Erről mesélt Erdei Zsolt Jordi, a Premium Gin Hungary alapítója, aki elmondta, hogy a cég célcsoportjának fókuszában a fiatalok kiemelt szerepet töltenek be. Ennek jegyében kezdték átalakítani az idei évtől kezdődően a portfóliójukat, amelyben olyan kategóriák is megjelentek, amelyek még kifejezetten újnak számítanak a hazai piacon.
Az edukáció és a tudatos alkoholfogyasztást fókuszba helyezve Magyarországon elsők között indult el 2021-ben az egyik magyar ginforgalmazó szervezésében a Night Passage gin kóstoló estek, ahol a különleges, kézműves és egyedi tételek kóstolásán felül elsődleges szempont volt, hogy a résztvevők első kézből kapjanak információt a ginek világáról, készítéséről és a márkák történetéről.
„A Z generációval foglalkozni egy vállalatnak manapság már nem lehet kérdés, hiszen a fejlődés és a jövő egyik kulcsa is. Nagyon nagy vásárlóerőt képeznek, teljesen más dolgok érdeklik őket és ami még ennél is fontosabb, a megszólításukhoz is más kommunikációs és marketing eszközökre van szükség, ami nem feltétlenül probléma, de a legtöbb vállalatnak ez kihívást jelenthet az elején.”
– mondta Zsolt a sajtó képviselőinek.
Megtudtuk, hogy az alkoholkereskedelemből származó GDP világszerte kiemelkedő számokat generál évről évre, a fogyasztói magatartások legújabb változásai mégis arra utalnak, hogy a piac stabilitása megingott. Az első jelek 2018-ban érkeztek egy kutatásból, ami szerint Z generáció fejenként 20%-kal kevesebb alkoholt fogyaszt, mint az Y generáció tagjai tették tizenéves korukban és húszas éveik elején. Emellett 64%-uk hozzátette, hogy felnőtt korukban is kevesebbet fog inni, mint az idősebb korosztályok.
A Z generációs fogyasztók alulreprezentáltak a sör és a bor fogyasztásban
Egy amerikai kutatás szerint a 65 év felettiek 58%-a részesíti előnyben, míg más generációknál 30%-kal csökkent a borfogyasztás. A söriparban is látványos átalakulás vette kezdetét: a hagyományos sörök piaca meredek csökkenést mutat. Ezt a gyártók gyümölcsös és alkoholmentes változatokkal próbálják korrigálni.
Az italozás veszélyeinek fokozott tudatosítása lehet az egyik oka annak, hogy a fiatal felnőttek egyre inkább a józanságot választják, a mai egészségtudatos fiatalok számára az ivás egyszerűen nem éri meg a kockázatot.
Az alkoholfogyasztás továbbra is a 15-24 évesek körében a halálozás és a megbetegedések vezető kockázati tényezője, és depresszív szerként a rossz mentális egészséghez is kapcsolódik.
A Z generációs fogyasztók 86%-a úgy véli, hogy a mentális egészségük ugyanolyan fontos, mint a fizikai egészségük. Tudják, hogy az ivás lelki hatásai valódi gátat jelentenek számukra, és nem akarnak szorongani vagy stresszelni az italozás miatt. Többségük úgy véli az alkoholfogyasztás inkább a stressz forrása, mintsem az abból való menekülés.
Az elmúlt években teret nyert a tudatos alkoholfogyasztás és a „NoLo” szemlélet (az alkoholmentes (no alcohol) és alacsony alkoholtartalmú italok (low alcohol) kifejezésekből) szorosan kapcsolódnak az egészség és a wellness fellendüléséhez, ahol az X és a Z generációk számítanak az alkoholos italok alternatív változatai iránti kereslet motorjának. Nem véletlen, hogy a népszerű amerikai zenei fesztivál, a Coachella 2023-ban először választott alkoholmentes márkát partnerül.
A Z generáció tagjai már nagyon fiatal koruktól kezdve jelen vannak az online térben, több közösségi médiaplatformon, ezért félnek attól, hogy a részeg viselkedésük tönkreteheti az online imázsukat. Ezt erősíti a Red Brick Road reklámügynökség által készített tanulmány, mely szerint a Z generáció 49 százaléka azt állítja, hogy az online imidzsük mindig az eszükben van, amikor a barátaikkal iszogatni mennek.
Létszámával a Z generáció már megelőzte az Y generációt, így a világ legnépesebb generációjának számít.
Vásárlóereje egyre nő, ezáltal alakítja, sőt, diktálja a jövőbeni fogyasztási szokásokat. Az alkoholiparnak pedig alkalmazkodnia kell a fiatalok mértékletesség, józanság iránti elköteleződéséhez. Ez az új trend egyszerre jelent kihívást és kihagyhatatlan lehetőséget is. Ha a márkák képesek a hangsúlyt a több alkoholmentes alternatíva előállítására és forgalmazására helyezni, akkor kulcsszerepet játszhatnak az egészségesebb, mértékletesebb jövő előmozdításában.