A 116. ECTAA-közgyűlés a „világ legszebb városában”

„Isten hozta önöket a világ legszebb városában!” — üdvözölte dr. Erdei Bálint MUISZ-elnök az ECTAA, Európai Utazási Irodai Szövetségek Szervezetének 116. közgyűlésének nyitóestjén a budapesti Európa hajón megjelenteket. Bár odakint már a naptárnak megfelelően a tél igyekezett megmutatni magát, a szakemberek az utazási irodákat érintő forró témáknak mentek neki háromnapos budapesti tanácskozásukon. A részletekről az eseménynek helyszínt adó budapesti Continental szállóban tájékoztatott a szövetség.

Finisében a 2018 januárjában záruló package irányelv évek óta tartó kidolgozása. A direktíva ugyanez év júliusában lép hatályba. A jogszabály végleges szövege csak nehezen áll össze, mivel egyebek mellett új helyzetek sorát teremti a permanens digitális forradalom, valamint a folyamatosan változó geopolitikai környezet, ezzel összefüggően az ágazat egészének fejlődését befolyásoló biztonság. Utóbbi ügyében az ECTAA a szintén tag Izrael idegenforgalomért felelős miniszteréhez fordult némi „best practice-ért”. Az közel-keleti szakember előadásában teljeskörű biztonsági eljárások kidolgozását javasolta európai kollégáinak.

Egy másik mumus az utóbbi egy-két évig tökéletesen működő légitársaság-GDS-ügynök együttműködés felborulása. Az ECTAA szerint nem üdvös, hogy a legnagyobb európai légitársaságok — Lufthansa, British Airways, Air France-KLM — külön díjat számolnak fel a GDS-en keresztül érkező foglalásokra. A légitársaságok több fantáziát látnak a különdíjakkal nem terhelt közvetlen értékesítésben. Erre tesz rá még egy lapáttal, hogy a IATA NDC-rendszere is csak a direkt platformok kiegészítő értékesítéseit segíti. Persze az ECTAA sem rest a IATA-nak néhány nehéz pillanatot szerezni. A két fél perben áll a Malév jegyek, a csődöt követően a IATA rendszerében ragadt 12 millió dollárjának visszatérítése miatt. Az ügy tárgyalása jövőre holland bíróságon folytatódik. A helyszínválasztással egyebek mellett a jelzálog jogán az összegre szintén igényt tartó Vnyesekonombank miatt van szükség; inkább fordulnak egy, az ügyben független ország törvényszékéhez. AZ ECTAA borúlátása szerint hasonlóra készülhet a szakma a nemrég bedőlt airberlin és Monarch esetében is. Előbbi esetében csak Németországban 200 ezer, a rendszerben ragadt jegyről beszélünk. Michel de Blust főtitkár szerint ideje lenne a jogalkotóknak azt a hiányzó linket pótolni, ami légitársasági csőd esetén garantáltan visszatéríti a jegyek árát.

Fejtörést okoz a kilépési tárgyalások újabb fordulójában tartó Brexit is. Az ECTAA üdvözölné ha megmaradna a Nagy Britanniába történő ki- és belépés szabadsága. „Csupán” az évi 53 millió brit turista 25%-át, valamint az odaérkező EU-s utazókat érinti ennek sikeres kimenetele.

„És mit gondolnak a fenntartható turizmusról?” — szegeztük az ECTAA képviselőinek a kérdést. A válasz szerint mintegy évtizede foglalkoznak a kérdéssel a szövetségben. Szerintük sok múlik az egyes desztinációkon. De ha az érkezések egy részére nemet mondanak, veszteség éri őket. Christina Russe, főtitkárhelyettes úgy látja: kevésbé a túlterheltség a veszélyes, mint a rosszul irányított turizmus. Orvosolhatja az egyes úti célok leterheltségét a turisták kevésbé frekventált térségekbe irányítása. Ezen segíthet, hogy a turisták nem olyan helyre szeretnének menni, ahol turisták vannak. Korábban a szállodai kapacitások és az árak határozták meg a szezonalitást, míg ma a sharing economy és a fapados légitársaságok egész éves desztinációvá tesznek szinte mindent — mondta de Blust.

Mit gondolnak az NTS-ről? — tette fel a kérdést a közgyűlés Budapestre hozásáért sokat tevő Hajdú Attila, a MUISZ nemzetközi bizottságának vezetője. De Blust méltatta a hosszabb távú tervezést, míg Merike Hallik ECTAA-elnök finoman óvatosságra intett, mikor megjegyezte, hogy reméli, megfelelően felbecsülték a turisták számát, és a fejlesztéseket hozzájuk is igazították.


Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi

Dubaj a világ legnagyobb repülőterét tervezi 

Dubajban vasárnap bejelentették az emírség azon tervét, hogy az Al Maktoum nemzetközi repülőteret a világ legnagyobb repülőterévé fejlesztik.
A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába

A 111 éves hajómatuzsálem visszatér a BAHART flottájába 

A Jókaival a nagyközönség május elsejétől Balatonfüreden találkozhat, ahol sétahajóként üzemel  a teljes hajózási szezonban.
Lazulós döntés a holland légitársaságnál

Lazulós döntés a holland légitársaságnál 

Tornacipőt hordhat májustól a KLM teljes hajózó személyzete.
Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba

Új éjszakai járat indul Sopronból Varsóba 

A FlixBus új közép-európai járatával bővíti a Magyarországról elérhető úti célok kínálatát. A naponta közlekedő közvetlen járat kényelmes és megfizethető lehetőséget kínál Sopron lakosainak, hogy felfedezzék Varsó gazdag kulturális életét.
Ritkítják a balatoni buszjáratokat május 1-jétől

Ritkítják a balatoni buszjáratokat május 1-jétől 

Olyan lépést tett a Volánbusz, mintha náluk senkit nem érdekelné, hogy a főszezon közeledtével tömegközlekedési eszközzel is el lehessen érni hazánk nyári legfőbb turisztikai célpontját a főváros felől.
Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája

Hamarosan indul Közép-Európa legnagyobb motoros túrája 

A résztvevő több száz motoros összesen 831 km tesz meg idén, hogy ezúttal Békés megye kulturális és turisztikai értékeit felfedezze.
Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala

Megvan az év legmenőbb kerékpáros útvonala 

Magyarország keleti részébe vezet az idei év kedvenc kerékpáros útvonala.
Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között

Járatnyitás Budapest és egy újabb kínai nagyváros között 

Újabb légijárat indul Magyarország és Kína között, így idén júniustól immár egy hetedik kínai nagyváros, Sencsen is közvetlenül elérhető lesz Budapestről.
A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé

A kollektív utazás lehet a megoldás a fenntartható jövő felé 

2023-ban több mint 1 millió tonna szén-dioxidot kibocsátását előzték meg az utazók azzal, ha buszos utazást választottak más közlekedési módok, például autó vagy repülő helyett.
Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt

Az Emirates elnöke bocsánatot kért utasaiktól a héten történt fennakadások miatt 

Sir Tim Clark a következő levelet fogalmazta meg, és juttatta el - többek közt rajtunk keresztül - ügyfeleiknek.

Interjú

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal

Hat érdekes és meghatározó téma a JAB Csoporttal 

Olyan szakmai információk, amelyekről ritkán esik szó az európai szállodai és kiskereskedői területen piacvezetőnek számító német alapítású textilcég esetén.
Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni”

Vámos Nóra: „Sokszor minden lépésért meg kellett küzdeni” 

A helyszín a Hardangervidda Nemzeti Park, ahol annak idején Amundsen készült fel az Antarktisz-expedícióra.
Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban

Első az életképesség: fenntartható üzleti modell a vendéglátásban 

A vendéglátóipar fenntarthatósági fordulata elkerülhetetlen az ökológiai lábnyomunk csökkentéséért - de vajon hatékonyan cselekedhet-e a fenntarthatóságért egy olyan vendéglátóhely, amelynek saját jövője sincs biztosítva?