A 116. ECTAA-közgyűlés a „világ legszebb városában”

„Isten hozta önöket a világ legszebb városában!” — üdvözölte dr. Erdei Bálint MUISZ-elnök az ECTAA, Európai Utazási Irodai Szövetségek Szervezetének 116. közgyűlésének nyitóestjén a budapesti Európa hajón megjelenteket. Bár odakint már a naptárnak megfelelően a tél igyekezett megmutatni magát, a szakemberek az utazási irodákat érintő forró témáknak mentek neki háromnapos budapesti tanácskozásukon. A részletekről az eseménynek helyszínt adó budapesti Continental szállóban tájékoztatott a szövetség.

Finisében a 2018 januárjában záruló package irányelv évek óta tartó kidolgozása. A direktíva ugyanez év júliusában lép hatályba. A jogszabály végleges szövege csak nehezen áll össze, mivel egyebek mellett új helyzetek sorát teremti a permanens digitális forradalom, valamint a folyamatosan változó geopolitikai környezet, ezzel összefüggően az ágazat egészének fejlődését befolyásoló biztonság. Utóbbi ügyében az ECTAA a szintén tag Izrael idegenforgalomért felelős miniszteréhez fordult némi „best practice-ért”. Az közel-keleti szakember előadásában teljeskörű biztonsági eljárások kidolgozását javasolta európai kollégáinak.

Egy másik mumus az utóbbi egy-két évig tökéletesen működő légitársaság-GDS-ügynök együttműködés felborulása. Az ECTAA szerint nem üdvös, hogy a legnagyobb európai légitársaságok — Lufthansa, British Airways, Air France-KLM — külön díjat számolnak fel a GDS-en keresztül érkező foglalásokra. A légitársaságok több fantáziát látnak a különdíjakkal nem terhelt közvetlen értékesítésben. Erre tesz rá még egy lapáttal, hogy a IATA NDC-rendszere is csak a direkt platformok kiegészítő értékesítéseit segíti. Persze az ECTAA sem rest a IATA-nak néhány nehéz pillanatot szerezni. A két fél perben áll a Malév jegyek, a csődöt követően a IATA rendszerében ragadt 12 millió dollárjának visszatérítése miatt. Az ügy tárgyalása jövőre holland bíróságon folytatódik. A helyszínválasztással egyebek mellett a jelzálog jogán az összegre szintén igényt tartó Vnyesekonombank miatt van szükség; inkább fordulnak egy, az ügyben független ország törvényszékéhez. AZ ECTAA borúlátása szerint hasonlóra készülhet a szakma a nemrég bedőlt airberlin és Monarch esetében is. Előbbi esetében csak Németországban 200 ezer, a rendszerben ragadt jegyről beszélünk. Michel de Blust főtitkár szerint ideje lenne a jogalkotóknak azt a hiányzó linket pótolni, ami légitársasági csőd esetén garantáltan visszatéríti a jegyek árát.

Fejtörést okoz a kilépési tárgyalások újabb fordulójában tartó Brexit is. Az ECTAA üdvözölné ha megmaradna a Nagy Britanniába történő ki- és belépés szabadsága. „Csupán” az évi 53 millió brit turista 25%-át, valamint az odaérkező EU-s utazókat érinti ennek sikeres kimenetele.

„És mit gondolnak a fenntartható turizmusról?” — szegeztük az ECTAA képviselőinek a kérdést. A válasz szerint mintegy évtizede foglalkoznak a kérdéssel a szövetségben. Szerintük sok múlik az egyes desztinációkon. De ha az érkezések egy részére nemet mondanak, veszteség éri őket. Christina Russe, főtitkárhelyettes úgy látja: kevésbé a túlterheltség a veszélyes, mint a rosszul irányított turizmus. Orvosolhatja az egyes úti célok leterheltségét a turisták kevésbé frekventált térségekbe irányítása. Ezen segíthet, hogy a turisták nem olyan helyre szeretnének menni, ahol turisták vannak. Korábban a szállodai kapacitások és az árak határozták meg a szezonalitást, míg ma a sharing economy és a fapados légitársaságok egész éves desztinációvá tesznek szinte mindent — mondta de Blust.

Mit gondolnak az NTS-ről? — tette fel a kérdést a közgyűlés Budapestre hozásáért sokat tevő Hajdú Attila, a MUISZ nemzetközi bizottságának vezetője. De Blust méltatta a hosszabb távú tervezést, míg Merike Hallik ECTAA-elnök finoman óvatosságra intett, mikor megjegyezte, hogy reméli, megfelelően felbecsülték a turisták számát, és a fejlesztéseket hozzájuk is igazították.


Kitiltottak egy légitársaságot Európából

Kitiltottak egy légitársaságot Európából 

Súlyos biztonsági hiányosságokat találtak.
Rangos nemzetközi díjat nyert a szerb légitársaság

Rangos nemzetközi díjat nyert a szerb légitársaság 

Jiri Marek, az Air Serbia vezérigazgatója átvehette a Los Angeles-i díjátadón a Kelet-Európa legjobb légitársasága díjat.
Új upgrade lehetőség az airBaltic-nál

Új upgrade lehetőség az airBaltic-nál 

Az airBaltic új szolgáltatása lehetőséget biztosít a turista osztályú jeggyel rendelkező utasok számára, hogy ajánlatot tegyenek a business osztályon történő utazásra.
Jövőre még több nyereségük lehet a légitársaságoknak

Jövőre még több nyereségük lehet a légitársaságoknak 

Növekvő utasszám, rekordprofit várható 2025-ben a polgári légiforgalomban.
Újabb fenntarthatósági díj a WIZZ-nek

Újabb fenntarthatósági díj a WIZZ-nek 

A World Finance szaklap “Carbon Awards 2024„ programjában karbonintenzitásának csökkentéséért és a fenntarthatóbb üzemelésért bevezetett gyakorlatok elismeréseként elnyerte a “Legjobb légitársaság a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséért” elismerést.
Vitézy Dávid, 100E reptéri gyorsjárat, Budapest bérlet

Vitézy Dávid, 100E reptéri gyorsjárat, Budapest bérlet 

A fővárosi politikus közösségi oldalán a hazaérkező utazók érdekében közölt egy új bejegyzést.
Lufthansa Technik – Norwegian Air Shuttle: meghosszabbított együttműködés

Lufthansa Technik – Norwegian Air Shuttle: meghosszabbított együttműködés 

A budapesti telephelyű karbantartó cég további öt évvel meghosszabbította az együttműködést a norvég fapados légitársasággal.
Az Iberia bemutatta téli újdonságait

Az Iberia bemutatta téli újdonságait 

Az Iberia légitársaság a Budapest Airporttal közösen tartott sajtótájékoztatóján bemutatta téli időszakra vonatkozó stratégiájukat és beszámoltak újdonságaikról.
Visszatér az ultrafapados légitársaság sikersztori bérlete

Visszatér az ultrafapados légitársaság sikersztori bérlete 

Nyár végén percek alatt elkapkodták az első meghirdetett akció során az összeset.
Bringások Kéktúrája: Szentgotthárdtól Tokajig

Bringások Kéktúrája: Szentgotthárdtól Tokajig 

Összesen mintegy 1500 kilométeres kerékpáros útvonal – ez a Horizont, amely kezdő és haladó bringások számára. A fákon már meg is jelentek az első jelzések.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.