A repjegy.hu oldalon lezajlott felmérés résztvevői 3.150 értékelést adtak le, és 936-an szöveges élménybeszámolót is megosztottak. A tavalyi évhez képest több mint 50%-os növekedés az értékelések számában visszaigazolja, hogy mennyire fontos az utazóknak a kényelmes és jó menetrenddel történő utazás.
A meghirdetett négy kategóriában (légiutaskísérő, fedélzeti ellátás, menetrend, ár-érték arány) nullától ötig lehetett osztályozni a légitársaságok szolgáltatási színvonalát és mindennapi munkáját.
A tavalyi évhez hasonlóan a legtöbb minősítés a vezető fapados légitársaságokra érkezett: 697-en választották a Wizz Airt illetve 405-an pontozták az ír Ryanairt, őket pedig a német Lufthansa követi 272 értékeléssel. Összességében pedig 114 különböző légitársaság szolgáltatásait osztályozták.
„Ugyan a legtöbb szavazat a fapados társaságokra érkezett, a hazai légi utasok még mindig a menetrendre és fedélzeti szolgáltatások minőségére helyezik a hangsúlyt. A mosolygós és segítőkész légi utaskísérő és a minőségi fedélzeti ellátás fontosabb az alacsony repülőjegy áraknál - legalábbis a 2013-as egész éves felmérés eredményei ezt igazolják" – mondta el Habóczki Zsolt, a Weco-Online Kft. ügyvezető igazgatója.
Először a négy kategória díjazottjait ismertették. A válaszadók véleménye alapján a legkedvesebb légiutaskísérőkkel a Jet2.com fedélzetén találkozhatunk (4,70 ponttal), de csak egy hajszállal lett ezüstérmes a Qatar Airways (4,69). Az utasok a görög vendégszeretet emelték még ki: harmadik helyen az Aegean Air (4,63) végzett.
A pontos és rugalmas menetrend, az időben érkezés szintén fontos tényező. Sokszor a távoli repterekről való bejutást is meg kell oldani, így ez cseppet sem elhanyagolható szempont, amikor repülőjegyet foglalunk. A legjobb menetrend kategóriában holtversenyben első helyen végzett Finnair és Austrian Airlines (4,60). A tavalyi kategória-második Qatar most a dobogó harmadik fokára csúszott (4,58).
Talán meglepő, de akárcsak a legutóbbi szavazásban, idén sem termett sok babér a fapados légitársaságoknak az ár-érték arány megítélésében. A kategória első helyén a Qatar Airways végzett (4,66), az Air Malta (4,58), és a holtversenyben harmadik Turkish Airlines és Norwegian Air Shuttle előtt (4,44).
A jegyvásárlásnál fontos szempont a fedélzeten kapott szolgáltatások minősége is, ami leginkább hosszú repülőúton lényeges. A legjobb fedélzeti szolgáltatás díját az Emirates légitársaság képviselője vehette át. Újra második lett a Qatar légitársaságot (4,69), őket követte a tavalyi kategória-győztes Turkish Airlines (4,68).
Dr. Simon András, a Weco Travel ügyvezetője szerint az utasok megunták a kísérleti nyúl szerepét, vagyis hogy rajtuk teszteljék, meddig bírnak sorban állni, mekkora helyre képesek behajtogatni magukat, vagy tudnak-e csomaggal a kézben elég gyorsan futni az átszálláskor. Nagyon reálisan látják az árak mögött lévő értéket, és felelősséggel választanak. Sem a szuper olcsó, de gyenge szolgáltatás, sem a túlárazott luxus nem nyerte el a magyar utasok elismerését.
Az összetett végeredmény alapján „Az Én Légitársaságom 2013” győztese a Qatar Airways lett, 4,65 ponttal. A második Turkish Airlines (4,54), a bronzérmes Emirates légitársaság 4,50 pontot kapott az utasoktól.