A közlemény felhívja a figyelmet arra, hogy a fővárosi turistabuszok közlekedési problémái megoldásra várnak, miközben közeledik az idegenforgalmi főszezon.
A Fővárosi Közgyűlés határozata alapján ugyanis folyamatban van az úgynevezett "városnéző buszok" budapesti közlekedését 2011. április 1-jétől bizonyos környezetvédelmi normák teljesítéséhez kötő közgyűlési rendelet előkészítése. A határozat és a rendelettervezet értelmében az ilyen járművek 2011. április 1-jétől csak EURO 4-es, míg 2013. január 1-jétől EURO 5-ös motorral közlekedhetnek a főváros területén.
A NiT Hungary és a MUISZ az érintett vállalkozások képviselőivel áttekintette a kérdéskört, s úgy ítélték meg, hogy az előkészítés alatt álló rendelet semmilyen tekintetben nem szolgálja a helyzet rendezését. Környezetvédelmi szempontból az ilyen diszkriminatív korlátozás mérhető javulást nem fog okozni a levegő minőségében, ugyanakkor számos alkotmányossági és versenyjogi problémát vet fel.
Aggályos
Jogalkotási szempontból is aggályos egy szűk körre vonatkozó, megkülönböztető szabályozás alkotása - a fővárosban közlekedő napi mintegy 1.500 autóbusz elhanyagolható részét érintené a rendelet -, ugyanakkor olyan korlátozást vezetne be a Fővárosi Közgyűlés, amely az autóbuszos vállalkozások magasabb szintű jogszabályokban biztosított jogait csorbítaná. A leendő rendelet mindemellett nem biztosítana megfelelő felkészülési időt az érintett vállalkozások számára - érvelnek a szervezetek.
A két szakmai szervezet szerint a főváros turisztikai célú autóbuszos személyszállítása jóval összetettebb kérdés annál, mint hogy egy szűk csoportot érintő rendelet megalkotásával kezelni lehessen. A szervezetek ezért levélben fordultak Tarlós István főpolgármesterhez, mielőbbi egyeztetést javasolva a kérdés komplex rendezése érdekében.
A fővárosi turizmus színvonala közös érdek, ezért a NiT Hungary és a MUISZ a városimázs és a turizmus nívós kiszolgálása érdekében valamennyi olyan területen egyeztetést kezdeményez, amely – nem elhanyagolva a környezetvédelem szempontjait – hatással lehet a turistabuszok közlekedésére, az autóbusszal utazó turisták kényelmére, továbbá a páratlan nevezetességek megtekintésére érkezők közérzetére, és nem utolsósorban az idegenforgalomból származó bevételek növekedésére - húzza alá a közlemény. (MTI)