Velkei Tamás – Vámos Éva – Magyar Réka – Szántó Zoltán
Korábbi cikkeink és híreink alapján felidézzük azokat az irodai csődöket, amelyek a rendszerváltás óta rázták meg a szakmát és a közvéleményt. Az első fecske nem éppen hízelgő címe az 1992-ben alakult Skywaynek jutott, amely rá egy évre meg is szűnt. A cég vezetése nem tűnt el örökre. SunDay néven hamarosan új iroda jelent meg a piacon. A SunDay sem maradt sokáig piaci szereplő, már a következő évben csődbe ment. Akkoriban anarchikus viszonyok uralkodtak a hazai turisztikai piacon, mivel az irodák túlnyomó többsége a túraszervező és az ügynök szerepét egyszerre próbálta betölteni. Nem csoda, ha a kilencvenes évek második felének egy esztendeje sem múlt el botrány nélkül. Az Emanuelle Tours 1995-ben, a Karnak Travel rá egy évre, újabb esztendő múltán a Mustang Travel, a Capitol Tours és a Délibáb Utazási Iroda működésének felfüggesztése, fizetésképtelensége borzolta a kedélyeket. De csődbe ment a Pasha Tours 1998-ban és egy évvel később a Gold Griff is.
A 2000-es év még komolyabb botrányokat hozott. Ősszel csődöt jelentett az egy évvel korábbi indulásakor magát a legnagyobb hazai utazásszervezőként reklámozó HTC Kft. Csődje alapjaiban rázta meg a szakmát, mert a cég olyan – korábban – jó nevű irodákat fogott össze, mint a Jorgos Travel, a Tan-Túra és a Club Espana. Az évi ötmilliárdos forgalmat bonyolító HTC hatalmas bankhitelekkel sem tudott kikecmeregni a gödörből. A csőd magával rántott több független viszonteladó irodát is.
Szigorítás
Hogy az utazók ne szenvedjenek kárt (befizetett pénzükhöz hozzájussanak, hazatérésük biztosított legyen), néhány évvel később szigorították a kauciós előírásokat. Ennek ellenére nem maradt skandalum nélkül a 2001-es esztendő sem, amikor a Great Tourst érte el a vég, majd a rá következő évben a West Travel jelezte, felfüggeszti utazásszervező tevékenységét. Ezzel ismét jelentős piaci szereplő húzta le a rolót, hiszen a cégnek országszerte 24 saját irodája volt, útjait ötszáz partnercég kínálta. 2003-ban a Cippolino Alpok–Adria, majd a Cooptourist eltűnése szolgáltatott beszédtémát. Majd rá egy évre bekövetkezett az, amit szinte senki nem hitt volna: becsődölt az egyik legnagyobb hazai utazásszervező, az Eurotours.
Olcsó húsnak…
Pedig az Eurotours 2002-ben a második legnagyobb kiutaztatónak vallhatta magát, bevételei a 12. helyre pozicionálták, és szövetségi szerződést kötött a World of TUI-val, vagyis látszólag semmi sem utalt a baljós végre. Ám ez csak a felszín volt. Ahogy akkoriban Molnár Gabriella, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének elnöke nyilatkozta, az Eurotours már a csőd előtt három évvel belekerült egy negatív spirálba, amikor mind olcsóbban kezdte kínálni amúgy sem túl drága útjait. 2005 decemberében a jordániai utak specialistája, a Jordan Tours kapta kézhez a Fővárosi Bíróság döntését, miszerint a céget törölték az utazási irodák nyilvántartásából. A Jordan Tours működési engedélyét azért vonták vissza, mert az általa szervezett, de a csődbe ment Skylines által közvetített utakra befizetőket a tulajdonos nem volt hajlandó kártalanítani, holott a jogszabály ilyen esetekben így rendelkezik. „Ez az eset precedensértékű volt – nyilatkozta akkor lapunknak Gyenizse Dorottya, az Önkormányzati Minisztérium Turisztikai Szakállamtitkárságának jogásza. – A bíróság kimondta, hogy még akkor is a tour-operátor (a Jordán Tours) kötelessége lett volna az utasokról gondoskodni, ha teljes mértékben a partnere volt felelős a történtekért.” 2007 áprilisában nagy hírveréssel lépett a magyar piacra a Malda Tours, amely olcsó egyiptomi üdüléseket kínált. Alig fél év elteltével meglehetősen botrányos körülmények között – 160 utas kint hagyásával – csődbe is jutott az iroda.
Bella, ciao
2008. szeptember 10-én a Bella Tours 38 pórul járt utasa hiába várta, hogy elutazhasson Krétára a Malév charterjáratával. Mivel a Malév nem kapta meg a tour-operátor által bérelt helyek ellenértékét, az utasok nem indulhattak útnak. Eközben a Bella Tours csődöt jelentett, a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal törölte is a közhitelű hatósági nyilvántartásból. Az utazásszervező 146 millió forintos felelősségbiztosítással rendelkezett a Generali-Providencia Biztosítónál, az összeg fedezte a külföldön lévő utasok hazahozatalát és az el nem utaztatott személyek által befizetett összegek visszatérítését is. Összesen 800, Spanyolországban, Görögországban és Törökországban nyaraló utast érintett az ügy.
Kiszolgáltatott helyzetben az utazásszervezők?
2008 augusztusában beszüntette tevékenységét az egyik nagy forgalmú miskolci utazásközvetítő, az Omnitours. Utasait nem érte kár, az őket elutaztató utazásszervezők egy részét azonban igen. Ők néhány százezer és néhány millió forint közötti „tanulópénzt” voltak kénytelenek „benyelni”. Az érvényes jogszabályok értelmében az utazásközvetítőknek az utazásszervezőknél sokkal kevesebb kötelezettségük van. Mivel a kiutaztatással foglalkozó utazásszervezőknek akkor is biztosítaniuk kell az utasok nyaraltatását vagy hazahozatalát, ha az utazásközvetítő „lenyelte” a pénzt, ez azt is jelentheti, hogy az utazásközvetítő miatt akár csődbe is mehet az egyébként jogszerűen eljáró tour-operátor. Ekkor merült fel először komolyabban a viszonteladói kaució bevezetésének kérdése.
Exoticból Vaya Travel?
Tavaly december 15-én az MKEH törölte a nyilvántartásból a fénykorában egymilliárd forint fölötti forgalmú Exotic Travelt. Az elsősorban egzotikus utakat szervező társaság elődje 1992-ben alakult, majd a HVG Kiadói Zrt. 75 százalékos tulajdonrészt vásárolt benne 1997-ben. 2008 novemberében kiderült, hogy az Exotic 80 millió forinttal tartozik a IATA-nak, amely december 31-ig haladékot adott neki. Lett volna lehetőség, hogy kifizesse tartozása 50+1 százalékát, a többire pedig részletfizetést kérjen, az Exotic az IATA felvetésére azonban választ nem adott, ezért január 4-én törölték az akkreditált ügynökök listájáról. Az MKEH még december 15-én hivatalból törölte a céget. A tavaly télen csődbe ment Exotic Travel egykori csapatából 2009 nyarán alakult meg a Vaya Travel. A júniusban két üzlethelyiséggel megnyitott, üzleti és egyéni utak szervezésével foglalkozó Vaya Travel tulajdonos-ügyvezetője Bognár Péter, az Exotic Travel egykori tulajdonos-ügyvezetője.
2009: emlékezetes év
Az idén fokozódott a helyzet, eddig hat, többéves múltú iroda dobta be a törölközőt, csődjüknek több ezer honfitársunk látta kárát. A sort az Ariadne-Quatra Utazási Iroda nyitotta. A Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal április 28-án jogszabálysértés miatt törölte a társaságot a közhitelű hatósági nyilvántartásból. A spanyolspecialista Ariadne-Quatra évek óta küzdött likviditási gondokkal, amelyek a válság okozta keresletcsökkenés miatt megoldhatatlanná váltak. A Groupama Garancia Biztosító Zrt.-nél kötött 30 millió forintos vagyoni biztosíték elegendő volt az utasok kárigényeinek kielégítésére.
20% jár az 5 Kontinens károsultjainak
Amit arról a Turizmus Trend előző számában beszámoltunk, az első charterjáratok indulása idején bedőlt az 5 Kontinens Utazási Iroda Kft., amely 2008-ban árbevétele alapján a 12. helyen szerepelt a kiutaztatók toplistáján. Június 17-én Breznay Beatrix, a társaság ügyvezető igazgatója bejelentette, hogy cége fizetésképtelenné vált, tehát nem tudja biztosítani utasai kiutaztatását és a befizetett részvételi díjak kifizetését. A Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal ugyanezen a napon hivatalból törölte a kft.-t hatósági nyilvántartásából. Horváth Péter, az 5 Kontinens károsultjainak ügyét kezelő QBE Insurance utasbiztosítási értékesítési igazgatója szerint az iroda 40 milliós vagyoni biztosítékából a közel 2000 károsult csupán 20 százalékig terjedő kártalanítást kapott.
Egyesületet alapítottak az 5 Kontinens Utazási iroda károsultjai a www.hitman.hu oldalon. „A tavaly még jelentős vagyoni biztosítékkal rendelkező 5Kontinens Utazási Iroda Kft. törlésre került az MKEH által engedélyezett idegenforgalmi vállalkozások sorából. A károsultak nagy része tehetetlenül sodródott az eseményekkel. Ekkor még senki sem tudott a háttérben történt eseményekről, nevezetesen, hogy az iroda biztosítékalapja egy átszervezés következtében drasztikusan lecsökkent. (…) Egyetértünk abban, hogy minden eszközzel meg kell akadályozni, hogy a felelősök büntetlenül elsétálhassanak a befizetett összegekkel. (…) További célunk, hogy többé ne ismétlődhessen meg ilyen esemény, így igyekszünk a többi utazásszervező tevékenységét és nem utolsósorban vagyoni biztosítékát is nyomon követni. (…) Mindent meg kell tennünk azért, hogy mások sohase kerüljenek hozzánk hasonló helyzetbe” – írja az alapító Hitman a honlapon.
Nem elég a kártalanításra a becsődölt Quitt Tours 12 milliója
Jogszabálysértés miatt július 15-én a Magyar Kereskedelmi és Engedélyezési Hivatal (MKEH) törölte közhitelű hatósági nyilvántartásából a Quitt Tours néven működő Qahirah Utazásszervező Kft. utazási vállalkozót. A Quitt Tours képviselői jelentették az MKEH-nak, hogy utasaik el-, illetve hazautaztatását tetemes tartozásaik miatt nem tudják biztosítani, azaz az utazási szerződésben foglaltaknak nem tudnak eleget tenni. Ekkor törölte a hivatal közhiteles nyilvántartásából az utazásszervezőt. Takács László, a Quitt Tours ügyfeleinek kárrendezésért felelős Uniqa Biztosító kárrendezési igazgatója a Turizmus Online-nak az ügy kirobbanásakor még úgy nyilatkozott, hogy a Quitt Tours 12 millió forintos vagyoni biztosítéka vélhetőleg fedezi majd károkat. Időközben azonban az összeg a Quitt Tours kint tartózkodó utasainak hazahozatala miatt jelentősen megcsappant. Takács Lászlótól később megtudtuk, hogy a Qiutt könyveléséből 63, az ügyben érintett szerződés nyomára bukkantak. A 63 szerződés által összesen 190 fő érintett, kárigényük csaknem 27 millió forintot tett ki, így összesen csupán 8 millió forintot lehetett szétosztani az összes kárigénylő között.
Európa után nettravel
2009. szeptember 10-én fizetésképtelenségéről értesítette utazásszervező partnereit a négy utazási irodát működtető Európa Utazási Irodák kft., október elején pedig törölték is a társaságot a közhitelű nyilvántartásból. A társaság honlapján ez a szöveg volt olvasható: Tisztelt Utasaink! „Szomorúan kell Önöket arról tájékoztatnunk,hogy társaságunk, az Európa Utazási Irodák Kft. 11 éves utazásközvetítői és utazásszervezői tevékenységét szeptember közepével kénytelen befejezni, mert a világválság hatására, az utasszám visszaesett, és a mérhetetlen sok akciós út miatt árbevételünk közel 30 %-kal csökkent. Az irodák fenntartásának magas költsége, olyan fokú terhet jelentettek a társaságnak, amit a jelentősen visszaeső utasforgalomból származó bevétel nem tudott ellensúlyozni. Utazásszervezői tevékenységünket úgy tudtuk befejezni, hogy az utasokat semmilyen kár nem érte. Utazásközvetítésből eredően partnereink felé vannak tartozásaink, melyeket a későbbiekben rendezni kívánunk. Partnereink, korrekten és a vonatkozó jogszabályoknak is megfelelően a nálunk befizetett utasok utaztatását biztosítják. Partnereinktől és utasainktól az esetlegesen okozott kellemetlenségekért ezúton is elnézést kérünk és kívánjuk, hogy sikeresek legyenek a jövőben! Európa Team. Az iroda a QBE Atlasz biztosítónál rendelkezett 12 százalékos vagyoni biztosítással a külföldi utazásszervezésre 5 millió forint és a belföldi utazásszervezésre 705 ezer forint értékben. Horváth Péter a QBE Insurance utasbiztosítási értékesítési igazgatója a Napi Turizmus munkatársának elmondta, nem történt olyan esemény, amely miatt az Európa Utazási Irodák vagyoni biztosítékát bármilyen kötelezettség terhelné. Az Európa Utazási Irodák megszűnése után az iroda által korábban működtetett nettravel.hu nevű oldalhoz kötődő új utazási iroda alakult, Nettravel.hu kft. néven, amelyben a tevékenységért felelős személy és többségi tulajdonos Horváth Ágnes lett, aki korábban az Európa ügyvezetője volt. Emlékezetes, hogy Kőteleky László, az Európa ügyvezetője a Magyar Utazásszervezők MUISZ Etikai Bizottságának tagja volt, aki korábban határozottan ellenezte a viszonteladók részére a kaució bevezetését, miután szeptember 10-én fizetésképtelenség jelentett, lemondott tisztségéről.
Fogyasztóvédők aggodalma
E meglehetősen hosszúra nyúlt csődtörténetet olvasva nem meglepő a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségének (FEOSZ) közleménye, amely szerint szigorítani kell az utazási irodákra vonatkozó jogszabályokat. Ebben egyebek mellett megállapítják: „A fogyasztókat biztosítani kell arról, ha befizették az utazás árát, de nem tudtak elutazni az utazási vállalkozás hibájából, akkor megfelelő módon kártalanítva legyenek. (...) Elfogadhatatlan, hogy a fogyasztók nem érzik magukat és befizetett pénzüket biztonságban, amikor az éves fáradalmakat szeretnék kipihenni néhány napos vagy esetleg hetes utazás során. (…) A hatályos rendelkezések szerinti kötelező vagyoni biztosíték összege már több utazási iroda esetében sem volt elegendő az utasok költségeinek és kárainak rendezésére. Emellett több vállalkozás folytatja azt a gyakorlatot, hogy »kettébontja a céget« azért, hogy kisebb legyen a vagyoni biztosíték összege – kisebb forgalom mellett a vagyoni biztosíték összege alacsonyabb. A hivatalnak ilyen esetekben fokozott ellenőrzés mellett szigorított könyvvizsgálatot kellene elrendelnie annak ellenőrzése végett, hogy ezek az »újonnan alakult« vállalkozások ténylegesen rendelkeznek-e a forgalmuknak megfelelő vagyoni biztosítékkal, és annak összege fedezi-e a lehetséges utaskárokat. Továbbá előfordult már olyan eset is, hogy annak ellenére, hogy aki például csődbe ment cég vezető tisztségviselője vagy munkavállalója volt, nem lehet öt évig »tevékenységért felelős« egy másik utazási vállalkozásban, a gyakorlatban a háttérből irányít egy irodát, miközben a tevékenységért felelős személyként más van bejelentve. Feltétlenül szükséges, hogy a jogalkotó megnövelje a vagyoni biztosíték mértékét, vagy megfelelő biztosítási szabályokat, garanciákat hozzon a fogyasztók érdekében, ezért a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége megkereste az Igazságügyi és Rendészeti Minisztériumot, a Szociális és Munkaügyi Minisztériumot, valamint az Önkormányzati Minisztériumot az azonnali jogszabály-módosítás érdekében.”
Az utóbbi évek emlékezetesebb utazási irodai csődjei