Április 6-án landolt az American Airlines (AA) első budapesti járata, június 1-jén pedig, a téli leállás után újraindul New Yorkból a Delta Airlines Boeing 767-ese Budapestre. Mindkét járat naponta ingázik a két város között, jóllehet, a Delta csak szezonális jelleggel, október 31-éig A téli menetrend kezdetétől a Delta jövő tavaszig pihen, majd 2012-ben ismét csak a nyári szezonban repül, de akkor már április elejétől. Elvileg idén is már áprilisban indult volna, de a késésnek technikai okai voltak - ismeri el Melles Botond, az Air France-KLM-Delta-Alitalia közös magyarországi képviseletének vezetője. A Delta 767-es flottája számos korszerűsítésen esett át az utóbbi időben; megújult a kabin belső, a légellenállást csökkentő, un. wingletekkel szerelték fel a szárnyakat.
A Budapesten vadonatúj jövevénynek számító American Airlines ellenben – tervei szerint - egész évben repüli majd az útvonalat, de télen csökkentett sűrűséggel, heti négy alkalommal. A két járat alig egy óra eltéréssel indul és érkezik Budapestre. A Delta délelőtt 10.50-kor száll le itt, és indul vissza 12.50-kor, míg az AA 09.30-kor érkezik és 11.55-kor indul vissza.
Példa nélküli
Ekkora kapacitásnövekedés láttán joggal merül fel egy olyan országban a kérdés, hogy kellő kihasználtság mellett működik-e majd a két járat. Melles Botond úgy látja, igen. Szerinte a két járat megfér egymás mellett, azonban nem a magyar piac fogja őket tölteni. A Delta mindenképp az amerikai piacra alapozta a járatindítást, a piac pedig rendesen tölti a járatot, ez látszik a jegyárak szintjéből, alacsonyabb osztályokon már most nehéz helyet találni - tájékoztatott Melles. Mindenesetre az idei a tesztelés éve lesz - véli - jóllehet, a Delta és a Malév már működött párhuzamosan egymás mellett, de arra még nem volt példa, hogy két ilyen kereskedelmi felfogású légitársaság repüljön ezen az útvonalon.
A kihasználtságot firtató kérdésünkre Gassert elmondja: várakozásaik szerint a Budapest és JFK közötti forgalom igazodik a 75-85 százalékos európai átlagot. Az amerikai és magyar utasok megoszlására vonatkozóan megtudjuk: mindkét irányba közel azonos arányban számít az AA magyar illetve Egyesült Államokbeli utasokra.
A szakma szerint
A repülőjegyek értékesítésével foglalkozó Morton's Légi Utazási Iroda által rendelkezésünkre bocsátott, nem hivatalos statisztikák szerint évente 50 ezer utas vált jegyet az Egyesült Államokba, ebből 30 ezer a főszezonban utazók száma. Tehát azért tőlünk is van igény, nem csupán az amerikai piacról tölthetők a gépek. Tájékoztattak: a Morton's-nál jelentősen megnövekedett a járatok indulásának köszönhetően a két légitársaságra szóló foglalások száma. Az irodánál úgy vélik másfelől, hogy most kezd beérni a vízummentesség is. Segítheti a járatok kihasználtságának növelését, ha kedvező árakon kínálja a két légitársaság az USA-beli jegyeit New Yorkon keresztül. Ezáltal az átszálló forgalom jó része kerülhet át Frankfurtból, Párizsból, más európai nagy repülőterekről JFK-re.
Mit hazánk adhat
Hogy Amerikából mit és mivel lehet ráhordani a budapesti járatokra, fentebb kiderült. De innen mit tudunk mi adni, mit tud például a szövetségi társ Malév nyújtani járathálózatával az AA-nak? Együttműködésük nem új keletű, sőt maga a járatindítás is hosszú előkészítő munka eredménye. Már évekkel ezelőtt is több belföldi járat üzemelt az AA belföldi hálózatán Malév kóddal is.
Hegedűs Ádám, a Malév pr-munkatársa kérdésünkre elmondta, hogy „A Malév úgy alakította ki az idei nyári menetrendjét, hogy a lehető legtöbb érintett járatnak jó csatlakozása legyen a New York-i járathoz, de ez nem jelent a Malév menetrendjében nagy változást, mert az alapkoncepció változatlan, vagyis a reggeli érkező járatok Dél-Kelet-Európából és a Közel-Keletről hoznak utasokat, akik jelentős része átszáll Budapesten a Malév valamelyik Észak- vagy Nyugat-Európába közlekedő járatára.”
Hegedűs szerint elsősorban Tirana, Szkopje, Pristina, Belgrád, Odessza, Bukarest, Szófia, Várna, Zágráb és Kolozsvár lehet fontos kiinduló repülőtér. Ezekről a járatokról éves szinten összesen több mint húszezer utasra számít a Malév.
Hasonlóképp vélekedik az AA is; különösen a Közel-Keletet kiemelve. A Malév járatai a térségből reggel 6-7 óra körül jönnek be, néhány órás várakozást követően pedig már repülhetnek is tovább New Yorkba. Ugyanez a az ellenkező irányba már hosszabb történet, mivel a Közel-Keletre induló járatok este 11 és éjfél között szállnak fel. Így jó fél napjuk van várakozni az átszálló utasoknak.