A szűkített paritás az online szállásfoglalók közös nevezője

A Gazdasági Versenyhivatal vizsgálatot folytatott a hazai online szállásfoglalási piacon a versenyt korlátozó tényezők, elsősorban az árparitás ügyében. A szolgáltatók elfogadták, hogy csak szűkített paritást kötnek ki a szerződéseikben. 

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) elkészítette az online szálláshelyfoglalás piacának vizsgálatáról szóló jelentését, amely itt érhető el teljes terjedelmében - 114 oldal, de megéri átolvasni. 

A GVH idén nem tervez beavatkozást a piacon a vizsgálat ideje alatt történt pozitív változtatások miatt, de az Európai Versenyhálózat Monitoring munkacsoportjának tagjaként továbbra is figyelemmel kíséri a piaci folyamatokat - közölte lapunkkal a hivatal.

A GVH 2013 nyarán indított ágazati vizsgálatot az online szálláshelyfoglalás piacán, mert az online szállásközvetítők szerződéses gyakorlatában olyan körülményeket azonosított, amelyek korlátozott versenyre utaltak az ugyanazon szállodai szobákat kínáló utazási irodák/szállásfoglalási portálok között.

Az ágazati vizsgálat középpontjában a szálláshelyek online szállásközvetítőkkel kötött megállapodásaiban található ún. árparitás kikötés állt, amely a nemzetközi és a nagyobb hazai szállásközvetítők szerződéseiben is megjelent. E kikötés szerint a szálláshely vállalja, hogy más értékesítési csatornán keresztül nem értékesíti szobáit az online szállásközvetítőnek megadottnál alacsonyabb áron. Az online közvetítők szerint a paritásos kikötések alkalmazása befektetésük védelmét szolgálja.

Tekintettel arra, hogy e közvetítői tevékenység során szolgáltatott szállásinformáció jelentős része (keresés, összehasonlítás, képek, vélemények megtekintése) ingyenes és a foglalás nélkül is hozzáférhető, így a közvetítők informatikai rendszerekbe történő befektetése könnyen kihasználható (potyautazás). Az ágazati vizsgálat megállapításai szerint az árparitás haszna a keresési idő csökkenése volt a fogyasztók számára. Az árparitás azonban inkább negatív hatást gyakorolt a szálláshelyekre, amelyek elsősorban akkor tehetnének szert magasabb profitra, ha kedvezőbb áron értékesíthetnének saját értékesítési csatornáikon, illetve az alacsonyabb jutalékszintet alkalmazó platformokon.

A GVH piackutatást is rendelt a piac fogyasztói oldalának jobb megismerésére. A kutatás célja a magyarországi fogyasztók utazásokkal kapcsolatos preferenciáinak megértése, a szállásközvetítő oldalak súlyának és szerepének meghatározása, valamint a magyarországi utazók szokásainak feltérképezése volt a szállásközvetítő oldalak használatakor.

A GVH úgy ítélte meg, hogy átláthatóbbá vált a szálláspiac az online szállásközvetítők megjelenésével, mert számos szálláshely-ajánlat összehasonlíthatóvá vált akár egyetlen közvetítő oldalán. Így ugyan nőtt a szálláshelyek közötti árverseny és a szálláshelyek kapacitás-kihasználtsága is, azonban hiányzott az érdemi árverseny az egyes szállásközvetítők között, és a szálláshelyek árai lényegében azonosak voltak minden értékesítési csatornán az ágazati vizsgálat által érintett időszak első felében.

A GVH álláspontja illeszkedik az időközben lefolytatott nemzetközi eljárások megállapításaihoz, hogy a paritásos kikötések teljes körű – azaz valamennyi értékesítési csatornára kiterjedő – használata korlátozhatja a piaci versenyt az árak standardizálásával és a belépési korlátok növelésével. A koncentráltnak tekinthető magyar piacon ez különösen aggályos lehet. A teljes körű paritásos klauzulák alkalmazása nem jár olyan jellegű és mértékű hatékonysági előnyökkel, illetve fogyasztói jólétet növelő hatással, amely indokolná az egyes értékesítési csatornák közötti verseny teljes korlátozását az egyes szálláshelyeket tekintve.

A nagyobb nemzetközi online szállásközvetítők (Booking.com, Expedia) 2015-ben a magyar piacon is szűkítették az árparitási kikötés hatályát. Ennek következtében egy szállásközvetítő a jövőben csak azt kötheti ki, hogy a szálláshely a saját honlapján feltüntetett feltételeknél ne adjon kedvezőtlenebb feltételeket a szállásközvetítőnek.

Szűkített paritás
Európa számos országában versenyjogi értékelés tárgyává tették a paritásos kikötéseket. Az ágazati vizsgálat által feltárt joggyakorlat jellemzően arra irányul, hogy a szállásközvetítők a tág MFN kikötések helyett ún. szűkített paritást vezessenek be. A paritásos kikötéseket csak a német versenyhatóság és a francia jogalkotó utasította el teljes egészében. A szűkített paritás alapján a szállásközvetítők azt írják elő, hogy a szálláshelyek a saját honlapjukon megjelenített feltételeknél ne adjanak kedvezőtlenebb feltételeket a szállásközvetítőnek; a többi foglalási csatorna és más szálláshely irányába nem terjed ki a paritási kötelezettség.

A paritási kikötés ugyanakkor nem terjed ki más szállásközvetítőre, illetve a többi foglalási csatornára (telefon, fax, e-mail stb.), azaz lehetőség lesz arra, hogy a szálláshely engedményeket adjon. A GVH álláspontja szerint a szűkített paritás alkalmas megoldás lehet a piaci probléma megoldására – figyelembe véve a potyautazás veszélyét is. A szűkített paritás lehetőséget teremt a szálláshelyek számára, hogy egyes értékesítési csatornákon eltérő árazási stratégiát alkalmazhassanak, valamint a szállásközvetítők számára, hogy akciókat hirdessenek jutalékuk terhére, és az árakban is versenyezzenek egymással.

Az online szállásközvetítői piac legnagyobb magyar tulajdonban álló szereplője, a Szallas.hu jelezte a GVH-nak az ágazati vizsgálat jelentéstervezetének publikálása után, hogy áttér a szűkített paritás alkalmazására – követve a nemzetközi szereplőket. Ezzel valamennyi nagyobb szereplő gyakorlatában megjelenik a szűkített paritás alkalmazása, ami remélhetőleg befolyásolja a kisebb piaci részesedésű szereplők magatartását is. E változások fényében a GVH idén nem tervez beavatkozást a piaci folyamatokba, de nem zárja ki, hogy később megteszi, ha a körülmények nem a verseny erősödése irányába hatnak.

A GVH – az Európai Versenyhálózat Monitoring munkacsoport tagjaként – az ágazati vizsgálat lezárása után is nyomon követi a piaci folyamatok alakulását. A vizsgálati jelentés teljes terjedelmében és további információk a GVH honlapján érhetők el.


Klasszis TopDesign 2023 győztesünk:  Dizájn hotel a tó közepén

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: Dizájn hotel a tó közepén 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023.évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Mérföldkő a román szálláshelypiacon

Mérföldkő a román szálláshelypiacon 

Csaknem a teljes román tengerparti hotel kínálat elérhető lesz a magyaroknak 2025 nyarára.
Üzemeltetőváltás a sikondai szálláshelynél

Üzemeltetőváltás a sikondai szálláshelynél 

A Mecsek völgyében, Sikondán található Ambient Hotel & AromaSPA június 1-től a Hilaris Hotels szállodalánc tagjaként üzemel tovább.
Prémium szobákkal újult meg a hévízi Ensana Thermal Aqua - fotók

Prémium szobákkal újult meg a hévízi Ensana Thermal Aqua - fotók 

Az idei évben 40. születésnapját ünneplő Ensana Thermal Aqua szálloda életébe a 2024-es év megújulást hoz.
Hamarosan kezdődik az ikonikus budapesti hotel felújítása

Hamarosan kezdődik az ikonikus budapesti hotel felújítása 

Nem csak teljeskörű felújítást, de új nevet is kap majd a legendás szálloda.
Megújul a Hungexpo mellett található négycsillagos hotel

Megújul a Hungexpo mellett található négycsillagos hotel 

Az év végére – folyamatos üzemelés mellett - teljesen megújul a budapesti Mellow Mood Hotels-hez tartozó, négycsillagos Expo Congress Hotel. Az átalakítások a szobákat, a belső tereket, a lobbit és a sky bart is érintik.
Az Accent üzemelteti ezt a vízparti szálláshelyet

Az Accent üzemelteti ezt a vízparti szálláshelyet 

A Balaton szerelmesei számára megnyitotta kapuit a saját kikötővel, partszakasszal és stranddal megálmodott hotel.
Újabb ötcsillagos szálláshely Balatonfüreden

Újabb ötcsillagos szálláshely Balatonfüreden 

A 19.századig visszanyúló történelméről híres Anna Grand a kifinomult pihenést kereső utazók kedvelt célpontja.
Ötéves a Párisi Udvar Hotel Budapest

Ötéves a Párisi Udvar Hotel Budapest 

Így ünnepelte születésnapját az ötcsillagos pesti szálloda.
A magyar utazók jórésze évente többször is utazna, ha kapna kedvezményeket

A magyar utazók jórésze évente többször is utazna, ha kapna kedvezményeket  

Több vendégéjszaka generálódhat a kedvezményes ajánlatoknak köszönhetően a Szallas.hu legfrissebb reprezentatív felmérése szerint.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk:  Dizájn hotel a tó közepén

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: Dizájn hotel a tó közepén 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023.évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.