SZÉP kártyáról és a külföldiektől dőlt a pénz a szállodákhoz júniusban

Júniusban 2,6 százalékkal nőtt a vendégéjszakák száma a hazai szálláshelyeken 2018. azonos időszakához képest, míg a szállodák árbevétele 13,3 százalékkal emelkedett.

Júniusban országos szinten 2,6 százalékkal nőtt a kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének legfrissebb elemzése szerint. A belföldi vendégéjszakák száma 4,4, míg a külföldieké 1,3 százalékkal haladták meg a múlt év azonos időszakában mért adatokat. Ugyanakkor a bázishoz képest mindössze 0,3 százalékkal emelkedett a belföldi vendégéjszakák száma, míg a külföldieké fél százalékkal. Az első fél évben a szállodai vendégéjszakák száma szinte minden régióban nőtt – a nyugat-Dunántúl és a Dél-Alföld volt a kivétel.

A Szállodaszövetség elemzése szerint a belföldi vendégéjszakák számának szerény emelkedése is túlnyomórészt a cafetéria adózásának átalakítása miatt szinte egyedül adómentesen maradó SZÉP kártyáknak köszönhető. Az adatok szerint ugyanis az első fél évben a SZÉP kártya forgalom 21,6 százalékkal 9,2 milliárd forintra emelkedett, míg júniusban már 60,7 százalékkal haladta meg a 2018 hasonló időszakában mértet. Ez a magyarországi hotelek 39,859 milliárd forintos belföldi szállásdíj bevételének 23,2 százalékát tette ki.

Az elemzés kitért arra is, hogy idén az első félévben Magyarországon összesen 5 új szálloda nyílt, Budapesten 590 szobával (Meininger hotel, Mystery hotel, Hilton Garden Inn, Párisi udvar), a fővároson kívül 1 szálloda (Donautica étterem és hotel, Fadd-Dombori) 17 szobával.

Kiugróan nőtt a szállodák árbevétele

A vendégéjszakák számának szerény emelkedése ellenére kiugróan nőtt a magyarországi szállodák árbevétele idén júniusban, és az első fél évben egyaránt – derült ki a Szállodaszövetség Trend Riportjából. A nyár első hónapjában a szállodák árbevétele országos szinten és Budapesten is 13,3 százalékkal, a fővároson kívüli hotelekben 13,2 százalékkal, a balatoni régióban 11,3 százalékkal nőtt a 2018. júniusihoz képest.

Az elemzés szerint az év első hat hónapjában országos szinten a szállodák bruttó szoba árbevétele 8,8 százalékkal 122,4 milliárd forintra, összes bruttó forgalma is közel 9 százalékkal 213,1 milliárd forintra nőtt. A szállodákban országos szinten jelentkező bruttó 122,4 milliárd forint szoba árbevételből 39,8 milliárd (32,5 százalék) kapcsolódik hazai, 82,6 milliárd forint (67,5 százalék) külföldi vendégekhez. Az előbbi 6,9 százalékkal, az utóbbi 9,7 százalékkal nőtt a múlt évhez képest - írták.

Kitértek arra is, hogy A szobaárak, a REVPAR, a forgalom alakulását forint-euró árfolyam javította, miután az első hat havi 320,5 Ft átlag 2,1 százalékkal gyengébb volt a tavalyinál. Ezzel szemben a júniusi 322,8 HUF/EUR árfolyam a múlt évivel azonos volt. A szállodai kategóriák szerint az egy kiadható szobára jutó árbevétel szerint a négycsillagos hotelek esetében regisztrálták a legnagyobb, 16,2 százalékos növekedést június végéig, elérve a 26 121 forintos szobánkénti árat.

Fővárosi hegemónia

Az elemzés szerint a hazai szállodákban jelentkező összes vendégéjszaka 41,9-a, a belföldi vendégéjszakák 11,4 százaléka, a külföldi vendégéjszakák 65,9 százaléka, az összes szállodai árbevétel 49,9 százaléka, szoba árbevétel 57,7 százaléka-a budapesti hotelekben realizálódott, miközben a szállodai kapacitás – szobaszám – mintegy 35 százaléka volt Budapesten. Az első félévben Budapesten a szállodák átlagos kihasználtsága 72,2 százalékos (a bázisnál 0,2%ponttal magasabb), bruttó átlag szobaára 27.341 forint (b.index: 108,6%), bruttó REVPAR mutatója 19.738 forint (index: 108,9%) volt. A fővárosban a REVPAR mutató a 4* kategóriában 18.842 (b.index: 114,7%), a 3* kategóriában 11.078 forint (b.index: 103,6%) volt.

Az év első hat hónapjában a fővárosi szállodák 70.670 millió forint bruttó szállásdíj bevételt (b.index: 109,8%), illetve 106.304 millió forint bruttó összes forgalmat (index: 107,9%) értek el. A bruttó 70.670 millió forint szoba árbevételből 6.242 millió kapcsolódik hazai, 64.428 millió forint pedig külföldi vendégekhez. Az előbbi 3,5 százalékkal csökkent, az utóbbi 11,3 százalékkal nőtt a múlt évhez képest.

A belföldi turizmus pörgette a vidéki forgalmat

A KSH adatai alapján az év első hat hónapjában a vidéki szállodák összes bruttó forgalma 106.852 millió (b.index: 109,8%), bruttó szoba árbevétele 51.789 millió forint (b.index: 107,4%) volt. A vizsgált időszakban az országos összes szállodai forgalomnak 50,1 százaléka, a szobaár bevételnek 42,3 százaléka realizálódott a Budapesten kívüli szállodákban. A vidéki szállodákban jelentkező bruttó 51.789 millió forint szoba árbevételből 33.617 millió forint (65%) kapcsolódik hazai, 18.171 millió pedig (35%) külföldi vendégekhez. Az előbbi 9, az utóbbi 4,5 százalékkal nőtt a múlt évhez képest.

A Balatoni régióban június végéig a szállodák átlagos kihasználtsága 49,1 százalékos, a bázisnál 0,2% ponttal magasabb, bruttó átlag szobaára 15.331 forint volt (b.index: 107,3%), bruttó REVPAR mutatója 7.531 forint (b.index: 107,7%) volt. A tó körüli szállodák bruttó szállásdíj bevétele 12.600 millió forint (b.index: 106,7%), összes árbevétele 27.524 millió forint (b.index: 110,2%) volt. A balatoni szállodák szoba árbevétele az országosnak 10,3, az összes árbevétele az országosnak 12,9 százalékát tette ki. A Balatoni régióban a szállodai vendégéjszakákból 66,4 százalék volt a belföldi, 33,6 pedig a külföldi részaránya. A külföldi vendégéjszakák a bázishoz képest 2,3 százalékkal csökkentek, a belföldiek 1,2 százalékkal nőttek.

Átrendeződés a küldő piacokon

A magyarországi szállodákban jelentkező külföldi vendégéjszakák 77,7 százaléka Európából, 13,4 százaléka Ázsiából, 77,7 százaléka Amerikából, 1,2 százaléka Ausztráliából és Afrikából érkezett. Ugyanakkor átrendeződés látható a küldő régiók között: az európai országokból 1,1, az EU-ból 1,9 százalékkal csökkent az eltöltött vendégéjszakák száma. Ezzel szemben Ázsiából 7,7 százalékos volt a növekedés, amelyet elsősorban a koreai vendégéjszakák közel 32 százalékos bővülése táplált. Egyelőre még kérdéses, hogy a Hableány katasztrófája mennyire akasztja majd meg ezt a növekedést, a de a júniusi Budapesti számokon már látszott a megtorpanás a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ friss elemzése szerint.

Egyébként a Szállodaszövetség adatai szerint a legfontosabb beutazó piacainkat tekintve nőtt az Egyesült Államokból érkezők által eltöltött vendégéjszakák száma mintegy 9,5 százalékkal, a Nagy-Britannia esetében 7,3, Franciaországnál 5,1, Romániánál 5,5, Izraelnél 4,4, Csehországnál pedig 3,7 százalékos emelkedést mért a KSH. Csökkenés mutatkozott Olaszországból (-11,7 százalék), Németországból (-6,2 százalék) és Ausztriából (-3,6 százalék) és Oroszországból (-0,3 százalék).

Nemzetközi kitekintés

Nemzetközi összehasonlításban is jól teljesítettek a magyarországi szállodák az első fél évben. A kelet-közép-európai régióban Magyarországon a 2. legmagasabb volt az egy kiadható szobára jutó bruttó szobaár-bevétel (Revpar) mutató 62,2 euróval Ausztria után, Csehország, Lengyelország, és Szlovákia előtt. Január-júniusban a fővárosok között Budapest pedig 64,5 euróval a 3. helyet érte el Bécs és Prága mögött, Varsó és Pozsony előtt.

 


Ez a szállodalánc az ország legvonzóbb munkaadója

Ez a szállodalánc az ország legvonzóbb munkaadója 

A HoReCa-szektoron belül.
Ötcsillagos luxushotel Opatija szívében

Ötcsillagos luxushotel Opatija szívében 

Opatija központjában várja vendégeit az arisztokratikus hangulatú topszálláshely, a Hotel Milenij.
Harmadszorra is Európa legjobb szállodái között a Maison Bistro & Hotel

Harmadszorra is Európa legjobb szállodái között a Maison Bistro & Hotel 

Az elismerés újabb gyümölcse a kompromisszumot nem ismerő, minőségi, profi szolgáltatásnak és kiváló vendéglátásnak.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
A Hotel Clark nem akármilyen elismerést zsebelt be

A Hotel Clark nem akármilyen elismerést zsebelt be 

A TripAdvisor idei győztesei közt ott találjuk a Lánchíd budai-hídfőjénél, a Vár tövében található hotelt.
Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában

Változás a Mellow Mood Csoport egyik vezetői pozíciójában 

Bayer Bence másfél év kihagyás után visszatért a Mellow Mood Hotels-hez.
Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában

Páratlan művészeti élmény ebben a pesti szállodában 

Mától látogatható Fischer Judit Mundane Romance c. egyéni kiállítása a Hilton legújabb budapesti szállodájában.
A Marriott-nál  indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként

A Marriott-nál indul a LevelUp! program - a hazai szállodaipar egyedülálló kezdeményezéseként 

A Marriott cégcsoport megelégelte azt a problémát, ami gyakran előtérbe kerül üzemelésük során: ez pedig a vendéglátóipari területen mindenki számára ismerős szakemberhiány.
Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek

Jelentős segítség érkezik állami szintről a bajba jutott visegrádi hotelnek 

A súlyos mértékű tűzkárt szenvedett, több mint 100 főt foglalkoztató, 4 csillagos szálloda Hotel Silvanus helyreállításához az MTÜ 60 millió forinttal járul hozzá.
Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak

Tarcalon találkoztak a magyar kastélyszállodások, hamarosan Olaszországba indulnak 

A kastélyszállodások Tarcalon, az Andrássy Kúriában tartották éves közgyűlésüket április 15-én, hétfőn.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?