A hotelek a fapadosok extradíjait másolnák

Ma már semmi meglepő sincs abban, ha a légitársaságok - különös tekintettel a fapadosokra - hétről hétre újabb extra díjakat és illetékeket találnak ki az utasok bosszúságára. Ne lepődjünk meg, ha hamarosan a szállodák is átveszik ezt a rossz szokást.

Elsőbbségi beszállás, kézi poggyász, túlsúly, nagyobb lábtér. Ezek csak a legismertebb külön fizetendő díjak, amelyekkel egy repülőjegy foglalásakor szembesülünk és alighanem valószínűsíthető, hogy a légitársaságok már újabbak bevezetésére is készülnek. Ennek egyszerű oka van, ugyanis a ilyen tételekből származó összegek a teljes bevétel akár 20-30 százalékát is elérhetik egy légitársaság működésében.

Egy amerikai tanulmány szerint hasonló megfontolásból a szállodák is pluszdíjak bevezetésén fáradoznak, vagy a jelenleg is meglévő díjakat emelik jelentősen. Eszerint többe kerül majd, ha idő előtt kívánunk távozni a szállodából, vagy megőrzésre a recepción hagyjuk a csomagokat. Björn Hanson, a New York-i egyetem professzora által készített kutatás szerint az elmúlt évben az amerikai szállodák 1,55 milliárd dolláros bevételre tettek szert a különböző felárakból és extra díjakból, ami a gazdasági válság miatt elmarad a korábbi évektől, de 2010-re a becslések szerint az összeg eléri az 1,7 milliárd forintot. A növekedés nem csak az új díjaknak köszönhető, hanem a 3-4 százalékos becsült forgalomnövekedésnek is.

A szállodai extra-díjak természetesen nem új dolgok, a nagyobb láncok már a 90-es évek végén bevezettek közülük néhányat főleg a magasabb kategóriájú szállodákban. Ilyenek voltak például a szaunák, a medencék, vagy a teniszpályák használatáért szedett díjak. A tanulmány szerint az amerikai szállodákban átlagosan 10-20 dollárt kell fizetni egy napi internet-használatért, a szobaszerviz 2,50 és 6 dollár közötti összegbe kerül, a minibárban lévő italok árai 2,95 dollárnál kezdődnek. A tartózkodás lerövidítése, vagy a foglalás indokolatlan törlése általában egy éjszaka árába kerül. A csomagok megőrzéséért darabonként 1 dollárt kell fizetni az Egyesült Államokban. Hanson szerint az ezekhez hasonló díjak mára elfogadottá váltak a turisták körében akár a légitársaságokról, akár a szállodákról van szó. S ahogy egyre speciálisabb igények szerint utaznak az emberek, újabb és újabb díjak bevezetése várható.

A The New York Times által megkérdezett turisztikai szakértők vitatják ezt, mivel szerintük a szállodai forgalom nagy részét az üzleti utazók teszik ki, s a legújabb trend szerint a cégek egyre kevésbé hűek egy adott márkához, egyre inkább az ár alapján választanak. Ezt felismerve a szállodaláncok is kétszer meggondolják, hogy milyen extra díjakat sóznak a vendégeik nyakába. A szállodáknak ugyanakkor erősen korlátozottak a lehetőségeik a szobaárak emelésére, ezért kényszerűség, hogy plusz bevételt generáljanak valahogy. Az árak a legtöbb helyen a válság miatt amúgy is nyomottak.

A tanulmány készítői szerint a viszonylag alacsonyan tartott szobaárakkal, kiegészítve az extra-díjakkal a szállodák hasonló eredményeket érhetnek el, mint a fapados légitársaságok. A megkérdezett szállodaláncok nem kommentálták a feltételezést, de a nagy amerikai utazásszervezők egyetértettek abban, hogy a szállodai pluszdíjak a fapadosokhoz hasonló fantáziával gyarapodnak majd 2010-ben. (origo.hu)


Egészségnap a hévízi Hotel Európa Fit****superior vendégtereiben

Egészségnap a hévízi Hotel Európa Fit****superior vendégtereiben 

Második alkalommal hirdette meg a szálloda egész napos, ingyenes programját május 11-én, szombaton.
Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Új szállodai brand érkezik Budapestre

Új szállodai brand érkezik Budapestre 

Ez lesz a nemzetközi márka első magyarországi tagja.
Beszámoló a hazai szállodások tavaszi (59.) közgyűléséről / 2. rész

Beszámoló a hazai szállodások tavaszi (59.) közgyűléséről / 2. rész 

Az MSZÉSZ május 14-én, a Grand Hotel Esztergomban tartott szakmai találkozójának három érdekes előadásáról számolunk be.
Újabb lazulós skybar nyílt a BudaParton

Újabb lazulós skybar nyílt a BudaParton 

Buda legújabb skybarja a Radisson BudaPart tetején várja vendégeit.
Egy híján 60: Esztergomban tartották tavaszi (59.) közgyűlésüket a hazai szállodások

Egy híján 60: Esztergomban tartották tavaszi (59.) közgyűlésüket a hazai szállodások 

Helyszíni beszámoló a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) tavaszi közgyűléséről.
így kötelezte el magát a fenntarthatóság mellett az Év zöld szállodája

így kötelezte el magát a fenntarthatóság mellett az Év zöld szállodája 

Hazánk vezető márkái közül többen is kiemelkednek ezen a téren, amikor pedig a különböző szektorból érkező magyar márkák összefognak, akkor születnek az igazán jó megoldások.
Egy éves a Mövenpick BalaLand Resort Lake Balaton

Egy éves a Mövenpick BalaLand Resort Lake Balaton 

Az első évben több, mint 50.000 vendég látogatott el Szántódra, az egyedülálló tematikával rendelkező, családbarát hotelbe.
Katolikus kulturális központból szálloda: új üzemeltetőnél a D50

Katolikus kulturális központból szálloda: új üzemeltetőnél a D50  

Az Eventrend Group üzemelteti a továbbiakban a D50-et.
Új vezérigazgató két budapesti Marriott-ház élén

Új vezérigazgató két budapesti Marriott-ház élén 

Angela Saliba a Budapest Marriott Hotel és a Millennium Court, Marriott Executive Apartments új vezérigazgatója.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.