A hotelek a fapadosok extradíjait másolnák

Ma már semmi meglepő sincs abban, ha a légitársaságok - különös tekintettel a fapadosokra - hétről hétre újabb extra díjakat és illetékeket találnak ki az utasok bosszúságára. Ne lepődjünk meg, ha hamarosan a szállodák is átveszik ezt a rossz szokást.

Elsőbbségi beszállás, kézi poggyász, túlsúly, nagyobb lábtér. Ezek csak a legismertebb külön fizetendő díjak, amelyekkel egy repülőjegy foglalásakor szembesülünk és alighanem valószínűsíthető, hogy a légitársaságok már újabbak bevezetésére is készülnek. Ennek egyszerű oka van, ugyanis a ilyen tételekből származó összegek a teljes bevétel akár 20-30 százalékát is elérhetik egy légitársaság működésében.

Egy amerikai tanulmány szerint hasonló megfontolásból a szállodák is pluszdíjak bevezetésén fáradoznak, vagy a jelenleg is meglévő díjakat emelik jelentősen. Eszerint többe kerül majd, ha idő előtt kívánunk távozni a szállodából, vagy megőrzésre a recepción hagyjuk a csomagokat. Björn Hanson, a New York-i egyetem professzora által készített kutatás szerint az elmúlt évben az amerikai szállodák 1,55 milliárd dolláros bevételre tettek szert a különböző felárakból és extra díjakból, ami a gazdasági válság miatt elmarad a korábbi évektől, de 2010-re a becslések szerint az összeg eléri az 1,7 milliárd forintot. A növekedés nem csak az új díjaknak köszönhető, hanem a 3-4 százalékos becsült forgalomnövekedésnek is.

A szállodai extra-díjak természetesen nem új dolgok, a nagyobb láncok már a 90-es évek végén bevezettek közülük néhányat főleg a magasabb kategóriájú szállodákban. Ilyenek voltak például a szaunák, a medencék, vagy a teniszpályák használatáért szedett díjak. A tanulmány szerint az amerikai szállodákban átlagosan 10-20 dollárt kell fizetni egy napi internet-használatért, a szobaszerviz 2,50 és 6 dollár közötti összegbe kerül, a minibárban lévő italok árai 2,95 dollárnál kezdődnek. A tartózkodás lerövidítése, vagy a foglalás indokolatlan törlése általában egy éjszaka árába kerül. A csomagok megőrzéséért darabonként 1 dollárt kell fizetni az Egyesült Államokban. Hanson szerint az ezekhez hasonló díjak mára elfogadottá váltak a turisták körében akár a légitársaságokról, akár a szállodákról van szó. S ahogy egyre speciálisabb igények szerint utaznak az emberek, újabb és újabb díjak bevezetése várható.

A The New York Times által megkérdezett turisztikai szakértők vitatják ezt, mivel szerintük a szállodai forgalom nagy részét az üzleti utazók teszik ki, s a legújabb trend szerint a cégek egyre kevésbé hűek egy adott márkához, egyre inkább az ár alapján választanak. Ezt felismerve a szállodaláncok is kétszer meggondolják, hogy milyen extra díjakat sóznak a vendégeik nyakába. A szállodáknak ugyanakkor erősen korlátozottak a lehetőségeik a szobaárak emelésére, ezért kényszerűség, hogy plusz bevételt generáljanak valahogy. Az árak a legtöbb helyen a válság miatt amúgy is nyomottak.

A tanulmány készítői szerint a viszonylag alacsonyan tartott szobaárakkal, kiegészítve az extra-díjakkal a szállodák hasonló eredményeket érhetnek el, mint a fapados légitársaságok. A megkérdezett szállodaláncok nem kommentálták a feltételezést, de a nagy amerikai utazásszervezők egyetértettek abban, hogy a szállodai pluszdíjak a fapadosokhoz hasonló fantáziával gyarapodnak majd 2010-ben. (origo.hu)


Francia vidéket idéző hangulat, kulináris élmények és egy fürdőliget

Francia vidéket idéző hangulat, kulináris élmények és egy fürdőliget 

Exkluzív hotelélmény Dánszentmiklóson.
A Ruby-brandhez tartozó luxushotel épül Máltán

A Ruby-brandhez tartozó luxushotel épül Máltán 

A müncheni központú Ruby Hotels bejelentette első máltai szállodaprojektjét, a Ruby Ninu közösségi munkatér (Workspace) tavaly februári megnyitását követően.
Pazar panoráma, téglasüti és üzleti kapcsolatok

Pazar panoráma, téglasüti és üzleti kapcsolatok 

Bemutatkozott a Clarion Hotel Vienna South.
NGM: februárban 1 millió feletti vendégérkezés a hazai szálláshelyeken

NGM: februárban 1 millió feletti vendégérkezés a hazai szálláshelyeken 

A belföldi vendégek száma 5,4 százalékkal 485 ezerre nőtt, míg a külföldi turisták száma több mint 22 százalékkal 536 ezer főre emelkedett.
Ennyit ettek-ittak egy év leforgása alatt a Tribe hotel vendégei

Ennyit ettek-ittak egy év leforgása alatt a Tribe hotel vendégei 

Beszédes adatok és izgalmas tapasztalatok egy hotel első évéből – így indult a TRIBE Budapest Stadium.
Moore-jelentés: a globális hotelipar eredményei 2024-ben

Moore-jelentés: a globális hotelipar eredményei 2024-ben 

A gazdasági kihívások és a geopolitikai bizonytalanság ellenére rekordévet zárt a nemzetközi szállodaipar.
Danubius-kutatás: mi számít a vendégnek, ha Budapesten foglal szállást?

Danubius-kutatás: mi számít a vendégnek, ha Budapesten foglal szállást? 

A Danubius Hotels (DH) a budapesti szállodáikba látogató külföldi turisták körében végzett kutatást.
Az egész hétvége a kutyabarátságról szól a tokaji ötcsillagos házban

Az egész hétvége a kutyabarátságról szól a tokaji ötcsillagos házban 

Ezzel hívja fel a figyelmet a felelős állattartásra a Minaro Hotel Tokaj MGallery.
Az Accor hűségprogramja immár százmilliós tagsággal rendelkezik

Az Accor hűségprogramja immár százmilliós tagsággal rendelkezik 

A szállodacsoport globális hűség- és kedvezményprogramja most köszöntötte százmilliomodik tagját.
Határmenti családbarát szálloda az Accent Hotels portfóliójában

Határmenti családbarát szálloda az Accent Hotels portfóliójában 

Olyan megoldásokkal, amelyek a gyerekkel érkező vendégek kényelmét szolgálják.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.