SZÉP kártyáról és a külföldiektől dőlt a pénz a szállodákhoz júniusban

Júniusban 2,6 százalékkal nőtt a vendégéjszakák száma a hazai szálláshelyeken 2018. azonos időszakához képest, míg a szállodák árbevétele 13,3 százalékkal emelkedett.

Júniusban országos szinten 2,6 százalékkal nőtt a kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött vendégéjszakák száma a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének legfrissebb elemzése szerint. A belföldi vendégéjszakák száma 4,4, míg a külföldieké 1,3 százalékkal haladták meg a múlt év azonos időszakában mért adatokat. Ugyanakkor a bázishoz képest mindössze 0,3 százalékkal emelkedett a belföldi vendégéjszakák száma, míg a külföldieké fél százalékkal. Az első fél évben a szállodai vendégéjszakák száma szinte minden régióban nőtt – a nyugat-Dunántúl és a Dél-Alföld volt a kivétel.

A Szállodaszövetség elemzése szerint a belföldi vendégéjszakák számának szerény emelkedése is túlnyomórészt a cafetéria adózásának átalakítása miatt szinte egyedül adómentesen maradó SZÉP kártyáknak köszönhető. Az adatok szerint ugyanis az első fél évben a SZÉP kártya forgalom 21,6 százalékkal 9,2 milliárd forintra emelkedett, míg júniusban már 60,7 százalékkal haladta meg a 2018 hasonló időszakában mértet. Ez a magyarországi hotelek 39,859 milliárd forintos belföldi szállásdíj bevételének 23,2 százalékát tette ki.

Az elemzés kitért arra is, hogy idén az első félévben Magyarországon összesen 5 új szálloda nyílt, Budapesten 590 szobával (Meininger hotel, Mystery hotel, Hilton Garden Inn, Párisi udvar), a fővároson kívül 1 szálloda (Donautica étterem és hotel, Fadd-Dombori) 17 szobával.

Kiugróan nőtt a szállodák árbevétele

A vendégéjszakák számának szerény emelkedése ellenére kiugróan nőtt a magyarországi szállodák árbevétele idén júniusban, és az első fél évben egyaránt – derült ki a Szállodaszövetség Trend Riportjából. A nyár első hónapjában a szállodák árbevétele országos szinten és Budapesten is 13,3 százalékkal, a fővároson kívüli hotelekben 13,2 százalékkal, a balatoni régióban 11,3 százalékkal nőtt a 2018. júniusihoz képest.

Az elemzés szerint az év első hat hónapjában országos szinten a szállodák bruttó szoba árbevétele 8,8 százalékkal 122,4 milliárd forintra, összes bruttó forgalma is közel 9 százalékkal 213,1 milliárd forintra nőtt. A szállodákban országos szinten jelentkező bruttó 122,4 milliárd forint szoba árbevételből 39,8 milliárd (32,5 százalék) kapcsolódik hazai, 82,6 milliárd forint (67,5 százalék) külföldi vendégekhez. Az előbbi 6,9 százalékkal, az utóbbi 9,7 százalékkal nőtt a múlt évhez képest - írták.

Kitértek arra is, hogy A szobaárak, a REVPAR, a forgalom alakulását forint-euró árfolyam javította, miután az első hat havi 320,5 Ft átlag 2,1 százalékkal gyengébb volt a tavalyinál. Ezzel szemben a júniusi 322,8 HUF/EUR árfolyam a múlt évivel azonos volt. A szállodai kategóriák szerint az egy kiadható szobára jutó árbevétel szerint a négycsillagos hotelek esetében regisztrálták a legnagyobb, 16,2 százalékos növekedést június végéig, elérve a 26 121 forintos szobánkénti árat.

Fővárosi hegemónia

Az elemzés szerint a hazai szállodákban jelentkező összes vendégéjszaka 41,9-a, a belföldi vendégéjszakák 11,4 százaléka, a külföldi vendégéjszakák 65,9 százaléka, az összes szállodai árbevétel 49,9 százaléka, szoba árbevétel 57,7 százaléka-a budapesti hotelekben realizálódott, miközben a szállodai kapacitás – szobaszám – mintegy 35 százaléka volt Budapesten. Az első félévben Budapesten a szállodák átlagos kihasználtsága 72,2 százalékos (a bázisnál 0,2%ponttal magasabb), bruttó átlag szobaára 27.341 forint (b.index: 108,6%), bruttó REVPAR mutatója 19.738 forint (index: 108,9%) volt. A fővárosban a REVPAR mutató a 4* kategóriában 18.842 (b.index: 114,7%), a 3* kategóriában 11.078 forint (b.index: 103,6%) volt.

Az év első hat hónapjában a fővárosi szállodák 70.670 millió forint bruttó szállásdíj bevételt (b.index: 109,8%), illetve 106.304 millió forint bruttó összes forgalmat (index: 107,9%) értek el. A bruttó 70.670 millió forint szoba árbevételből 6.242 millió kapcsolódik hazai, 64.428 millió forint pedig külföldi vendégekhez. Az előbbi 3,5 százalékkal csökkent, az utóbbi 11,3 százalékkal nőtt a múlt évhez képest.

A belföldi turizmus pörgette a vidéki forgalmat

A KSH adatai alapján az év első hat hónapjában a vidéki szállodák összes bruttó forgalma 106.852 millió (b.index: 109,8%), bruttó szoba árbevétele 51.789 millió forint (b.index: 107,4%) volt. A vizsgált időszakban az országos összes szállodai forgalomnak 50,1 százaléka, a szobaár bevételnek 42,3 százaléka realizálódott a Budapesten kívüli szállodákban. A vidéki szállodákban jelentkező bruttó 51.789 millió forint szoba árbevételből 33.617 millió forint (65%) kapcsolódik hazai, 18.171 millió pedig (35%) külföldi vendégekhez. Az előbbi 9, az utóbbi 4,5 százalékkal nőtt a múlt évhez képest.

A Balatoni régióban június végéig a szállodák átlagos kihasználtsága 49,1 százalékos, a bázisnál 0,2% ponttal magasabb, bruttó átlag szobaára 15.331 forint volt (b.index: 107,3%), bruttó REVPAR mutatója 7.531 forint (b.index: 107,7%) volt. A tó körüli szállodák bruttó szállásdíj bevétele 12.600 millió forint (b.index: 106,7%), összes árbevétele 27.524 millió forint (b.index: 110,2%) volt. A balatoni szállodák szoba árbevétele az országosnak 10,3, az összes árbevétele az országosnak 12,9 százalékát tette ki. A Balatoni régióban a szállodai vendégéjszakákból 66,4 százalék volt a belföldi, 33,6 pedig a külföldi részaránya. A külföldi vendégéjszakák a bázishoz képest 2,3 százalékkal csökkentek, a belföldiek 1,2 százalékkal nőttek.

Átrendeződés a küldő piacokon

A magyarországi szállodákban jelentkező külföldi vendégéjszakák 77,7 százaléka Európából, 13,4 százaléka Ázsiából, 77,7 százaléka Amerikából, 1,2 százaléka Ausztráliából és Afrikából érkezett. Ugyanakkor átrendeződés látható a küldő régiók között: az európai országokból 1,1, az EU-ból 1,9 százalékkal csökkent az eltöltött vendégéjszakák száma. Ezzel szemben Ázsiából 7,7 százalékos volt a növekedés, amelyet elsősorban a koreai vendégéjszakák közel 32 százalékos bővülése táplált. Egyelőre még kérdéses, hogy a Hableány katasztrófája mennyire akasztja majd meg ezt a növekedést, a de a júniusi Budapesti számokon már látszott a megtorpanás a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ friss elemzése szerint.

Egyébként a Szállodaszövetség adatai szerint a legfontosabb beutazó piacainkat tekintve nőtt az Egyesült Államokból érkezők által eltöltött vendégéjszakák száma mintegy 9,5 százalékkal, a Nagy-Britannia esetében 7,3, Franciaországnál 5,1, Romániánál 5,5, Izraelnél 4,4, Csehországnál pedig 3,7 százalékos emelkedést mért a KSH. Csökkenés mutatkozott Olaszországból (-11,7 százalék), Németországból (-6,2 százalék) és Ausztriából (-3,6 százalék) és Oroszországból (-0,3 százalék).

Nemzetközi kitekintés

Nemzetközi összehasonlításban is jól teljesítettek a magyarországi szállodák az első fél évben. A kelet-közép-európai régióban Magyarországon a 2. legmagasabb volt az egy kiadható szobára jutó bruttó szobaár-bevétel (Revpar) mutató 62,2 euróval Ausztria után, Csehország, Lengyelország, és Szlovákia előtt. Január-júniusban a fővárosok között Budapest pedig 64,5 euróval a 3. helyet érte el Bécs és Prága mögött, Varsó és Pozsony előtt.

 


Igazgatóváltás ennél a belvárosi ötcsillagos háznál

Igazgatóváltás ennél a belvárosi ötcsillagos háznál 

Mátrafüredről érkezett Budapestre a Verno House új szállodaigazgatója.
Átvette a budai Carlton Hotel üzemeltetését az Eventrend Group

Átvette a budai Carlton Hotel üzemeltetését az Eventrend Group 

A cégcsoport vezetői 2024. május 15-én írták alá a hosszútávú bérleti szerződést a főváros szívében, a budai vár aljában található 95 szobás bed&breakfast szálloda teljes körű üzemeltetésének átvételéről.
 A jövő turizmusa: Tárki kutatás és AI újítások az Everguest konferencián

A jövő turizmusa: Tárki kutatás és AI újítások az Everguest konferencián 

Elkerülhetetlen a mesterséges intelligencia forradalma.
Újabb rangos nemzetközi díjat nyert el a Hunguest Hotels megújult arculata

Újabb rangos nemzetközi díjat nyert el a Hunguest Hotels megújult arculata 

A 2009-ben alapított A’ Design Award & Competition a világ legnagyobb zsűrizett nemzetközi design versenye.
Superbrands díjas a Bükfürdő Thermal & Spa

Superbrands díjas a Bükfürdő Thermal & Spa 

Nyugat-Magyarország egyetlen fürdőjeként nyert Superbrands díjat a Bükfürdő Thermal & Spa.
Átadták a legjobb konferencia és wellness szállodáknak járó díjakat

Átadták a legjobb konferencia és wellness szállodáknak járó díjakat 

Az idei díjátadó ünnepség a közelmúltban megújult a Városligetben található Millennium Házában található Millennium Kávéház és Étteremben került megrendezésre.
Egészségnap a hévízi Hotel Európa Fit****superior vendégtereiben

Egészségnap a hévízi Hotel Európa Fit****superior vendégtereiben 

Második alkalommal hirdette meg a szálloda egész napos, ingyenes programját május 11-én, szombaton.
Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Új szállodai brand érkezik Budapestre

Új szállodai brand érkezik Budapestre 

Ez lesz a nemzetközi márka első magyarországi tagja.
Beszámoló a hazai szállodások tavaszi (59.) közgyűléséről / 2. rész

Beszámoló a hazai szállodások tavaszi (59.) közgyűléséről / 2. rész 

Az MSZÉSZ május 14-én, a Grand Hotel Esztergomban tartott szakmai találkozójának három érdekes előadásáról számolunk be.

Interjú

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”

Klasszis TopDesign 2023 győztesünk: „Nem vagyunk azok a feladós típusok”  

Interjú a Klasszis TopDesign 2023 verseny egyik díjazottjával.
Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet”

Fejes Gergő: „Számomra fontos, hogy legyen valami meghökkentő részlet” 

Idei Klasszis TopDesign versenyünkre készülve folytatjuk a 2023. évi Klasszis TopDesign verseny legemlékezetesebb mozzanatainak, szereplőinek bemutatását.
Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.