A hotelek a fapadosok extradíjait másolnák

Ma már semmi meglepő sincs abban, ha a légitársaságok - különös tekintettel a fapadosokra - hétről hétre újabb extra díjakat és illetékeket találnak ki az utasok bosszúságára. Ne lepődjünk meg, ha hamarosan a szállodák is átveszik ezt a rossz szokást.

Elsőbbségi beszállás, kézi poggyász, túlsúly, nagyobb lábtér. Ezek csak a legismertebb külön fizetendő díjak, amelyekkel egy repülőjegy foglalásakor szembesülünk és alighanem valószínűsíthető, hogy a légitársaságok már újabbak bevezetésére is készülnek. Ennek egyszerű oka van, ugyanis a ilyen tételekből származó összegek a teljes bevétel akár 20-30 százalékát is elérhetik egy légitársaság működésében.

Egy amerikai tanulmány szerint hasonló megfontolásból a szállodák is pluszdíjak bevezetésén fáradoznak, vagy a jelenleg is meglévő díjakat emelik jelentősen. Eszerint többe kerül majd, ha idő előtt kívánunk távozni a szállodából, vagy megőrzésre a recepción hagyjuk a csomagokat. Björn Hanson, a New York-i egyetem professzora által készített kutatás szerint az elmúlt évben az amerikai szállodák 1,55 milliárd dolláros bevételre tettek szert a különböző felárakból és extra díjakból, ami a gazdasági válság miatt elmarad a korábbi évektől, de 2010-re a becslések szerint az összeg eléri az 1,7 milliárd forintot. A növekedés nem csak az új díjaknak köszönhető, hanem a 3-4 százalékos becsült forgalomnövekedésnek is.

A szállodai extra-díjak természetesen nem új dolgok, a nagyobb láncok már a 90-es évek végén bevezettek közülük néhányat főleg a magasabb kategóriájú szállodákban. Ilyenek voltak például a szaunák, a medencék, vagy a teniszpályák használatáért szedett díjak. A tanulmány szerint az amerikai szállodákban átlagosan 10-20 dollárt kell fizetni egy napi internet-használatért, a szobaszerviz 2,50 és 6 dollár közötti összegbe kerül, a minibárban lévő italok árai 2,95 dollárnál kezdődnek. A tartózkodás lerövidítése, vagy a foglalás indokolatlan törlése általában egy éjszaka árába kerül. A csomagok megőrzéséért darabonként 1 dollárt kell fizetni az Egyesült Államokban. Hanson szerint az ezekhez hasonló díjak mára elfogadottá váltak a turisták körében akár a légitársaságokról, akár a szállodákról van szó. S ahogy egyre speciálisabb igények szerint utaznak az emberek, újabb és újabb díjak bevezetése várható.

A The New York Times által megkérdezett turisztikai szakértők vitatják ezt, mivel szerintük a szállodai forgalom nagy részét az üzleti utazók teszik ki, s a legújabb trend szerint a cégek egyre kevésbé hűek egy adott márkához, egyre inkább az ár alapján választanak. Ezt felismerve a szállodaláncok is kétszer meggondolják, hogy milyen extra díjakat sóznak a vendégeik nyakába. A szállodáknak ugyanakkor erősen korlátozottak a lehetőségeik a szobaárak emelésére, ezért kényszerűség, hogy plusz bevételt generáljanak valahogy. Az árak a legtöbb helyen a válság miatt amúgy is nyomottak.

A tanulmány készítői szerint a viszonylag alacsonyan tartott szobaárakkal, kiegészítve az extra-díjakkal a szállodák hasonló eredményeket érhetnek el, mint a fapados légitársaságok. A megkérdezett szállodaláncok nem kommentálták a feltételezést, de a nagy amerikai utazásszervezők egyetértettek abban, hogy a szállodai pluszdíjak a fapadosokhoz hasonló fantáziával gyarapodnak majd 2010-ben. (origo.hu)


Európa legjobbjai közt az ötcsillagos tokaji szálláshely

Európa legjobbjai közt az ötcsillagos tokaji szálláshely 

Szálloda, gasztronómia és wellness terén Európa legjobbjai közé választották a Minaro Hotel Tokaj MGallery-t.
Ismert szállodai szakember a Pullman Budapest hotel élén

Ismert szállodai szakember a Pullman Budapest hotel élén 

Az Accor prémium nemzetközi szállodamárkája, a Pullman Hotels & Resorts november 1-jétől Szabó Áront nevezte ki a Pullman Budapest szálloda új igazgatójának.
Új tulajdonosnál a hányatott sorsú budai Design Hotel

Új tulajdonosnál a hányatott sorsú budai Design Hotel 

Az egykori négycsillagos hotelben már a felújítási munkálatok is elkezdődtek.
Tarolt a Prónay-kastély egy exkluzív díjkiosztón

Tarolt a Prónay-kastély egy exkluzív díjkiosztón 

November 16-án tartották a Heritage Hotels of Europe Awards gáláját, amelynek során Európa történelmi szállodáinak legjobbjait ünneplik.
Hotel Divinus*****Superior: Kimagasló eredmények az Everguest megoldásaival

Hotel Divinus*****Superior: Kimagasló eredmények az Everguest megoldásaival 

A Hotel Divinus*****Superior az Everguest egyik legösszetettebb projektje.
„Zöld Szálloda” elismerés Szántódon

„Zöld Szálloda” elismerés Szántódon 

A „Zöld Szálloda” cím mellett a Mövenpick BalaLand az elmúlt év során további rangos díjakat is elnyert.
Ízelítő a 2025. évi HOTCO konferencia programjából

Ízelítő a 2025. évi HOTCO konferencia programjából 

Az idén januárban Bécsben megrendezésre kerülő eseményen az iparág vezetői találkoznak, hogy feltárják a vendéglátás jövőjét meghatározó kulcsfontosságú trendeket, kihívásokat és lehetőségeket.
Egy sokszínű szállodalánc bemutatkozása Budapesten

Egy sokszínű szállodalánc bemutatkozása Budapesten 

Alapvetően üzleti utazókat és szabadidős vendégeket várnak Best Western (BW) hotelekbe – a lánchoz 19 márka, 4 ezer taghotellel, több mint 100 országban szerepel az ernyőmárka egységeiként
Különleges videón az ikonikus budai szálló aranykora

Különleges videón az ikonikus budai szálló aranykora 

Új korszak kezdetéhez érkezett a Hotel Gellért, Budapest egyik legismertebb és legkedveltebb történelmi épülete, hiszen októberben megkezdődött a szálloda felújítása.
Milyenek a kilátások év végéig a Balatonnál?

Milyenek a kilátások év végéig a Balatonnál? 

A szántódi ötcsillagos szálloda üzemeltetői szerint év végéig kitarthat a nyártól kezdődő, októberben kissé alábbhagyó, de még mindig jelentős utazási kedv.

Interjú

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.
Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket

Rodrigo Tellez Acosta: Szeretem a meglepetéseket 

Senior Interior designer a Lissoni Associati-nál. A Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének tagja.