A 116. ECTAA-közgyűlés a „világ legszebb városában”

„Isten hozta önöket a világ legszebb városában!” — üdvözölte dr. Erdei Bálint MUISZ-elnök az ECTAA, Európai Utazási Irodai Szövetségek Szervezetének 116. közgyűlésének nyitóestjén a budapesti Európa hajón megjelenteket. Bár odakint már a naptárnak megfelelően a tél igyekezett megmutatni magát, a szakemberek az utazási irodákat érintő forró témáknak mentek neki háromnapos budapesti tanácskozásukon. A részletekről az eseménynek helyszínt adó budapesti Continental szállóban tájékoztatott a szövetség.

Finisében a 2018 januárjában záruló package irányelv évek óta tartó kidolgozása. A direktíva ugyanez év júliusában lép hatályba. A jogszabály végleges szövege csak nehezen áll össze, mivel egyebek mellett új helyzetek sorát teremti a permanens digitális forradalom, valamint a folyamatosan változó geopolitikai környezet, ezzel összefüggően az ágazat egészének fejlődését befolyásoló biztonság. Utóbbi ügyében az ECTAA a szintén tag Izrael idegenforgalomért felelős miniszteréhez fordult némi „best practice-ért”. Az közel-keleti szakember előadásában teljeskörű biztonsági eljárások kidolgozását javasolta európai kollégáinak.

Egy másik mumus az utóbbi egy-két évig tökéletesen működő légitársaság-GDS-ügynök együttműködés felborulása. Az ECTAA szerint nem üdvös, hogy a legnagyobb európai légitársaságok — Lufthansa, British Airways, Air France-KLM — külön díjat számolnak fel a GDS-en keresztül érkező foglalásokra. A légitársaságok több fantáziát látnak a különdíjakkal nem terhelt közvetlen értékesítésben. Erre tesz rá még egy lapáttal, hogy a IATA NDC-rendszere is csak a direkt platformok kiegészítő értékesítéseit segíti. Persze az ECTAA sem rest a IATA-nak néhány nehéz pillanatot szerezni. A két fél perben áll a Malév jegyek, a csődöt követően a IATA rendszerében ragadt 12 millió dollárjának visszatérítése miatt. Az ügy tárgyalása jövőre holland bíróságon folytatódik. A helyszínválasztással egyebek mellett a jelzálog jogán az összegre szintén igényt tartó Vnyesekonombank miatt van szükség; inkább fordulnak egy, az ügyben független ország törvényszékéhez. AZ ECTAA borúlátása szerint hasonlóra készülhet a szakma a nemrég bedőlt airberlin és Monarch esetében is. Előbbi esetében csak Németországban 200 ezer, a rendszerben ragadt jegyről beszélünk. Michel de Blust főtitkár szerint ideje lenne a jogalkotóknak azt a hiányzó linket pótolni, ami légitársasági csőd esetén garantáltan visszatéríti a jegyek árát.

Fejtörést okoz a kilépési tárgyalások újabb fordulójában tartó Brexit is. Az ECTAA üdvözölné ha megmaradna a Nagy Britanniába történő ki- és belépés szabadsága. „Csupán” az évi 53 millió brit turista 25%-át, valamint az odaérkező EU-s utazókat érinti ennek sikeres kimenetele.

„És mit gondolnak a fenntartható turizmusról?” — szegeztük az ECTAA képviselőinek a kérdést. A válasz szerint mintegy évtizede foglalkoznak a kérdéssel a szövetségben. Szerintük sok múlik az egyes desztinációkon. De ha az érkezések egy részére nemet mondanak, veszteség éri őket. Christina Russe, főtitkárhelyettes úgy látja: kevésbé a túlterheltség a veszélyes, mint a rosszul irányított turizmus. Orvosolhatja az egyes úti célok leterheltségét a turisták kevésbé frekventált térségekbe irányítása. Ezen segíthet, hogy a turisták nem olyan helyre szeretnének menni, ahol turisták vannak. Korábban a szállodai kapacitások és az árak határozták meg a szezonalitást, míg ma a sharing economy és a fapados légitársaságok egész éves desztinációvá tesznek szinte mindent — mondta de Blust.

Mit gondolnak az NTS-ről? — tette fel a kérdést a közgyűlés Budapestre hozásáért sokat tevő Hajdú Attila, a MUISZ nemzetközi bizottságának vezetője. De Blust méltatta a hosszabb távú tervezést, míg Merike Hallik ECTAA-elnök finoman óvatosságra intett, mikor megjegyezte, hogy reméli, megfelelően felbecsülték a turisták számát, és a fejlesztéseket hozzájuk is igazították.


Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat

Váratlan fordulat a MÁV-nál: ezzel segítik az utazni vágyókat 

Alaposan felgyorsították a jegykiadó automaták telepítését.
Egyenruhák az elit csapat részére

Egyenruhák az elit csapat részére 

Az Emirates bemutatta új egyenruháját.
A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe

A Lufthansa belépett az ITA tulajdonosi körébe 

A Lufthansa 41 százalékos részesedést szerez az ITA Airwaysben.
Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak

Kiderültek a leginkább turbulens európai repülési útvonalak 

A tíz legviharosabb útvonal közül nyolc ugyanabban az országban kezdődik vagy végződik.
Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép?

Tudják az utasok, ha fenntartható üzemanyaggal repül egy gép? 

A Wizz Air utasai körében végzett legfrissebb felmérésének eredményei szerint a válaszadók 71 százaléka úgy véli, hogy a fenntartható repülőgép-üzemanyag (SAF) hozzájárulhat a légiközlekedés karbonlábnyomának csökkentéséhez.
Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba

Közvetlen járat indul Bécsből Szingapúrba 

A Scoot fapados légitársaság bejelentette, hogy új járatot indít Bécsből Szingapúrba ez év június 3-tól.
Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók

Forgalmas évet zártak a hazai légiforgalmi irányítók 

A tájékoztatás szerint a 2024-es év Magyarország történetének legnagyobb légiforgalmát hozta, összesen 1 millió 144 ezer repülőgép érintette a hazai légteret, ami havi bontásban átlagosan több mint 95 ezer.
Bajban a Boeing?

Bajban a Boeing? 

Nagyjából harmadával kevesebb repülőgépet adott át a vevőinek tavaly.
Járatnyitás Isztambulból Bengáziba

Járatnyitás Isztambulból Bengáziba 

A török légitársaság 2025. január 14-től ismét elindította járatait Líbia felé, isztambuli indulással.
Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv  járatpár

Ismét közlekedik a Budapest–Tel Aviv járatpár 

A Wizz Air 2025. január 15-től kezdődően ismét elindította a Budapest és Tel-Aviv közötti közvetlen járatait.

Interjú

Nagybor vagy semmi

Nagybor vagy semmi 

A Jammertal Borbirok ( JBB ) társtulajdonosa, dr. Szűcs Róbert a vörösbor helyzetéről, kihívásairól.
Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk

Szerepi Szabolcs: Aki kóstolja a borainkat - többet szeretne tudni róluk 

Borturizmusról és fejlődésről mesélt nekünk az Etyeki Kúria üzletfejlesztési-és cégvezetője.
Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban

Lisa Sigl: Alig várom, hogy új trendeket fedezzek fel a vendéglátásban 

Bemutatjuk a Klasszis TopDesign 2024 zsűrijének egy újabb tagját, a linzi designhotel igazgatóját, Lisa Sigl-t.