöt jelentett a Hooters 

A csirkeszárnyairól híres Hooters étteremlánc hétfőn csődöt jelentett, de a márka továbbra is megmarad.
Csehország megszigorítja a száj- és körömfájás elleni védőintézkedéseket

Csehország megszigorítja a száj- és körömfájás elleni védőintézkedéseket 

A miniszter közlése szerint Szlovákiából, Magyarországról, Alsó Ausztriából és Burgenlandból hétfő éjféltől tilos lesz egyes állati termékek behozatala.
Csehországi borturisztikai konferencia – magyar résztvevőkkel

Csehországi borturisztikai konferencia – magyar résztvevőkkel 

Három magyar résztvevő a mikulovi Nemzetközi Borturizmus Konferencián.
Etyek nagyra törő terve: felkerülni a világ pezsgő térképére

Etyek nagyra törő terve: felkerülni a világ pezsgő térképére 

Az Etyeki Pezsgő hivatalosan eredetvédett státuszt kapott.
Terített asztal a Balatonnál – gasztro-évadnyitó Tihanyban

Terített asztal a Balatonnál – gasztro-évadnyitó Tihanyban 

Hagyományteremtő„Balaton Expo”-n jelent meg a régió kínálata a Balaton asztalán.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.